بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

بازار های مالی، بازار مشتقات
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]طبق تحقیقاتی که انجام شده بازار سهام نسبت به سایر بازار های دیگر بازدهی بیشتری دارد و در طول زمان از کاهش ارزش پول جلوگیری می شود.امروزه با توجه به کاهش ارزش پول در طول زمان و تورم موجود در ایران، خانوار ها مجبورند برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید باید وارد دنیای سرمایه گذاری بشوند.

    بازار های سرمایه گذاری ریسک هر یک از آن ها نسبت به هم متفاوت است؛ در بازار ارز و طلا ریسک زیادی وجود دارد و این باعث شده است از جذابیت این بازار کاسته شود و همچنین در بازار مسکن هم نیاز به مقدار سرمایه اولیه ی زیادی هست و قدرت نقدشوندگی پایینی دارد.

    با توجه به بازدهی بازارهای سرمایه گذاری به تحلیل و بررسی بازار سهام می پردازیم .

    تعریف بازار سهام چیست؟

    در واقع هر یک از شرکت ها برای افزایش میزان سرمایه خود هنگام ورود بازار بورس سهامی را منتشر می کنند که کوچک ترین واحد سرمایه هر شرکت به حساب می آید.

    هر یک از افراد می توانند با توجه به میزان سرمایه خود به خرید و فروش این اوراق سهام بپردازند و هر یک از برگ سهم نشاندهنده ی مالکیت دارنده بر بخشی از شرکت است و یکی از حساس ترین بازار ها در حوزه ی اقتصاد بازار است.

    تعریف بازار سهام چیست؟

    خرید و فروش بازار سهام کجا است؟

    بورس بازاری است که در آن خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در آن صورت می گیرد. بازار سرمایه گذاری بازاری است با دسترسی آسان و سریع که در همه کشورهای دنیا دیده می شود.

    مقاله پیشنهادی:   پرکاربردترین مشتقات مالی

    مکانی که درآنجا سرمایه گذاران با پذیرش ریسک (که با توجه به اشخاص که چقد ریسک پذیر باشند متفاوت است)، پول را به سرمایه و سهام شرکت های مورد پذیرش در بورس تبدیل می کنند و منتظر بازدهی دارایی خود می مانند.
    شرکت های بورسی جزو شرکت های سهامی عام محسوب می شوند و سایر شرکت های با مسولیت محدود، تعاونی، تضامنی، مختلط، نسبی یا سهامی خاص باید پیش از ورود به بازار بورس به سهامی عام تبدیل شوند تا همه ی مردم بتوانند سهام آنها را معامله کنند.

    شرکت های مختلفی در بازار سرمایه فعال هستند، از سهام شرکت های خودروساز، فولادی و پتروشیمی تا محصولات غذایی و دارویی، پیمانکاران و خدمات انفورماتیک که در گروه بندی مشخص قرار گرفته اند.

    همچنین در بازار سرمایه امکان ورود به هر یک از بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس (اوراق بهادار)، بورس کالا، بورس انرژی، معاملات آتی سکه نیز وجود دارد اما آنچه ما به شکل عام می شناسیم و با آن سروکار داریم بورس اوراق بهادار است که در آن سرمایه گذاری در سهام صورت می گیرد.

    بیش از 600 شرکت مختلف در بازار بورس مشغول به فعالیت هستند و میلیون ها سهامدار روزانه به داد و ستد سهام شرکت های مختلف می پردازند. مجموع افزایش یا کاهش قیمت سهام مختلف در نهایت روند کلی بازار را شکل می دهد.

    مشخصات بارز بازار بورس چیست؟

    1- وجود مکانی مشخص برای داد و ستد سهام
    2- قیمت شفاف سهام
    3- قدرت نقد شوندگی سهام

    کارگزاری چیست و وظیفه ی آنها به چه صورت دارد؟

    کارگزاری ها وکیل و نماینده تمام اختیار مردم جهت خرید و فروش سهام هستند و بدون واسطه آنها هیچ کس نمی تواند در بازار بورس خرید و فروش سهام انجام دهد.

    مقاله پیشنهادی:   کارگزار بورسی چگونه توسط سرمایه گذاران انتخاب می شوند؟

    حضور در دفتر کارگزاری الزامی است و باید هر کسی با به همراه داشتن شناسنامه و یک برگه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی جهت خرید سهام شرکت دلخواه خود به کارگزاری مورد نظر مراجعه نموده و فرم مخصوص دستور خرید سهام را تکمیل نمود تا کد عملیاتی صادر شود و در مراجعات بعدی با ارایه کد کارهایمان سریع تر انجام شود و در زمان حاضر با دریافت کد بورسی و به راحتی به صورت آنلاین می توان خرید و فروش انجام داد.

    بازار سهام می تواند چه مزیت هایی برای جامعه دارد؟

    کنترل نقدینگی در بازاری مانند بازار بورس یک فرصت سرمایه گذاری مناسبی برای سرمایه گذاران با سرمایه های اندک به وجود می آورد و افزایش فرهنگ سرمایه گذاری در جامعه و حتی می توان به دید یک منبع درامد برای هر یک از افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند نگاه کرد.

    مزیت های کلان بازار سهام برای جامعه عبارتند از:

    – استفاده از پس اندازهای خرد و کوچک مردم به کار انداخن آنها در فعالیت شرکت ها
    – سوق دادن سرمایه های سرگردان در بازار و جلویگری از ایجاد تورم
    – کمک به رشد صنعتی شدن کشور
    – رشد تولید ناخالص ملی

    بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

     

    تفاوت بازار سهام با سایر بازارهای سرمایه گذاری؟

    بازار بورس و اوراق بهادار در کنار بازارهایی مانند املاک، بانک، طلا و …فعالیت می‌کند. سرمایه‌گذاران با هر اندازه سرمایه ‌ای که در اختیار دارند، می‌توانند با معیار مناسب یک یا چند نوع از بازارهای موجود را برای سرمایه‌گذاری یکی را انتخاب کنند.

    فرض کنید شما به‌ عنوان سرمایه‌ گذار مقداری پس‌انداز در اختیار دارید که می‌ خواهید بهترین گزینه را برای سرمایه‌ گذاری آن انتخاب کنید. چه معیار یا عاملی برای شما در انتخاب بازار اهمیت دارد؟

    شما باید بتوانید انواع فضا های موجود برای سرمایه‌ گذاری را شناسایی، آ‌ن‌ها را با هم مقایسه و سپس بازار هدف خود را انتخاب نمایید.

    مقاله پیشنهادی:   مشاغل خانگی بیمه می شوند؟

    بازار مسکن

    یکی از بازار های برای سرمایه گذاری محسوب می شود و نسبتا می تواند سود زیادی را برای سرمایه گذار کسب کند ولی به دلیل این که در طولانی مدت می تواند بازدهی خوبی داشته باشد و سرمایه گذاری است که در ابتدا نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد و همچنین قدرت نقدشوندگی پایینی دارد، از جذابیت سرمایه گذاری در بازار مسکن کاسته است.

    بازار طلا و ارز

    بازاری است افزایش یا کاهش قیمت آنها تحت تاثیر مسائل سیاسی است و پیش بینی آینده بازار طلا و ارز بسیار دشوار است.

    چون این سرمایه به صورت فیزیکی است امکان به سرقت رفتن آن نیز وجود دارد و بازاری بسیار پر ریسک به شمار می رود.

    اگر جز افرادی هستید که برای حفظ و افزایش سرمایه خود طلا را انتخاب می کنید باید توجه کنید که این بازار پر ریسک به دو فاکتور مهم داخلی و خارجی بستگی دارد. فاکتور داخلی تاثیر گذار نرخ برابری دلار به ریال بوده و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی است.

    به دلیل عدم قطعیت در حوزه سیاست جهانی و سیاست آمریکا، امکان افزایش قیمت اونس جهانی بسیار وجود دارد.

    پس اگر نرخ برابری دلار در ایران با نظارت های شدید دولت ثابت فرض کنیم، به همان نسبتی که طلا در بازار جهانی افزایش پیدا می کند با همان نسبت نیز در بازار داخلی تاثیر گذار خواهد بود.

    برای دیدن از وضعیت هر یک از سهام شرکت ها، بازار بورس و تحلیل آن ها می توان به سایت های زیر مراجعه کرد.

    TSETMC.COM

    CODAL.IR

    FIPIRAN.COM

    TSE.IR

    SEO.IR

    فایل های مرتبط

    عوامل موثر بر قیمت سهام[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: