مشاوره مدیریت کسب و کار

مشاوره مدیریت کسب و کار
  • هدف از راه اندازی هر کسب و کار عبارت از دستیابی به سود و درآمد و افزایش آن می باشد. لازمه دستیابی به این هدف بهره مندی از دانش و آگاهی کافی نسبت به ماهیت و بازار آن کسب و کار است؛ در دنیای امروزی با توجه به گسترش پیچیدگی ها، بدون استفاده از مشاوره مدیریت کسب و کار نه تنها نمی توان به سودها و درآمدهای پیشبینی شده دست پیدا کرد، بلکه حتی ادامه بقا برای آن فعالیت غیرممکن خواهد بود. برای اینکه بتوانیم تصویر واضح و مشخصی از مشاوره مدیریت کسب و کار داشته باشیم، ابتدا باید با مشاور آشنا شویم.

    تعریف مشاور / مشاور مدیریت

    مشاور عبارت از یک شخصی است که تا یک سطحی می تواند بر روی فرد، افراد، شرکت یا سازمان تاثیر داشته باشد، ولی قدرت کافی برای ایجاد تغییر یا اجرای برنامه های مد نظر خود را ندارد؛ با این وجود مسئول مستقیم هر اقدام یا عملی نهایتا مدیر است و در واقع تفاوت مدیر و مشاور عبارت از مسئولیت و قدرت در اجرای هر اقدام یا برنامه می باشد.

    در دنیای امروزی نقش مشاور مدیریت یا مشاوره مدیریت فراتر از تعریف بالا می باشد و حتی در برخی مواقع نقش اجرای کار را هم به خودش می گیرد. برای مثال ممکن است یک کارفرما تخصص کافی در حوزه خاص نداشته باشد و ترجیح بدهد که از یک مشاور تخصصی و به عبارت بهتر متخصص آن حوزه استفاده کند.

    مقاله پیشنهادی:   طرح ریزی ساختار سازمان و عوامل موثر بر آن

    در برخی شرایط مشاور می تواند نقش یک تسهیل گر را داشته باشد. ممکن است در مواقعی مدیریت دانش کافی برای حل مسئله را داشته باشد، ولی به دلیل شرایط پیش آمده به یک تسهیل گر نیاز داشته باشد که در فرآیند حمل مسئله کمک کند تا مسیر کار تسهیل شود.

    داشتن نقش بازوی اجرایی (برای مواقعی که کارفرما به دلیل مشغله موجود نمی تواند خودش انجام دهد)، رفع تعارض و مشکل پیش آمده با سایر ذینفعان و کاهش ریسک تصمیم گیری از جمله نقش های دیگری هستند که یک مشاور می تواند داشته باشد.

    مشاور مدیریت عبارت از فردی می باشد که صرفا به مدیران سطح بالا یا مدیران ارشد مشاوره می دهد و در حل مسائل و نگرانی های پیش آمده به آنها کمک می کند. قاعدتا مسائل مطرح شده در این سطح متفاوت از مسائل موجود در سایر حوزه ها می باشد.

    تعریف مشاور / مشاور مدیریت

    حوزه های مشاوره مدیریت کسب و کار

    مشاوره مدیریت کسب و کار به عنوان یکی از زیر مجموعه های مشاوره اقتصادی، حوزه های مختلفی را شامل می شود که برای مثال می توان به مشاوره فروش، مشاوره بازاریابی، فروش و برند، مشاوره منابع انسانی، مشاوره صادرات و واردات، مشاوره تحول دیجیتال، فناوری اطلاعات، بهبود عملکرد، مشاوره در امور گمرکی و … اشاره کرد.

    نقش مشاوره مدیریت کسب و کار

    مشاوره مدیریت کسب و کار از طریق دانش و تخصص کافی که در حوزه های مختلف تجارت و بازار در اختیار شما قرار می دهد، نقش یک حامی بزرگ را در دستیابی به افزایش درآمد و سود و همچنین کاهش هزینه ها دارد. در واقع این مشاوره به شما و سازمانتان کمک می کند تا شما و سازمانی که در آن قرار دارید، از طریق یک سری تصمیم گیری های حرفه ای و به موقع بتوانید متحول شوید و ظرفیت های رشدتان را شناسایی کنید و در بهترین زمان مناسب به اهدافتان دست پیدا کنید.

    مقاله پیشنهادی:   عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام (بخش دوم)

    مشاوره مدیریت کسب و کار به شما کمک می کند تا خودتان را با آخرین تغییرات بازار وفق دهید و علیرغم تهدیدهایی که با توجه به ماهیت بازار گریز ناپذیر هستند، بتوانید به بهترین صورت ممکن رقابت داشته باشید. به عبارت بهتر مشاوره مدیریت در کسب و کار، عملکرد شرکت، سازمان و تک تک افراد آن را بهبود می بخشد و تصویر واضحی از مسیر رشد و نقش تک تک آنها در این مسیر را ارائه می دهد و تا زمان دستیابی به هدف یا اهداف مشخص شده خدمات خود را ارائه می دهد.

    هزینه مشاوره مدیریت کسب و کار

    همانطور که مستحضر هستید، قیمت گذاری خدمات به مراتب سخت از قیمت گذاری محصولات می باشد چرا که در محصولات فقط با بررسی ابزار تشکیل دهنده به راحتی می توان هزینه آنها را مشخص کرد ولی این مسئله در خدمات و بخصوص مشاوره به راحتی قابل اجرا نیست و بیشتر جنبه ارزش ذهنی دارد.

    یکی از روش های تعیین هزینه یا قیمت گذاری عبارت از قیمت گذاری براساس نیاز نمی باشد؛ نیاز هر شرکت یا سازمان و همچنین نوع پروژه ای که تعریف شده است، متفاوت می باشد. بنابراین قیمت هر مشاوره ارائه شده نه تنها برای شرکت ها و سازمان های مختلف متفاوت خواهد بود، بلکه در هر یک از درخواست های ارائه شده توسط یک شرکت یا سازمان مشخص هم می توان متفاوت باشد.

    مقاله پیشنهادی:   قرارداد فوروارد فارکس

    نقش مشاوره مدیریت کسب و کار

    ملاک های انتخاب مشاوره مدیریت کسب و کار

    سوابق علمی و عملیاتی عبارت از ملاک هایی می باشند که در این حوزه قابلیت استناد برای انتخاب بهترین مشاور ممکن دارند. یک سری مراکز مشاوره ممکن است قیمت های پایین و وسوسه انگیز به شما ارائه دهند، ولی تجربه و دانش کافی را در آن حوزه نداشته باشند. هر چند که هزینه پرداختی در این حالت پایین خواهد بود، ولی این مشاوره هیچ تاثیر مثبتی در دستیابی به اهداف شما نخواهد داشت.

    ملاک بعدی که برای انتخاب می توانید مد نظر قرار دهید، عبارت از سطح دانش تیم کارشناسی و تسلط آنها بر روی حوزه کسب وکار شما می باشد.

    همانطور که مشخص است خدمات بیان شده از طریق یک مرکز مشاوره مدیریت کسب و کار ارائه می شود. سایت متیس به عنوان یک سایت تخصصی در حوزه مشاوره کسب و کار از متخصصان با تجربه در حوزه های مختلف بهره مند است که بر ایجاد و حفظ تغییرات و ایجاد شرایط مناسب برای بهبود کسب و کار شما تمرکز دارند.

    همچنین در صورتیکه مشکلات موجود در سازمان خودتان را نمی دانید، می توانید از خدمات این سایت بهره مند شوید چرا که مشاوره توسعه کسب و کار و همچنین ارزش گذاری کسب و کار هم از دیگر حوزه های ارائه خدمات این سایت می باشند که از طریق یک تیم حرفه ای و با تحصیلات عالی و با یک هزینه منطقی و اقتصادی به شما ارائه می شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: