تعریف صورت سود و زیان و اقلام آن

  • صورت سود و زیان

    صورت سود و زیان یکی از قسمت های صورت های مالی است که درآمد، هزینه‌ها و سود و زیان یک شرکت تجاری را برای یک دوره خاص مشخص می‌کند .صورت سود و زیان اولین گزارش مالی است که معمولاً در طول دوره حسابداری شرکت تهیه می‌شود. لازم است تا سود و زیان خالص قبل از اظهارات مالی دیگر برای صاحبان سرمایه محاسبه و گزارش شود .

    اقلام صورت سود وزیان :

    • درامد حاصل از فروش : درامد ریالی بدست امده از فروش کالا یا ارائه خدمات به مشتری
    • بهای تمام شده کالا ها : بهای مواد ، انرژی ، خدمات و دستمزد که برای کسب درامد مورد نیلز میباشد.
    • سود ناخالص : مازاد فروش خالص نسبت به بهای تمام شده کالاهای فروش رفته .
    • هزینه های اداری ،عمومی و تشکبلاتی : هزینه های که برای کادر اداری موسسه صرف میشود مانند:حقوق کارمندان اداری ، ملزومات اساسی، استهلاک و هزینه بیمه و…
    • سود عملیاتی : سود وزیان عملیاتی بعد از کسر هزینه های اداری ، عمومی و تشکیلاتی .
    • هزینه های مالی :هزینه نرخ بهره تسهیلات دریافتی .
    • درامد حاصل از سرمایه گذاری: درامد حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری ( خرید و فروش سهام )
    • هزینه (درامد های) متفرقه :درامد حاصل از تسریع ارز ، سود سپرده بانکی و فروش دارایی های ثابت .
    • سود ویژه قبل از کسر مالیات : سود یا زیان بدست امده قبل از کسر مالیات پرداختی.
    • مالیات : مالیات پرداختنی به دولت
    • سود پس از کسر مالیات : سود حاصل شرکت پس از کسر مالیات پرداختنی
    • سرمایه : سرمایه ثبتی (تعداد سهام به قیمت اسمی )
    مقاله پیشنهادی:   بورس و فرابورس (شباهت ها و تفاوت ها)

    ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺟﺎﻣﻊ ﺩﺭﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﻛﻠﻴﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎﻱ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪﻩ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﻖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺩ ﻳﺎ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﺎﻟﺺ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻗﻠﻢ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻧﻌﻜﺎﺱ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ . ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻗﻼﻡ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺟﺎﻣﻊ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻔﺼﻴﻞ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﺪ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎﻱ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪﻩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺟﺎﻣﻊ نمایش می دهد.

    درامدعملیاتی

    درامدعملیاتی و غیرعملیاتی هر دو معنی درامد را دارند .

    درامدعملیاتی: درامد هایی است که از فعالیت مستمر واصلی واحد های تجاری حاصل می شود .

    درامدهای غیر عملیاتی : درامد هایی است که از فعالیت مستمر و اصلی بدست نمیآید ودر اثر غیر ماموریت اصلی موسسه عاید شده است.مثلافعالیت  شرکت در خرید و فروش کالا است ودرامد اصلیش از فروش کالا بدست می آورد.ولی بخشی از ساختمان خود را نیز اجاره داده است و درامد حاصل از اجاره ، درامد عملیاتی به حساب میآید . پون این رویداد مستمر و همیشگی نیست پس نسبت به درامد عملیاتی از اهمیت کمتری برخودار است .

    مقاله پیشنهادی:   بازارهای مالی

    درآمدهاي غیرعملیاتی مثلا از محل فروش دارایی هاي ثابت ، علاوه بر آنکه در ازاي کاهش ثروت شرکت شناسایی می شود، ممکن است جنبه مستمر نداشته باشد (سود تجدید ناپذیر ) و بنابراین از این دیدگاه باید با دقت به آن نگریست. دقت نکردن به اثر سود غیرعملیاتی بر سود خالص ممکن است موجب ایجاد انتظارات گمراه کننده از درآمد و در نتیجه قیمت سهام شرکت شود.

    هزینه بهره

    هزینه بهره یا بعضی اوقات هزینه مالی گفته میشودو عضو هزینه های عملیاتی به حساب نماید. در بررسی صورت سود و زیان حائز اهمیت است. هزینه بهره مبلغ بهره ای است که شرکت طی دوره مالی بابت وام های مندرج در بدهکاری های ترازنامه پرداخته استدر هریک از رشته های تجارت و صنعت شرکتی که پایین ترین نسبت هزینه ی بهره به درآمدهای عملیاتی را داشته باشد محتمل ترین شرکتی است که از مزیت ماندگار رقابتی بهره مند باشد .

    مالیات

    بهتر است که سود را قبل از کسر مالیات نگاه بکنیم زیرا از این طریق می توانیم سرمایه و سود شرکت را با سایر شرکت ها بسنجیم و راجبه شرکت قضاوت کنیم .

    مقاله پیشنهادی:   7 دلیل اهمیت مطالعه بازار برای یک کسب و کار

    سود هر سهم(eps)

    سود منبع اصلی تامین جریان نقد و زایش ثروت است .تعیین سطح سود که برای مقاصد تجزیه و تحلیل مالی مربوط می باشد،یک فرایند تحلیلی پیچیده ای است .با توجه به تفاوت هایی که در ارقام سود شرکت ها وجود دارد و همچنین تغییر در ارقام سود در طی دوره های زمانی مختلف ، مقایسه پذیری این ارقام تا حدود زیادی مشکل می باشد .

    یکی از راه های استاندارد کردن رقم سود تبدیل آن به یک مبلغ سود هر سهم(ای پی اس) میباشد  و همین اهمیت و حساسیت سود هر سهم باعث شده که برای همه ی کشورها الزامی شده که در مورد هر شرکت حساب و آن را هر روز به سرمایه گذاران اعلام کنند .

    برای دسترسی به صورت سود وزیان شرکت ها به سایت codal.ir مراجعه کنید

    فایل های مرتبط

    تعریف ترازنامه و اقلام آن

    مقدمه ای بر صورت های مالی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: