نقش طرح توجیهی استارت آپ در موفقیت و رشد استارت آپ ها

بازرگانی
  • با توجه به شرایط اقتصادی، امروزه افراد زیادی هستند که یک طرح خاصی را مد نظر دارند و تمایل دارند سرمایه قابل توجهی را در آن صرف کنند تا به درآمد مد نظرشان دست یابند. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که در حوزه طرح توجیهی استقبال زیادی از آن شده است، بحث طرح توجیهی استارت آپ ها می باشد. برای  وارد شدن به این بحث ابتدا باید با ماهیت استارت آپ آشنا شویم.

    تعریف استارت آپ

    استارت آپ یک واحد کسب و کار نوپایی است و اکثر استارت آپ ها از تکنولوژی های نو استفاده می کنند ولی ظرفیت رشد قابل توجهی دارند. هدف از استارت آپ ایجاد ارزش، فراهم کردن یک محیط کسب و کار پایدار و مبتنی بر یک برنامه بازاریابی مناسب و منعطفی است که ممکن است یک برنامه نو و جدید نباشد.

    آشنایی با انواع استارت آپ ها

    در یک تعریف استاندارد پنج نوع استارت آپ تعریف می شود که عبارتند از:

    • شرکت های بزرگ استارت آپی: شرکت های بزرگ در نتیجه تغییر در سلیقه مشتریان، ظهور تکنولوژی های جدید، تغییر قوانین، پیدایش رقبای جدید مجبور می شوند که یک سری تغییراتی را در سازمان خود و روش های فروششان ایجاد کنند. این شرایط منجر به تغییر نگرش و سبک سازی سازمان می شود.
    • استارت آپ مقیاس پذیر: این نوع استارت آپ ها با یک برنامه مناسب می خواهند که در سطح یک کشور، قاره یا در سطح جهانی رشد پیدا کنند. به دلیل اینکه سود این شرکت ها در نتیجه گسترش ابعاد خودشان افزایش می یابد، همواره به دنبال افزایش ابعاد فعالیت خودشان هستند. نمونه بارز این استارت آپ شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک و … می باشند.
    • استارت آپ مربوط به سبک زندگی: هدف از این نوع استارت آپ ها تامین بخشی از نیازهای روزمره مردم می باشد و به همین دلیل با زندگی روزمره مردم تلفیق شده است. نمونه بارز این نوع استارت آپ اسنپ می باشد که با توجه به خدماتی که ارائه می کند، به یک بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است.
    • استارت آپ های کوچک: این نوع استارت آپ ها که به عنوان مشاغل خانگی شناخته می شوند، بیشتر حالت خانوادگی دارند و هدف از آنها تامین مخارج خانواده می باشد.
    • استارت آپ جذب کننده مالی: آخرین نوع استارت آپ که نقش جذب کننده مالی دارد به دنبال این است که منابع مالی و سرمایه گذار مناسب را برای ایده های دیگران جذب کند.
    مقاله پیشنهادی:   ارزیابی مالی طرح های اقتصادی با روش های مختلف

    آشنایی با انواع استارت آپ ها

    فواید نوشتن یک طرح توجیهی استارت آپ

    مهمترین مزیت طرح توجیهی استارت آپ شناسایی نقاط ضعف موجود در طرح توجیهی کسب و کار ارائه شده است.  همچنین در این طرح ممکن است یک سری فرصت های شغلی که در نظر نگرفته اید، شناسایی شوند و نحوه استفاده از آنها مشخص گردد. مزیتی دیگری که این طرح برای استارت آپ ایجاد می کند عبارت از در نظر گرفتن استراتژی های مناسب برای مقابله با چالش های احتمالی می باشد.

    با توجه به اینکه استارت آپ ها در مراحل اولیه فعالیت خود می باشند، از طریق طرح توجیهی استارت آپ می توانند شرکای بالقوه، مشتریان و سرمایه گذاران را متقاعد کنند که در ایده خودشان جدی هستند و آنها را ترغیب به همکاری کنند. مشخص کردن بازار هدف و نحوه دستیابی به آن مزیت دیگری است که طرح توجیهی استارت آپ ایجاد می کند.

    علاوه بر این موارد، داشتن یک طرح توجیهی باعث می شود که موسسان استارت آپ سود کسب و کار خودشان را محاسبه کنند، میزان نقطه سر به سر را تعیین نمایند و کار خودشان را با سرمایه اولیه متناسبی شروع کنند. در واقع از طریق این طرح، توجیه اقتصادی طرح و ایده مورد نظر بررسی می شود و سرمایه گذاری با یک دید واقعی تر صورت می گیرد.

    مقاله پیشنهادی:   هزینه راه اندازی کسب و کار خود را محاسبه کنید

    دلایل نیاز شرکت های نوپا به طرح توجیهی کسب و کار

    هر استارت آپی برای تامین یک نیاز خاص در مصرف کنندگان هدف ایجاد می شود. مهمترین دلایل نیاز این شرکت ها به طرح توجیهی کسب و کار عبارتند از:

    • از طریق یک طرح توجیهی، پایدار ماندن به استراتژی ها و حرکت بر روی آن برنامه راحت تر می شود. در واقع اهداف کوتاه مدت و چالش های موقتی باعث نمی شوند که استارت آپ از مسیر مشخص شده خارج شود.
    • اهدف تجاری کاملا واضح می شوند و مدیریت اهداف ویژه و قابل ارزیابی بهتر صورت می گیرد.
    • با بهره گیری از اطلاعات مربوط به طرح توجیهی استارت آپ، پیشبینی ها و حدس ها در مورد بازار بالقوه، سطح فروش، هزینه ها و سایر موارد مشابه به واقعیت نزدیک تر می شود.
    • علاوه بر استراتژی مشخص شده، اولویت هایی همانند رشد، مدیریت و سلامت مالی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.
    • درک آن چیزی که نیاز هستد و نتایج حاصل از رخ دادن آن بهتر صورت می گیرد.
    • اهداف کوتاه که نقش یک حلقه زنجیره را دارند، بر طبق یک جدول زمانی مشخص با هم مرتبط می شوند و باعث می شوند که کل مسیر بدون انحراف طی گردد.
    • وظایف و کارهای مربوط به هر فرد مشخص می شود و تفویض اختیار ساده می شود.
    • در صورتیکه نحوه و زمان ارزیابی افراد و مدیران در طرح توجیهی مشخص باشد و نحوه تعیین کردن هدف های مورد انتظار و نتایج به دست آمده و راهکارهای بهبود تعیین گردد، همه مدیران و کارکنان بدون مقاومت در ارزیابی شرکت خواهند داشت.
    • مدیریت نقدینگی که نقش مهمی در موفقیت کسب و کار دارد، از طریق برنامه ریزی جریان نقدی و مدیریت درآمدها، هزینه ها، سود و … راحت تر و صحیح تر صورت می گیرد.
    • در نتیجه بهره گیری از طرح توجیهی استارت آپ، اصلاحات مورد نیاز برای سازمان بدون هیچ نوع آسیب و خطری انجام می شود.
    مقاله پیشنهادی:   فوت و فن کسب و کار: چند راهکار ساده اما مهم

    دلایل نیاز شرکت های نوپا به طرح توجیهی کسب و کار

    سخن پایانی

    در صورتیکه شما یک طرح و ایده خاصی در نظر دارید و می خواهید یک استارت آپی را راه اندازی کنید، بدون شک به یک مشاوره کسب و کار و طرح توجیهی استارت آپ نیاز دارید. گروه متیس با توجه به تجربه های موفق در ارائه مشاوره و نوشتن طرح های توجیهی کسب و کار این قابلیت را دارد که در این پروسه همیار و هم مسیر شما باشد و شما را تا رسیدن به اهداف مد نظرتان همراهی کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: