انواع بورس را بهتر بشناسیم

دسته بندی :مطالب جدید ۶ فروردین ۱۳۹۹ ایمان احمدزاده 1485
انواع بورس
  • بورس:

    بورس کلمه فرانسوی است که معادل فارسی آن  بهابازار است. بورس بازاری سازمان‌یافته است که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، بازار تبادل ارز خارجی، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن صورت می پذیرد. انواع بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار دسته بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

    انواع بورس

    انواع بورس:

    1-بورس کالا

    بورس کالا که یکی از انواع بورس می باشد بازاری است که در آن خرید و فروش کالاهای معین انجام می شود. در بورس کالا معمولا مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می گیرد. نحوه نام گذاری بورس نیز براساس همان کالایی که بر روی آن معاملات انجام می شود انتخاب می گردد. مثل بورس نفت و بورس گندم.

    بورس کالا را بهتر بشناسیم:

    عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی، ساختار نامناسب و ناکارآمدی  بازار موجب شده که بازار  کالاهای پایه در بخش های مختلف صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی در ایران همواره با محدودیت ها و دشواری های ساختاری زیادی روبرو  شود به گونه ای که علی رغم صرف هزینه های بسیار توسط دولت برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده ها و محصولات، باعث عدم بازدهی مناسب و حصول نتایج مورد انتظار در بخش های نامبرده باشد.

    بخش های مختلف شرکت بورس کالای ایران

    • مجامع عمومی
    • هیات مدیره
    • مدیر عامل
    • بازرس/حسابرس

     شرکت توسط هیات مدیره ای غیر موظف مرکب از هفت شخص که توسط مجمع عمومی عادی با توجه به اساسنامه، قانون تجارت و مقررات برای مدت دو سال انتخاب می شوند، اداره می شود.

    مقاله پیشنهادی:   چالش های ارزش گذاری دارایی های شخصی و پرتفو ها

    انواع بورس

    انواع بازارها، قراردادها و اوراق قابل معامله در بورس کالای ایران

    در بورس کالای ایران براساس اساسنامه شرکت کلیه معاملات سرمایه گذاران برپایه قراردادهای مشخص صورت می پذیرد که به شرح زیر است:

    1-قرارداد نقدی

    در این قرارداد بهای کالای مورد معامله به صورت نقدی در هنگام معامله پرداخت می شود.

    2- قرارداد سلف

    قرارداد سلف، قراردادی است که در آن کالا به صورت پیش فروش معامله می شود. در این قرارداد قیمت کالا، زمان تحویل و سایر شرایط موضوع قرارداد تعیین و براساس دستورالعمل تسویه و پایاپای انجام می شود.

    3- قرارداد نسیه

    قرارداد نسیه قراردادی است که در آن کالا در هنگام معامله تحویل خریدار می شود و بهای آن در تاریخ سررسید دریافت میشود.

    4- قرارداد آتی

    قراردادی است که فروشنده تعهد می کند در سررسید تعیین شده، مقدار معینی از موضوع مورد معامله را به قیمتی که الان تعیین شده است بفروشد طرف دیگر قرارداد نیز تعهد نموده است که آن کالا را با آن ویژگی های تعیین شده خریداری کند. در قرارداد آتی طرفین براساس شرط ضمن عقد متعهد می‌شوند مبلغی را به ‌عنوان وجه تضمین(براساس تغییرات قیمت های آتی قابل تعدیل است) نزد اتاق پایاپای بورس کالا بگذارند، این اقدام منجر به عدم امتنان طرفین از انجام قرارداد می شود.

    5- قرارداد سلف استاندارد

    در قرارداد سلف استاندارد منتشر کننده مقداری از کالای تولیدی خود را متناسب با ویژگی قرارداد سلف استاندارد در مقابل بهای نقد به خردیدار بفروش می‌رساند . خریدار نیز این اختیار را دارد که براساس شرایط قرارداد موضوع قرارداد را در بازار ثانویه بفروش برساند.

    6- قرارداد اختیار معامله

    مقاله پیشنهادی:   سرمایه گذاری در بیت کوین: ارزش بیت کوین چطور تعیین می‌شود؟

    قرارداد اختیار معامله قراردادی است که در آن یکطرف براساس موقعیت های اختیار خرید یا فروش اتخاذ شده کالایی را از طرف مقابل خود خریداری یا بفروش می رساند(برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید).

    7- صندوق های کالایی

    صندوق های کالایی دسته ای از صندوق های قابل معامله در بورس کالا هستند که به سرمایه گذاران خود این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه های پس از آن (حمل ونقل، انبارداری و…) اوراق این صندوق‌ها را خریداری نمایند. این اقدام صندوق های کالایی موجب شده است هزینه های انبارداری و تبعات پس از آن از جمله فسادپذیری و… از دوش سرمایه گذاران برداشته شود و در عین حال مالکیت کالا برای آن ها محفوظ بماند.

    8- گواهی سپرده کالایی

    این توع گواهی به دارنده خود مالکیت داده است که مقدار معینی کالا را با پشتوانه قبض استاندارد صادر شده توسط انبار مورد تایید بورس کالا خریدار نماید.

    مزایای بورس کالا

    مزیت های سرمایه گذاری در بورس کالای ایران

    از جمله مزایای سرمایه گذاری در بورس کالای ایران برخورداری از معافیت های مالیاتی و مزایای خرید و فروش و پذیرش کالاها در این بازار است که به آن ها اشاره می شود:

    سرمایه گذاران در بورس کالا شاهد معاملات متشکل و سازمان یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم هزینه هستند همچنین کشف قیمت برای آن ها به صورت حراج حضوری و بصورت شفاف صورت گرفته و با حذف رانت، بورس کالا به خوبی فسادزدایی می شود. سرمایه گذاران به خوبی میتواند از امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک بهره مند شوند. از طرفی کیفیت و کمیت کالا(پذیرش کالا منوط به داشتن استانداردهای اجباری برای کالا می باشد) و مبلغ معامله و مدت معامله برای آنها  تضمین شده است. سرمایه گذاران در این بازار با تشریفات مواجه نیستند و سرعت معاملات آن ها بسیار بالاتر از منقاصات و مزایدات است.

    مقاله پیشنهادی:   گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    بورس کالا مکان مناسبی برای تامین مالی بنگاه ها براساس قرارداد های سلف، سلف استاندارد و ساز و کار اوراق بهادار مبتنی بر کالا است. سیاست های موجود در این بازار بر حذف هزینه های مرتبط با فروش و بازاریابی است زیرا روند معاملات مستقیم و بدون واسطه است.

    مزایای مالیاتی

    براساس ماده 6 بورس کالای ایران در شرکت های زیر با تایید سازمان بورس اوراق بهادار از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت های پذیرفته شده در این بورس ها و یا بازارها حذف نشده اند از پرداخت مالیات معاف هستند

    • درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورسهای کالایی پذیرفته شده و به فروش می رسند به میزان 10درصد از پرداخت مالیات معاف هستند.
    • درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی پذیرفته می شوند به میزان 10درصد از پرداخت مالیات معاف هستند.
    • درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شده است به میزان 5درصد از پرداخت مالیات معاف هستند.
    • شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی یا بازارهای خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می شود در صورتی که در پایان دوره مالی حداقل (20%) درصد سهام شناور آزاد داشته باشند معادل دو برابر معافیت های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می شوند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بخشودگی های مالیاتی می توانید تبصره1و 2ماده(7) مراجعه نمائید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: