کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

کسب و کار اینترنتی
  • تعریف کسب وکار الکترونیک

    کسب وکار الکترونیک به معنای در اختیار گرفتن تمامی سیستم های اطلاعاتی(تکنولوژی مبتنی بر وب) موجود برای رونق بخشیدن به فرآیند کسب وکار. به عبارتی دیگر می توان آن را اینگونه تعریف کرد که استفاده کردن صاحبان کسب وکار از ابزارهای ارتباط از راه دور به معنی کسب وکار.

    معیار تشخیص تجارت الکترونیک

    تجارت الکترونیک مفهومی ساده تر نسبت به کسب وکار الکترونیک دارد و این بدان معناست که در تجارت الکترونیک حتما باید بین دوطرف تجارت، پول جابجا شود،  و ارتباط میان عرضه کنندگان و تامین کنندگان بیشتر به صورت الکترونیک انجام می پذیرد.

    کسب وکار الکترونیک در نگاهی عمیق تر

    کسب وکار الکترونیک در یک تعریف کامل تر ترکیبی از تجارت الکترونیک، هوشمندی شرکت‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیرهٔ تأمین و برنامه‌ریزی منابع شرکت ها میباشد تا با به کارگیری فناوری های جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره‌ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه‌کنندگان و به‌طور کلی ارائه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف‌کننده یا به‌طور کلی مشتری از سوی دیگر تجارت را آسان تر کند، که به صورت زیر تعریف می‌شود:

    مقاله پیشنهادی:   نحوه خرید و فروش اختیار معامله ؛ آموزش اختیار معامله

    کسب وکار الکترونیک ابزاری برای هموار سازی بنگاه ها، راهی برای سهولت خرید و فروش کالا و خدمات و ابزاری برای دسترسی موثر به مشتریان است که دفتر توسعه جامعه اروپا آن را اینگونه تعریف می کند: به‌طور کلی تجارت الکترونیک، معاملات را در ارتباط با فعالیت‌های تجاری افراد و سازمان‌ها شکل می‌دهد که براساس پردازش و انتقال اطلاعات دیجیتالی (متن، صدا و تصاویر) مبتنی هستند.

    مزایا و معایب کسب وکار الکترونیک

    مزایا و معایب کسب وکار الکترونیک

    کسب وکار الکترونیک موجب می‌شود تا فرایندهای تجارت، روابط و دادوستد در سطح بین الملل مطرح گردد. محیط تجاری شرکت، ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمان‌های عمومی یا شبکه‌هایی که با محافظت خاص برای دسترسی افرادی خاص طراحی شده یا حتی شبکه داخلی باشد که برای دسترسی افراد و کارمندان داخل شرکت طراحی شده‌است، این به معنای قراردادن یک صفحه شبکه‌ای به تنهایی نیست. به طور کلی می توان مزیت های اینگونه کسب وکار را به صورت زیر بیان کرد:

    • نزدیک شدن ارتباطات
    • دستیابی به بازارهای جدید
    • افزایش میزان فروش و بالا بردن سود
    • حذف هزینه‌هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ
    • کاهش هزینه‌های معاملاتی و تدارکاتی
    • بهبود مدیریت بر روابط مصرف‌کننده، عرضه‌کننده و کارکنان
    • کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام

    معایب:

    • معایب کسب و کار الکترونیک
    • مسئله امنیت، امکان ورود به سیستم‌های شما از طریق آدرس پست الکترونیکی، سایت شبکه و دستیابی به اطلاعات مالی و غیره
    • اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم
    • از دست دادن کنترل؛ مشکلات و هزینه‌های به روز بودن با فناوری‌هایی که به سرعت پیشرفت می‌کنند.

    کسب وکار الکترونیک

    طرفین معامله و نوع کسب وکار

    کسب وکار الکترونیک باتوجه به طرف‌های معامله سازمان‌ها یا افراد، به انواع زیر تقسیم می‌شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می‌گیرد:

    • واحد تجاری با واحد تجاری (BUSINESS TO BUSINESS = B2B)
    • واحد تجاری با مصرف‌کننده (BUSINESS TO CONSUMER = B2C)
    • مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (CONSUMER TO CONSUMER = C2C)
    • واحد تجاری با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT = B2G)
    • دولت با واحد تجاری (GOVERNMENT TO BUSINESS = G2B)
    مقاله پیشنهادی:   داشبورد مدیریتی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

    بسترهای لازم برای شروع کسب وکار الکترونیک

    مرسوم ترین شیوه های معاملات کسب وکار الکترونیکی به شرح زیر هستند:

        OFFLINE: در این شیوه بنگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می‌کنند.

        ONLINE: در این شیوه، بنگاه‌ها از طریق تعیین‌کننده متحدالشکل منبع (URL) اقدام به معاملات تجاری می‌کنند.

        دروازه شبکه (PORTAL): یک صفحه شبکه است که در آن لینک‌هایی برای رفتن به سایت‌های محتوی اخبار مربوط به موضوع‌های مختلف وجود دارد. این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوع‌های مختلف هستند.

    کارشناسان گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان پیش رو در امر مشاوره راه اندازی کسب وکار الکترونیک معتقدند که گسترش و نفوذ هر فناوری بستگی به چند عامل نظیر منافع بالقوه فناوری، ظرفیت جذب بنگاه‌ها دارد. منافع بالقوه نه تنها به تولیدکنندگان کالاها و خدمات می‌رسد که از فناوری جدید استفاده می‌کنند، بلکه مصرف‌کنندگان آن کالاها و خدمات نیز از آن بهره‌مند می‌شوند. برای مثال، رشد سریع اینترنت باعث می‌شود هم عرضه‌کنندگان و هم مصرف‌کنندگان از مطلوبیت بیشتری برخوردار گردند.

    کسب وکار الکترونیک

    پذیرش یا عدم پذیرش کسب وکار الکترونیک

    برای پذیرش این نوع کسب وکار توجه به چند عامل که در اکثر مواقع اثر تقویت‌کننده دو جانبه‌ای (متقابلی) بر یکدیگر دارند ضروری به نظر می رسد:

    • ملاحظات بین‌المللی که شامل صادرات، واردات فناوری و… را مورد توجه قراردهید.

     در این حالت بنگاه شما در سطح بین‌المللی با پذیرش کسب وکار الکترونیک واردات و صادرات خود را برمبنای اصول استاندارد کسب و کار الکترونیک شکل می‌دهد. از طرف دیگر قرار گرفتن کالا و خدمات بنگاه شما در فضای تجارت الکترونیکی موجب حذف فاصله بین مبدأ و مقصد کالاها و خدمات در سطح جهانی می‌گردد و تغییرات اساسی در بازارهای هدف به وجود می‌آورد. پس اگر می خواهید در این زمینه موفق باشید باید بر مدیریت کارا و حرفه‌ای تمرکز کنید زیرا مدیریت حرفه‌ای با درک و شناخت از فضای ارتباطات بین‌المللی، شیوه‌های کسب و کار الکترونیک را متناسب با ملاحظات بین‌المللی تطبیق می‌دهد.

    مقاله پیشنهادی:   سازماندهی رسمی - مراحل و مبانی آن

    2-وجود شبکه ارتباطی قوی همراه با اطمینان بالا داشته باشید.

     هرچند که هیچکدام از بنگاه ها به پهنای باند بالا دسترسی ندارند و به نوعی بخشی از زیرساخت های نهادینه شده توسط دولت مرکزی است. بهتر شما در پهنای بالا ارائه شده توسط دولت بالاترین آن را انتخاب کنید زیرا هرقدر این پهنا بالاتر باشد، حجم وسرعت اطلاعاتی که رد و بدل می‌کنید بیشتر خواهد بود. از این رو با در نظر گرفتن نقش مهمی که این عامل می‌تواند در موقعیت خدمات شبکه با توان بالا داشته باشد، خصوصی‌سازی و مقررات زدایی خدمات ارتباطی به منظور افزایش کارایی در سیستم مخابرات در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مورد تأکید قرار می‌گیرد.

     

    بورس و فرابورس، شباهت ها تفاوت ها

    سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟

    آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    آشنایی با معاملات قراردادهای آتی زعفران

    قراردادهای سلف موازی استاندارد

    چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    کاربرد قرارداد اختیار معامله

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

    چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

    عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    سایت بورس کالای ایران

    سایت TSETMC  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: