بازارهای مالی جهان

بازار های مالی، بازار مشتقات
  • بازارهای مالی چیست؟

    بازار های مالی

    بازارهای مالی جهان: بازارهای مالی به بازارهای گسترده ای اطلاق می شود که در آن مبادله اوراق بهادار صورت می گیرد. انواع مختلف بازارهای مالی شامل بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار فارکس، بازار مشتقات و سایر بازارها می باشد. این بازارها به دلیل تخصیص دادن منابع و تامین نقدینگی برای تجارت ها و موسسات یکی از ارکان اقتصادهای سرمایه داری می باشد.

    کارکرد اصلی بازارهای مالی جهان عبارت از تسهیل مبادله دارایی های مالی مابین خریداران و فروشندگان است. در این بازارها یک سری اوراق بهاداری انتشار می یابد که منجر به ایجاد درآمد برای افراد دارای سرمایه های زیاد (سرمایه گذاران یا وام دهندگان) می شوند و همچنین یک سری سرمایه هایی برای افرادی تامین می شود که به پول بیشتری نیاز دارند (وام گیرندگان).

    انواع بازارهای مالی جهان کدامند

    بازار سهام یکی از بازارهای مالی می باشد. بازارهای مالی از طریق خرید و فروش ابزارهای مختلف تشکیل می شود. برخی از این ابزارها شامل سهام، اوراق قرضه، ارزهای خارجی و مشتقات می باشد. به منظور اینکه قیمت های مناسب و موثری در بازارهای مالی وجود داشته باشد، این بازار به شفافیت مالی نیاز دارد. برخی از عوامل تاثیر گذار بر روی اقتصاد کلان (همانند مالیات) باعث می شوند که قیمت های بازاری اوراق بهادار نتواند ارزش ذاتی این اوراق را نشان دهد.

    برخی از بازارهای مالی کوچک هستند و فعالیت محدودی دارند؛ این در حالی است که در بازارهای مالی همانند بازار سهام نیویورک (NYSE) ارزش سهامی که هر روز مبادله می شود چند میلیارد دلار می باشد. بازار سهام یک بازار مالی است که امکان خرید و فروش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورسِ آن را فراهم می کند.

    مقاله پیشنهادی:   ارکان تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی

    بازار سهام دارای دو نوع مختلف می باشد: بازار اولیه و بازار ثانویه. در بازار اولیه، سهامی که برای اولین بار منتشر می شوند، مورد معامله قرار می گیرند. معامله بعدی این سهام در بازار ثانویه صورت می گیرد و سرمایه گذاران اقدام به خرید و فروش اوراق بهاداری می کنند که قبلا مالکیت آن را دارا می باشند.

    دسته بندی بازارهای مالی

    بازار فرابورس

    بازار فرابورس

    انواع مختلف بازار های مالی

    بازار فرابورس (over-the-counter) که همچنین به عنوان OTC هم شناخته می شود، یک بازار غیرمتمرکزی می باشد (در واقع این بازار دارای موقعیت های فیزیکی نمی باشد و مبادلات آن به صورت الکترونیکی صورت می گیرد) که در آن مبادله اوراق بهادار به صورت مستقیم مابین دو طرف و بدون دخالت یک کارگزار صورت می گیرد. در این بازار معامله مربوط به سهام مبادله شده عمومی صورت می گیرد که در NYSE، نزدک یا بازار بورس آمریکا (و بورس تهران) ثبت نشده اند.

    به صورت کلی می توان گفت که شرکت های در حال معامله در بازارهای OTC کوچکتر از شرکت هایی می باشند که در بازارهای اولیه معامله می شوند، چرا که OTC دارای مقررات و هزینه های کمتری می باشد.

    بازار اوراق قرضه

    بازار اوراق قرضه

    اوراق قرضه نوعی از بازارهای مالی است که عبارت از اوراق بهاداری می باشد که یک سرمایه گذار به وسیله آن پولی را برای یک دوره زمانی و با یک نرخ بهره مشخص شده وام می گیرد. در واقع می توان اوراق قرضه را به عنوان یک قراردادی مابین قرض دهنده و قرض گیرنده در نظر گرفت که مشخصات آن شامل اطلاعات مربوط به وام و پرداخت های آن است. اوراق قرضه توسط موسسات و همچنین شهرداری ها و دولت ها منتشر می شود تا هزینه مربوط به پروژه ها و عملیات های مختلف تامین شود.

    مقاله پیشنهادی:   بازار آتی سکه(3) سود و زیان در آتی سکه

    در بازار اوراق قرضه اوراق بهاداری همانند اوراق قرضه دولتی به فروش می رسد. همچنین بازار اوراق قرضه به عنوان بازار وام، بازار اعتبار یا بازار دارای درآمد ثابت شناخته می شود.https://investor.vanguard.com/investing/portfolio-management/bond-market

    بازار پول

    بازار پول معمولا به بازارهایی اطلاق می شود که دارایی های آن دارای خاصیت نقد شوندگی کوتاه مدت (کمتر از یک سال) هستند و ویژگی این بازار عبارت از سطح بالای امنیت و نرخ بهره کم می باشد. بازارهای پول در سطح عمده فروشی شامل تجارت های سطح بالا مابین موسسات و تجار می باشد.

    علاوه بر این بازار پول در سطح خرده فروشی شامل صندوق های دو طرف بازار پول می باشد که توسط سرمایه گذاران خصوصی خریداری می شوند و حساب های بازار پول توسط مشتریان بانکی باز می شود. همچنین افراد مختلف از طریق خرید گواهی های سپرده ذاری کوتاه مدت (CDs)، اوراق قرضه شهرداری (که دارای سررسید کمتر از 2 ساله می باشند) و سایر موارد می توانند در بازارهای پول سرمایه گذاری کنند.

    بازار مشتقات

    بازار مشتقات یکی از انواع بازار های مالی

    یک مشتقه عبارت از یک قراردادی مابین دو طرفی می باشد و ارزش این مشتقه بر مبنای دارایی مالی توافق شده (همانند یک سهام قرضه) یا مجموعه ای از دارایی ها (همانند یک شاخص) می باشد. مشتقات عبارت از اوراق قرضه ثانویه ای می باشند که ارزش آنها فقط از طریق ارزش اوراق قرضه اولیه ای به دست می آید که با این مشتقه ارتباط دارد.

    مقاله پیشنهادی:   چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    یک مشتقه به خودی خود یک مورد بی ارزشی است. بازار مشتقات گونه ای از بازارهای مالی است که به صورت مستقیم در بازار سهام مبادله نمی شود، بلکه تجارت این بازار مربوط به قراردادهای فیوچرز و اختیارات و سایر محصولات مالی پیشرفته است که ارزش آنها بستگی به ابزارهای مربوطه ای همانند اوراق قرضه، محصولات، ارزها، نرخ های بهره، شاخص های بازار و سهام دارد.

    بازار فارکس

    بازار فارکس یکی از بازار های مالی

    بازار فارکس (یا بازار سهام فارکس) یک بازاری می باشد که مشارکت کنندگان در آن می توانند ارزهای خارجی را بخرند، بفروشند، مبادله کنند یا بر روی آن سفته بازی کنند. بازار فارکس یکی از نقدترین بازارهای موجود در سرتاسر جهان می باشد؛ دلیل این موضوع عبارت از قدرت نقدشوندگی بالای ارزها می باشد.

    در حال حاضر بازار ارز به صورت روزمره دارای بیش از 5 میلیارد تراکنش می باشد و این آمار بالاتر از آمار مبادلات صورت گرفته در کل بازارهای فیوچرز و بازارهای سرمایه است. بازار فارکس همانند بازارهای OTC یک بازار غیرمتمرکزی می باشد و از یک شبکه جهانی کامپیوترها و کارگزاران موجود در سرتاسر جهان تشکیل شده است. بازار فارکس از بانک ها، شرکت های تجاری، بانک های مرکزی، شرکت های مدیریت سرمایه گذاری، صندوق های هجینگ و کارگزاران و سرمایه گذاران خرده فروش فارکس تشکیل شده است.

    درباره بازارهای مالی بیشتر بدانید

    بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازار ها دارد؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: