عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

بازار سهام، بازار بورس تهران

راهنمای مطالعه

  • ✔ عرضه اولیه سهام در بورس

    عرضه اولیه کوتاه شده عبارت (initial public offering (ipo می باشد که به معنای عرضه عمومی اولیه است و در میان سرمایه گذاران عرضه اولیه شناخته می شود. سهام شرکت ها یی که برای اولین بار در بورس عرضه می شود(اجازه خرید و فروش توسط سازمان بورس صادر شده است) تحت اطلاعیه ای به کلیه کارگزارن منتخب بورس اطلاع رسانی عام می شود که روز اول عرضه سهام را اصطلاحا عرضه اولیه میگویند.

    عرضه اولیه

    ✔ چگونه می توانیم عرضه اولیه بخریم؟

    برای شرکت در عرضه اولیه سازوکارهای مختلفی وجود دارد:

    •  حراج با اولویت زمان

    در این روش بدون دخالت سرمایه گذاران حقیقی، سهام کشف قیمت می شود( یعنی سرمایه گذاران می توانند آن سهم را برای بار اول به چه قیمتی خریداری کنند)، سپس با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهامی که می خواهد عرضه شود، سهمیه هر فرد جهت عرضه اولیه مشخص می شود. در این روش ساعت سفارش گذاری، قیمت خرید، حداکثر حجم خرید و ساعت خرید از پیش تعیین می شود و اولویت با افرادی است که سفارش خود را سریعتر ثبت نمایند زیرا ممکن است سهم های تقاضا شده از تعداد سهم های عرضه شده بیشتر شود.

    • روش بوک بیلدینگ

    این روش به تازگی در بورس تهران ایجاد شده است. در این روش شرکتی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده و درج نماد شده است به وسیله شرکت تامین سرمایه یا شرکت های مشاور سرمایه گذاری تعیین ارزش(بررسی کامل سودآوری آتی، تخمین نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار، استفاده از روش های ارزشگذاری مانند تنزیل جریانات نقدی و بنیاد شرکت) می شود.

    مقاله پیشنهادی:   چرا باید ساختار سازمانی را اصلاح کنیم؟ ❤ 100% مهم برای سازمان های دنبال رشد

    بوک بیلدینگ

    2-1.مزایا و معایب روش بوک بیلدینگ

    مزایا:

    • سرمایه گذاران می توانند سفارش خود را به قیمت های متفاوت ثبت نمایند.
    • هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد.

    معایب:

    • از معایب این روش قیمت و محدودیت مثبت و منفی ۱۰ درصد می باشد. نهاد عرضه کننده با تعیین یک قیمت به عنوان کف قیمت سهم، به سرمایه گذاران این حق را می دهد که سفارش خود را در بازه ای بین این قیمت کف و ۱۰% بالاتر از قیمت تعیین شده ثبت نمایند. در بیشتر مواقع این کار باعث می شود تا افراد در سقف قیمتی اقدام به ثبت سفارش و خرید سهام کنند که این رفتار سرمایه گذاران موجب ایجاد صف خرید در عرضه اولیه می شود.
    • در این روش سرمایه گذاران صرفا از طریق یک کارگزاری می توانند درخواست خود را ثبت نمایند که این برخلاف  حراج با اولویت زمانی است.

    چرا قیمت سهام شرکت ها بعد از عرضه اولیه رشد می کند؟

    • اولین دلیل رشد قیمت سهم بعد از، محدودیت تعداد سهام قابل خرید برای سرمایه گذاران و هم چنین محدودیت در تعداد سهام عرضه شده است.
    • دومین دلیل آن است که به طور معمول سهام شرکت ها کمی ارزانتر از ارزش ذاتی آن ها عرضه می شود تا برای سرمایه گذاران جذابیت سرمایه گذاری داشته باشند، طبیعتا این برآورد توسط تحلیلگران منجر به افزایش تقاضا برای آن سهم می شود. جذابیت قیمت ایجاد شده در کنار سایر عوامل موجب رشد قیمت سهام شرکت ها پس از عرضه می شود.

    چه زمانی سهم خریداری شده را بفروشم؟

    تصمیم گیری سرمایه گذاران برای فروش دارایی خود به عوامل مختلفی ازجمله: نیاز آن ها به نقدینگی، نحوه خرید(خرید اعتباری و تسویه پس از آن) و… بستگی دارد به همین منظور نمی توان در خصوص فروش سهم های خریداری شده در عرضه اولیه صحبت کرد اما بهتر است سرمایه گذاران به این نکته توجه نمایند که پس از متعادل شدن سهم( وضعیتی که در آن پس از افزایش قیمت سهم، عرضه سهامداران عمده و افرادی که پیش از این سهم را خریداری کرده و در سود هستند، تقاضا برای سهم کاهش می یابد)، رفتار سرمایه گذاران با آن سهم همانند سایر سهام های بازار یکسان خواهد شد که از این پس رشد یا افت قیمت سهم به عملکرد ناشر بستگی دارد.

    مقاله پیشنهادی:   ارزش گذاری شرکت ❤ هزینه ارزش گذاری شرکت چقدر است؟

    گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان برای آموزش بهترین زمان فروش سهم، جهت تصمیم گیری پیشنهاد  می کند که سرمایه گذاران نکات زیر را مورد توجه قراردهند:

    بهتراست وضعیت حال و آینده شرکت عرضه کننده(ناشر) را ارزیابی کنند، بدون مطالعه تحلیل بنیادی سهام، بدون توجه به مقیاس شرکت(بزرگی و کوچکی) و رفتار سهامداران عمده پس از عرضه اولیه نسبت به فروش دارایی خود به دیده تردید بنگرید. گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان به شما خواهد آموخت که بازار سهام همانند سایر فعالیت های اقتصادی دیگر شاهد سیکل های تجاری(رکود و رونق) متفاوتی خواهد بود ودر زمان رکود و افت بازار که منجر به کاهش تقاضا ناشی از خروج سرمایه، می شود نسبت به فروش اقدام نکنید وبالعکس.

     عرضه اولیه همیشه سودآور است؟!

    پیش از این اشاره شد که در بیشتر مواقع عرضه اولیه برای سرمایه گذاران سودآور است. اما هرگز نباید فراموش کرد که مواردی نیز وجود دارند که خرید آن می تواند منجر به ضرر سرمایه گذار شود. پس سرمایه گذاران باید دقت داشته باشند که خرید عرضه اولیه همیشه سودآور نیست، گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان در کنار شما خواهد بود تا با بررسی سهم، عایدی شما را افزایش دهد.

     

     در خرید عرضه اولیه به چه چیزی باید توجه کرد؟

    • با توجه به ماهیت روش بوک بیلدینگ سرمایه گذاران با یک حداقل قیمت و یک سقف قیمت که معمولا 10 درصد بیشتر از حداقل قیمت می باشد مواجه است تا براساس آن قیمت خود را در دامنه تعیین شده ثبت نماید.
    • جهت شرکت در عرضه اولیه بایستی به اطلاعیه های ارسالی به سازمان بورس و فرابورس که حداقل ۴۸ ساعت کاری قبل از انجام عرضه اولیه، در سایت سازمان بورس یا فرابورس منتشر میشود توجه نمائید. این اطلاعیه حاوی اطلاعاتی از قبیل: حداکثر تعداد سهام قابل سفارش، تاریخ انجام عرضه اولیه و دامنه قیمت مجاز است.
    • برای خرید عرضه های اولیه به اطلاعیه ناظر در روز عرضه توجه کنید زیرا این اطلاعیه شامل موارد مهمی است. در این اطلاعیه بازه قیمت سهمیه مجاز هر فرد و زمان مجاز ارسال سفارش مشخص شده است.
    • سعی کنید حساب کابری خود را در روزهای قبل از عرضه اولیه نزد کارگزاری شارژ نمائید زیرا معمولا به دلیل ترافیک بالای سایت کارگزاری­ها در روزهای عرضه اولیه سایت با مشکل مواجه میشوید.
    • شما تنها 2ساعت فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت نمایید. پس از پایان دوره سفارش سرمایه گذاران، سازمان بورس متناسب با تعداد متقاضیان و سقف تعداد سهام قابل عرضه شروع به تخصیص سهام به تمامی متقاضیان میکند.
    • نکته آخر آنکه ممکن است سهامداران عمده در روز بعد از عرضه اولیه به دنبال وجود تقاضای مناسب از سوی سرمایه گذاران، با افزایش قیمت به حمایت سهم اقدام کنند. نتیجه این اقدام بازدهی حداقل ۱۵ درصدی برای سرمایه گذاران است.
    مقاله پیشنهادی:   پوزیشن لانگ در بازارهای مالی

    خرید عرضه اولیه بدون نقدینگی امکان پذیر است؟

    اگر حساب کاربری شما نزد کارگزارتان شارژ نشده باشد، کارگزار شما با هدف جذب مشتریان و با نمایندگی از شما در عرضه اولیه شرکت خواهد کرد و شما باید طی چند روز آینده با کارگزار خود تسویه نمایید در غیر این صورت کارگزاری عرضه اولیه را خواهد فروخت تا بدهی شما تسویه گرد این اقدام کارگزاری های نوعی اعتبار بخشی به مشتریان خود است.

     

    بورس و فرابورس، شباهت ها تفاوت ها

    سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟

    آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    آشنایی با معاملات قراردادهای آتی زعفران

    قراردادهای سلف موازی استاندارد

    چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    کاربرد قرارداد اختیار معامله

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

    چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

    عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    سایت بورس کالای ایران

    سایت TSETMC  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: