نحوه کار و کاربرد آپشن ها

ابزارهای مالی
  • چرا از آپشن ها استفاده می شود؟

    کاربرد آپشن ها: امروزه بازارهای مالی یکی از بهترین و اصلی ترین بازارها برای کسب درآمد می باشد. این بازار همانند تمامی ابزارها یک سری ابزارهایی دارد. یکی از ابزارهای مهم این بازار عبارت از آپشن ها یا اختیار معاملات می باشد. برخی از کارکردهای آپشنها در بازارهای مالی عبارتند از:

    محاسبه قیمت آپشن

    کاربرد های آپشن (اختیار معامله)

    سفته بازی

    یکی از انواع کاربرد آپشن ، استفاده برای سفته بازی است. سفته بازی عبارت از شرط بندی در مورد قیمت های آینده می باشد. یک سفته باز برمبنای تحلیل بنیادی یا تحلیل تکنیکال ممکن است بر این عقیده باشد که قیمت یک سهم در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. یک سفته باز می تواند یک سهم یا کال آپشن (اختیار خرید) مربوط به آن سهم را بخرد. سفته بازی با استفاده از یک کال آپشن (به جای خرید سهم) برای برخی از تاجران جذابیت زیادی دارد، چرا که آپشن ها یک اهرم را ایجاد می کنند. یک کال آپشن بدون پرداخت پول ممکن است فقط چند دلار هزینه یا حتی چند سنت هزینه داشته باشد، در حالیکه قیمت کامل یک سهم برابر با 100 دلار باشد.

    هجینگ (پوشش ریسک)

    واقعیت این است که کاربرد آپشن ها در اصل به منظور هجینگ اختراع شده اند. هجینگ با استفاده از آپشن ها یک گزینه مناسبی برای کاهش ریسک در یک سطح هزینه منطقی می باشد. در واقع استفاده از آپشن ها را می توان همانند یک سیاست بیمه ای در نظر گرفت. همانطور که شما خانه یا ماشین خودتان را بیمه می کنید، آپشن ها هم می توانند برای ایجاد اطمینان از سرمایه گذاری ها در برابر رکود اقتصادی بکار گرفته شوند.

    مقاله پیشنهادی:   سرمایه کم تر از 100 میلیون را کجا سرمایه گذاری کنم(بخش اول)؟

    فرض کنید که شما می خواهید یک سهام تکنولوژی خریداری کنید، ولی همچنین بخواهید که زیانهای محدودی داشته باشید. شما با استفاه از پوت آپشن (put option – اختیار فروش) می توانید ریسک کاهش ارزش دارایی خودتان را محدود کنید و از یک روش دارای کارایی هزینه ای بهره مند شوید. در صورتیکه نوسانات قیمیت برخلاف انتظار باشند، فروشندگان به منظور محدود کردن زیان های خودشان می توانند از کال آپشن استفاده کنند.

    آپشن ها به چه نحوی کار می کنند؟

    به منظور ارزش گذاری قراردادهای آپشن، مشخص کردن احتمالات مربوط به اتفاقات تاثیر گذار بر روی قیمت آینده اهمیت زیادی دارد. هر چقدر که احتمال رخ دادن یک اتفاقی بیشتر باشد، آپشن مربوط به آن گرانتر خواهد بود. برای مثال، ارزش کال (منظور کال آپشن یا همان اختیار خرید) مربوط به سهامی که ارزش آن سهم به صورت واضح و قابل پیشبینی در حال افزایش است، افزایش خواهد یافت. این مورد یک نقش کلیدی در شناخت ارزش نسبی آپشن ها دارد.

    همچنین هر چقدر که زمان باقیمانده تا سررسید کمتر باشد، ارزش آپشن کمتر خواهد بود. دلیل این موضوع عبارت از این است که با نزدیک شدن به زمان سررسید، احتمال صورت گرفتن نوسانات قیمتی در سهام مورد نظر پایین تر خواهد بود. به همین دلیل این نوع آپشن ها یک نوع اتلاف سرمایه می باشند، مانند آن است که شما در سه ماه تابستان خانه خودتان را بیمه سیل کنید در واقع به این دلیل که احتمال وقوع سیل در تابستان بسیار پایین است، شما پول خود را با خریدن بیمه سیل دور ریخته اید.

    وابستگی ارزش برگه اختیار معامله به زمان و نوسانات قیمت

    در صورتیکه یک آپشن یک ماهه ای را بخرید که بدون سودآوری باشد و قیمت سهام نوسان نداشته باشد، با مرور زمان ارزش این آپشن کمتر خواهد شد. به دلیل اینکه زمان یک عامل تاثیرگذاری بر روی قیمت یک آپشن می باشد، یک آپشن یک ماهه ارزش کمتری نسبت به یک آپشن سه ماهه خواهد داشت. دلیل این موضوع عبارت از این است که هر چقدر زمان بیشتری در دسترس باشد، احتمال تغییرات قیمتی در دارایی شما بیشتر خواهد بود.

    مقاله پیشنهادی:   10 روش اصلی مربوط به مطالعه بازار

    به همین دلیل یک آپشنی که استرایک آن در یک سال منقضی می شود، هزینه بیشتری نسبت به یک آپشنی خواهد داشت که استرایک آن یک ماهه می باشد. این ویژگی اتلاف آپشن، در نتیجه تجزیه زمان ایجاد می شود. در صورتیکه قیمت سهام تغییر پیدا نکند، ارزش یک آپشن در روز بعد کاهش خواهد یافت.

    همچنین نوسان پذیری منجر به افزایش قیمت یک آپشن می شود. این بدان دلیل است که نااطمینانی منجر به افزایش ارزش می شود. در صورتیکه نوسانات قیمتی مربوط به یک دارایی افزایش پیدا کند، تغییرات قیمتی بیشتر منجر به افزایش احتمال صورت گرفتن یک اتفاق می شود. بنابراین هر چقدر که میزان نوسان بیشتر باشد، قیمت آپشن بیشتر خواهد بود. در واقع مبادلات آپشن ها و نوسانات به صورت ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند.

    در جریان مربوط به سرمایه گذاری آپشن چه اتفاقی صورت می گیرد؟

    در اکثر بورس های آمریکا، یک قرارداد آپشن سهم عبارت از یک آپشنی برای خرید یا فروش 100 سهم می باشد؛ به همین دلیل برای محاسبه هزینه مربوط به خرید کال در ایالات متحده، شما باید هزینه خرید یک کال را در 100 ضرب کنید.https://www.quora.com

    آپشن یک ماهه زیر را در نظر بگیرید. قیمت سهم، قیمت آپشن، ارزش قرارداد (که حاصلضرب قیمت آپشن و تعداد 100 سهم است) و سود و زیان برگه ای در سه تاریخ ابتدا، میانه و در سررسید را نشان می دهد.

    1 می 15 می روز انقضاء 30 می
    قیمت سهم 67 دلار 78 دلار 62 دلار
    قیمت آپشن 3.15 دلار 8.25 دلار بدون ارزش
    ارزش قرارداد 315 دلار 825 دلار 0 دلار
    سود یا زیان برگه ای 0 دلار 510 دلار 315- دلار
    مقاله پیشنهادی:   هزینه راه اندازی کسب و کار خود را محاسبه کنید

    در اغلب مواقع دارندگان آپشن ها از طریق خارج شدن از پوزیشن خودشان (یا بستن پوزیشن خودشان) سود خودشان را بر می دارند. این بدان معنا است که دارندگان آپشن ها، آپشن خودشان را در بازار می فروشند و نویسندگان قبل از انقضاء پوزیشن خودشان را می خرند. فقط 10 درصد از آپشن ها اجرا می شوند و 60 درصد از آنها مورد معامله قرار می گیرند (بسته می شوند) و 30 درصد از آنها بدون ارزش خاتمه می یابند.

    ارزش ذاتی، ارزش زمانی و اضافه ارزش آپشن

    نوسانات مربوط به قیمت های آپشن می توانند از طریق ارزش ذاتی و ارزش برونی توضیح داده شوند که همچنین به عنوان ارزش زمان شناخته می شود. اضافه ارزش یک دارایی ترکیبی از ارزش ذاتی و ارزش زمانی می باشد. ارزش ذاتی عبارت از مقدار دارای ارزش قرارداد آپشن می باشد که برای یک کال آپشن برابر با مقادیر اضافی تر نسبت به قیمت استرایکی است که سهم بر اساس آن معامله می شود. ارزش زمانی نشان دهنده ارزش اضافی می باشد که یک سرمایه گذار باید برای یک آپشنی بپردازد که ارزش این آپشن بالاتر از ارزش ذاتی می باشد. این مورد عبارت از ارزش خارجی یا ارزش زمانی است. بنابراین قیمت آپشن در مثال بیان شده در بالا می تواند به صورت زیر بیان شود:

    اضافه ارزش = ارزش ذاتی + ارزش زمانی

    8.25  = 8 + 0.25

    تقریبا تمامی آپشن ها در واقعیت بالاتر از ارزش ذاتی شان معامله می شوند، چرا که احتمال صورت گرفتن یک اتفاق هیچ وقت برابر با صفر نمی باشد، حتی در صورتیکه این اتفاق یک اتفاق کاملا نامحتملی باشد. برای مطالعه بیشتر درباره کاربرد آپشن ، سازوکار، نحوه خرید و فروش آنها مطالب زیر را بخوانید.

     

    انواع آپشن 

    سرمایه گذاری در بورس

    کارگزاری های مجاز به انجام اختیار معامله

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: