مزیت های و لزوم استفاده از مشاوره راه اندازی کسب و کار

دسته بندی :مطالب جدید ۵ آبان ۱۴۰۲ رضا رشیدی 365
شرکت مشاوره اقتصادی
  • راه اندازی کسب و کار جدید و ایجاد منبع درآمدی جدید و به اصطلاح کارفرما و کارمندِ خود شدن برای هر فردی وسوسه انگیز می باشد. این مسیر در کنار پتانسیل های مثبتی که دارد، در صورت بروز مشکل ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد چرا که برخی از افراد علاوه بر سرمایه زندگی خودشان، از طریق دریافت وام اقدام به راه اندازی یک کسب و کار جدید می کنند. به همین دلیل استفاده از مشاوره راه اندازی کسب و کار اهمیت زیادی دارد.

    برای شروع شما می توانید به یک مرکز مشاوره راه اندازی کسب و کار مراجعه کنید و از یک مشاوره راه اندازی و توسعه کسب و کار استفاده کنید تا بتوانید در مورد کارهایی که باید انجام دهید و چالش هایی که با آنها مواجه خواهید شد، مشورت بگیرید.

    لزوم بهره گیری از مشاوره راه اندازی کسب و کار

    یکی از مزیت های استفاده از مشاوره کسب و کار مطلع شدن از آخرین روش های فروش و بازاریابی است؛ فروش محصول هدف اصلی شرکت است و نقش مهمی در ادامه فعالیت شرکت دارد. همچنین فروش نقش مهمی در افزایش حاشیه سود دارد. بدون بهره گیری از مشاوره نمی توانیم در بازارهای رقابتی امروزه حرفی برای گفتن داشته باشیم چرا که نیازهای بازار به سرعت در حال تغییر است و خودمان به تنهایی نمی توانیم آن را به صورت کامل رصد کنیم و در نتیجه از رقبا عقب خواهیم ماند.

    مزیت دیگری که مشاوره کسب و کار دارد، کاهش ضریب خطا تا حد قابل توجه است. شرکت ها با کاهش خطاهای خودشان (بخصوص خطای در پیشبینی فروش و بازاریابی) با اطمینان خاطر بیشتری می توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند. همچنین استفاده از تجربه افراد ذی صلاح باعث می شود که شرکت ها به جای آزمون و خطا بتوانند یک مسیر ایمن تری را در دستیابی به اهداف خوشان سپری کنند.

    لزوم بهره گیری از مشاوره راه اندازی کسب و کار

    توصیه ها و راهنماهای مربوط به مشاوره راه اندازی کسب و کار

    توصیه ها و راهنماهایی که یک مشاور کسب و کار به شما ارائه می دهد معمولا شامل موارد زیر است:

    • ارزیابی خودتان: داشتن ایده مناسب با آماده شدن برای شروع یک کسب و کار تفاوت دارد. هر فردی قبل از شروع یک کسب و کار جدید باید بتواند آمادگی شخصی برای مقابله با چالش ها و استفاده از فرصت ها را داشته باشد. بعد از شروع کسب و کار شما با وظایف گوناگونی مواجه خواهید بود که از بررسی اسناد و ارتباطات تا پرداخت صورت حساب ها متغیر می باشد و باید آمادگی و انرژی لازم برای انجام آنها را داشته باشید.
    • ساختن تیم: انجام تمامی کارهای مربوط به یک کسب و کار حتی در مراحل اولیه توسط یک فرد کار غیرممکن یا حداقل کم بازده است. به همین دلیل در کنار مشاوره کسب و کاری که دریافت می کنید، حتما باید یک تیم بسازید تا بتوانید کارها را به بهترین حالت ممکن انجام دهید.
    • گسترش و آزمایش ایده ها: ایده ای که برای کسب و کارتان دارید نباید محدود باشد، بلکه باید طیفی از ایده ها را برای پولسازی داشته باشید. ایده شما در کنار پولسازی باید برای شما جذابیت داشته باشد. در مرحله بعد باید ایده خودتان را آزمایش کنید و ببینید که آیا در واقعیت عملی است یا نه. این کار باعث می شود تا در صورت عملی نبودن ایده تان، کل سرمایه تان درگیر یک کسب و کار بی فایده نشود.
    • نوشتن طرح جامع، ثبت نام تجاری و جمع آوری اطلاعات از بازار و شناخت آن. شرکت در جلسه مشاوره راه اندازی کسب و کار به شما کمک می کند یک طرح جامع کسب و کاری بنویسید که شامل خلاصه شرکت، خلاصه اجرایی، پیشنهاد محصول یا خدمات، توصیف بازار هدف، پیشبینی های مالی و هزینه عملیاتی خواهد بود و نقش مفیدی در دستیابی به اهداف خواهد داشت. همچنین در این جلسات به شما توصیه می شود که هر چه سریع تر نام تجاری خودتان را ثبت کنید (باید یک سری ملاحظاتی از قبیل امکان ثبت سایت با آن نام تجاری را مد نظر داشته باشید) و همچنین اطلاعات مورد نیاز در مورد بازار هدف، مشتریان هدف، تشخیص مشتریان وفادار و .. را به دست بیاورید.
    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با نفت

    توصیه ها و راهنماهای مربوط به مشاوره راه اندازی کسب و کار

    • مشخص کردن هزینه ها، تعیین بودجه و پیدا کردن سرمایه گذار مناسب. مشاور به شما کمک می کند تا عوامل ایجاد هزینه را به دقت مشخص کنید و بعد از تعیین بودجه لازم برای کسب و کارتان، سرمایه گذار مناسب را پیدا کنید. همچنین استفاده از منابع رایگان در زمینه های آموزش، پژوهش و … باید مد نظر شما باشد. در برخی مواقع شاید نیاز به استفاده از وام ها، کارت ها اعتباری، کمک های مالی یا جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر داشته باشید. ترجیحا سرمایه گذار باید تا حد ممکن با نیازهای شما آشنا باشد و شباهت هایی با شما داشته باشد تا بتوانید به راحتی با هم کار کنید. همچنین ممکن است سرمایه گذار در برخی مواقع یک سری توصیه هایی داشته باشد که شما در حد امکان و البته در صورت صلاحدید باید به آنها عمل کنید. در صورتیکه سرمایه گذار در مرحله اول ایده شما را رد کند، هیچ وقت نباید ناامید و عصبانی شوید، بلکه باید از طریق رفع ایرادات مد نظرشان، طرح خودتان را برایشان جذاب کنید.
    • تعیین چارچوب قانونی شرکت: با توجه به اینکه نوع ثبت شرکت، جنبه های حقوقی متفاوتی به دنبال دارد، باید در مورد ثبت شرکت خودتان به صورت خصوصی یا مشارکتی، شرکت سهامی عام، شرکت تعاونی یا با مسئولیت محدود مشاوره های لازم را دریافت کنید تا در مراحل بعدی با مشکل مواجه نشوید.
    • تعهدات مالیاتی، مجوزهای دسترسی و بیمه: مشورت گرفتن در مورد امکان استفاده از معافیت های مالیاتی، مجوزهایی که باید برای کسب و کارتان بگیرید و از چه نوع بیمه و شرکت بیمه ای استفاده کنید، باعث می شود که تا حد امکان هزینه های مالی شرکت را کاهش دهید.
    • تنظیم دفتر مالیاتی: شما در شرکت خودتان می توانید از سیستم نقدی یا سیستم تعهدی استفاده کنید و حتما باید از یک سیستم حسابداری قوی استفاده و سال مالی خودتان را تعیین کنید.
    • مشخص کردن یک محل مناسب برای کسب و کارتان: محل شرکت شما باید تا حد ممکن به تامین کنندگان مواد اولیه نزدیک باشد و همچنین مشتریان دسترسی مناسبی به آن داشته باشند. این شرایط باعث می شود که مسیر رشد شما راحت تر باشد و بهتر بتوانید با سایر شرکت ها رقابت کنید. همچنین در صورتیکه شرایط مالی مناسبی نداشته باشید، در ابتدا می توانید از اتاق منزلتان یا یک انباری کوچک شروع کنید.
    • توسعه کسب و کار و رشد فروش موازی با نیاز بازار. برای این منظور باید در مورد بازاریابی، تبلیغات و رشد فروش مشاوره های لازم را بگیرید. هدف از این کار جذب مشتریان بالقوه جدید در کنار حفظ مشتریان فعلی می باشد. توجه داشته باشید که رشد فروش باید موازی با نیاز بازار باشد تا بتواند در سازمان تعادل ایجاد کند و کل شرکت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و مشکلی در سیستم شرکت ایجاد نشود.
    • فیدبک گرفتن از مشتریان: برای اینکه بتوانید در جذب مشتریان موفق عمل کنید، معمولا توصیه می شود که یک نمونه از محصول خودتان را به مشتریان ارائه دهید و از آنها فیدبک بگیرید. این کار باعث می شود که شما از معایب محصول خودتان مطلع شوید و با اصلاح کردن آن موفقیت بیشتری در جذب مشتریان داشته باشید.
    مقاله پیشنهادی:   قرارداد ارزی فوروارد و اسپات

    بهره گیری از جلسه مشاوره جهت راه اندازی کسب و کار علاوه بر موارد فوق یک سری توصیه هایی در مورد عجله نکردن برای ثبت اختراع، منطعف بودن با مشتریان، به اشتراک گذاری ایده ها، پیشنهاد محصولات جدید، صبور بودن، شرح اتفاقات شرکت در سایت یا وبلاگ خودتان، اجتناب از درگیری با شرکا، حاضر شدن در جلسات با آمادگی کامل، نترسیدن از رقبا، ارائه خدمات خاص به مشتریان برتر، اعتماد به مشتریان، استخدام کارمندان مناسب و صداقت داشتن در کار ارائه می کند.

    مزیت های و لزوم استفاده از مشاوره راه اندازی کسب و کار

    ورشکستگی

    حتی در ایده آل ترین وضعیت هم امکان شکست وجود دارد. در صورتیکه شما در کنار دریافت مشاوره های لازم و بکارگیری تمام توان خود نتوانید به اهدافتان دست پیدا کنید، باید غرور خودتان را کنار بگذارید و شرکت را جمع کنید. البته پذیرفتن این امر به راحتی امکان پذیر نمی باشد ولی باید به یاد داشته باشید که این بهترین کار ممکن است چرا که شما را از درگیر شدن در باتلاق نجات می دهد. در این وضعیت هم در رابطه با زمان اعلام ورشستگی و نحوه جمع کردن فعالیت از یک مشاور استفاده کنید تا بتوانید با کمترین هزینه ممکن از این فعالیت خارج شوید و شانس خودتان را در حوزه های دیگر یا در یک فعالیت دیگر امتحان کنید.

    مقاله پیشنهادی:   کارگزار بورسی چگونه توسط سرمایه گذاران انتخاب می شوند؟

    چرا متیس؟

    همانطور که بیان شد بدون استفاده از مشاوره در مسیر پر فراز و نشیب ایجاد و توسعه کسب و کار نمی توان خطرات موجود را به راحتی پشت سر گذاشت و به موفقیت دست پیدا کرد. مشاورین با تجربه و حرفه ای متیس از طریق ارائه راهکار ها و مشاوره ها (من جمله مشاوره مدیریت کسب و کار، مشاوره توسعه کسب و کار در کنار مشاوره راه اندازی) شما را قدم به قدم به هدف مد نظرتان نزدیک می کنند و در این مسیر پر فراز و نشیب همراه شما هستند تا در حین بروز هر نوع مسئله و چالشی به بهترین شکل ممکن راهنمایی و مسیر موفقیت را برایتان میسر کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: