روش های ارزش گذاری یک شرکت

دسته بندی :ارزش گذاری, مطالب جدید ۶ اسفند ۱۳۹۹ رضا رشیدی 2263
ارزش گذاری شرکت
  • روش های زیادی برای ارزش گذاری یک شرکت، دارایی یا سهام وجود دارند. در ادامه برخی از این روش ها توضیح داده می شوند. باید توجه داشت که برخی از روش های مذکور به طور مشترک در ارزش گذاری سهام، دارایی ها و سایر موارد بکار گرفته می شوند.

    1. سرمایه بازاری (Market Capitalization)

    سرمایه بازاری ساده ترین روش برای ارزش گذاری یک شرکت می باشد. این ارزش از طریق ضرب کردن قیمت سهم شرکت در تعداد سهمای آن مشخص می شود. برای مثال در 3 ژانویه 2018 هر یک از سهام شرکت مایکروسافت به میزان 86.35 ارزش گذاری شده بود. با توجه به اینکه تعداد سهام این شرکت 7.715 میلیارد دلار بود، ارزش این شرکت به میزان 86.35*7.715 میلیارد دلار بود که جمع آن برابر با 666.19 میلیارد دلار شد.

    1. ضریبی از درآمد (Times Revenue Method)

    در روش ارزش گذاری شرکت بر مبنای ضریبی از درآمد، ارزش یک شرکت ضریبی از جریان درآمدهای ایجاد شده در طول یک دوره زمانی مشخص می باشد که این ضریب بستگی به محیط صنعتی و اقتصادی دارد. برای مثال ممکن است یک شرکت فنی به صورت 3 ضرب در درآمد ارزش گذاری شود و یک شرکت خدماتی هم ممکن است به صورت 0.5 ضرب در درآمد ارزش گذاری شود.

    1. ضریب سود (Earning Multiplier)

    به منظور به دست آوردن یک درک واقعی تر از ارزش یک شرکت به جای روش ضریبی از درآمد می توان از روش ضریب سود استفاده کرد، چرا که سودهای یک شرکت شاخص در مقایسه با درآمد حاصل از فروش، شاخص مطمئن تری می باشد. ضریب سود سودهای آینده را در مقابل جریان نقدی تعدیل می کند که می تواند در همان دوره زمانی و با نرخ بهره فعلی سرمایه گذاری شود. به بیان دیگر، این روش نسبت P/E را تعدیل می کند تا نرخ های بهره فعلی را محاسبه کند.

    1. روش نرخ جریان پول تنزیل شده (DCF)

    روش DCF (Discounted Cash Flow) مربوط به ارزش گذاری یک شرکت مشابه روش ضریب کارکردها می باشد. این روش مبتنی بر پیشبینی هایی از جریانهای نقدی آینده است، که تعدیل می شوند تا ارزش بازاری فعلی مربوط به شرکت مشخص شود. اصلی ترین تفاوت مابین روش جریان نقد تنزیل شده و روش ضریب سود این است که در DCF ارزش واقعی محاسبه می شود.

    مقاله پیشنهادی:   حسابداری ادغام شرکت ها

    در واقع تحلیل DCF  یک رهیافت مربوط به ارزش ذاتی است که در آن تحلیل گر جریان نقدی آزاد غیر اهرمی را در آینده پیشبینی می کند و آن را در هزینه متوسط وزنی سرمایه (WACC) شرکت به نرخ روز تبدیل می کند.

    تحلیل DCF در اکسل از طریق ایجاد یک مدل مالی انجام می شود و به مقدار زیادی از اطلاعات و تحلیل ها نیاز دارد. این رهیافت یکی از دقیق ترین روش ها می باشد و به تخمین ها و فرضیات زیادی نیاز دارد. با این وجود اقدامات صورت گرفته برای تهیه یک مدل DCF در اغلب مواقع منجر به تهیه دقیق ترین ارزش گذاری های ممکن می شود. مدل DCF این امکان را برای تحلیل گر فراهم می کند تا ارزش را بر مبنای سناریوهای مختلف پیشبینی کند و حتی یک تحلیل حساسیت انجام دهد.

    مزیت های روش DCF:

    مزیت اصلی DCF مربوط به شرکتهای بزرگتر در اغلب مواقع شامل تحلیل کل بخش ها می باشد، که در آن واحد های مختلف شرکت به صورت انفرادی مدل بندی می شوند و با هم اضافه می شوند. سایر مزیت ها عبارتند از:

    • این روش هیچ نیازی به اطلاعات سایر شرکت ها ندارد.
    • می توانید انتظارات و فرضیات خودتان در مورد آینده شرکت را در محاسبات DCF دخالت دهید.
    • بر اساس شرایط مختلفی که ممکن است در آینده پیش بیاید، می توانید از سناریوهای مختلفی در DCF استفاده کنید.
    • هر چند که این روش به محاسبات ریاضی پیچیده ای نیاز دارد، ولی با استفاده از Excel می توانید محاسبات آن را ساده تر کنید.
    مقاله پیشنهادی:   تولید ماسک های خلاقانه طبی (فرصت سرمایه گذاری از ویروس کرونا)

     

    1. ارزش دفتری (Book Value)

    ارزش دفتری عبارت از حق صاحبان سهام است که در صورت ترازنامه نشان داده می شود. ارزش دفتری از طریق کسر کردن کل بدهی های شرکت از کل دارایی های آن به دست می آید. معمولا این نرخ تا حد قابل توجهی تنزیل می شود، چرا که فرض می کند دارایی ها در سریع ترین زمان ممکن به هر خریداری فروخته خواهند شد.

    1. ارزش تسویه (liquidation value)

    ارزش تسویه عبارت از پول خالصی می باشد که یک شرکت در صورتی دریافت خواهد کرد که دارایی های آن تسویه شوند (نقد شوند) و کل بدهی های آن به تاریخ امروز پرداخت شوند.

    1. تحلیل مقایسه ای (Comps)

    تحلیل شرکت قابل قیاس (که همچنین به عنوان “مضرب های تجاری” یا “تحلیل گروه همتا” یا “شرکت های مساوی” یا “مضرب های بازار عمومی” شناخته می شوند)، یک روش ارزیابی نسبی است که شما در آن با استفاده از یک سری مقیاس های تجاری همانند P/E، EV/EBITDA یا سایر نرخ ها، ارزش فعلی یک شرکت را با شرکت های مشابه مقایسه می کنید. مضرب های EBITDA رایج ترین روش ارزیابی می باشد.

    روش ازش گذاری  comps بر مبنای ارزشی که سایر شرکت های قابل قیاس دارند، یک ارزش قابل مشاهده را برای یک شرکت تعیین می کند.  Comps رایجترین روش مورد استفاده است، چرا که محاسبات آن ساده است و همواره با استفاده از ارزش های فعلی صورت می گیرد. منطقی که این روش دارد عبارت از این است که در صورتیکه شرکت X با نرخ P/E ده برابری مبادله کند، و شرکت Y به ازای هر سهم خودش 2.5 دلار درآمد داشته باشد، سهام شرکت Y باید ارزشی معدل 25 در هر سهم داشته باشد (فرض می شود که شرکت های دارای ویژگی های یکسانی هستند).

    1. سابقه معاملات (precedent transaction)

    تحلیل سابقه معاملات یک روش ارزش گذاری نسبی دیگری می باشد که در آن یک شرکت با یک سری شرکتهای دیگری مقایسه می شود که اخیرا فرخته شده اند یا در همان صنعت خریداری شده اند. این ارزش معاملات شامل ارزش جایگزینی می باشد که قیمت خرید آنها را شامل می شود.

    مقاله پیشنهادی:   کسب و کار های اینترنتی (ویدئوی آنلاین و محصولات اطلاعاتی)

    ارزش ها نشان دهنده ارزش یک بلوکه یا یک بخش از یک شرکت می باشد. این ارزش ها در مبادلات M&A مفید هستند، ولی براحتی می توانند منقضی شوند و به دلیل گذشت زمان نشان دهنده وضعیت واقعی بازار نباشند. این شاخص در مقایسه با Coms یا ضریب مبادله بازار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

    1. چارت زمین بازی (خلاصه) (Football Field Chart (summary))

    بانکداران سرمایه گذار در اغلب مواقع یک چارت زمین بازی را با هم ترکیب می کنند تا دامنه مربوط به ارزش های یک شرکت را بر مبنای روش های ارزش یابی مختلف و به صورت خلاصه بیان کنند.

    1. رهیافت هزینه ای (Cost Approach)

    رهیافت هزینه ای، که معمولا در فایننس شرکت ها مورد استفاده قرار نمی گیرد، هزینه های واقعی یا هزینه ای که برای ایجاد مجدد یک شرکت مورد نیاز است را در نظر می گیرد. در این روش هر نوع ایجاد ارزش یا ایجاد جریان نقدی مورد بی توجهی قرار می گیرد و فقط به مواردی تاکید می شود که در آنها قاعده “هزینه = ارزش” وجود دارد.

    1. تحلیل توانایی پرداخت (Ability to pay)

    در روش تحلیل توانایی پرداخت حداکثر قیمتی که یک خریدار در زمان دستیابی به برخی از اهداف خودش می تواند برای خرید یک شرکت پرداخت کند، مورد توجه قرار می گیرد.

     

    برای استعلام هزینه ارزش گذاری و پروپزال رایگان تماس بگیرید.

     

    مطالب مرتبط را بخوانید:

    ارزش گذاری شرکت ها و تاثیر شرایط کرونایی
    10 دلیل اصلی برای ارزش گذاری شرکت
    ارزش گذاری چیست (به زبان ساده)
    مدل های عارضه یابی ساختار سازمانی (نوشته ای برای مدیران)
    تدوین برنامه و بودجه عملیاتی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف
    تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها (Feasibility Study)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. امیر نائینی گفته؛
      13:30 1401/11/24

      روند انجام کار به این صورت است که پس از تحویل داده‌های لازم به کارشناسان پروژه ارزش گذاری به صورت کاملا واقعی و مطابق با نیازهای کارفرما آماده می‌شود. کارشناسان ما با توجه به دغدغه‌های کارفرمای محترم، آماده رفع هر گونه ابهام در زمینه گزارش‌های خود هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: