بازاریابی و طرح سازمانی کسب وکار(بخش چهارم)

مشاوره شروع کسب و کار جدید
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]

    تعریف بازاریابی و طرح سازمانی کسب وکار

    طرح بازاريابي مشخص مي كند كه كالاها يا خدمات را چگونه بايد توزيع كرد، قيمت گذاري نمود، تبليغ كرد و خدمات پس از فروش ارائه كرد. شايد بتوان گفت حياتي ترين  بخش طرح کسب و کار، بخش بازاريابي است. در اين بخش استراتژيهاي بازاريابي مشخص مي شوند و به‌طور آشکارترى يک سلسله مراتب از انديشه‌ها را نشان مى‌دهد و خط تکامل از يک سطح به‌سطح ديگر را هم به‌سمت بالا و هم به‌سطح پائين‌ به نمایش خواهد گذاشت.

    برنامه بازاریابی

    وظایف کارآفرین در برنامه بازاریابی

    – قبل از تهيه طرح بازاريابي لازم است كارآفرين بازار را مورد مطالعه قرار دهد. در اين مطالعه بايد اطلاعاتي در مورد خريداران بالفعل و بالقوه محصول، اندازه بازار، قيمت كالا يا خدمت، شبكة توزيع، استراتژيهاي تبليغات، شركتهاي تبليغاتي، ابزار تبليغات جمع آوري شود.

    – تحقيقات بازاریابی را ممكن است خود كارآفرين يا يك مشاور تحقيقات بازار يابي برای او انجام دهد.

    با تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحقیقات بازاریابی می بایست برای سوالات زیر پاسخهایی مناسب ارائه نمود:

    1. استفاده كنندگان چه كساني اند، كجا مستقرند، چه ميزان خريد مي كنند، از چه كسي مي خرند و چرا ؟
    2. چگونه از تبليغات و آگهي استفاده مي شود و كدام رويكرد مؤثرتر بوده است ؟
    3. تحولات قيمت در بازار كدامند و چه كسي اين تحولات را به وجود آورده است و چرا؟
    4. از ديد بازاریابی چه محصولاتي رقابتي اند؟
    1. كدام شبكة توزيع كالا نياز مصرف كنندگان را تأمين و چگونه عمل مي كند؟
    2. رقابت كنندگان چه كساني اند، كجا مستقر شده اند، چه مزايا/ معايبي دارند؟
    3. موفق ترين رقيبان از چه شيوه هاي بازار يابي اي استفاده مي كنند؟ رقيبان نا موفق چه طور؟
    4. اهداف كلي شركت براي سال آتي و پنج سال بعدي چيست؟
    5. تواناييهاي شركت كدامند؟ ضعفهاي آن كدامند؟
    مقاله پیشنهادی:   مدیریت استراتژی ساختار سازمانی

    بازاریابی و طرح سازمانی کسب وکار

    بخش بندي بازار و تعيين بازار هدف

    بخش بندي بازار:

    تقسيم بازار به گروههاي كوچك و همگن

    انتخاب بازار هدف :

    گروهي خاص از مشتريان بالقوه كه در طرح بازاریابی فعاليت كارآفرينانه هدف اصلي محسوب مي شوند.

    براي بخش بندي بازار مي توانید از معيارهاي زير استفاده کنید:

    ویژگی های جمعیت شناختی

    ویژگی های رفتاری (روانشناختی)

    ویژگی های جغرافیایی

    و …

    آمیخته بازاریابی
    • محصول
    • قیمت
    • پیشبرد فروش (تبلیغات، ترویج فروش، روابط عمومی)
    • توزیع

    آمیخته بازاریابی

    طرح سازمانی

    ساختار سازمانی قسمتی از طرح کسب و کار است که در مورد تیم مدیریت، منابع انسانی و شرح وظائف آنها، حدود و اختیارات اعضای تشکیلات، توضیحاتی را در اختیار مخاطبان شما قرار می دهد. از جنبه های مشترک میان کشورهای جهان سوم وجود ساختار سازمانی تقلیدی، ناموثر با اهداف فردی نه گروهی، است.

    پیچیدگی ساختار سازمانی بازاریابی

    در هر کسب و کار متناسب با هر اندازه از پیچیدگی، مسئولیت اعضا باتوجه به کاری که انجام می دهد و کسی که به او گزارش می‌دهد تعیین می‌شود که با گذشت زمان به جای نسبت دادن این مسئولیت ها به افراد، به جایگاهی که افراد در آن قرار دارند نسبت داده می‌شوند. رابطه‌ی میان جایگاه‌های مختلف در یک سازمان با استفاده از نمودارهای سازمانی نشان داده می‌شود.

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی مدیریت منابع انسانی و مزایا آن چیست؟(بخش پنجم)

    مالکیت

    در اين بخش به سوالات كليدي زير پاسخ داده می شود:

    1. نوع مالكيت سازمان چگونه است؟
    2. اگر سازماني شراكتي است، شركا چه كساني اند و مدت اين توافق چقدر است؟
    3. اگر سازمان سهامي است، سهامداران اصلي چه كساني اند و چقدر سهم دارند؟
    4. چه نوع وچه تعداد سهم از سهام قابل رأي و غير قابل رأي صادر شده است؟

    و ….

    هیئت مدیره

    در اين بخش به سوالات كليدي زير بايد پاسخ داده می شود:

    1. چه كساني اعضاي هيئت مديره اند؟(نام ونشاني وخلاصة سابقة هريك ذكرشود)؟
    2. چه كساني اعضاي گروه مديريت اند و سابقة هر كدامشان چيست؟
    3. نقش و مسئوليت هر كدام از اعضاي گروه مديريت چيست؟
    4. چه كسي حق امضا براي صدور چك و ادارة امور دارد؟
    5. حقوق، پاداش يا هر گونه پرداخت ديگر به اعضاي گروه مديريت چگونه است؟
    براي عمليات و فعاليت‌هايي جهت بازاریابی عواملی نظير موارد زير پيش‌بيني زماني و هزينه‌هاي لازم را مشخص نماييد:
    • عمليات ساختماني و محوطه‌سازي
    • انعقاد قرارداد انتقال تكنولوژي
    • اجراي تأسيسات الكتريكي و مكانيكي
    • خريد دستگاه‌هاي تأسيساتي
    • خريد ماشين‌آلات و تجهيزات توليدي ساخت خارج
    • خريد ماشين‌‌آلات و تجهيزات توليدي ساخت داخل و مواردي از اين قبيل
    • تهيه مواد اوليه
    • راه‌اندازي آزمايشي
    • راه‌اندازي تجاري
    مقاله پیشنهادی:   کسب وکار را بهتر بشناسیم
      عوامل موثر بر طراحی ساختار سازمانی

    محيط

    ذهنيتهاي مديريتي و فرهنگ رايج در سازمان

    تكنولوژي و نوع حرفه در بازاریابی

    استراتژي و اهداف كلان در بازاریابی

    مرحله عمر سازمان

    ساختار سازمانی وسیله تحقق اهداف سازمان است پس سعی کنید هر بحثی پیرامون ساختار کسب و کار را با اهداف و استراتژی شروع کنید. به این موضوع فکر کنید که تا چه اندازه اهداف درون سازمانی یا برون سازمانی هستند. سعی کنید تاثیر اهداف بر روی ساختار تعیین شده را بررسی کنید. اجازه دهید با یک مثال موضوع را شفاف تر کنیم. فرض کنید هدف کسب و کار شما افزایش کارایی باشد و برروی انجام صحیح فرآیند های مختلف تکیه دارد، این برای کسب و کار شما یک هدف درونی محسوب میشود پس در تجدید ساختار واحد تولیدی اهمیت دارد. حال فرض کنید هدف کسب و کارتان یافتن بازاریابی جدید باشد، این به منزله یک هدف بیرونی برای کسب و کار شما خواهد بودو بازنگري ساختار واحد بازاريابي مد نظر قرار خواهد گرفت. نهایتا اگر رقابت و نوآوری برای کسب و کار شما امری حیاطی محسوب می شود هدف جنبه بيروني و دروني خواهد يافت و تامين و توسعه منابع انساني مورد توجه قرارميگيرد.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: