ارزش گذاری شرکت و استارتاپ

مفهوم ارزش گذاری

ارزش گذاری:کلمه “ارزش” در علوم مختلف معانی مختلفی پیدا کرده است. ولی در مالی، ارزش عبارت از ارزش فعلی یک کسب و کار، شرکت یا دارایی می باشد. ارزش فعلی یک بیان دیگری از ارزش ذاتی، اقتصادی یا منصفانه است.

 

ارزش گذاری کسب و کار چیست؟

ارزش گذاری کسب و کار عبارت از یک فرآیند عمومی مربوط به تعیین ارزش اقتصادی کل کسب و کار یا یک واحد شرکتی است. ارزش گذاری شرکت می تواند برای اهداف مختلف، شامل ارزش فروش، مشخص کردن مالکیت شرکا، وضع مالیات و حتی فرآیند طلاق و جدایی به کار گرفته شود. معمولا مالکان کسب و کارها به منظور بدست آوردن یک تخمین هدفمند در مورد ارزش کسب و کارشان از یک ارزیاب تجاری حرفه ای استفاده می کنند.

ارزش گذاری شرکت - گروه متیس

چرا ارزش گذاری شرکت اهمیت دارد؟

محاسبه ارزش شرکت در صورت تمایل شما برای خرید یا فروش اهمیت دارد، ولی این مورد تنها  دلیل اهمیت ارزش گذاری نیست؛ سایر دلایل ارزش گذاری عبارتند از: در صورتی که شما به دنبال تأمین مالی باشید، وام دهنده ها، بانک های سرمایه گذار و سرمایه گذاران مخاطره‌آمیز تمایل خواهند داشت که در مورد ارزش شرکت شما مطلع شوند.

در صورتی که شما دارای شرکتی باشید و شریکتان بخواهد از آن خارج شود، باید ارزش سهم شریکتان از شرکت را محاسبه کنید.

ارزش گذاری شرکت می تواند یک موضوع اختلاف برانگیز باشد. برای مثال در سناریوی شراکت، ممکن است شریک شما نسبت به سهم واقعی که دارد مقدار بالاتری بخواهد. به همین دلیل روش های ارزش گذاری هدفمند مفید می باشند.

ارزش گذاری استارتاپ در گروه متیس

🔰 10 مورد از کاربرد های ارزش گذاری

ارزش گذاری شرکت بطور دقیق در برخی از شرایط اهمیت بسزایی پیدا می کند؛ برخی از این شرایط عبارتند از:

1- برنامه ریزی در مورد استراتژی خروج. در صورتیکه شما بخواهید شرکت خودتان را به فروش برسانید، مشخص کردن یک ارزش پایه برای شرکت و ایجاد یک استراتژی به منظور بهبود سود آوری آن اهمیت بسزایی پیدا خواهد کرد و به عنوان استراتژی خروج منجر به افزایش ارزش شرکت خواهد شد.

2- توافق نامه های خرید / فروش. در صورتیکه شما یک شریک یا LLC باشید، یک توافق خرید / فروش مابین سهام داران می تواند برای پیشگیری از اختلافات آتی مفید باشد. برای به دست آوردن یک توافق قابل قبول برای طرفین، در مرحله اول باید در مورد ارزش شرکت یک توافقی وجود داشته باشد.

3- اختلافات شرکا یا سهامداران. باید این نکته را در نظر داشت که همواره شرایط در یک وضعیت مطلوب باقی نخواهند ماند. در صورتیکه یکی از شرکا بخواهد از شراکت خارج شود، به منظور دستیابی به یک توافق مناسبی که منافع تمامی طرفین تامین شود، به یک ارزیابی مستقل و عادلانه در مورد ارزش شرکت نیاز وجود خواهد داشت.

4- ادغام ها و خرید ها. در صورتیکه استراتژی رشد شما شامل خرید یا ادغام با یک شرکت دیگری باشد، ارزیابی شرکت به شما کمک خواهد کرد که قیمت مناسب و عادلانه ای را برای این منظور تعیین کنید.

5- مشخص کردن ارزش سالانه به ازای هر سهم برای برنامه مالکیت سهام مستخدمان (ESOP). به منظور تامین ملزومات ERISA و IRS، برنامه های مالکیت سهام مستخمان باید از طریق یک کارشناس ارزیابی مستقل و بر مبنای سالیانه ارزش گذاری شود تا یک قیمت سهام عادلانه ای کشف شود.

پنج دلیل دیگر برای ارزش گذاری را در این مقاله بخوانید.

چه عواملی برای ارزش گذاری شرکت حائز اهمیت است؟

برای ارزش گذاری شرکت، باید به عوامل مختلفی توجه کرد. این عوامل شامل مالی، عملکرد، کیفیت، نوآوری، سرمایه انسانی و ارتباط با مشتریان است. برای ارزش گذاری به این عوامل، باید از روش‌های مختلفی مانند تحلیل SWOT، تحلیل PESTEL و تحلیل پنج نیروی رقابتی استفاده کرد.

در نتیجه، ارزش گذاری شرکت برای توسعه و رشد آن بسیار مهم است. با توجه به عوامل مختلفی که در ارزش گذاری شرکت باید مورد توجه قرار گیرند، شرکت می‌تواند با رقبای خود رقابت کند و در بازار تجاری موفق عمل کند.

تحلیل پنج نیروی رقابتی (Five Forces Analysis) یک ابزار تحلیلی است که برای بررسی و تحلیل رقابت در صنعت استفاده می‌شود. این تحلیل به وسیله مایکل پورتر ارائه شده است و برای شناخت و تحلیل عواملی که بر رقابت در یک صنعت تأثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود. پنج نیروی رقابتی عبارتند از:

1- نیروی رقابت درون صنعت: این نیرو به رقابت بین شرکت‌های هم صنعتی اشاره دارد. برای مثال، تعداد شرکت‌های هم صنعتی، سطح رقابت، قدرت مذاکره و امکان ورود به بازار جدید.

2- قدرت خریداران: این نیرو به توان خریداران برای تعیین شرایط فروش محصولات و خدمات اشاره دارد. برای مثال، تعداد و قدرت خریداران، قدرت مذاکره، قابلیت تعویض محصولات و خدمات، وجود جایگزین‌های مشابه و…

3- قدرت تأثیر گذاری تأمین کنندگان: این نیرو به توان تأمین کنندگان برای تعیین شرایط فروش مواد اولیه و خدمات اشاره دارد. برای مثال، تعداد و قدرت تأمین کنندگان، قابلیت تعویض تأمین کنندگان، قابلیت تولید مواد اولیه و خدمات در داخل شرکت و…

4- تهدید جایگزین‌ها: این نیرو به تهدید جایگزین‌های محصولات و خدمات مشابه در بازار اشاره دارد. برای مثال، قابلیت تعویض محصولات، هزینه تعویض، کیفیت و قابلیت استفاده از جایگزین‌ها و…

5- تهدید ورود رقبا: این نیرو به تهدید ورود شرکت‌های جدید به بازار اشاره دارد. برای مثال، هزینه ورود به بازار، سطح رقابت، قابلیت ورود به بازار، تأثیر موانع قانونی و…

ارزش گذاری شرکت شامل بررسی و تحلیل مالی، عملکرد عملیاتی، ریسک‌های موجود، استراتژی‌های رقابتی و قابلیت رشد و توسعه در آینده است. همچنین، عواملی مانند محصولات و خدمات شرکت، بازار هدف، موقعیت رقابتی در صنعت و قابلیت همکاری با سایر شرکت‌ها نیز در ارزش گذاری شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

خدمات ارزش گذاری شرکت شامل بررسی و تحلیل جامع و دقیق مالی، عملکرد عملیاتی، ریسک‌های موجود، استراتژی‌های رقابتی و قابلیت رشد و توسعه در آینده است. این خدمات شامل ارائه گزارشات تحلیلی و پیشنهادات به شرکت برای بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکت می‌باشد. همچنین، خدمات ارزش گذاری شرکت شامل بررسی و تحلیل محصولات و خدمات شرکت، بازار هدف، موقعیت رقابتی در صنعت و قابلیت همکاری با سایر شرکت‌ها نیز می‌باشد.

روند و مراحل ارزش گذاری شرکت
استعلام هزینه ارزش گذاری شرکت، طرح توجیهی، ساختار سازمانی

سایر مطالب مرتبط

ارزش دفتری چیست و چه کاربردهایی در تصمیمات اقتصادی دارد؟
۱۸ آبان

ارزش دفتری چیست و چه کاربردهایی در تصمیمات اقتصادی دارد؟

یکی از فاکتورهای مهم و کلیدی که معمولا سرمایه گذاران برای ارزیابی و اندازه گیری ارزش شرکت ها، دارایی ها و سهام در نظر می گیرند، ارزش دفتری (book value یا net book value) است. با توجه به اهمیتی که...

649

ارزش گذاری, مطالب جدید

رضا رشیدی

فلسفه و اهمیت ارزش گذاری استارت آپ
۷ آبان

فلسفه و اهمیت ارزش گذاری استارت آپ

ارزش گذاری استارت آپ ها به چه صورت است؟ ارزش گذاری استارت آپ ها به صورت مختلفی صورت می‌گیرد، اما معمولاً بر اساس عوامل زیر تعیین می‌شود: ۱. فعالیت های شرکت: فعالیت های شرکت، محصولات و خدمات ارائه شده، بازار...

1021

ارزش گذاری

رضا رشیدی

5 روش کاربردی برای ارزش گذاری سهام
۳۰ مهر

5 روش کاربردی برای ارزش گذاری سهام

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که در مورد تغییرات قیمت سهام در بازار خبری نشنیده باشد. دلیل این موضوع عبارت از فراگیرتر شدن بحث سهام در جامعه است. امروزه متخصصان و کانال های متعددی وجود دارند که وظیفه اصلی...

1501

ارزش گذاری, مطالب جدید

رضا رشیدی

ارزش گذاری یک مفهوی کلیدی و پرکاربرد
۲ مهر

ارزش گذاری یک مفهوی کلیدی و پرکاربرد

جهت دریافت مشاوره رایگان ارزش گذاری تماس بگیرید : 91091576 - 021 ارزش گذاری (valuation) در ساده ترین تعریف ارائه شده عبارت از تعیین ارزش فعلی یا ارزش اقتصادی یا ارزش ذاتی یک دارایی، یک شرکت یا یک کسب و...

3615

ارزش گذاری, مطالب جدید

رضا رشیدی