تعریف p/e کاربرد و اهمیت آن

  • p/e

    (p/e) نسبت قیمت به سود یکی از ابزار های مهم تحلیل در بازار بورس برای تحلیلگران و سرمایه گذاران در بورس است . هر چند محاسبه آن راحت است اما تحلیل ودرک آن کمی دشوار است .برخی از تحلیلگران آن به شکل درست و برخی به اشتباه تحلیل میکنند.پس برای این که به درستی تحلیل کنید باید با مفهوم p/e کامل آشنا باشید.در ادامه به شرح و توضیح p/e می پردازیم و تحلیل و روش محاسبه ی آن را توضیح میدهیم.

    p/e چیست ؟

    p/e کوتاه شده ی p=price  یا قیمت سهم است . (E=erning per share (eps سود هر سهم است. در فارسی اصطلاحا نسبت قیمت بر درامد گفته میشود.P/E اطلاعاتی در مورد اینکه سهامداران چند ریال حاضر اند به ازای هر ریال سود شرکت پرداخت نمایند.به همین دلیل به این نیز ضریب سهام نیز می گویند.برای ارزش گذاری با استفاده از p/e باید عکس رابطه ای که توضیح دادیم مورد استفاده قرار بگیرد. به این شکل که یک p/e برای سهم محاسبه می شود، سپس در سود آن ضرب می شود و ارزش آن سهم بدست می آید : p/e*eps=price

    وقتی شما ارزش سهم را با این روش محاسبه می کنید، باید ببینید که قیمت آن سهم در بازار بیشتر از قیمت محاسباتی شماست یا کمتر. اگر قیمت سهم در بازار بیشتر از این عدد باشد، یعنی آن سهم ارزنده نیست. ولی اگر قیمت سهم در بازار کمتر از این عدد باشد، به این معنی است که آن سهم ارزنده است و قابلیت رشد دارد. نکته ای که اینجا وجود دارد این است که تمام این موارد به این بستگی دارد که شما نسبت p/e را به درستی محاسبه کنید. در غیر این صورت ارزشی که برای سهام بدست می آورید اشتباه خواهد بود.

    مقاله پیشنهادی:   گزارش تحلیلی صنعت پالایش و فرآوری نفت در ایران و جهان

    در شرکت‌هایی که سودده نیستند و EPS منفی دارند، وضعیتی چالش‌ برانگیز برای محاسبه P/E به وجود می‌آید و نظرات مختلفی برای محاسبه P/E در این موارد وجود دارد. برخی بر این باورند که باید P/E را منفی حساب کرد، برخی اعتقاد دارند باید P/E صفر به سهم داده شود.

    انواع P/E

    معمولا P/E در تاریخ هایی محاسبه می شود که شرکت ها اطلاعات (EPSمعمولاً سه ماهانه) را افشا می کنند. این P/E را که بر مبنای آخرین EPS محاسبه می شود معمولا P/E دنباله دار می گویند. اما گاهی از EPS برآوردی برای محاسبه P/E استفاده می شود، این EPS معمولاً نشاندهنده ی سود برآوردی سال آینده است.در این صورت به P/E محاسبه شده P/E برآوردی یا پیشتاز گفته می شود.شرکت هایی کهP/E آنها منفی است شرکت هایی هستند که سودآور نیستند.

    تفاوت P/E دنباله دار و  P/Eبرآوردی

    p/e دنباله دار آن چیزی است که در حال حاضر برای یک سهم وجود دارد. ولی p/e براوردی ،  p/e است که ما انتظار داریم سهم به آن برسد.برای مثال p/e سهمی در بازار 4 است (p/eدنباله دار) و ما تحلیل کرده ایم که p/e آن باید 5 باشد(P/Eبراوردی). پس انتظار داریم که قیمت آن سهم رشد کند تا به آن نسبت p/e مورد انتظار ما برسد.

    مقاله پیشنهادی:   لزوم و اهمیت مشاوره کسب و کار

    تحلیل P/E شرک

    تفاوت و مقایسه P/Eشرکت با P/E گروه

    اگر سهمیP/E پایین‌تری نسبت به گروه خود داشته باشد برای اینکه خود را به گروه برساند باید P/E شرکت افزایش یابد و باید یکی از دو پارامتر اصلی قیمت سهم و eps تعیین کننده P/E شرکت تغییر کنند. یا باید قیمت سهم افزایش یابد یا مقدار سود هر سهم آن کاهش یابد.  پس اگر قیمت سهم افزایش یابد میتواند آینده ی خوبی برای سهم باشد و سرمایه گذاران از چنین سهمی استقبال کنند. اما اگر روند سودآوری شرکت کاهش یابد برای سهامداران مناسب نیست.

    اگر P/Eشرکت بالاتر از P/Eگروه باشد همان طور که گفتیم دو پارامتر اصلی P/E یکی از آن قیمت سهم ودیگری مقدار سود هر سهم EPS است.و اگر بخواهیم حاصل قیمت بر سود شرکت کاهش یابد یا باید قیمت سهم کاهش یابد که بسیار خطرناک است یا EPSشرکت افزایش یاید که در این صورت آینده ی خوبی برای شرکت رقم زد.و اگر P/Eشرکت بالاتر از گروه باشد ونتواست روند سودآوری خود را ادامه دهد پس برای کاهش P/Eشرکت مجبور است قیمت خود را کاهش دهد که این برای سرمایه داران مناسب نیست.

    مقاله پیشنهادی:   مشاوره کارآفرینی حضوری، تماس و آنلاین + سرویس رایگان

    نکات دیگر P/E

    • به لحاظ تاریخی، میانگین P/E ها در بازه ۲‎/۳ _ ۲‎/۱۳ قرار می گیرد.
    • تفسیر بهتری از P/E این است که آن بازتاب خوش بینی بازار از آینده رشد یک شرکت است.
    • تنها به اتکای ضریب P/E اقدام به خرید و فروش سهام نکنید.
    • بدون در نظر گرفتن نرخ های رشد صنعت، صحبت از بالا یا پایین بودن P/E یک شرکت بی معناست.
    • در میان دو رقم ارزش بازاری سهم وP/E ، نسبتP/E گزینه بهتر و شاخص مناسب تری برای ارزش‌گذاری سهام به شمار می‌آید.
    • پایین بودن مقدار P/E علت و تحلیل های متعددی دارد.
    • ارزیابی، تعیین و قضاوت درخصوص قیمت سهام. تحلیل گران مالی با ضرب EPS در رقم E/P درخصوص پایین یا بالا بودن قیمت سهام قضاوت می کنند.

    برای دسترسی به اطلاعات P/Eبه سایت tsetmc.com مراجعه کنید

    فایل های مرتبط

    تعریف eps سود هر سهم و اهیت آن

    تعریف ترازنامه و اقلام آن

    تعریف صورت سود و زیان و اقلام آن

    مقدمه ای بر صورت های مالی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: