0 تا 100 استراتژی بازاریابی در کسب و کار ❤ و مزایای آن کدام است؟ (بخش ششم)

ارزیابی عملکرد و استراتژی
  • استراتژی بازاریابی چیست؟

    به مطلب شماره یک مراجعه کنید اگر نخوانده اید. استراتژی بازاریابی یک برنامه بلند مدت برای دستیابی به اهداف شرکت از طریق درک نیازهای مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی متمایز و پایدار است. این شامل همه موارد می شود، از جمله اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند؟ تصمیم گیری هایشان به چه صورت است؟ از چه کانال هایی برای دسترسی به آن مشتریان استفاده کنید؟ با استراتژی بازاریابی، می‌توانید سهم و جایگاه شرکتتان در بازار، انواع محصولاتی که تولید می‌کنید، شرکای استراتژی و نوع تبلیغاتی که انجام می‌دهید را مشخص کنید.

    داشتن یک برنامه بازاریابی برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. برای یادگیری نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی موفق برای شرکت خود، ادامه مطلب را بخوانید

    نکات کلیدی استراتژی بازاریابی

      • بازاریابی چیزی بیش از تبلیغات و پرومشن است، بیشتر موارد در مورد ارتباط با مشتری است.
      • یک استراتژی بازاریابی چارچوب تمام محصولات و فعالیت های مرتبط با بازاریابی شما را تعیین می کند.
      • داشتن یک استراتژی بازاریابی به حفظ تمام فعالیت های شما کمک می کند.
      • توسعه یک استراتژی بازاریابی شامل تعیین اهداف، تحقیق در مورد بازار، توسعه برنامه های محصول، تعریف نوآوری روش بازاریابی شما و پیروی از “7 P” است.

    درک بازاریابی

    قبل از اینکه به کلیات و جزییات استراتژی بازاریابی بپردازیم، باید درک عمیقی از اینکه بازاریابی دقیقا چیست؟ و چه چیزی است، داشته باشید.

    بازاریابی چیست؟

    بازاریابی در مورد ارتباط شرکت شما با مشتریان بالقوه و ارتباط و آگاهی مشتریان با محصولات شما است. این شامل درک نیازهای مشتری، تبدیل آن نیازها به محصولات و خدمات، بسته بندی و قیمت گذاری آن محصولات و خدمات، و سپس متقاعد کردن مشتریان است که باید آن محصولات و خدمات را بخرند.

    به بیان ساده، بازاریابی کل چرخه از شناسایی مشتریان بالقوه تا برآوردن نیازهای آن مشتریان با محصولاتی است که تولید می کنید.

    مقاله پیشنهادی:   مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

    چه چیزی بازاریابی به حساب نمی آید

    بازاریابی فقط تبلیغات، روابط عمومی یا ساخت یک وب سایت یا کمپین ایمیلی نیست. بنابراین شامل هر چیزی که منجر به آن فعالیت‌هایی که برای حمایت از مشتریان و تیم فروش شما می‌شود است.

    در حالت ایده آل، کل تجارت شما را هدایت می کند و تعیین می کند که چه محصولاتی تولید می کنید و چگونه آنها را توزیع می کنید.

    استراتژی بازاریابی

    به چه نکاتی در استراتژی بازاریابی اشاره می شود؟

    در اصل، استراتژی بازاریابی جهت کلی اما نه جزئیات خاص را برای انواع فعالیت های مرتبط به بازاریابی را تعیین می کند.

    در حالت ایده آل، استراتژی بازاریابی باید به شما کمک کند تا موارد زیر را در شرکت خود رعایت کنید:

    • مخاطب هدف
    • خلق ارزش
    • تولید محصول
    • پیام برند
    • ابتکارات تبلیغاتی
    • بازاریابی محتوا

    چرا داشتن استراتژی بازاریابی مهم است؟

    ایجاد و دنبال کردن استراتژی بازاریابی برای تعیین چارچوب نه تنها برای فعالیت های مرتبط با بازاریابی بلکه برای کل تجارت شما ضروری است. استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با مشتریان خود مرتبط و هماهنگ بمانید، محصولات مناسب را برای آنها توسعه دهید و نحوه انتقال اطلاعات در مورد آن محصولات را تعیین کنید.

    بدون استراتژی بازاریابی، نمی‌دانید مشتریان شما چه کسانی هستند، به همین علت نمی توانید محصولات خود را توسعه ‌دهید و پول را برای تبلیغ آنها هدر خواهید داد.

    به طور خلاصه، داشتن یک برنامه بازاریابی تعریف شده شما را موفق تر می کند.

    بر اساس یک نظرسنجی CoSchedule، شرکت هایی که از استراتژی بازاریابی مستندی دارند، 313 درصد بیشتر از شرکت هایی که این استراتژی را ندارند، موفق هستند.

    چرا یک کسب و کار باید از ساختار سازمانی بازاریابی استفاده کند؟

    ساختار سازمان به کارکنان کمک می کند تا از نقش خود در شرکتی که برای آن کار می کنند آگاه باشند. این چارت ها همچنین می توانند به عنوان نقشه راهنمایی برای کارمندان باشد تا بدانند چه منابعی در دسترس آنها است و اعضای تیم چه مسئولیت هایی را بر عهده دارند.

    ساختار سازمانی همچنین می تواند یک گردش کار کامل ارائه دهد که توضیح می دهد چگونه به موفقیت یک کسب و کار کمک می کند و کجا یا چه کسی تصمیمات تجاری را می گیرد.

    قبل از ایجاد ساختار سازمان بازاریابی، یک کسب و کار باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

    زنجیره فرمان: زنجیره فرمان به سلسله مراتب روابط در یک تجارت اشاره دارد. این بدان معناست که در حین تصمیم‌گیری‌ های مربوط به کسب‌ و کار، چه کسی در بخش‌ ها به چه کسی پاسخ می دهد و مشخص می کند چه کسی دارای اختیار است و چه کسی مسئول نظارت، اجرا و تأیید وظایف است.
    دامنه کنترل: محدوده کنترل به وضوح مشخص می کند که چه کسی هر بخش را مدیریت می کند و آن بخش ها یا سطوح ها چه مسئولیت هایی را بر عهده دارند.
    تمرکز یا عدم تمرکز: یک کسب و کار متمرکز به یک یا دو نفر اجازه می دهد تا تصمیمات نهایی را بگیرند، در حالی که یک کسب و کار غیر متمرکز دارای یک تیم یا بخش مسئول تصمیم گیری نهایی است.

    مقاله پیشنهادی:   افزایش سرمایه:بهترین راه موجود کدام است

    در صورتی که سازمان در زمینه های بازاریابی دچار مشکل یا چالش شود می تواند اقدام به اصلاح ساختار سازمانی بکند که با کمک استراتژی ساختار سازمانی دوباره ساختار سازمانی جدیدی در راستای اهداف و سودآوری سازمان تدوین کند.

    چگونه یک استراتژی بازاریابی موفق ایجاد کنیم

    چندین مرحله وجود دارد که باید برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی قوی برای کسب و کار خود استفاده کنید.

    اهداف تجاری خود را تعیین کنید

    چشم انداز و اهداف شرکت شما عوامل محرک برای استراتژی بازاریابی هستند. این اهداف کلی به تعیین اهداف بازاریابی شما کمک می کند، که استراتژی بازاریابی در خدمت آن است.

    اهداف بازاریابی شما بر اساس اهداف شرکت شما شکل می گیرد. ممکن است هدفی را برای دستیابی به یک سهم بازار خاص، تسلط بر یک کانال خاص یا دستیابی به درصد خاصی از نوع خاصی از مصرف کننده تعیین کنید. اهداف شما باید قابل دستیابی و قابل اندازه گیری باشد.

    بازار هدف را شناسایی و در مورد آن تحقیق کنید

    اهدافی که تعیین می کنید به شما کمک می کند تا بازار هدفی را که باید دنبال کنید، تعریف کنید. این امر مستلزم این است که با مشتریان این بازار آشنا شوید که نیاز به تحقیق و تحلیل بازار آن دارد.

    شما باید موارد زیر را در مورد بازار هدف و مشتریان آن تعیین کنید:

    • اندازه بازار و پتانسیل رشد
    • روندهای بازار
    • رقبا
    • مشخصات جغرافیایی و جمعیتی
    • رفتار مشتری

    همانطور که استراتژی بازاریابی خود را توسعه می دهید، باید بر روی 7 P سنتی بازاریابی تمرکز کنید:

    محصول (product)- چگونه نیازهای مشتری را برآورده می کنید

    قیمت(price): مشتریان چقدر حاضرند برای محصول شما پول بپردازند

    تبلیغات (promotion) – از کدام کانال ها برای اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصول خود استفاده می کنید

    مقاله پیشنهادی:   گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    مکان (place)– جایی که محصول خود را می فروشید

    افراد (people)– افرادی که به فروش محصول شما به مشتریان کمک می کنند

    بسته بندی(packging) – شکل ارائه محصول خود به مشتری

    فرآیند (process)– نحوه ارائه محصول خود به مشتریان

    استراتژی بازاریابی

    برنامه های محصول را توسعه دهید

    هنگامی که مشتریان هدف خود را پیدا کردید، می توانید تعیین کنید که کدام محصول به بهترین وجه نیازهای آن مشتریان را برآورده می کند. وقتی بدانید یک مشتری چه می خواهد، می توانید محصول مناسبی برای آن مشتری بسازید.

    توسعه محصول البته، تولید محصول نیز خارج از پارامترهای بخش بازاریابی است. اما بازاریابی باید در تعیین ویژگی‌های محصول، قیمت‌گذاری و بسته‌بندی، همانطور که بر اساس نیازها و معیارهای مشتری تعیین می‌شود، نقش برجسته و پرطرفداری داشته باشد.

    مزایای کلیدی را شناسایی کنید.

    بازاریابان باهوش می‌دانند که مشتریان جدید بر اساس ویژگی‌های محصول جدید تصمیم نمی‌گیرند، بلکه بر اساس این‌که چگونه آن محصول به آنها سود می‌رساند.

    شناسایی مزایای کلیدی محصولاتی که می خوایید توسعه می‌دهید ضروری است اینکه چگونه آن محصول به بهترین وجه خواسته‌ها یا نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند.

    محصولات ناموفق اغلب ویژگی های جذابی دارند، اما اگر این ویژگی ها به مزایایی تبدیل نشود و حل کننده مشکلات نباشد، مشتریان به سادگی اهمیتی نمی دهند.

    جایگاه و پیام محصول خود را بسازید

    جایگاه محصول باید بر اساس مزایای یک محصول و اینکه چگونه محصول نیازهای مخاطب هدف را برآورده می کند، بنا شود.

    شما باید عمیقاً درک کنید که مشتریان برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند و سپس محصول خود را بر اساس آن جایگاه یابی کنید.

    این از طریق تمام پیام های پیرامون محصول دنبال می شود. موقعیت محصول ممکن است این باشد که برای برآورده کردن یک نیاز خاص بهترین باشد پیام‌رسانی موقعیت‌یابی را به شکلی واضح، مختصر و جلب توجه می‌کند.

    آمیخته بازاریابی خود را تعریف کنید

    در نهایت، استراتژی بازاریابی باید تعیین کند که چگونه به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، چه کانال ها و فعالیت هایی را در ترکیب بازاریابی خود قرار دهید.

    این می تواند شامل کانال های سنتی مانند چاپ، رادیو و تلویزیون، و همچنین کانال های بر بستر اینترنت، رسانه های اجتماعی و برنامه های تلفن همراه باشد.

    3 نوع مهم استراتژی ها و تعریف آن ها 🔰 (بخش دوم)
    تعریف 0 تا 100 استراتژی🔰 اهمیت و مزایای آن در سازمان (بخش اول)

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: