اختیار معامله و قوانین مربوط به آن در ایران

ابزارهای مالی
  • آپشن ها

    اختیار معامله که معادل لاتین آن Option است در دسته ابزارهای مشتقه قرار دارد که در نوشته های قبل در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان مورد بررسی قرار گرفت. اگر می خواهید این نوع قرارداد را بیشتر بشناسید پس با ما همراه باشید

    مروری بر ابزار مشتقه

    ابزار مشتقه همانگونه که از نامشان پبداست از ابزار دیگری مشتق می شوند این بدان معناست که این نوع قراردادها بر روی سایر ابزارهای مالی بسته می شوند.

    دارایی های مالی

    همان‌طور که گفتیم این نوع از اوراق بهادار معمولا ریسک بالایی دارند و همچنین این توانایی را دارند که به اقتصاد شوک های مثبت یا منفی وارد کنند.. معنای «مشتقه» بودن این است که قیمت آن به قیمت چیز دیگری وابسته یا از آن مشتق شده است. مثل آبمیوه که از میوه مشتق است. اختیار معامله از اوراق بهادار مالی مشتق است، یعنی ارزش آن‌ها به ارزش دارایی‌های دیگر بستگی دارد و انواع مختلفی از آن ها وجود دارند که تحت عنوان مشتق قرار می‌گیرند، مثلا پیمان‌های آتی، قرارداد سلف و قراردادهای معاوضه که خود انواع زیادی دارد.

    بریم ببینیم اختیار معامله چه ویژگی هایی داره…

    اختیار معامله:

     قراردادی که بین خریدار(Holder) و فروشنده(Writer)  نوشته می شود تا براساس آن به خریدار قرارداد، حق(نه الزام و تعهد) داده شود که مقدار معینی از دارایی موضوع قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص خریداری کند یا به فروش برساند.

    مقاله پیشنهادی:   هجینگ (hedging) چیست و چه ریسک و کاربردهایی دارد؟

    توافق به وجود آمده در میان خریدار و فروشنده قرارداد اختیار معامله منجر به انجام معامله ای خواهد شد که برای خریدار منفعتی را به دنبال داشته باشد. شاید بهتر باشد بگوئیم که اختیار معامله مانند یک سپر دفاعی برای سقوط بازار بورس هر کشور عمل می کند.

    هرگاه دارنده قرارداد اختیار معامله در آینده متوجه شود که پیش بینی او از بازار منجر به کسب سود نخواهد شد این حق را دارد که قرارداد را اعمال نکند. زیان خریدار در صورت اعمال نکردن قرارداد به اندازه مبلغی است که در هنگام عقد قرارداد پرداخت می کند که به میزان ضرر احتمالی در آینده به نسب کمتر خواهد بود. فروشنده نیز در مقابل اعطای این حق به خریدار بادریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، ملزم به اجرای مفاد قرارداد است.

    کالاهای قابل معامله در بورس

    شاید سوال کنید که مزیت این قرارداد چی هست و چرا در بازار معامله میشه؟

    دلایل استفاده از قرارداد اختیار معامله

    یکی از مهمترین دلایل استفاده از قرارداد اختیار معامله تطبیق پذیری آن برای ارتباط برقرار کردن با دارایی های مختلف است. فرض کنید ارزش بازار سهام شما در بورس تهران در حال سقوط است، به کمک این قرارداد شما می توانید با انتخاب یک موقعیت فروش مناسب از کاهش ارزش های شدید زیان کمتری را متحمل شوید. پیش بینی روند قیمت بازار و یا کاهش ریسک های سرمایه گذاری از دیگر دلایل استفاده از قرارداد اختیار معامله است.

    موقعیت های مختلف در یک قرارداد اختیار معامله

    در هر قرارداد اختیار معامله 4 موقعیت متفاوت جهت سرمایه گذاری وجود دارد که در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به آن ها پرداخته شده است:

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی پیچیده

    موقعیت 1) خرید اختیار خرید

    موقعیت 2) فروش اختیار خرید

    موقعیت 3)خرید اختیار فروش

    موقعیت 4) فروش اختیار فروش

    خرید اختیار خرید موقعیتی است که در آن خریدار می تواند دارایی مورد نظر خود را که ممکن است، اوراق بهادار، ارز، کالاهای مصرفی یا حتی مشتقات دیگر باشد در قیمت مناسب و در زمان مناسب با پیش بینی افزایش قیمت ها خریداری کند. فروش اختیار خرید موقعیتی است که دارنده می تواند موضوع قرارداد را هرگاه پیش بینی او کاهش قیمت ها آتی باشد به فروش برساند.

    داشتن آگاهی کافی در مورد عملکرد اختیار معامله و اینکه چطور از آن‌ها استفاده‌ مناسب داشته باشیم، به شما کمک می‌کند سود زیادی در بازار به‌دست بیاورید یا بالعکس زیان بزرگی را متحمل شوید. گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان پیشنهاد می کند به خاطر داشته باشید که موقعیت خرید اختیار خرید و فروش اختیار خرید برای دارنده خود حق ایجاد می کنند اما موقعیت های خرید اختیار فروش و فروش اختیار فروش برای دارندگان الزام آور هستند.

    بورس کالا

    مثال:

    فرض کنید پیش  بینی شما از روند قیمت گندم در بورس کالا یک افزایش  قیمت باشد. اگر قیمت گندم هم اکنون 1000تومان باشد و شما پیش بینی کرده باشید که طی ماه های آتی قیمت آن به 1500 تومان افزایش پیدا خواهد کرد به خوبی می توانید با خرید اختیار خرید از افزایش قیمت های آتی منفعت کسب کنید. عکس حالت فوق نیز صادق است. فرض کنید پیش بینی شما از قیمت گندم طی ماه های آتی یک روند نزولی قیمت باشد یعنی قیمت گندم از 1000 تومان به 500 تومان کاهش پیدا کند. در این حالت شما می توانید با خرید اختیار فروش گندم خود را به قیمت 1000تومان به فروش برسانید و از ضرر احتمالی آینده در امان بمانید.

    اهمیت موقعیت های مختلف معاملاتی در قرارداد اختیار معامله

    داشتن قرارداد حق خرید به شما موضع معاملاتی خرید در بازار می‌دهد؛ بنابراین فروشنده‌ قرارداد حق خرید، موضع معاملاتی فروش را دارد. قرارداد حق فروش به شما موضع معاملاتی فروش را در بازار می‌دهد و فروش قرارداد حق فروش، شما را در موضع معاملاتی خرید قرار می‌دهد. فهمیدن این چهار نکته خیلی اهمیت دارد، چون به چهار چیزی مربوط می‌شود که می‌توانید با اختیار معامله انجام بدهید.

    مقاله پیشنهادی:   پرکاربردترین مشتقات مالی
    بعد از اینکه اختیار معامله بررسی شد بریم ببینیم در ایران چطور میشه معامله انجام داد…

    بورس تهران اختيار معامله دارائى‌هائى که اختيار معامله در مورد آنها قابل اجراء است را مشخص مى‌سازد سپس کميته بورس و سهام“ شرایطی در خصوص میزان سوددهی و تعداد اعضای سهامداران را برای شرکت ها مشخص می کنند البته این قوانین برای دارایی مختلف متغیر است.

    اختیار معامله در بورس یا فرابورس تهران معامله می شوند؟

    همان طور که قبلا هم توضیح داده شد قرارداد اختیار معامله به دلیل ویژگی هایی که دارند در بورس های سازمان یافته دنیا معامله نمی شوند. در بازار ایران نیز ما شاهد معاملات اختیار در بورس کالا و صرفا برای چند دارایی محدود هستیم. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

    بورس کالا

    چگونه می توانم در قرارداد اختیار معامله ثبت سفارش کنم؟

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به شما خواهیم آموخت که اگر مى‌خواهید به دادوستد اختيار معامله بپردازید، ابتدا نسبت به افتتاح حساب نزد یک کارگزاری بپردازید. سپس به کارگزار خود دستور خريد يا فروش يک اختيار معامله خاص را مى‌دهید. کارگزار اين دستور را به ”کارگزار تالار“ شرکت در بورسى که اين اختيار معامله مبادله مى‌شود، ارسال می کند. تمام دستورات بايد در طول ساعات عادى مبادله، از 8:30 صبح تا 12:30 دقيقه ظهر به وقت مرکزي، اجراء ‌شود.

     ادامه دارد…

    .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: