پالایش نفت خام

صنعت پالایشگاه
  • پالایش نفت خام

    بعد از استخراج شدن نفت خام از میادین موجود در زیر زمین، فرآیند حمل و نقل و تصفیه روی آن انجام می شود تا یک محصول دارای ارزش بالاتر بدست بیاید. بعد از این مرحله محصولات بدست آمده به مصرف کنندگان نهایی یا خرده فروشان انتقال می یابند (که عبارت از پمپ بنزین ها یا شرکت هایی هستند که سوخت ها را به منازل مسکونی تحویل می دهند).

    زنجیره تامین محصولات نفتی

    در اغلب مواقع زنجیره تامین محصولات نفتی دارای سه بخش است (شکل 1) که عبارتند از:

    • فعالیت های بالا دستی که شامل اکتشاف پسماندهای نفتی و تولید نفت خام می باشد. شرکت های فعال در این حوزه شامل شرکت های دارای حق حفاری از نفت و شرکت های ارائه دهنده خدمات حفاری می باشند.
    • فعالیت های میان دستی که شامل توزیع نفت خام به پالایشگاه ها، پالایش نفت خام به محصولات قابل فروش و توزیع محصولات مابین عمده فروشان و خرده فروشان می باشد. شرکت های فعال در این حوزه شامل شرکت های ارائه دهنده خدمات انتقال با استفاده از خط لوله، کامیون یا کشتی و همچنین شرکت های پالایشی نفت خام می باشند.
    • فعالیت های پایین دستی که عبارت از خرده فروشی محصولات نفتی هستند. ایستگاه های پمپ بنزین شناخته شده ترین شرکت های فعال در این حوزه می باشند، ولی یک سری شرکت های ارائه دهنده سوخت های مصرفی خانوارها هم در این حوزه قرار دارند.

    شکل 1. زنجیره تامین از چاه تا مصرف مربوط به محصولات نفتی. بالادستی، میان دستی و پایین دستی

    فعالیت برخی از شرکت های موجود در صنعت نفت شامل هر سه بخش بالادستی، میان دستی و پایین دستی می باشد. در واقع این شرکت ها به عنوان شرکت های یکپارچه در حوزه نفت شناخته می شوند. شرکت اکسون موبیل یک نمونه مشهور از این شرکت ها می باشد. فعالیت سایر شرکت ها در اغلب مواقع در یکی از این حوزه ها متمرکز است. شرکت خط لوله کیندر مورگان (The Kinder Morgan) یک مورد از شرکت نفتی تخصصی می باشد که فعالیت آن مربوط به حوزه میان دستی است.جهت ارزش گذاری شرکت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    مقاله پیشنهادی:   کسب و کار های اینترنتی (ویدئوی آنلاین و محصولات اطلاعاتی)

    اکثر مناطق دارای برندهای ایستگاه گاز محلی هستند که در بخش پایین دستی این صنعت تخصص دارند. یکی از مثال های مشهور منطقه ای عبارت از ایستگاه های گاز زنجیره ای و استراحتگاه های واوا (WaWa) در شرق پنسیلوانیا می باشد؛ این در حالی است که فروشگاه های خوار و بار فروشی و خرده فروشی هایی همانند کوستکو و وال مارت (Costco and Wal-Mart) بیشتر در فروش های پایین دستی مربوط به محصولات نفتی سرمایه گذاری کرده اند.جهت دوره های آموزش کارکنان  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    پالایشگاه های نفتی یک سری مجموعه های صنعتی بزرگ مقیاس هستند که محصولات نفتی قابل فروش را از نفت خام تولید می کنند (همچنین یک سری موارد دیگری از قبیل زیست توده ها را هم تولید می کنند). جزئیات مربوط به عملیات پالایشی در موقعیت های مختلف متفاوت می باشد، ولی همه پالایشگاه ها دو پروسه مبنایی مشابهی برای تبدیل نفت خام به محصولات مختلف دارند.جهت مشاوره سرمایه گذاری در بورس با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    عملیات های پالایشی مختلف

    عملیات پالایشی در واقعیت یک سری پیچیدگی های بالایی دارند، ولی عملیات های مبنایی پالایشی می تواند در یکی از فرآیندهای شیمیایی سه گانه قرار بگیرد که عبارتند از:

    • تقطیر که شامل تفکیک مواد بر مبنای تفاوت های موجود در فراریت است. این مرحله اولین و مهمترین مرحله در فرآیند پالایشی است و پیش ماده ای برای کراکینگ و تبدیل می باشد.
    • کراکینگ شامل جدا کردن مولکولهای سنگین و تبدیل کردن آنها به هیدورکربن های سبک تر (و با ارزش تر) می باشد.
    • تبدیل که شامل تغییر ماهیت شیمیایی هیدروکربن ها است و به منظور دستیابی به ویژگی های فیزیکی دلخواه ( و همچنین افزایش ارزش بازاری این مواد شیمیایی) صورت می گیرد.
    مقاله پیشنهادی:   استراتژی فناوری اطلاعات (IT) چیست؟(دهم)

    فرآیند اول به عنوان تقطیر شناخته می شود. در این فرآیند نفت خام حرارت داده می شود و در داخل برج تقطیر قرار می گیرد. یک نمونه از برج تقطیر در شکل 1 نشان داده شده است. همزمان با افزایش دمای نفت خام در برج تقطیر، نفت خام به مولفه های مختلف تفکیک می شود که به این عمل شکاف گفته می شود. بعد از این مرحله مواد شکسته شده به صورت مجزا جمع آوری می شوند. هر شکاف مربوط به یک نوع متفاوتی از محصولات نفتی است که این مورد بستگی به دمایی دارد که در آن ترکیب نفت خام تبخیر می شود.

    شکل 1: تقطیر نفت خام


    پالایش نفت خام

    شکل 2: فرآیندهای مهم پالایشی

    فرآیند دوم و سوم به عنوان کراکینگ و تبدیل شناخته می شود. شکل 2 یک حالت ساده از این فرآیندها را نشان می دهد که در شکاف های مختلف مربوط به تقطیر استفاده می شود. سنگین ترین شکاف ها که شامل گازوئیل ها و نفت های پسماند هستند، ارزش کمتری نسبت به برخی از شکاف های سبک تر دارند؛ بنابراین پالایشگاه ها برای شکستن مولکول های موجود در این شکاف ها از یک فرآیندی به نام کراکینگ استفاده می کنند.جهت افزایش فروش و توسعه کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    مقاله پیشنهادی:   زیست بوم کسب و کارهای نوپا و سرمایه گذاری در آن ها(بخش دوم)

    این فرآیند یک سری محصولات با ارزش تری نسبت به شکاف های سنگین تر تولید می کند. کراکینگ در اغلب مواقع به منظور تولید بنزین و سوخت جت از گازوئیل های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا تبدیل در شکاف های سبک و دارای ارزش پایین مورد استفاده قرار می گیرد؛ این فرآیند هم به منظور تولید بنزین بیشتر انجام می شود. فرآیند تبدیل شامل تحریک واکنش های شیمیایی است که تحت فشار صورت می گیرد تا ترکیب زنجیره هیدروکربنی تغییر کند. جهت اصلاح ساختار و روند های سازمان با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

     

    تولید محصولات نفت نهایی در پالایشگاه های متفاوت به شکل های مختلفی انجام می شود، ولی در حالت کلی پالایشگاه های نفتی ایالات متحده به نحوی طراحی شده اند که بیشترین بنزین ممکن را تولید کنند تا بتوانند نیازهای در حال رشد بخش حمل و نقل به بنزین را تامین کنند. شکل 3 یک ترکیبی از محصولات بدست آمده از یک پالایشگاه معمولی را در ایالات متحده نشان می دهد.


    پالایش نفت خام

    شکل 3. محصولات که از نفت خام بدست می آیند.

    تقریبا نیمی از هر بشکه نفت خامی که وارد یک پالایشگاهی در ایالات متحده می شود، در نهایت به صورت بنزین در می آید. سوخت دیزل (به عنوان یک سوخت دیگری که در حمل و نقل استفاده بیشتری دارد) معمولا دومین محصول از نظر میزان تولید در پالایشگاه ها می باشد که میزان تقریبی تولید آن یک چهارم هر بشکه ورودی به پالایشگاه است.https://www.e-education.psu.edu/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: