مشاوره بازاریابی

دسته بندی :مطالب جدید ۵ آبان ۱۴۰۲ رضا رشیدی 376
ساختار سازمانی مدیران
  • می توان گفت که مشاوره بازاریابی و فروش یک عامل کلیدی در موفقیت و پیشرفت شرکت ها است. زمانیکه شرکت ها نمی توانند انتظارات مربوط به بازاریابی را تامین کنند، معمولا سعی می کنند آن را برون سپاری کرده و از بازاریابان بیرونی یا یک مرکز مشاوره بازاریابی استفاده کنند. در این وضعیت است که باید از یک مشاوره بازاریابی بهره برد. در دهه های گذشته به علت مطرح نبودن رقابت شرکت ها به بازاریابی علاقه زیادی نداشتند، اما با افزایش رقابت توجه به این مهم بیشتر شده است.

    هر شرکت و سازمانی به منظور رشد و توسعه بازار خود و دستیابی به سود مورد نظر به تجربه و تخصص یک مشاور بازاریابی نیاز دارد. استفاده از یک مشاوره بازاریابی منجر به افزایش اطلاعات افراد و کمک به آنها در تعیین اهداف و استراتژی های فروش و بازاریابی و تبلیغات می شود.

    این مشاوره از طریق ارائه یک برنامه بازاریابی به شرکت ها کمک می کند تا به بازار هدف خودشان دست پیدا کنند. فرد ارائه دهنده مشاوره یک فرد با تجربه و متخصصی است که از خارج سازمان یا شرکت به مجموعه نگاه می کند و نقاط قوت و ضعف سازمان را بهتر از افراد شاغل در آنجا می تواند شناسایی کند. به همین دلیل مشاوره کلید موفقیت شرکت ها و سازمان ها است.

    مشاوران برنامه ها و استراتژی های دقیقی را برای کسب و کارها و سازمان ها ایجاد می کنند و همچنین بر اجرای آنها نظارت دارند. ماموریت مشاوره بازاریابی انتقال پیام شرکت به بازار هدف از طریق یک ترکیب بازاریابی مناسب است.

    مفهوم و فرآیند بازاریابی

    قبل از ادامه بحث در رابطه با مشاوره بازاریابی، ابتدا بهتر است با مفهوم و فرآیند بازاریابی آشنا شویم. در یک تعریف ساده بازاریابی عبارت از فرآیندی می باشد که از طریق آن شرکت ها مشتریان مد نظرشان را درگیر محصولات و خدمات خودشان می کنند. مرحله بعد از جذب مشتریان ایجاد روابط مستحکم با این مشتریان و ایجاد ارزش برایشان می باشد.

    بنابراین هر اقدامی که منجر به جذب مشتری می شود، عبارت از بازاریابی است. هدف از بازاریابی ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان، جذب  مشتریان وفادار و ثابت و در نهایت افزایش فروش می باشد. در واقع بازاریابی موفق بازاریابی می باشد که سلیقه و تمایلات مردم را به سمت محصول یا خدمات شرکت یا سازمان متمایل کند. همچنین بازاریابی عبارت از شناسایی و تولید کالا یا خدماتی می باشد که مورد توجه و مورد قبول مشتریان باشد. فعالیت بازاریابی از مرحله تحقیقات شروع می شود و به فروش خاتمه می گردد.

    مقاله پیشنهادی:   شش ویژگی گذار به کربن صفر از نگاه مکنزی

    مشاوره بازاریابی

    فواید استفاده از مشاوره بازاریابی و فروش

    شاید بتوان مهمترین نقش مشاوره بازاریابی را ایجاد تصور مناسب در مردم و مشتریان در نظر گرفت. در صورتیکه ما نتوانیم در ایجاد تصور مردم نسبت به محصولاتمان خوب عمل نکنیم، شرکت های رقیب از این غفلت ما استفاده خواهند کرد و تمایلات مشتریان را به سمت محصولات خودشان جلب خواهند کرد.

    معمولا مشاوره بازاریابی شامل مطالعه مشتریان، بررسی بازار، بررسی کمبودها و فرصت های موجود و … می باشد. با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه کسب و کارها و خدمات، بازاریابی هم موازی با آن پیشرفت کرده است و حوزه های مختلفی را پوشش می دهد. هر شرکت بر حسب نیاز خود و بازاری که می خواهد در آن فعالیت کند می توانددر یک یا چند حوزه از خدمات مشاوره بازاریابی و فروش استفاده نماید.

    مشاوره فروش عبارت از خدماتی است که در کوتاه مدت بر روی وضعیت فروش شرکت ها تاثیر می گذارد و در کنار برنامه ریزی های میان مدت و استراتژی بازاریابی از سوی مشاور به شرکت ارائه می شود.

    بحث فروش اهمیت حیاتی برای شرکت ها دارد. مشاوره بازاریابی از طریق رفع مشکلات فروش و رشد آن منجر به دستیابی به درآمد بالا و در نهایت سود بیشتر می شود. این بحث در رابطه با شرکت های فعال در حوزه خدمات هم مصداق دارد چرا که آنها هم باید بتوانند محصولاتشان را بفروشند.

    مزیت دیگری که مشاوره بازاریابی برای شرکت ها دارد، عبارت از ایجاد فرصت های جدیدی می باشد. ایجاد فرصت های جدید در کنار نگاه بلند مدت به بازاریابی و فروش منجر به برنامه ریزی استراتژیک و در نهایت پایداری و بقاء شرکت می شود.

    مشاوره فروش و بازاریابی باید به صورت یکپارچه ارائه گردد تا رضایت مدیران، پرسنل و مشتریان را در پی داشته باشد. همچنین مشاوره فروش در اکثر موارد به صورت آموزش بازاریابی و تکنیک های تجربی با توجه به شرایط حاکم بر شرکت و بازار ارائه می گردد.

    مشاور بازاریابی

    مشاور بازاریابی یا مارکتینگ به عنوان یک مشاور خارجی یک فرد مطلع و با دانشی می باشد که براساس تجربه و تحصیلات دانشگاهی خود در حوزه بازاریابی، در مراحل مختلف به شرکت ها مشاوره می دهد. این فرد با مطالعه و تحقیق در بازار، از شرایط موجود، گرایش های فعلی، عرضه کنندگان و تمایلات مصرف کنندگان به خوبی مطلع بوده و با توجه به نیاز شرکت، در مراحل مختلف راهنمایی ها و مشاوره های مختلفی از قبیل استراتژی های بازاریابی، بهینه سازی بازاریابی و تجزیه و تحلیل بازاریابی را ارائه می کند.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با فرآیند اکتشاف و تولید نفت و گاز

    مشاور بازاریابی باعث می شود که شرکت ها امکان اتخاذ یک رویکرد موثر با تجزیه و تحلیل گسترده داده های در دسترس را داشته باشند. همچنین مشاور توانمندی مربوط به ادغام استراتژی نام تجاری و طراحی رهنمودهای ضروری برای بازاریابی و همچنین تعیین استراتژی دقیق بازاریابی را دارد.

    مشاور بازاریابی

    وظایف یک مشاور

    با توجه به اهمیت بازاریابی در تحقق اهداف شرکت، لازم است شرکت ها با وظایف یک مشاور آشنا باشند. وظایف مشاور با توجه به شرکت و پروژه مربوطه متغیر می باشد ولی در کل شامل مشاوره دادن در مورد بهترین راه حل دستیابی به اهداف تعیین شده است. یک مشاور بازاریابی علاوه بر ارائه مشاوره های حرفه ای می بایست تیم خود را برای انجام امور جاری، هدایت و مدیریت کند. به طور خلاصه وظایفی که یک مشاور باید انجام دهد عبارتند از:

    • انجام تحقیقات و انتخاب یک نام به عنوان برند در بازارهای مورد نظر
    • ارائه تحقیقات بازاری با استفاده از روش های مناسب
    • بررسی روش ها و گزینه های مختلف بازاریابی و پیاده سازی بهترین مورد
    • راهنمایی و کمک در فرآیند مربوط به جذب مشتری
    • تحقیق و توسعه جهت محصول مورد نظر شرکت
    • ایجاد پروسه های مرتبط در خصوص بازاریابی بر حسب نیاز شرکت
    • در نظر گرفتن ایده ها و چشم اندازهای خارجی
    • بررسی موانع و ابهامات بازار داخلی و همچنین فرصت ها و تهدیدهای موجود
    • ترسیم نقشه مربوط به بهبود عملکرد و بازگشت سود و سرمایه
    • ارائه دیدگاه و نگرش های جدید در مورد مشتریان هدف

    شرکت ها در چه مواقعی به استخدام یک مشاور بازاریابی نیاز دارند؟

    در اغلب مواقع شرکت ها به منظور تجزیه و تحلیل بازار و مشتریان اقدام به استخدام یک مشاور بازاریابی می کنند. نیازهای شرکت ها با توجه به ماهیت تجاری، حوزه فعالیت و اندازه شرکت متغیر می باشد. توانایی های مشاوران و هزینه مشاوره بازاریابی هم متناسب با این نیازها متفاوت است.

    در شرکت های کوچک و استارت آپ ها که توانایی مالی کافی برای یک استخدام تمام وقت یک مشاور بازاریابی ندارند، از مشاوران پاره وقت استفاده می شود. این مشاور باید بازاریابی مورد نیاز برای استقرار نام تجاری در بازار هدف را تجزیه کند، تحقیقات بازار را انجام دهد و یک ماژول تجاری بسازد، در رابطه با کانال های بازاریابی و تکنیک های تبلیغاتی یک سری تحقیقاتی انجام دهد، در مسیر توسعه محصول نقش کمک کننده داشته باشد و در نهایت کانال های بازاریابی را ایجاد کند.

    شرکت های متوسط معمولا یک تیم اختصاصی برای بازاریابی دارند. وظایف یک مشاور در این شرکت ها عبارت از ارائه چشم انداز خارجی و بررسی چالش های داخلی، بررسی فرصت های سازمان، بازسازی و بهینه سازی فرآیند سازمان، مشاوره در حوزه مدیریت استراتژی های بازاریابی، ایجاد یک برنامه برای بهبود عملکرد و بازگشت سرمایه، بهره گیری از تخصص های موجود در تیم، ارائه تحلیل های کامل از مصرف کنندگان و بازار و در نهایت تجزیه و تحلیل پیشرفته بازار می باشد.

    مقاله پیشنهادی:   انواع آپشن ها (انواع اختیار معامله)

    شرکت ها در چه مواقعی به استخدام یک مشاور بازاریابی نیاز دارند؟

    مهارت های مورد نیاز برای یک مشاور بازاریابی

    یک مشاور به منظور ارائه خدمات مشاوره ای باید یک سری ویژگی های خاصی داشته باشد که این ویژگی ها عبارتند از:

    • شناخت مشتری: تجزیه و تحلیل و شناخت مشتری اساس موفقیت در مشاوره می باشد. برای این منظور باید مشتری ها را دسته بندی و الگوهای موجود را شناسایی کرد.
    • شناخت بازار: برای بازاریابی موفق می بایست تجربیات عمیقی در رابطه با بازار و همچنین مهارت های مناسب در انجام تحقیقات داشت. توانایی شناخت بازار شامل توانایی تجزیه و تحلیل رقابتی، تحلیل اطلاعات و تحلیل برند تجاری هم می باشد.
    • تفکر استراتژیک: یک مشاور بازاریابی باید بتواند برای فعالیت هایی از قبیل بازاریابی، طراحی فرآیند و غیره برنامه ریزی کند. به همین منظور باید بتواند تکنیک های بازاریابی متناسب با اهداف را داشته باشد.
    • اشراف بر کانال های بازاریابی: کانال ها شامل کانال های ارگانیک، رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و کانال های جدیدی از قبیل اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک و غیره می باشند که بازاریاب باید بر آنها تسلط داشته باشد.
    • آشنایی کامل با فناوری: با توجه به اینکه امروزه بازاریابی از طریق سیستم های دیجیتال انجام می گیرد، یک مشاور باید بتواند سیستم هایی همانند رسانه های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کند. این فرد باید بتواند فعالیت های برنامه ریزی شده یا در حال اجرا را در هر سیستمی بررسی و تحلیل کند.
    • مدیریت عملکرد: یک بازاریاب از طریق تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از KPI و سایر گزارشات داده محور باید بتواند عملکرد خود و شرکت را بررسی و در صورت نیاز اصلاح نماید تا بتواند از طریق مشاوره مدیریت در بازاریابی، شرکت را در رسیدن به اهداف تعیین شده کمک کند..

    سایت متیس، سایت برتر در حوزه مشاوره بازاریابی

    با توجه به پیشرفت های موجود در بازارهای مختلف و فضای رقابتی ایجاد شده می توان گفت که هیچ شرکت کوچک و بزرگی نمی تواند بدون دریافت مشاوره امید زیادی به بقاء داشته باشد. سایت متیس با توجه به تجربه مفید و همچنین مطالعه بازار این قابلیت را دارد که از طریق بررسی بازار موجود مشاوره های مفیدی در حوزه بازاریابی و افزایش فروش ارائه دهد. این نکته را فراموش نکنید شاید یک دیدگاه جدید مسیر پیشرفت را برای شما هموار کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: