قرارداد ارزی فوروارد و اسپات

بازار های مالی، بازار مشتقات
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]

    قرارداد ارزی فوروارد

    قرارداد ارزی فوروارد

    قرارداد ارزی فورواد یک نوع خاصی از تبادل ارز خارجی می­باشد. قراردادهای فوروارد عبارت از یک سری توافقاتی مابین دو طرف می­باشد که برای تبادل ارز مورد نظر با یک قیمت مشخص و در آینده بکار گرفته می­شود. این قراردادها هواره بعد از تسویه شدن قرارداد اسپات صورت می­گیرند و برای محافظت خریدار در برابر نوسانات مربوط به قیمتهای ارزی مورد استفاده قرار می­گیرد.

    تعریف قرارداد ارزی فوروارد

    گروه مشاوران خبره:قراردادهای فوروارد در بازارهای بورس مورد معامله قرار نمی­گیرند و مقادیر استانداردی از ارز در این توافقات مورد استفاده قرار گرفته می نمی­شود. بغیر از مواردی که هر دو طرف موافقت کنند، این قراردادها قابلیت لغو شدن ندارند. معمولا طرفینی که در این قرارداد وجود دارند می خواهند یک پوزیشن ارز خارجی را هجینگ کنند یا در یک پوزیشن سفته بازی قرار بگیرند. نرخ قرارداد ارزی مقدار ثابتی است که مختص یک روز خاص در آینده است و به طرفین حاظر در قرارداد این اجازه را می­دهد که بودجه بهتری برای پروژه­های مالی آینده داشته باشند و اطلاع دقیقی در مورد قرارداد یا زیان خودشان در نتیجه یک مبادله در یک تاریخ مشخصی در آینده داشته باشند. ماهیت قراردادهای ارزی فوروارد باعث می شود که طرفین قرارداد یک اطمینان خاطری در مورد حرکات غیرمنتظره یا معکوس نرخ­های آینده ارز داشته باشند.

    مقاله پیشنهادی:   تحقیقات بازار چه فوایدی دارد؟

    خریدار دارایی در پوزیشن “لانگ یا Long” قرارداد قرار می­گیرد؛ فروشنده دارایی هم در پوزیشن “شورت یا Short” قرارداد قرار می گیرد. قیمتی که خریدار و فروشنده در مورد آن به توافق می­رسند، به عنوان قرارداد تحویل یا delivery price نامیده می­شود.

    به طور خلاصه می­توان گفت که:

    • یک قرارداد ارزی فوروارد عبارت از یک توافقی مابین دو طرف می­باشد که برای تبادل دو ارز مشخص با یک قیمت معین و در یک تاریخ مشخصی در آینده صورت می­گیرد.
    • قراردادهای فیوچرز در بازارهای بورسی مورد معامله قرار نمی­گیرند و مقادیر استانداردی از ارز در این توافقات مورد معامله قرار نمی­گیرد.
    • قراردادهای ارزی فوروارد یک هج دو طرفه در برابر ریسک می باشد، چرا که از هر دو طرف قرارداد در برابر حرکات غیرمنتظره یا معکوس نرخ­های اسپات آینده ارزها محافظت می­کند.

    در حالت کلی نرخهای ارز فوروارد برای اکثر جفت­های ارزی می تواند تا 12 ماه آینده به دست بیاید. چهار جفت وجود دارند که به عنوان “جفت­های عمده” شناخته می­شوند. این موارد شامل دلار ایالات متحده و یورو، دلار ایالات متحده و ین ژاپن، دلار ایالات متحده و پوند استرلینگ بریتانیا و درال آمریکا و فرانک سوئیس می­باشند. در مورد این چهار جفت، نرخ اتبادل می تواند تا یک دوره 10 ساله به دست بیاید. همچنین قراردادهای که زمان آنها فقط چند روز می باشد هم در اختیار اکثر تامین کنندگان قرار دارد. هر چند که یک قرارداد می­تواند شخصی­سازی شود، ولی اکثر موسسات از قرارداد ارزی فوروارد سود کاملی به دست نمی­آورند، مگر اینکه حجم قرارداد آنها بیشتر از 30000 دلار باشد.

    مقاله پیشنهادی:   5 روش کاربردی برای ارزش گذاری سهام

    محاسبه نرخ فوروارد

    نرخ مبادله قرارداد ارزی فوروارد برای یک قرار داد می­تواند با استفاده از چهار فرمول زیر محاسبه شود:

    S: نرخ اسپات فعلی برای جفت ارزی

    r(D): نرخ بهره ارزی داخلی

    r(f): نرخ بهره ارزی خارجی

    t: زمان قرارداد در روزها

    فرمول محاسبه نرخ ارز فوروارد برابر خواهد بود با:

    S *(1+r(d)*(t/360)) / (1+r(f)*(t/360) = نرخ فوروارد

    برای مثال فرض کنید که نرخ اسپات دلار آمریکا و دلار کاناد برابر با 1.3122 باشد. نرخ سه ماهه ایالات متحده برابر با 0.75% باشد و نرخ سه ماهه کانادا برابر با 0.25% باشد. نرخ قرارداد ارزی فوروارد سه ماهه دلار ایالات متحده در برابر دلار آمریکا برابر خواهد بود با:

    نرخ فوروارد سه ماهه»

     1.3122 x (1 + 0.75% * (90 / 360)) / (1 + 0.25% * (90 / 360)) = 1.3122 x (1.0019 / 1.0006) = 1.3138

    قرارداد اسپات

    قرارداد ارزی فوروارد

    این قرارداد ارزی فوروارد عبارت از خرید یا فروش یک ارز همراه با تحویل سریع می­باشد. قراردادهای اسپات در صورتی مناسب خواهند بود که شما بخواهید یک نرخ ارزی را سریعا دریافت کنید و این کار در بهترین نرخ ممکن صورت بگیرد. هر تجارت یا فردی می­تواند برای خرید یا فروش یک ارز خارجی با قیمت بازاری فعلی می­تواند از این قرارداد استفاده کند. شما یک تریدر ارز دارید که یک معامله­ای را برای شما رزرو می­کند، یا می توانید از سیستم آنلاین استفاده کنید و در مورد بهترین نرخ موجود تحقیق کنید و آن را برای خودتان رزرو کنید.

    بعد از توافق شدن در مورد جفت ارزی، مقدار و نرخ ارز مورد مبادله، یک قرارداد اسپات می­تواند صورت بگیرد. در نتیجه این قرارداد یک تعهدی برای خرید یا فروش ارز توافق شده صورت می­گیرد.

    مقاله پیشنهادی:   قرارداد فیوچرز ؛ صفر تا صد قرارداد آتی

    تاریخ مبادله

    تاریخ مبادله عبارت از روزی می باشد که در قرارداد مورد توافق قرار گرفته است و تاریخ تسویه عبارت از روزی است که در آن پول­ها به صورت فیزیکی مورد مبادله قرار می­گیرند و در حساب طرفین قرار می­گیرد. در صورتیکه وجوه ارزی مبنا قبل از تاریخ سررسید صورت بگیرد، تاریخ تسویه همان روز یا روز کاری بعد خواهد بود، مگر اینکه طرفین یک تقاضای دیگری داشته باشند.

    قیمت بازار اسپات ارز خارجی از طریق عرضه و تقاضایی ارز در بازار تعیین می­شود. عوامل زیادی بر روی عرضه و تقاضای یک ارز خاص تاثیر می­گذارند؛ برخی از این موارد شامل نرخهای بهره، اطمینان، حساب جاری در تراز پرداخت­ها، پیشبینی­های مربوط به رشد اقتصاد و نرخ تورم نسبی می­باشند.

    برای مثال ( قرارداد ارزی فوروارد  )در صورتیکه فدرال رزرو ایالات متحده تصمیم بگیرد که نرخ بهره را بالاتر از نرخ بهره بانک­های انگلیسی قراردهد، در این صورت ذخیره کردن دلار در فدرال رزرو جذابیت بیشتری خواهد داشت و در نتیجه تقاضای دلار آمریکا و ارزش آن افزایش خواهد یافت. 

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    قرارداد های بازار فارکس

    درباره بازار آتی طلا بخوانید

    بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

    انواع تابلوهای بورس و فرابورس

    تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ

    اهمیت مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید

    قرارداد های مالی

    قرارداد فورواد فارکس

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: