آموزش اندیکاتور STOCHASTIC , استوکاستیک

بازار سهام، بازار بورس تهران

راهنمای مطالعه

  •  

    مقدمه

    اندیکاتور استوکاستیک عضوی از اسیلاتورها است و در دسته اندیکاتورهای پیشرو قرار دارد و یکی از پر کاردبردترین در تشخیص ادامه ی روند است و برای اولین بار در ده ی پنجاه میلادی توسط جورج لین به وجود آمده است و تا به امروزم مورد استفاده تحلیلکران بازار های مالی قرار گرفته است.

    و یکی از اندیکاتور های مشهور در تحلیل تکنیکال برای تشخیص نقاطی است که اوراق بهادار در منطقه خرید یا فروش قرار دارد .  بسیاری از تحلیلگران ،تحلیل های خود را بر مبنای همین ابزار قرار میدهند واستراتژی های خودرا بر اساس سیگنال هایی که از همین اندیکاتور به دست میآورند برنامه ریزی و مدیریت میکنند.و در نهایت میتوانند در بازار های مالی سیگنال های حایز اهمیتی بدست آورد.

    مقاله پیشنهادی:   مدیریت استراتژی ساختار سازمانی

    روش محاسبه اندیکاتور استوکاستیک

    دو منطقه مهم در این اندیکاتور وجود دارد که این محدوده بر اساس قیمت بسته شده در رابطه با حدود کلی قیمت میباشد که به صورت درصدی  صفر تا صد است و اعداد بیشتر از 80 نشاندهنده ی اشباع خرید یعنی بازار از خریداران اشباع شده و دیگر خریداران تمایل به خرید ندارند و بازار وارد فاز اصلاح میشود.

    اعداد پایین از 20 نشاندهنده ی اشباع فروش یعنی بازار از فروشندگان اشباع شده و از این رو بازار تمایل دارد به روند خرید پیش برودو وقتی قیمت 20 را به سمت بالا میگذراند و روند خرید آغاز میشود.

    در این اندیکاتور از دو خط استفاده میشود که یکی از آن k% و بعدی D% نام گذاری شده است . خط D% به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به k%دارد و سیگنال های خرید و فروش بر اساس همین خطوط صادر می شوند. برای بدست آوردن خط K% از فرمول زیر استفاده می کنیم:

    K%=100×C-L14÷H14-L14

    معنی متغیر ها

    حرف C نشاندهنده ی اخرین قیمت بسته شده (latest close) است که با قیمت پایانی متفاوت است.

    L14:کمترین قیمت پایین (lowest low) در طول 14 دوره ی گذشته است.

    H14:یعنی بالاترین قیمت (highest high) در طول 14 دوره گذشته است.

    دوره میتوند شامل:ساعت،روز،هفته و… باشدو میتوان این دوره 14 را که با مراجعه به تنظیمات اندیکاتور تغییر داد و طول دوره را بیشتر یا کمتر کرد.

    خط D% ،نسبت به خط K% کندتر است و از میانگین 3 دوره ای از خط k% بدست می آید و فومول آن طبق نوشته زیر است:

    (D%=100×(H3/L3

    و طبق فورمول بالا استوکاستیک که بدست می آید سریع است و تحلیلگران کمتر از استوکاستیک سریع استفاده میکنند و با ایجاد تغییراتی در تنظیمات اندیکاتور ،میانگین متحرک D% را به صورت کند وحالت ملایم تری که دارد تنظیم میکنند.

    استوکاستیک سریع به دلیل اینکه نوسانات زیادی که دارد فقط برخی از تحلیلگران بر اساس استراتژی های خود از آن استفاده میکنند و استوکاستیک کند نسبت به سریع طرفداران بیشتری برخوردار است و بین تحلیلگران از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

    مقاله پیشنهادی:   شش ویژگی گذار به کربن صفر از نگاه مکنزی
    سیگنال خرید یا فروش (استوکاستیک)

    تمام توضیحات فوق برای شکیل دو خط آبی و قرمز در محدوده ی صفر تا صد که دارای نوسان است که خط آبی K% به عنوان یک خط سریع در اندیکاتور استوکاستیک است و خط قرمز D% است که خط کندتر می باشد زمانی که دو خط پایین تر از خط 20 قرار دارند و باید روند را دنبال کنیم تا زمانی که خط آبی K% از پایین خط قرمز D% را قطع کند و در اینجا محدوده به معنای اشباع فروش یعنی بازار از فروشنده اشباع شده است و بازار تمایل دارد روند خرید پیش برود

    و زمانی که خط 20 را به سمت بالا میگذارند و سیگنال خرید صادر می شودو زمانی که به بالای 80 رسید دلیل اشباع خرید است و دیگر خریداران تمایل به خرید ندارند و باعث می شود در محدوده بالای 80 خط آبی K% از بالا ، خط قرمز  D% را قطع کند و باعث کاهش خریداران می شود و دیگر تمایل به خرید ندارند باعث میشود بازار وارد اصلاح شود و فروشنده در بازار زیاد می شود پس در اینجا سیگنال فروش صادر می شود.

    وقتی که قیمت در بین محدوده ی 20 و 80 قرار دارد و حرکتی به سمت پایین یا بالا ندارند زمان مناسبی برای خرید یا فروش نیست و باید صبر کنیم که دو خط آِبی K% و قرمزD% به سمت بالا یا پایین حرکت کنند تا سیگنال خرید یا فروش صادر شود.

    سیگنال خرید یا فروش (استوکاستیک)

    سیگنال خرید یا فروش (استوکاستیک)

     

    واگرایی در اندیکاتور استوکاستیک

    یکی از کاربرد های دیگر اندیکاتور استوکاستیک واگرایی است که خیلی کم میتوان واگرایی را در این اندیکاتور مشاهده کرد و به ندرت اتفاق می افتد ولی اگر وجود داشته باشد از قدرت زیادی برخودار است در صورت مشاهده واگرایی در استوکاستیک احتمال تغییر روند بسیار زیاد است و از سیگنال های خوبی برای خریداران به حساب می آید.

    دو نوع واگرایی داریم واگرایی مثبت و واگرایی منفی:

    واگرایی منفی زمانی رخ می دهد که خط D% بالاتر از عدد ۸۰ باشد و دو قله بسازد که قله دوم مقدار کمتری نسبت به قله اول داشته باشد در حالی که نمودار قیمت بین این دو قله روند صعودی دارد. همچنین واگرایی مثبت زمانی اتفاق می افتد که خط D% کمتر از عدد ۲۰ باشد و اندیکاتور استوکاستیک دو حفره بسازد که حفره دوم بالاتر از حفره اول باشد اما در همین مدت زمانی که این دو حفره به  وجود آمده است

    مقاله پیشنهادی:   ارزش گذاری اقتصادی چیست؟

    در نمودار قیمت، شاهد ادامه روند نزولی باشیم. پس از وقوع واگرایی منفی قیمت سهم افت می کند و همچنین پس از وقوع واگرایی مثبت قیمت سهم افزایش می یابد.

    می توان از این اندیکاتور در فاصله زمانی روزانه ،هفتگی ،ماهانه و… استفاده کرد .برای افرادی که به صورت کوتاه مدت معامله می کنند بسیار پر کاربرد است و میتواند کارایی زیادی داشته باشد.

     

    بورس و فرابورس، شباهت ها تفاوت ها

    سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟

    آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    آشنایی با معاملات قراردادهای آتی زعفران

    قراردادهای سلف موازی استاندارد

    چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    کاربرد قرارداد اختیار معامله

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

    چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

    عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: