قرارداد فوروارد فارکس

بازار های مالی، بازار مشتقات
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]

    قرارداد فوروارد فارکس (FX Forward)

    قرارداد فوروارد فارکس

    قرارداد فوروارد فارکس عبارت از یک قراردادی می­باشد که در آن دو طرف برای تحویل یک مقدار ثابتی از یک ارز در ازای دریافت یک مقدار ثابتی از ارز دیگر و در یک تاریخ مشخصی در آینده توافق می­کنند.

    از نظر کارشناسان گروه مشاوران خبره تنها تفاوت این قرارداد با اسپات فارکس در این است که فوروارد فارکس در هر تاریخ از قبل تعیین شده­ای تسویه می شود (که معمولا سه روز یا بیش از سه روز بعد از تاریخ معامله می­باشد)؛ این در حالی است که تسویه یا تحویل اسپات فارکس بیش از 2 روز کاری نمی­باشد. به زبان ساده می­توان گفت که فورواردهای فارکس عبارت از قراردادهایی می­باشند که یک توافقی را برای تبادل یک مقدار ثابتی از ارز در یک تاریخ مشخص شده­ای در آینده ایجاد می­کنند.

    نرخ تبادل این معاملات در زمان نوشتن قرارداد مشخص می­شود؛ این روز به عنوان “تاریخ مبادله” شناخته می­شود و تسویه چند روز بعد از آن صورت می­گیرد. همچنین فارکس یک قرارداد دارای تسویه مربوط به آینده است که بعد از تاریخ  سررسید منقضی می شود و امکان مبادله ارزها را فراهم می­کند.

    فارکس فوروارد چه تفاوتی نسبت به معاملات بازار اسپات دارد؟

    فارکس فوروارد چه تفاوتی نسبت به معاملات بازار اسپات دارد؟

    تفاوت اصلی که مابین این دو بازار وجود دارد، عبارت از این است که تبادلات بازار اسپات دارای تحویل سریع می­باشد. در قرارداد فوروارد فارکس در مورد یک تاریخ تحویل مربوط به آینده توافق می شود و به همین دلیل قیمت­گذاری متفاوتی نسبت به بازار اسپات دارد. همچنین متفاوت بودن نرخهای بهره مربوط به این قراردادها هم یک عامل دیگری می­باشد که منجر به متفاوت شدن نحوه قیمت گذاری آنها شده است.

    مقاله پیشنهادی:   مقدمه ای بر صورت های مالی

    یک تصور اشتباهی که در مابین افراد تازه وارد به این بازار وجود دارد، عبارت از این است که فورواردهای فارکس یک قیمتی را مشخص می­کنند که انتظار می­رود یک جفت ارزی برمبنای همان قیمت در آینده مورد مبادله قرار بگیرد. چنین تصوری هیچ وقت در واقعیت مصداق پیدا نمی­کند. در واقع فورواردهای فارکس صرفا یک تابعی از نرخ­های بهره مربوطه می­باشند و طول مدت قرارداد به هیچ عنوان نشان­دهنده انتظارات موجود از قیمت­های آینده نمی­باشند.

    فورواردهای فارکس چه تفاوتی نسبت به فیوچرزهای فارکس دارند؟

    فورواردهای فارکس چه تفاوتی نسبت به فیوچرزهای فارکس دارند؟

    یک تفاوت مهمی که مابین معامله­های فوروارد و قراردادهای فیوچرز وجود دارد عبارت از این است که قراردادهای فوروارد برخلاف قراردادهای فیوچز استاندارد شده نیستند. در عوض شرایط و طول مدت هر قرارداد به صورت مجزا مورد مذاکره قرار می­گیرد.

    یک قرارداد فوروارد عبارت از یک توافق فردی مابین دو طرف می­باشد و از طریق شبکه فرابورس (OTC) و در یک شبکه تشکیل یافته از بانک­ها و کارگزاری­ها مورد مبادله قرار می­گیرد. یک قرارداد فیوچرز یک نوع قراردادی است که در یک بازار سازمان یافته و دارای اندازه و تاریخ تسویه استاندارد مورد معامله قرار می­گیرد؛ این قرارداد تا زمان سررسید قرارداد و به قیمت بازاری قابل فروش مجدد می­باشد.

    در واقع می­توان گفت که یک قرارداد فیوچرز عبارت از یک قرارداد فوروارد استاندارد شده­ای است که به جای مذاکره و مبادله شدن بر مبنای OTC، در یک بازار مبادله استاندارد داد و ستد می­شود. قراردادهای فیوچرز از طریق یک اتاق تهاتر مورد مبادله قرار می­گیرند و قیمت آن به صورت روزمره در بازار مشخص می­شود؛ در نتیجه ریسک اعتباری طرف مقابل به صورت قابل توجهی کاهش می­یابد.

    همچنین اتاق تسویه این تضمین را ایجاد می­کند که یک قرارداد بتواند از طریق خرید یک قرارداد ثانویه­ای لغو شود که بعد از نقض کردن قرارداد اولیه، پوزیشن را خنثی می­کند. با این وجود، در صورتیکه فرد دارای یک قرارداد فوروارد فارکس بخواهد موقعیت خودش را معکوس کند یا از موقعیت خارج شود، باید یک قرارداد ثانویه وجود داشته باشد؛ همچنین در صورتیکه قرارداد ثانویه با یک طرف متفاوتی نسبت به طرف اول منعقد شود، دو طرف و دو قرارداد وجود خواهند داشت که دارای دو نوع متفاوتی از ریسک های اعتباری مربوط به طرف مقابل هستند.

    مقاله پیشنهادی:   تحقیقات بازار چه فوایدی دارد؟

    قراردادهای فوروارد فارکس به چه صورتی قیمت­ گذاری می­شوند؟

    یک سری فرمولهای فنی شناخته شده­ای وجود دارند که به دلیل پیچیده بودن بیش از حد در این مقاله مورد بررسی قرار نمی­گیرند. در عوض فاکتورهای کلیدی که در قیمت­گذاری فورواردهای فارکس وجود دارند، بیان می­شوند.

    زمانیکه شما یک فوروارد فارکس را خریداری می­کنید، سود انباشته مربوط به ارز خریداریده شده از طریق فروش ارز می­تواند منجر به سود شود. در صورتیکه تبادل ارز در تاریخ انقضاء معامله سودآور باشد، سود اکتسابی می­تواند افزایش پیدا کند. به منظور اینکه فورواردهای فارکس دارای یک سود بدون ریسک باشند، دارای یک قیمت متفاوتی هستند که نرخ بهره قابل اعمال را برای معامله ارزی مشخص شده در نظر می­گیرند.

    یک مثال در مورد قیمت­گذاری فوروارد فارکس

    فرض کنید که قیمت بازار اسپات برای جفت EUR/USD برابر 1.30 و قیمت این جفت در قرارداد فوروارد سه ماهه برابر با 1.32 باشد. در صورتی که نرخ هدلاین ECB برابر با 2.5% باشد و نرخ هدلاین Fed برابر با 5% باشد؛ در این شرایط قیمت فوروارد برابر با 1.3082 خواهد شد. این قرارداد دارای سود 82 دلار آمریکایی خواهد بود که در طول دوره مشخص شده انباشته می­شود.

    به طور مشابه در صورتیکه نرخ بهره کوتاه مدت منفی باشد (نرخ بهره ارز اعلام شده بالاتر از ارز پایه باشد)، در این صورت قیمت فوروارد پایینتر از قیمت اسپات خواهد شد. این مورد برای کاهش زیان ذاتی در نظر گرفته می­شود که به دلیل تفاوت نرخ بهره ایجاد شده است. برای اینکه درک درستی نسبت به این مورد به دست بیاورید، به مثال زیر توجه کنید:

    فرض کنید که یک شرکت آمریکایی یک محصولی را از یک شرکت ژاپنی خریداری کند و متعهد به پرداخت 100 میلیون ین در طول 90 روز شود. این وارد کننده ین بدهکار خواهد شد و ملزم به پرداخت آن در آینده می­شود. همچنین فرض کنید که قیمت ین فعلی برابر با 100 ین به ازای هر دلار باشد.

    با این وجود ممکن است قیمت ین در برابر دلار آمریکا افزایش پیدا کند و در نتیجه هزینه دلاری این وارد کننده بیشتر شود. این وارد کننده از طریق وارد شدن به یک قرارداد فوروارد 90 روزه با یک بانک و با قیمت 97 ین به ازای هر دلار (که برابر با نرخ فوروارد فارکس است)، می­تواند این ریسک را از بین ببرد. قراردادهای فوروارد فارکس علاوه بر استفاده شدن برای هجینگ (همانطور که در این مثال نشان داده شد)، همچنین می­توانند برای تجارت­های سفته­بازی هم بکار گرفته شوند که از طریق سوداگری در مورد افزایش نرخ­های آینده فارکس، یک ریسک فارکسی را ایجاد می­کنند.

    مقاله پیشنهادی:   بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

    ریسک­های موجود در قراردادهای فوروارد فارکس

    هر چند که قرارداد فوروارد فارکس دارای ماهیت هجینگ می­باشند و برای کاهش ریسک به کار گرفته می­شوند، ولی خود این قراردادها هم دارای یک سری ریسک­هایی هستند که اصلی­ترین آنها عبارت از موارد زیر می­باشند:

    ریسک اعتباری

    اصلی­ترین ریسک قرارداد فوروارد فارکس عبارت از ریسک اعتباری می­باشد. به دلیل اینکه این قراردادها دارای تسویه سریع نمی­باشند (برخلاف معامله­های بازار اسپات)، این ریسک به عنوان ریسک این بازار در نظر گرفته می­شود. در صورتیکه طرف مقابل موجود در این قرارداد قادر به اجرای کامل قراردادش در تاریخ سررسید نباشد، طرف اول هم یک بخشی از ارزش معامله یا کل ارزش آن را از دست خواهد داد.

    ریسک نرخ مبادله و نرخ بهره

    قرارداد فوروارد فارکس در یک نرخ تبادل قفل می­شود و ارزش اسپات در زمان سررسید مورد محاسبه قرار نمی­گیرد. این ریسک به عنوان ریسک نرخ بهره و ریسک نرخ مبادله در نظر گرفته می­شود. برای مثال در صورتیکه نرخ بهره در طول دوره قرارداد تغییر پیدا کند، این فرد نخواهد توانست از تغییر صورت گرفته در نرخهای مورد نظر منتفع شود. علاوه بر این در صورتیکه نرخ تبادل به صورت قابل توجهی تغییر پیدا کند، این فرد نخواهد توانست از تغییرات سودمند صورت گرفته در قیمت اسپات منتفع شود.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    قرارداد های بازار فارکس

    درباره بازار آتی طلا بخوانید

    بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

    انواع تابلوهای بورس و فرابورس

    تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ

    اهمیت مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید

    قرارداد های مالی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: