آشنایی با اهمیت طرح های اقتصادی سودآور

معامله گری
  • هر فردی که تمایل به ایجاد یک فعالیت اقتصادی و کسب و کار را دارد، قبل از هر نوع سرمایه گذاری نیاز دارد نسبت به توجیه اقتصادی طرح مطمئن شود. در صورتیکه شما طرح خاصی مد نظر نداشته باشید، می توانید از طرح های آماده ای استفاده کنید که احتمال سود آوری آنها بالا باشد. به منظور اینکه یک طرحی به عنوان یکی از طرح های اقتصادی سودآور در نظر گرفته شود، ابتدا باید از نظر وضعیت بازار کالاها و خدمات، میزان عرضه و تقاضای موجود کالاهای مربوط به این بخش و یک سری شاخص های دیگری مورد بررسی قرار بگیرد.

    یک سری سوالاتی که یک سرمایه گذار بالقوه در ذهن خود دارد عبارتند از: بهترین و سودآورترین صنعت با توجه به توانایی مالی فرد کدام صنعت است؟ چه عواملی منجر به سودآوری طرح های تجاری می شود؟ و … .

    موفقیت طرح های اقتصادی سودآور

    شرایط اقتصادی هر کشوری و هر منطقه ای با یک کشور و منطقه دیگر متفاوت می باشد، هر چند که ممکن است برخی از مناطق یا کشورها دارای الگوهای مشابه زیادی باشند. آن چیزی که در بحث موفقیت طرح های اقتصادی سودآور اهمیت دارد، توجه به استعدادها و سرمایه های مادی هر فردی از جامعه است چرا که این عامل می تواند زمینه مناسبی برای پیدایش طرح های موفق باشد. همچنین سایر عواملی که در موفقیت طرح ها نقش دارند به طور کلی شامل درجه ریسک پذیری، نوآوری، خلاقیت، دانش و تعهد و مهمتر از همه آینده نگری می باشند.

    نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که صرف معرفی طرح های اقتصادی سودآور به معنای تضمیین سودآوری آنها نبوده است و شرط اصلی برای موفقیت آنها عبارت از مدیریت مناسب، بازاریابی موثر و در نظر گرفتن موقعیت مکانی مناسب برای اجرای آن می باشد. معرفی طرح های اقتصادی صرفا برای اجرای دقیق هر یک از آنها و مشاوره مورد نیاز برای سرمایه گذاران می باشد.

    مقاله پیشنهادی:   معرفی چند ایده کسب و کار اینترنتی (کسب و کار آنلاین)

    با این وجود باید در نظر داشت که معمولا طرح هایی که محصولات آنها ضروری می باشد، همواره جزو طرح های اقتصادی سودآوری می باشند که برای مثال می توان به داروخانه ها و موارد مشابه اشاره کرد. بنابراین در صورتیکه محصول مربوط به طرح یک محصولی باشد که برای یک بازه زمانی ده ساله و بیشتر جزو نیازهای ضروری مردم باشد، با دیدگاه مثبت تر می توان آن را بررسی کرد.

    موفقیت طرح های اقتصادی سودآور

    دسته بندی طرح های اقتصادی

    با توجه به حوزه مورد بررسی و کشوری که در آن طرح ها بررسی می شود، دسته بندی های مختلفی در مورد طرح های اقتصادی ارائه شده است. ولی یکی از دسته بندی هایی که بیشتر استفاده می شود به این شکل است که طرح های زیر 100 میلیون تومان در گروه طرح های کوچک، طرح های 100 میلیون تا 500 میلیون تومان در گروه طرح های متوسط و طرح های 500 میلیون و بیشتر در گروه طرح های بزرگ قرار می گیرند.

    معرفی یک سری از طرح های اقتصادی سودآور

    برای اینکه بتوان بهترین طرح کسب و کار را انتخاب کرد، ابتدا باید حوزه های بالقوه ای که طرح های ارائه شده در آنها جزء طرح های اقتصادی سودآور مطرح شده اند، را به دقت بررسی کرد و با توجه به علاقه خودمان و همچنین شرایط بازار، احتمال سودآوری و چشم انداز آینده یکی از آنها را انتخاب کرد. یک سری از مهمترین حوزه ها عبارتند از:

    • حوزه مربوط به طراحی پارچه های تولیدی: امروزه تقاضای پوشاک در جامعه بالا می باشد و معمولا نسل جوان به طراحی خاص لباس و شکل کلی لباس اهمیت زیادی قائل هستند. یکی از قابلیت های طرح های مربوط به این حوزه این است که حتی می توان در خانه و به صورت پاره وقت این کار را راه اندازی کرد و به تدریج توسعه داد.
    • کار با چوب: صنایع چوب و مبلمان همواره جزء صنایع خوب و سودآور بوده است. این صنعت به مهارت و حجم زیادی کار نیاز دارد. یک فروشگاه کوچک و سرمایه کم برای شروع طرح مربوط به صنعت کار با چوب کافی است.
    • جوشکاری: در این صنعت کار ساخت و ساز مربوط به آهن و فولاد صورت می گیرد و محصولات آن شامل پنجره های کوره ای، پشت دری و هر نوع حائل با توجه به سفارش موجود می باشد. با یک مغازه و در یک مقیاس کوچک می توان این طرح را شروع کرد.
    • بسته بندی آب آشامیدنی (معدنی): امروزه مردم علاوه بر محیط های بیرونی، در محیط داخل خانه هم از آب معدنی استفاده می کنند و دلیل اصلی آن افزایش اطلاعات سلامتی و بهداشتی می باشد. ویژگی اصلی طرح های مربوط به این حوزه، نیاز به هزینه و سرمایه گذاری بالا جهت تهیه دستگاه های فیلتر کننده و تصفیه آب و همچنین دستگاه های بسته بندی می باشد.
    • تولید جواهرات: این کسب و کار به مهارت و آموزش و سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد. حاشیه سود این نوع طرح ها بالا می باشد و معمولا به عنوان طرح های اقتصادی سودآور در نظر گرفته می شوند.
    • تولید محصولات پلاستیکی: در جامعه امروز ایران تقاضای زیادی برای لیوان های یک بار مصرف، ظروف کوچک، ظروف ذخیره سازی آب و سایر محصولات پلاستیکی وجود دارد. فعالیت مربوط به این حوزه را می توان با ماشین الات مربوط به تولید محصولات پلاستیک ساده آغاز کرد. مهمترین بحث در این حوزه تمرکز بر روی فروش و بازاریابی این محصولات می باشد چرا که رقبای زیادی در این حوزه وجود دارند.
    مقاله پیشنهادی:   سرمایه کم تر از 100 میلیون را کجا سرمایه گذاری کنم(بخش اول)؟

    موفقیت طرح های اقتصادی سودآور

    برخی دیگری از حوزه هایی که به عنوان طرح های اقتصادی سودآور تلقی می شوند شامل تهیه انواع اسنک های غذایی، استخراج و تهیه انواع روغن، برنج و محصولات مرتبط، ساخت سفارشات مربوط به هدایا، لبنیات، پخت انواع کیک ها و شکلات ها، دکوراسیون داخلی، املاک، فروش و تعمیر موبایل، اجاره وسایل نقلیه، کرایه دادن ماشین الات صنعتی و موارد مشابه می باشند.

    سخن پایانی

    کشور ما هم مانند سایر کشورها یک سری پتانسیل ها، توانمندی ها، منابع بالقوه و شرایط اقتصادی خاصی دارد که در حین سرمایه گذاری و انتخاب یک طرح به عنوان یکی از طرح های اقتصادی سودآور باید حتما مد نظر قرار داده شوند. گروه متیس در کنار مابقی خدمات مشاوره بازاریابی، این آمادگی را دارد که با توجه به سلیقه و علاقمندی شما و همچنین شرایط متغیر بازار، در پیشبرد طرح مد نظرتان یا معرفی طرح های متناسب خدمات خود را به شما ارائه دهد و تا دستیابی به موفقیت پشتیبان شما عزیزان باشد.

    مقاله پیشنهادی:   هزینه راه اندازی کسب و کار خود را محاسبه کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: