لزوم و اهمیت مشاوره کسب و کار

دسته بندی :مطالب جدید ۳۰ مهر ۱۴۰۲ رضا رشیدی 371
شرکت مشاوره اقتصادی
  • در بازارهای امروزی که به شدت رقابتی هستند، هر کسب و کاری با چالش های دشواری مواجه است و برای اینکه بتواند به اهداف خود دست یابد، به مشاوره و دریافت راهنمایی نیاز دارد. مشاوره منجر به بهره مندی از علم و تجربه متخصصان حوزه کسب و کار برای بهبود و یا توسعه عملکرد سازمان می شود و رقابت کردن با رقبایی که هر کدام استراتژی خاصی دارند را راحت می کند. همه صاحبان کسب و کارها باید در رابطه با نحوه استفاده از مشاوره کسب و کار یک سری اطلاعاتی داشته باشند. این مشاوره از دو بُعد به صاحبان کسب و کارها کمک می کند.

    بُعد اول مربوط به این است که این مشاوران تخصص و دانش به روز در حوزه آن کسب و کار دارند و با توجه به سوابق کاری مختلف، تجربیات با ارزشی برای شرایط مختلف به دست آورده اند. بُعد دوم هم این است که مشاوران به دلیل نگاه کردن به سازمان از بیرون، بهتر و با یک نگاه متفاوتی می توانند مشکلات، چالش ها و اهداف را بررسی کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

    برخی از خدمات مشاوره کسب و کار که امروزه در دسترس می باشند شامل مشاوره مدیریت کسب و کار، مشاوره کسب و کار جدید، مشاوره توسعه کسب و کار، مشاوره کار آفرینی، مشاوره کسب و کار اینترنتی، مشاوره استارت آپ و … هستند که حوزه ها و صنایع مختلفی را پوشش می دهند و هزینه مشاوره کسب و کار با توجه به سطح مشاوره ارائه شده و همچنین صنعت و حوزه خاص متغیر می باشد. کسب و کارهایی که به دنبال استفاده از مشاورین هستند، معمولا در یکی از دو شرایط زیر قرار دارند:

    • کسب و کارها موفق و رهبر در بازار که برای حفظ موقعیت و توسعه بیشتر به مشاوره حوزه کسب و کار خودشان مراجعه می کنند
    • کسب و کارهایی که با چالش ها یا مشکلاتی مواجه هستند و نیاز به مهندسی مجدد و بازبینی در فعالیت های خودشان دارند تا بتوانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

    مراحل تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار

    به منظور اینکه بیشتر با مزیت های استفاده از یک مشاوره کسب و کار آشنا شویم، در ابتدا باید بدانیم که یک فرد برای تبدیل شدن به یک مشاور معمولا چه مراحلی را پشت سر می گذارد.

    مقاله پیشنهادی:   صنایع ایران را بهتر بشناسیم (بخش دوم) -صنایع معدنی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری

    شغل مشاوره کسب و کار امروزه پیشرفت زیادی کرده است. البته یک سری افراد هم هستند که به منظور کلاه برداری خودشان را به عنوان مشاور معرفی می کنند. بنابراین در حین انتخاب یک مشاوری باید چندین نکته را مد نظر داشته باشید.

    اکثر مشاوران کسب و کار دارای تحصیلات دانشگاهی در رابطه با حوزه فعالیت خودشان هستند. علاوه بر این مشاوران به منظور جذب مشتریان و همچنین به دست آوردن دانش عملی در حوزه مد نظرشان معمولا یک دوره کارورزی را پشت سر می گذارند تا با شرایط واقعی مواجه شوند.

    هر چند که داشتن گواهی نامه الزامی نمی باشد، ولی داشتن گواهی نامه منجر به افزایش دانش مشاور و ارتقاء سطح مهارت وی می شود. مورد بعدی که یک مشاور موافق باید داشته باشد، عبارت از کسب مهارتهای مرتبط با شغل مشاوره می باشد تا بتواند مشاوره های مناسبی را ارائه کند.

    مشاوران بعد از طی مراحل بالا معمولا درخواست کار می دهند و در نهایت یک شبکه ای را با سایر مشاوران ایجاد می کنند تا با بهره مندی از تجربیات مشاوران با تجربه، مهارتهای جدیدی یاد بگیرند.

    یاد آوری این نکته خالی از لطف نمی باشد که برخی از افراد بدون تحصیلات دانشگاهی و از طریق کارورزی اقدام به کسب مهارت و دانش می کنند و به مشاور تبدیل می شوند. یک سری موسسات هستند که با برگزاری دوره های مختلف و اعطای گواهی نامه این مسیر را برای علاقمندان ایجاد می کنند.

    مراحل تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار

    مهارت های لازم برای یک مشاورکسب و کار

    یک مشاور باید بتواند اطلاعات و ایده ها را به صورت واضح به مشتری انتقال دهد و نیازهای او را به صورت مناسب درک کند تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. سایر مهارت هایی که یک مشاور برای موفقیت در کار خودش نیاز دارد عبارتند از: رهبری، کار تیمی، حل مساله، هوش تجاری، خلاقیت، دانش فناوری اطلاعات، حفظ توانمندی در شرایط فشار زمانی، ارتباط کلامی مناسب، مهارت های بین فردی، گوش دادن صحیح، توانایی تجزیه و تحلیل و درک اطلاعات و پرسش گری.

    مزیت های استفاده از مشاوره کسب و کار

    بر اساس تحقیقات صورت گرفته، چهار پنجم از کسب و کارهای راه اندازی شده در ایران با شکست مواجه می شوند. یک سری از علت های این اشتباهات عبارتند از: نداشتن یک مدل کسب و کار یا داشتن یک مدل اشتباه کسب و کار، محاسبات اشتباه در حوزه مالی، بی توجهی و عدم اطلاع نسبت به مسائل حقوقی، سرمایه گذاری بر روی ایده ای که فاقد ارزش تجاری است، عدم توجه به تحقیقات بازاریابی، بی توجهی به تبلیغات، اجرایی کرده ایده به صورت آزمون و خطا و حیف و میل کردن سرمایه، نداشتن فروش مناسب و سایر موارد.

    مقاله پیشنهادی:   آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟ سرمایه گذاری در آنها چه ریسک هایی دارد؟ (قسمت دوم)

    مشاوران کسب و کار با بررسی کسب و کار شما سعی می کنند فرصت های رشد و بهبود را شناسایی و بهترین راهکار ممکن را ارائه دهند. بهره گیری از مشاوره منجر به بهبود ساختار مدیریت و رهبری سازمان می شود، تحولات مورد نیاز در سازمان، محصول و نیروی انسانی را ایجاد می کنند، یک مدل کسب و کار بهینه برای موفقیت در شرایط فعلی و آینده ایجاد می کند، منجر به ایجاد فرهنگ رقابتی و مثبت می شود، توانایی فروش و ارتباط با بازار را تقویت می کند و در نهایت فرآیندها و عملیات مختص سازمان شما را ایجاد می کند.

    در برخی مواقع مشاوره بر حسب درخواست صورت گرفته فقط آموزش می دهد. در این حالت مشاور نقش یک معلم را دارد که دانش خود را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد تا آنها بتوانند به اهداف خودشان دست پیدا کنند. همچنین یک سری از مشاورین از طریق پروژه های مشخص راهنماهای لازم را ارائه می کنند و تا دستیابی به نتایج مورد هدف به همکاری خودشان ادامه می دهند.

    سوالاتی که قبل از مراجعه به مشاوره جهت کسب و کار باید جواب بدهید؟

    هر فردی که قصد ایجاد یا توسعه کسب و کار خودش را دارد، بدون داشتن هدف نمی تواند مسیر مشخصی را برای خود ترسیم کند. این فرد قبل از مراجعه به مشاوره باید به یک سری سوالات جواب بدهد:

    سوال اول: انگیزه فرد از راه اندازی کسب و کار چیست؟

    برای پاسخ به این سوال می توانید یک کاغذی بردارید و در رابطه با انگیزه هایی که دارید، یک لیستی را تهیه کنید.

    سوالاتی که قبل از مراجعه به مشاوره جهت کسب و کار باید جواب بدهید؟

    سوال دوم: در این کسب و کار چه کاری می خواهید انجام دهید؟

    بدون پاسخ دادن به این سوال ایجاد هر نوع کسب و کار و شرکت یک کار بیهوده ای است. سعی کنید چند خط در مورد کاری که در این کسب و کار می خواهید انجام دهید بنویسید. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که هدف شما نوشتن یک داستان جذاب و هیجان انگیز نیست، بلکه باید یک داستان کاملا واقعی و قابل اجرا بنویسید.

    می توان گفت که بازار امروزی توانسته است همه نیازهای افراد را پاسخ دهد. در اینجا باید یک توجیهی داشته باشید که حداقل به خودتان اثبات کنید در حوزه یک محصول یا خدمات خاص، یک نوآوری دارید.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با تقسیم‌بندی بازار، انواع و مراحل مختلف آن

    سوال سوم: کسب و کار شما چه ارزشی ایجاد می کند؟

    باید به یاد داشته باشید که ارزش آن چیزی است که مشتری بابت آن پول پرداخت می کند. کسب و کار متفاوت از کارهای خیرخواهانه و غیر منتفعانه می باشد. خروجی هر کسب و کار نهایتا توسط بازار ارزیابی می شود و کسب و کار شما باید برای بازار ایجاد ارزش داشته باشد.

    سوال چهارم: منابع مالی شما به چه نحوی تامین می شود؟

    تامین هزینه ایجاد یا توسعه کسب و کار نقش جریان خون را در بدن دارد. در هر مرحله ای که تامین هزینه و منابع مالی با مشکل مواجه شود، حیات کسب و کارتان دچار اختلال شدیدی خواهد شد.

    سوال پنجم: با صنعتی که می خواهید در آن فعالیت کنید چقدر آشنا هستید؟

    قبل از ورود به یک صنعت باید تحلیل استراتژیک از آن داشته باشید. با داشتن این تحلیل می توانید دید بهتری نسبت به نحوه ورود به صنعت و پیشبینی فرصت ها و چالش ها داشته باشید.

    سوالاتی که قبل از مراجعه به مشاوره جهت کسب و کار باید جواب بدهید؟

    سوال ششم: آگاهی شما در مورد مسائل مالی مربوط به راه اندازی یک کسب و کار در چه حدی است؟

    هیچ وقت نباید این تفکر را داشته باشید که اصل ایده است و مسائل مالی اهمیت ندارند. هر چند که می توان نیروهای مالی را با یک مقدار تاخیر استخدام کرد، ولی مسائل و چالش های مالی هیچ وقت نباید مورد فراموشی قرار بگیرند. بحث مالی به تامین سرمایه محدود نیست و به معنای فهم درست از پول و سرمایه و مدیریت سرمایه است. یک سری از مفاهیم مالی مهم عبارتند از: سرمایه در گردش، هزینه های جاری، ساختار هزینه، نقدینگی، ریسک های مالی، مکانیزم های مختلف رشد مالی، مزایا و معایب وام های کوتاه مدت و بلند مدت، تفاوت سود اسمی و سود واقعی.

    سخن آخر

    همانطور که در بالا اشاره شد، درصد قابل توجهی از کسب و کارهای جدید در کشور ما نتوانسته اند به اهداف خودشان دست پیدا کنند. با بررسی دقیق کسب و کارهای موفق به عامل مهمی به نام مشاوره کسب و کار می رسیم که عامل مهمی در موفقیت این کسب و کارها بوده است. سایت متیس یکی از مشاوره های کسب و کار آنلاین در دسترس شما می باشد که با استفاده از خدمات آن می توانید مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف را ایمن تر و دلگرم تر سپری کنید. فقط کافی است که از مشاوره های ما بهره مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: