بورس ارز و جذابیت های آن در روند معاملات

بازار بورس ارز
  • بازار بورس ارز چیست؟

     بازار بورس ارز از جمله بازارهای بورس است که با مشخصه نقدشوندگی و پویایی بالا از جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران برخودار است. گزارش های بازار نشان می دهد که بورس ارز، بزرگترین بازار بورس است و حجم سرمایه بسیار بالایی در آن موجود است. بورس ارز به سرمایه گذاران خود فرصت می دهد تا با سرمایه های کم در معاملات بزرگ شرکت کنند و عایدی زیادی را بدست آورند. سرمایه گذاران این بازار باید تحلیلگران خوبی باشند در غیر اینصورت زیان های غیرقابل جبرانی متوجه آن ها خواهد شد.

    بورس ارز

     بازار بورس ارز( Foreign Exchange) بازاری است که در آن ارزها در مقابل یکدیگر معامله می‌شوند و به ‌نوعی میزان ارزش آن‌ها نسبت به یکدیگر، منجر به پویایی این بازار شده است. پیش از سال 1998 حجم عمده ای از معاملات این بازار به صورت تلفنی انجام میشد. با شکل گرفتن نرم افزار Meta Trader روند توسعه بازار جهش بزرگی یافت و پس از آن‌ نحوه‌ی برقراری ارتباط با بازار ارز در دنیا از طریق این نرم‌افزار صورت ‌گرفت.

    بازیگران اصلی  بازار بورس ارز چه کسانی هستند؟

    بانک ها به عنوان قدیمی ترین بازیگران و موثرترین عامل بازار ارز در کنار شرکت‌های بزرگ، صادرکنندگان، واردکنندگان و مردم عادی عمده ترین سرمایه گذاران بازار هستند.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی پویا

    جذابیت های بازار ارز

    • حجم معاملات بسیار بالا این بازار را بزرگترین بازار تجاری جهان قرارداده است.
    • معاملات ارز هموراه به صورت دوتایی انجام می شود، مانند یورو-دلار (EUR-USD).
    • برخلاف بازار سهام که مکان فیزیکی مشخصی دارد، معاملات در بازار ارز مکان خاصی ندارد(هدایت و کنترل معاملات از طریق تلفن و شبکه الکترونیکی صورت می پذیرد)
    • بازار ارز پنج روز هفته را به فعالیت مشغول است و دو روز شنبه و یکشنبه تعطیل است.

    نرخ برابری ارز

    تفاوت بازار بورس ارز با سایر بازارها

    • در این بازار برخلاف بازار سهام، سرمایه گذاران مالک ارزهای خریداری شده نیستند، این بدان معناست که سرمایه گذاران از نوسان قیمت ارزها، کسب منفعت می کنند.
    • همانطور که پیش از این نیز بدان اشاره شد ارزش گذاری ارزها در این بازار در مقایسه با سایر ارزها انجام می شود و هیچگاه به تنهایی یک ارز، ارزش گذاری نمی شود.
    • سرمایه گذاران این بازار در دو جهت سود روند نزولی قیمت و هم در روند صعودی ارزها می توانند سود ببرند.

    مزیت های بورس ارز نسبت به سایر بازارها

    • بازار ارز بازاری شناور است به این معنی که به صورت آنی درحال تغییر کردن است اما در بورس سهام این احتمال وجود دارد که یک سهام تا چندین روز در یک قیمت ثابت باقی بماند و اگر سرمایه گذار ضرری متحمل شود تا چند روز ضرر او ادامه دارد اما در بازار ارز اگر شخص در معامله‌ای ضرر کند ممکن است تا ساعتی بعد، به دلیل شناور بودن و تغییرات قیمت در یک معامله دیگر، سودی چند برابر به دست آورد؛ به‌طوری‌که آن ضرر را برای او پوشش دهد.
    • ساعات معاملات در بازار ارز به صورت 24 ساعته می باشد که در هرروز با بازار نیوزلند بازگشایی می شود و تقریبا نیم ساعت قبل از بسته شدن بازار شیکاگو، روز جدید در نیوزلند آغاز می‌شود و این به معنی پویایی کامل این بازار است.
    • خصوصیت مارجین در بورس ارز به معامله‌گران این امکان را می دهد که بتوانند معامله‌ای به ارزش یک ‌میلیون دلار را با داشتن تنها ۱۰ هزار دلار در حسابش کنترل کند.
    • نقد شوندگی بازار ارز بسیار بالا می باشد به گونه ای که معامله گران میتوانند ظرف مدت 1 ثانیه معامله را ببندند و از بازار خارج شوند.
    مقاله پیشنهادی:   0 تا 100 استراتژی عملیاتی ❤ تعریف و مزایای آن در سازمان (بخش هشتم)

    بازار بورس ارز

    روش های مختلف تحلیل در بازار ارز

    همانند سایر بازارها از دو روش تحلیل تکنیکی و بنیادی میتوان نوسانات قیمت کالا، شاخص، سهام را به کمک نمودارها بر پایه ریاضیات بررسی و برای پیش بینی حرکت های آتی بازار مورد استفاده قرارداد. تحلیلگران بازار معتقدند که اطلاعات یک سهام یا ارز در سابقه قیمت آن قابل مشاهده است. آنها معتقدند تحلیل تکنیکی نسبت به تحلیل های فاندامنتال می تواند در بازه زمانی کوتاه تری تعداد سهام یا ارز بیشتری را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

    نرخ برابری ارزها

    نرخ برابری ارزهای مختلف در برابر یکدیگر با توافق همه معامله گران و بازیگران بازار شکل می گیرد و نشان می دهد که عده‌ای برای خرید و عده‌ای برای فروش در آن قیمت به توافق رسیده‌اند. اگر اکثریت معامله گران پیش بینی کنند که نرخ مبادله افزایش می یابد، اقدام به خرید آن ارز خواهند کرد و اگر انتظار پایین آمدن نرخ‌ها را داشته باشند، ارز مورد نظر را به فروش می‌رسانند.

    مقاله پیشنهادی:   مشاوره توسعه کسب و کار و دریافت خدمات وایده آل + مشاوره تلفنی و آنلاین

    معامله گران بازار به خوبی میدانند که بحران های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی و مالی، ترس و نگرانی مسائلی هستند که انتظارات آنها را تحت الشعاع قرار می دهند. این امر موجب عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و درنتیجه تغییر قیمت‌ها تا رسیدن به نقطه تعادل می‌شود.

    حرف آخر گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان

    بورس ارز ازجمله پرسودترین بازارها و در عین‌ حال از زیانده ترین آن‌ها به شمار میرود که با توجه به مهارت فرد و قدرت تحلیل شما در این بازار، می‌تواند تجارت مناسبی به‌ صورت دائمی باشد. کمک گرفتن از انواع تحلیل‌ها و همچنین کسب مشاوره از گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را در این بازار داشته باشید و به بهترین شکل از این بازار پر نوسان سود به دست آورید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: