ریسک و درآمد آپشن ها

ابزارهای مالی
  • ریسک درآمد مربوط به استراتژی های آپشن

    ریسک آپشن ها: امروزه به منظور دستیابی به حداکثر سود ممکن، کال ها و پوت ها به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل آشنایی با این استراتژی ها برای فعالین حوزه مالی اهمیت زیادی دارد. در ادامه چهار استراتژی مبنایی توضیح داده می شود:

    خرید یک کال (Buying a Call)

    این استراتژی مبنایی ترین استراتژی آپشن می باشد. این استراتژی ریسک نسبتا پایینی دارد، چرا که حداکثر میزان ریسک به اضافه پرداختی محدود می باشد که به منظور خرید کال پرداخت می شد؛ این در حالی است که میزان حداکثری درآمد به صورت بالقوه نامحدود می باشد. با این وجود احتمال اینکه این تجارت سودآور باشد، یک احتمال کاملا پایینی است. در حالت ریسک پایین فرض بر این است که کل هزینه آپشن یک درصد بسیار کوچکی از سرمایه تاجر باشد. ریسک کردن در مورد کل سرمایه در یک کال آپشن ریسک آن را زیاد می کند، چرا که در صورت منقضی شدن بدون ارزش آپشن، کل پول فرد از دست خواهد رفت.

    خرید یک پوت (Buying a Put)

    خرید یک پوت (خرید اختیار فروش) دومین استراتژی می باشد و ریسک نسبتا پایینی دارد، ولی در صورتیکه این تجارت انجام شود، دارای سود بالقوه زیادی خواهد بود. خرید یک پوت یک جایگزین مناسبی برای استراتژی ریسک دارتر فروش شورت دارایی می باشد. همچنین پوت می تواند برای هج کردن ریسک مربوط به کاهش ارزش پرتفوی به کار گرفته شود. ولی به دلیل اینکه شاخص های دارایی در طول زمان رشد پیدا می کند (به این معنا که میزان افزایش ارزش سهام در اغلب مواقع بیشتر از میزان کاهش ارزش آنها می باشد)، پروفایل ریسک – پاداش خریدار پوت محبوبیت کمتری نسبت به پروفایل ریسک – پاداش خریدار کال دارد.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با گواهی سپرده کالایی زعفران

    نوشتن یک پوت (فروش اختیار فروش)

    نوشتن پوت یک استراتژی مناسبی برای تاجران پیشرفته آپشن ها می باشد چرا که در سناریوی غربی، سهام مختص نویسنده پوت است (آنها ملزم به خرید سهام هستند)؛ این در حالی است که در بهترین سناریوی ممکن نویسنده کال اضافه ارزش آپشن را برای خودش نگه می دارد. بزرگترین ریسک مربوط به نوشتن پوت عبارت از این است که در صورتیکه نویسنده مقدار زیادی سهم داشته باشد، ممکن است هزینه زیادی را بابت آن پرداخت کند. پروفایل ریسک – پاداش مربوط به نوشتن پوت محبوبیت کمتری نسبت به خرید پوت یا کال دارد، چرا که حداکثر سود معادل اضافه ارزش دریافت شده می باشد ولی حداکثر زیان شامل مقادیری به مراتب بیشتر است. به همین دلیل گفته می شود که احتمال بدست آوردن سود بیشتر می باشد.

    نوشتن یک کال

    نوشتن کال دارای دو حالت پوشش داده شده و بدون پوشش می باشد. نوشتن کال پوشش داده شده یک استراتژی محبوب دیگری برای تاجران پیشرفته آپشن می باشد و معمولا برای ایجاد درآمد اضافی از یک پرتفوی بکار گرفته می شود. این مورد شامل نوشتن کال سهامی می باشد که در پرتفوی وجود دارند. نوشتن کال بدون پوشش یا عادی معمولا توسط تاجران ریسک پذیر و خبره آپشن مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که پروفایل ریسک آن مشابه حالت فروش شورت در سهام می باشد. حداکثر سودی که می توان از نوشتن یک کال بدست آورد برابر با اضافه ارزش دریافت شده می باشد.

    بزرگترین ریسکی که برای استراتژی کال پوشش داده شده وجود دارد، عبارت از “فراخوانده شدن” یا اجرا شدن آن می باشد. این در حالی است که در مورد نوشتن کال بدون پوشش، بیشترین ریسک ممکن از لحاظ نظری نامحدود است؛ این شرایط دقیقا همان حالتی است که در مورد فروش شورت وجود دارد.https://www.cnbc.com/

    مقاله پیشنهادی:   پوزیشن لانگ در بازارهای مالی

    اسپریدهای آپشن ها

    در اغلب مواقع تاجران یا سرمایه گذاران با استفاده از یک استراتژی اسپرید (Spread) آپشن ها را ترکیب می کنند و اقدام به خرید و فروش یک یا چند آپشن مختلف می کنند. اسپرید کردن یا گسترش دادن منجر به کاهش اضافه پرداختی می شود، چرا که اضافه ارزش آپشن فروخته شده از طریق اضافه ارزش آپشن های خریداری شده کاهش می یابد. علاوه بر این، پروفایل ریسک و سود مربوط به یک اسپرید دارای حداکثر میزان سود یا زیان بالقوه می باشد. می توان گفت که به منظور بهره مند شدن از تمامی اقدامات قیمتی پیشبینی شده (در حالت تقریبی)  می توان اسپریدهایی را ایجاد کرد و این اسپریدها می توانند از حالت ساده تا حالت پیچیده متغیر باشند. هر یک از استراتژی های اسپرید همانند تمامی آپشنهای فردی می توانند مربوط به فروش یا خرید باشند.

    دلایل مربوط به معامله کردن آپشن ها

    سرمایه گذاران و تاجران هم به منظور هج کردن پوزیش های باز (برای مثال، خرید پوت ها برای هج کردن پوزیشن لانگ، یا خرید کال ها به منظور هج کردن پوزیشن شورت) یا به منظور سفته بازی کردن در مورد احتمالات مربوط به نوسانات قیمت دارایی مورد نظر از آپشن ها استفاده می کنند.

    مهمترین مزین استفاده از آپشن ها عبارت از ویژگی اهرم (leverage) می باشد. این ویژگی باعث می شود که شما با مقدار پول کمتر بتوانید یک سری معاملاتی را انجام دهید که ارزش آنها چند برابر دارایی شما می باشد.https://markettaker.com

    انتخاب کردن یک آپشن مناسب

    در ادامه یک سری راهنماهایی بیان می شود که می تواند در انتخاب بهترین آپشن برای شما مفید باشد.

    گاوی یا خرسی

    آیا شما در سهام، یک بخش، یا یک بازار گسترده ای که می خواهید در آن معامله کنید، روحیه گاوی یا خرسی دارید؟ در صورتیکه یکی از روحیه ها را داشته باشید، آیا این حالت شما افراطی، متوسط یا محدود می باشد؟ مشخص کردن این مورد به شما کمک خواهد کرد تا بهترین استراتژی آپشن، بهترین قیمت استرایک و بهترین تاریخ سررسید را مشخص کنید.

    مقاله پیشنهادی:   نحوه خرید و فروش اختیار معامله ؛ آموزش اختیار معامله

    نوسان

    آیا بازار نوسانی است یا دارای حالت آرامتری است؟ در صورتیکه نوسان اعمال شده برای یک سهمی بیش از حد بالا نباشد (مثلا در حدود 20% باشد)، در این صورت خرید کال در مورد این سهم یک استراتژی مناسبی خواهد بود، چرا که این کال ها نسبتا ارزانتر می باشند.

    قیمت استرایک و انقضاء

    در صورتیکه شما یک حالت گاوی در مورد یک سهمی داشته باشید، خرید کال های پولی برای شما مناسب خواهد بود. فرض کنید که شما نمی خواهید بیش از 0.5 دلار را بابت هر کال آپشن صرف کنید و گزینه های در دسترس شما عبارت از یک کال دو ماهه با قیمت سررسید 49 دلاری باشد که باید 0.5 دلار برای آن بپردازید یا یک کال سه ماهه ای باشد که قیمت استرایک آن 50 دلار است و هزینه آن 0.47 دلار می باشد. شما گزینه دوم را انتخاب خواهید کرد، چرا که معتقد خواهید بود که قیمت استرایک بالاتر، بیشتر از مقدار کاهش ارزش ناشی از مقدار ماه های سررسید اضافی تر می باشد.

    ولی در صورتیکه شما در مورد این سهم حالت خرسی داشته باشید و نوسان اعمال شده 45% بیشتر از نوسان موجود در بازار باشد، چه تصمیمی خواهید گرفت؟ در این حالت شما یک پوتی را برای یک دوره تقریبا نزدیک خواهید نوشت تا بتوانید درآمد اضافی را بدست بیارید و از خرید کال امتناع خواهید کرد.https://www.investopedia.com

    انحوه کار و کاربرد آپشن ها یا اختیار معامله

    انواع آپشن ها یا اختیار معامله

    بازار آتی سکه(3) سود و زیان در آتی سکه

    آموزش کامل تابلوخوانی حرفه ای بورس + تکنیک ها

    مارجین کال چیست؟ فرمول محاسبه کال مارجین

    اقتصاد گیگ (Gig economy) چیست؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. علی قاضی گفته؛
      11:20 1399/10/26

      سلام اقا پرویز شما که متخصص نفت هستید در صورت امکان راهنمایی کنید خرید سهام های نفتی مثل شتران به دید ۵ تا ۱۰ سال کار عاقلانه ای هست؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: