راهنمای معاملات آپشن ها

ابزارهای مالی
  • راهنمای مربوط به معاملات آپشن ها

    معامله گرانی که از معاملات آپشن ها استفاده می کنند، می توانند از طریق ایفای نقش یک خریدار آپشن یا یک نویسنده آپشن سود بدست بیاورند. با استفاده از آپشن ها هم در دوره های نوسانی و هم در دوره های آرامتر یا دارای نوسان کمتر می توان درآمد مناسبی بدست آورد؛ دلیل این موضوع عبارت از این است که قیمت دارایی هایی همانند سهام، ارزها و سایر محصولات همیشه نوسانی می باشند و صرفنظر از شرایطی که بازار دارد، یک سری استراتژی هایی وجود دارند که می توان با استفاده از آنها درآمدزایی داشت.

    معاملات آپشن، اختیار معامله

    یک سری نکات مهم:

    • قراردادهای آپشن و استراتژی های استفاه از آنها به صورت پروفایل های سود و زیان (P&L) تعریف می شوند که نشان دهنده میزان سود یا زیان می باشند.
    • زمانیکه شما یک آپشن را می فروشید، حداکثر مقدار سودی که می توانید داشته باشید عبارت از قیمت اضافی انباشته می باشد، ولی در اغلب مواقع امکان ریزش نامحدود ارزش و ایجاد زیان وجود دارد.
    • زمانیکه شما یک آپشن را می خرید، حد بالایی شما می تواند نامحدود باشد و حداکثر زیانی که می توانید داشته باشید عبارت از هزینه مربوط به اضافه ارزش یا قیمت آپشن ها می باشد.
    • یک فرد بر اساس استراتژی آپشنی که اختیار می کند، در نتیجه شرایط گاوی و خرسی (bull and bear) که در بازارهای فرعی وجود دارد، می تواند سود بدست بیاورد.
    • اسپریدهای آپشن امکان ایجاد سود یا زیان بالقوه را دارند.
    مقاله پیشنهادی:   انواع بورس را بهتر بشناسیم

    اصول مربوط به سودآوری آپشن

    آپشن یا اختیار معامله

    یک خریدار کال آپشن (Call Option) در زمانی می تواند سودآوری داشته باشد که قیمت دارایی (یا سهام) قبل از تاریخ سررسید به یک سطح بالاتر از قیمت استرایک (Strike Price) برسد. یک خریدار پوت آپشن زمانی سودآوری خواهد داشت که قیمت ها قبل از تاریخ انقضاء به یک سطح پایین تر از قیمت استرایک برسد. میزان دقیق سود بستگی به تفاوت مابین قیمت استرایک و قیمت استرایک آپشن در تاریخ انقضاء یا زمان بسته شدن پوزیشن آپشن دارد.

    یک نویسنده کال آپشن زمانی سودآوری خواهد داشت که قیمت دارایی مورد نظر به یک سطح پایین تر از قیمت استرایک برسد. این فرد بعد از نوشتن یک پوت آپشن در صورتی سودآوری خواهد داشت که قیمت به یک سطحی بالاتر از قیمت استرایک برسد. میزان سودآوری یک نویسنده آپشن محدود به اضافه ارزش یا اضافه قیمیتی می باشد که این فرد به دلیل نوشتن یک آپشن دریافت می کند (که معادل هزینه خریدار آپشن می باشد). نویسندگان آپشن ها همچنین به عنوان فروشندگان آپشن شناخته می شوند.

    خرید آپشن در مقابل نوشتن آپشن

    خرید آپشن در مقابل نوشتن آپشن

     

    در صورتیکه معامله آپشن صورت بگیرد، یک خریدار آپشن می تواند درآمد مناسبی را از سرمایه گذاری خودش کسب کند؛ دلیل این موضوع عبارت از این است که قیمت سهام می تواند به یک سطح خیلی بالاتری از قیمت استرایک برسد.

    در صورتیکه معامله آپشن سودآور باشد، نویسنده آپشن می تواند درآمدزایی نسبتا محدودتری داشته باشد؛ این مورد بدان دلیل است که درآمد نویسنده محدود به ارزش اضافی می باشد و نوسانات سهام هیچ تاثیری بر روی آن ندارد. یک مطالعه صورت گرفته در اواخر دهه 1990 نشان داد که بیش از 75% از آپشن ها که تا تاریخ سررسید نگه داشته می شوند، بدون هیچ ارزشی منقضی می شوند.http://positron-investments.com

    مقاله پیشنهادی:   اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    ارزیابی تحمیل ریسک

    انقضای قرارداد آپشن

    در اینجا یک تست ساده در مورد نحوه ارزیابی ریسک شما بیان شده است؛ با استفاده از این تست می توانید مشخص کنید که آیا یک خریدار آپشن بهتری هستید یا یک نویسنده آپشن بهتر. فرض کنید که شما یک قرارداد کال آپشن (یعنی اختیار خرید) 10 دلاری را می خرید یا می نویسید و قیمت هر کال برابر با 0.5 دلار باشد. معمولا هر قراردادی 100 سهم از دارایی مورد نظر را دارد، بنابراین هزینه 10 قرارداد برابر با 500 دلار خواهد بود (0.5*100*100 قرارداد).

    بنابراین در صورتیکه شما 10 تا قرارداد کال آپشن بخرید (خرید اختیار خرید)، 500 دلار پرداخت خواهید کرد و این میزان حداکثر زیانی خواهد بود که ممکن است متحمل شوید. با این وجود میزان سود بالقوه شما به صورت نظری نامحدود است. احتمال سودآور بودن این تجارت یک احتمال بالایی نیست. این سودآوری بستگی به نوسانات اعمال شده بر روی کال آپشن و دوره زمانی باقی مانده تا تاریخ سررسید دارد. فرض کنید این مقدار برابر با 25% باشد.

    از طرف دیگر در صورتیکه شما 10 قرارداد کال آپشن را بنویسید(یعنی اختیار خرید را منتشر کنید به عبارت ساده تر فروشنده اختیار خرید باشید) ، حداکثر سود شما برابر با درآمد ناشی از اضافه ارزش  یا 500 دلار خواهد بود و میزان زیان شما به صورت نظری نامحدود خواهد بود. با این وجود احتمال سودآوری این قراداد برای شما یک احتمال بالایی خواهد بود (در حدود 75%).

    خریدار آپشن باشیم یا فروشنده آین؟

    شما با آگاهی نسبت به این موضوع که شانس از دست دادن سرمایه تان 75% است و شانس سودآوری شما 25% است، آیا ترجیح خواهید داد که ریسک 500 دلاری بکنید؟ یا با آگاهی نسبت به این موضوع که شانس نگه داشتن کل سرمایه تان یا بخشی از آن 75% است و احتمال زیان ده بودن این معامله برای شما 25% است، ترجیح خواهید داد که حداکثر درآمد شما 500 دلار باشد؟

    مقاله پیشنهادی:   پوزیشن شورت در بازارهای مالی

    پاسخ به این سوال میزان تحمل ریسک و همچنین بهتر بودن وضعیت خریدار آپشن یا نویسنده آپشن را برای شما مشخص خواهد کرد.

    نکته مهمی که باید درباره معاملات آپشن به یاد داشته باشید عبارت از این است که این آمارها عمومی هستند و مناسب بودن حالت خریدار آپشن یا نویسنده آپشن را به صورت کلی نشان می دهند، ولی در مورد برخی از دارایی های خاص نویسنده یا خریدار بودن یک آپشن مفیدتر خواهد بود. در هر صورت بکار گرفتن استراتژی مناسب در یک زمان مناسب سود زیادی را برای شما خواهد داشت.

    سرمایه گذاران ریسک گریز تمایل خواهند داشت که از یک سری استراتژی های مبنایی همانند خرید کال یا پوت استفاده کنند؛ این در حالی است که استراتژی های پیشرفته تری هماند نوشتن پوت یا نوشتن کال فقط توسط سرمایه گذاران خبره ای استفاده خواهد شد که قدرت تحمل ریسک بیشتری دارند. به دلیل اینکه استراتژی های معاملات آپشن با توجه به قدرت تحمل ریسک و نیازهای درآمدی افراد مختلف می توانند حالت های متفاوتی به خودشان بگیرند، دارای حالت های سودآوری متنوعی می باشند.https://www.optionstrading.org

    درباره اختیار معامله بیشتر مطالعه کنید.

    نحوه خرید و فروش اختیار معامله

    دارایی پایه در اختیار معامله

    تفاوت معاملات اختیار معامله و معاملات سهام

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: