اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

ابزارهای مالی
  • 1- تقسیم‌بندی ریسک

    تقسیم‌بندی با این فرض صورت می‌پذیرد که دسته‌ای از ریسک‌ها دارای ماهیت مالی و گروهی دیگر جنبه غیرمالی دارند به‌نحوی‌که در سایر منابع ریسک مالی به تغییرات نرخ ارز و نرخ سود گفته می‌شود. در این نوشتار به کاربرد اختیارات نامتعارف در مدیریت ریسک بازارمالی پرداخته می شود.

    1-1.ریسک های غیرمالی

    در خصوص ریسک‌های غیرمالی می‌توان گفت که این‌گونه ریسک‌ها منشأ ریسک‌های مالی هستند و درواقع به‌عنوان محرک ریسک‌های مالی شناخته می‌شوند و درنهایت ریسک مالی نوسان قیمت را شکل می‌دهد برای درک این موضوع تصور می‌کنیم که ریسک سیاسی منجر به تغییر نرخ ارز می‌شود و نوسانات نرخ ارز بر قیمت دارایی‌ها و بدهی‌ها اثرگذار است. در این دسته از ریسک‌ها می‌توان به 1- ریسک مدیریت 2- ریسک سیاسی 3- ریسک صنعت 4- ریسک عملیاتی 5- ریسک قوانین و مقررات 6- ریسک نیروی انسانی اشاره کرد.

    1-1-1.ریسک مدیریت:

    شاید آنچه در ریسک کدیریت بااهمیت باشد تصدی مدیریت سازمان بر عهده ناشر ابزارهای مالی است این موضوع می‌تواند عملکرد بهتری را برای سازمان رقم بزند. در کاهش ریسک مدیریت اختیارات نامتعارف آنچه حائز اهمیت است، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های شرکتی است که مدیران آن شرکت سهام‌داران شرکت باشند.

    مقاله پیشنهادی:   شش ویژگی گذار به کربن صفر از نگاه مکنزی

    مدیریت ریسک

    2-1-1.ریسک سیاسی:

    در ارتباط با ریسک سیاسی وقتی تغییرات از ناحیه مراجع حقوقی، قضایی یا اداری دولت باشد، صرف‌نظر از منفعت سیاسی یا اقتصادی پشت‌صحنه، ریسک به وجود آمده ریسک سیاسی است. تغییرات قوانین مالیات و صادرات و واردات درنهایت منجر به ریسک سیاسی خواهد شد. ریسک سیاسی متوجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی خواهد شد که مربوط به کشور سرمایه پذیر است. سرمایه‌گذاران خارجی دارای نرخ بازدهی بیشتری نسبت  به سرمایه‌گذاران داخلی می‌باشند زیرا سرمایه‌گذاران داخلی با این ریسک مواجه نیستند. ریسک سیاسی بین‌الملل که متوجه سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود شامل: منع خروج منابع مالی از کشور، تعرفه‌های مختلف بر روی سرمایه‌گذاری خارجی و قوانین مالیاتی است.

    3-1-1.ریسک صنعت:

    ریسک صنعت را  بر اساس این‌که وقتی گروهی از شرکت‌ها در یک بازار فعالیت نمایند می‌توان تعریف کرد.

    کاربرد اختیارات نامتعارف در مدیریت ریسک صنعت؟

    اما آنچه مهم است که به آن دست‌یافت کاربرد اختیارات نامتعارف در صنایع است و اینکه این اختیارات چه صنایعی را پوشش می‌دهند قابل‌بحث است در این صورت ریسک این دسته از اختیارات از نوسانات بازدهی سرمایه‌گذاری که براثر اتفاق خاصی در صنایع رخ‌داده باشد تعریف می‌شود که می‌تواند ناشی از تغییر قیمت‌ها، تعرفه‌ها در سطح داخلی و خارجی، مالیات محصولات یک صنعت، مسائل زیست‌محیطی، مسائل مربوط به اتحادیه کارگری باشد.

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    4-1-1.ریسک عملیاتی:

    گاهی سازمان‌ها اقدامات خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند و بر همین اساس موجبات ریسک عملیاتی شکل می‌گیرد نتیجه این عمل کاهش نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری سازمان مربوطه است برای مثال کاهش ظرفیت تولیدی شرکت را می‌توان نمونه ریسک عملیاتی محسوب کرد.

    5-1-1.ریسک قوانین و مقررات:

    در دنیای فعلی تغییرات قوانین و مقررات در مؤسسات مالی فراوان دیده می‌شود. برای مثال در بازار سهام قوانین مربوط به پذیرش سهام آمده است که نباید سهام پذیرفته‌شده در بورس در بازار خارج از بورس معامله گردد اما بعدها این قوانین ابطال و بازار خارج از بورس پذیرای معاملات بورسی بوده است. بعد از چندی مجدد قوانین دوباره به اجرا گذاشته شد پس وقتی اختیارات نامتعارف در خارج از بورس معامله می‌شوند تحت تأثیر این قوانین قرار خواهند گرفت  و سرمایه‌گذاران را متوجه ضرر و زیان می کند.

    مقاله پیشنهادی:   دارایی پایه در قرارداد اختیار معامله

    آنچه از اختیارات نامتعارف تاکنون دراین نوشتار و آموزش های قبل آموختیم نحوه معاملات این‌گونه قراردادها مستلزم افرادی بامهارت ویژه  است، برای این منظور گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان همراه شما خواهد بود.

    6-1-1.ریسک نیروی انسانی:

    شرکت‌هایی که کارکنان خود را از دست دهند با ریسک نیروی انسانی مواجه خواهند شد که اهم اقدامات کاهش ریسک نیروی انسانی: قرار دادن برنامه تشویقی برای کارکنان، ایجاد انگیزه و رضایت برای کارکنان، آموزش و ارتقا و… است.

    2-1. ریسک‌های مالی

    ریسک‌های مالی به‌طور مستقیم با سودآوری شرکت‌ها در ارتباط هستند و یا می‌توانند شرکتی را ورشکست نمایند. ریسک‌هایی که در این دسته جای گرفته‌اند: 1- ریسک نرخ ارز 2- ریسک نرخ سود 3- ریسک نکول 4- ریسک نقدینگی 5- ریسک تورم 6- ریسک بازار است.

    1-2-1.ریسک نرخ ارز:

    تغییرات نرخ ارز ریسک نرخ ارز را شکل می‌دهد ریسک نرخ ارز توانایی شرکت‌ها در بازپرداخت بدهی‌هایشان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از عوامل مؤثر بر نرخ ارز می‌توان به جریان‌های بازرگانی، نرخ تورم نسبی، نرخ سود نسبی اشاره کرد.

    2-2-1.ریسک نرخ سود:

    ریسک نرخ سود زمانی متوجه سازمان خواهد شد که بخشی از دارایی‌های خود را به‌صورت دارایی‌های مالی نگهداری نماید و این بدین معناست که شرکت دارای تعهدات مالی است.

    3-2-1.ریسک نکول:

    در خصوص ریسک نکول نیز میتوان گفت که قدیمی‌ترین ریسک مالی است که وام‌گیرنده به علت عدم توان و تمایل به تعهدات خود در مقابل وام‌دهنده و در تاریخ سررسید عمل نمی‌کند. ریسک نکول یکی از مهم‌ترین ریسک‌هایی است که در نهادهای پولی و مالی وجود دارد. اما اگر وجه نقدی برای بازپرداخت تعهدات وجود نداشته باشد شرکت با ریسک نقدینگی مواجه می‌گردد. عدم فروش کالای تولیدشده، عدم دریافت وجه در مقابل فروش کالا یا افزایش هزینه‌ها درنهایت زمینه‌های ریسک نقدینگی را فراهم می‌سازد.

    مقاله پیشنهادی:   بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در سال 98

    4-2-1.ریسک تورم:

    ریسک تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها یا همان ریسک قدرت خرید درواقع بدان معناست که با مقدار ثابتی دارایی مالی مقدار کمتری کالا می‌توان خرید. اما اگر شرکتی بخشی از دارایی خود را صرف خرید سهام یا اوراق نماید با ریسک تغییرات قیمت روبه‌رو می‌شود، شاید بهتر باشد که بگوییم ریسک نرخ سود مربوط به دارایی‌ها و اوراق با درآمد ثابت است درحالی‌که ریسک قیمت سهام در بازار سهام موردبحث واقع می‌شود که ریسک آن به دو بخش1- ریسک افزایش قیمت و 2- ریسک تحقق درآمد هر سهم مربوط می‌شود و مجموع این دو همان نرخ بازدهی سهام را تشکیل می‌دهد.

    بورس و فرابورس، شباهت ها تفاوت ها

    سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟

    آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    آشنایی با معاملات قراردادهای آتی زعفران

    قراردادهای سلف موازی استاندارد

    چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    کاربرد قرارداد اختیار معامله

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

    چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

    عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    سایت بورس کالای ایران

    سایت TSETMC  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: