ارزش گذاری شرکت ها و تاثیر شرایط کرونایی

دسته بندی :ارزش گذاری, مطالب جدید ۱ اسفند ۱۳۹۹ رضا رشیدی 1229
ارزش گذاری شرکت
  • ارزش گذاری ترکیبی از واقعیات، داده ها و فرضیات است. یک تحلیل گر ارزشگذاری به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی ریسک باید شرایط موجود را در نظر بگیرد و از خودش این سوال را بپرسد که “ارزش گذاری چه تاثیری بر شرکت دارد؟” همه گیری کووید 19 یک چالش غیرعادی را برای متخصصان ارزش گذاری شرکت ایجاد کرده است، چرا که ما در مورد نحوه برخورد شرکت ها، کسب و کارها و صنایع با محدودیت های ایجاد شده در نتیجه همه گیری این ویروس و آیا اینکه اقتصادهای دنیا توانایی ادامه دادن به فعالیت های خودشان به صورت نرمال را دارند، مطلع نیستم.

    تاثیر کرونا روی فعالیت ها

    مشاهدات صورت گرفته حاکی از آن است که صنایع مشابه به دلیل تصمیمات مدیرانشان، به صورت متفاوتی تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته اند. در یکی از مطالعات صورت گرفته در طول همه گیری ویروس کرونا، برخی از کسب و کارهای مهم در نیویورک و مناطق اطراف ارزش گذاری شدند. برخی از این شرکت ها تصمیم به ادامه فعالیت و ارائه خدمات به مشتریان خودشان گرفتند، ولی بیش از نیمی از کارفرماها بعد از شیوع ویروس کرونا قراردادهای خودشان را تمدید نکردند. آیا تصمیم به ادامه فعالیت یک تصمیم مناسبی برای شرکت ها می باشد.

    مقاله پیشنهادی:   ارز دیجیتال (قسمت اول)

    هر چند که ادامه دادن به فعالیت به دلیل بسته شدن شرکت های رقیب دارای یک سری منافع اولیه می باشد، ولی به نظر می رسد که مدیریت این شرکت ها آمادگی لازم را برای محافظت از کارکنان خودشان با استفاده از وسایل محافظتی شخصی و روش های فاصله گذاری اجتماعی نداشته باشد. در صورتیکه مدیریت نسبت به ریسک های مربوط به فراگیری کرونا بی توجه باشد و به صورت مناسبی از کارکنان خودش محافظت نکند، به نظر می رسد که در شرایط نااطمینان پیش آمده قادر به محافظت از کسب و کار خودش نباشد و این موارد تاثیر قابل توجهی بر روی ارزش کسب و کار داشته باشد.

    محدود کردن حجم فعالیت و تاثیر آن بر ارزش شرکت

    سایر شرکت های موجود در نیویورک تصمیم گرفتند که حجم فعالیت خودشان را محدودتر کنند. کاهش حجم فعالیت منجر به کاهش جریان نقدی و همچنین کاهش ارزش این شرکت ها شد. همچنین مدیریت این شرکت ها توانایی خودشان را برای گرفتن تصمیمات سخت و محافظت از کارکنان خودشان به بهترین صورت ممکن نشان دادند؛ این شرکت ها سختی های مربوط به عواقب سریع کاهش حجم فعالیت و جریان نقدی را تحمل کردند به امید اینکه در آینده بتوانند موقعیت بهتری بدست بیاورند.

    مقاله پیشنهادی:   افزایش سرمایه:بهترین راه موجود کدام است

    در شرایط جدیدی پیش آمده شرکت های موجود در صنایع مشابه دو تصیمیم متفاوت (بیان شده در بالا) گرفتند. به نظر شما کدام یک از تصمیمات مدیریتی یک تصمیم بهتری می باشد.

    همچنین در مطالعات صورت گرفته یک شرکت دیگری هم ارزش گذاری شد که یک شرکت “مهم” بود. درآمد این شرکت در اولین فصل 2020 در مقایسه با درآمد آن در اولین فصل 2019 کاهش قابل توجهی داشت. با این وجود نرخ رشد هزینه ها بسیار بالاتر از نرخ رشد درآمدها بود و در نتیجه سودهای خالص کاهش یافتند. در این شرایط بهتر است بررسی های دقیقی صورت بگیرد تا علت افزایش مخارج مشخص شود.

    دقت بیشتر در ارزش گذاری

    در ارزش گذاری شناخت اعداد، مسیری که عددها تغییر می یابند و استراتژی مدیریت برای شناسایی شرایط چالش را توسط تحلیل گر اهمیت بسیاری دارد، چرا که این داده ها در ارزیابی ریسک مربوط به جریان نقدی آینده (که مترادف با ارزش می باشد) اهمیت زیادی دارند. شیوع کرونا تغییرات قابل توجه و گسترده ای را در سطح جهانی ایجاد کرده است و ما مطلع نیستم که اقتصادها در چه زمانی باز خواهند شد، چه زمانی جریان های پولی در وضعیت نرمال قرار خواهند گرفت و آیا در آینده همه چیز به روال عادی گذشته برخواهد گشت. یک تحلیل گر باید شرکت مورد نظر خودش را از نزدیک بررسی کند، وضعیت مالی شرکت را در نظر بگیرد، نحوه مدیریت ریسک توسط مدیریت را مطالعه کند و همچنین زمان اندازه گیری و سایر عوامل را مدنظر قرار دهد.

    مقاله پیشنهادی:   بهترین طرح کسب و کار(بخش دوم)

    نکته مهمی که وجود دارد عبارت از مشخص کردن پیامد نهایی همه گیری کرونا به عنوان شرایط محدود کننده ای می باشد که تاثیر آن در آینده شرکت ها غیرقابل شناسایی می باشد. مطابق روال گذشته، ارزشی که یک تحلیل گر برای شرکت مشخص می کند، با توجه به واقعیات و شرایط موجود و واقعیات و شرایط قابل شناخت، بهترین ارزیابی ممکن در زمان ارزش گذاری می باشد.

     

    ارزش گذاری چیست (به زبان ساده)
    روش های ارزش گذاری دارایی
    10 دلیل اصلی برای ارزش گذاری شرکت
    ارزش گذاری شرکت
    تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها (Feasibility Study)
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI
    ساختار سازمانی چیست و انواع آن کدام اند؟ (بخش اول)
    مدل های عارضه یابی ساختار سازمانی (نوشته ای برای مدیران)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: