کاربرد قرارداد اختیار معامله

ابزارهای مالی
  • اختیار شاخص سهام

    کاربرد قرارداد اختیار در بازارهای مالی متفاوت است.  برای مثال شما قصد خرید سهام یک شرکت را خواهید داشت که درآینده قیمت آن سهم با یک جهش در جهت صعود روبرو خواهد شد از این رو شرکت موردنظر شما تصمیم بر انتشار اوراق اختیار فروش خواهد گرفت که در این حالت درصورت بالابودن قیمت سهم در بازه سررسید، احتمال اعمال قرارداد توسط سرمایه گذار ممکن نخواهد بود زیرا از این قرارداد عایدی کسب نخواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد قرارداد اختیار معامله با گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان همراه شوید.

    از کاربرد قرارداد اختیار، بستن قرارداد بر شاخص سهام است که به مثابه اختیارهای سهام یک شرکت می مانند. اولين اختيار معامله شاخص يعنى CBOE100 که بعدها به S8P100 تغيير نام داد، سپس ساير بورس‌ها نيز يکى پس از ديگرى اختيار معامله روى شاخص را به بازار خود اضافه کردند و موفقيت اين قراردادها واقعاً شگفت‌انگيز بود.

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی مدیریت منابع انسانی و مزایا آن چیست؟(بخش پنجم)

    فرض کنید که قرارداد اختیار خرید در ماه آتی برای یک شرکت اعمال شود، قرارداد اختیار خرید به سرمایه گذار این حق را می دهد که براساس میزان موافقت شده دارایی پایه در مقابل قیمت اعمال که با منتشرکننده به توافق رسیده، اعمال شود ویا نشود. دارنده یک قرارداد اختیار خرید، سبد دارایی را از انتشار دهنده آن دریافت می کند اما دارنده قرارداد اختیار فروش، سبد را در تاریخ سررسید به منتشر کننده تحویل خواهد داد. این امر موجب می شود که قرارداد شاخص سهام مانند آتی ها با پول نقد تسویه شوند که به نوبه خود منجربه کاهش هزینه های مبادلاتی و زحمت معامله می شود.

    فواید استفاده از قرارداد اختیار شاخص سهام

    از عمده ترین دلایل سرمایه گذاران برای استفاده از قرارداد اختیار شاخص سهام، آن است که بدون هيچ‌گونه فشاری براى خرید يا فروش سهام، اقدام به معامله اختيار معامله نمايند. دومین دلیل کاربرد قرارداد اختیار برای سرمایه گذاران آن است که اختيار معامله شاخص در واقع اختيار معامله‌اى روى مجموعه بازار مى‌باشد. سهم های متعددی که روى آنها اختيار معامله دادوستد مى‌شود، اما تعداد کمى از سرمايه‌گذاران وقت کافى براى انتخاب بهترين اختيار معامله از بين اين همه فرصت موجود را دارند. لذا، پس بهتر آن است که روى مجموعه‌اى از بازار تجزيه و تحليل نموده و از اختيار معامله‌هاى روى شاخص‌ها براى انجام پيش‌بينى‌هاى خود استفاده کنند.

    اختیار بر قراردادهای آتی

    بورس های سازمان یافته دنیا از قرارداد اختیار بر قراردادهای آتی همانند مبادله خود آتی ها استفاده می کنند. برای مثال امکان مبادله اختیار بر آتی های نفت خام که متناظر با  قرارداد آتی است وجود دارد. آنچه در کاربرد قرارداد اختیار بر قراردادهای آتی حائز اهمیت است زمان سررسید و زمان تحویل آن می باشد.اختیارها به گونه ای بر آتی ها تنظیم می شوند که کمی قبل از زمان تحویل قرارداد آتی منقضی می شوند که اگر خلاف این اتفاق بی افتد آن قرارداد اختیار بی معنی است.

    مقاله پیشنهادی:   پرکاربردترین مشتقات مالی

    اختیار خرید یک موقعیت خرید در قراردادهای آتی را به دارنده اعطاء می کند و اختیار فروش یک موقعیت فروش در قراردادهای آتی را به دارنده اعطاء می کند. به دلیل آنکه در هر موقعیت معاملاتی اختیارها 2 وضعیت متصور است که در جدول زیر به خوبی شرح داده شده است.

    اختیارهای خرید اختیارهای فروش
    خرید آتی ها خرید اختیار خرید(نگه دارنده) فروش اختیار فروش(فروشنده)
    فروش آتی ها فروش اختیار خرید(فروشنده) خرید اختیار فروش(نگه دارنده)

    اختیارهای نرخ بهره

    اختیارهای نرخ بهره براساس نوع دارایی پایه(قراردادهای آتی، اوراق قرضه) انواع مختلفی دارد و با یکدیگر متفاوت است. تعداد زیاد اختیارهای نرخ بهره با اختیار بر آتی های نرخ بهره استرلینگ سه ماهه که در LIFFE مبادله می شوند نمایش داده می شوند که به صورت اختیار خرید یا فروش به سبک اعمال آمریکایی( این سبک از اعمال به معنی آن است که در هرتاریخی قبل از سررسید قابلیت اجرا دارد) در دسترس سرمایه گذاران هستند.

    پوشش ریسک سرمایه گذاری

    ابزارهای مدیریت ریسک با روش‌های استانداردی ریسک را میان دو گروه توزیع می‌کنند. شخصی که خواهان شرایط ثبات باشد اقدام به خرید آن می‌کند و بابت آن هزینه مشخصی پرداخت می‌کند، اما شخصی که ریسک را خریداری کرده است شرایط ریسک را پذیرفته است به همین منظور بابت آن بهای ثابتی نیز دریافت می‌کند به‌بیان‌دیگر یک‌طرف در قبال هزینه‌ای ثابت، طرف دیگر را در مقابل ریسک‌های خاص بیمه می‌کند. درواقع قرارداد اختیار معامله این اختیار را به شرکت می هد که یک‌طرف ریسک را برای خود بپوشاند

    مقاله پیشنهادی:   بازگشت قیمت های نفت به بالای 80 دلار ماندگار است؟ پیش بینی قیمت نفت

    درجه بندی ریسک

    درجه‌بندی ریسک اغلب حاشیه سود را برای اختیارهای نامتعارف از بین می‌برد و ازاین‌رو از منافع اساسی برای صنعت بانکی است. علاوه بر این، حتی اگر یک مدل مناسب انتخاب‌شده باشد و دیگر ریسک مدل وجود نداشته باشد درجه‌بندی ریسک وجود دارد رویکرد طبیعی برای مشخص کردن ریسک این است که تفاوت‌های قیمت مطلق (AP) در نظر گرفته‌شده است را بررسی کرد اما اهمیت اختلاف قیمت مطلق به میزان این قیمت بستگی دارد. ازاین‌رو، یک روش مفید دیگر برای اندازه‌گیری ریسک، تفاوت‌های نسبی قیمت (RP) است. دوباره دو احتمال بی‌ثباتی ضمنی مطلق (AI) و نوسانات ضمنی نسبی (RI) وجود دارد.

    درجه بندی ریسک

    به‌طوری کلی در اختیار معاملات برخلاف پیمان‌های آتی ریسک به فروش می‌رسد نه اینکه پوشش پیدا کند، در پایان باید اشاره کرد که کاربرد قرارداد اختیار متناسب با تنوعی که در آن ها وجود دارد موجب افزایش کارایی بازار، مدیریت ریسک بازار و برآورد قیمت در بازارهای معاملاتی خواهند شد.

    بورس و فرابورس، شباهت ها تفاوت ها

    سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟

    آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    آشنایی با معاملات قراردادهای آتی زعفران

    قراردادهای سلف موازی استاندارد

    چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    کاربرد قرارداد اختیار معامله

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

    چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

    عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    سایت بورس کالای ایران

    سایت TSETMC  

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: