معرفی ارزش خالص دارایی

دسته بندی :مطالب جدید ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ رضا رشیدی 437
ارزیابی عملکرد و استراتژی
  • بدون شک هدف هر فردی از ورود به بازار سرمایه افزایش ارزش مجموع دارایی های خودش می باشد؛ به همین دلیل ارزش واقعی شرکت ها، سهام و سایر اوراق بهادار برای این افراد اهمیت زیادی دارد چرا که با خرید آنها به قیمتی کمتر از ارزش ذاتی و در نهایت فروش آنها به قیمتی بالاتر از قیمت خرید یا قیمت ذاتی، می توانند سود مورد نظر خودشان را به دست بیاورند. روشهای زیادی برای محاسبه ارزش ذاتی یا واقعی شرکت ها و سهام آنها وجود دارد که ارزش خالص داریی یکی از پرکاربردترین روش های مورد استفاده در این حوزه می باشد. این شاخص به عنوان یک معیار استاندارد شده در نظر گرفته می شود و برای مقایسه عملکرد شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد. به بیانی دیگر ارزش خالص دارایی ها شاخصی در بورس است که بمنظور ارزشیابی و برآورد ارزش واقعی دارایی های شرکت و صندوق های سرمایه گذاری استفاده می شود.

    تعریف ارزش خالص دارایی

    با توجه به اهمیت بحث ارزش خالص دارایی، در اینجا لازم است با مفهوم ارزش خالص دارایی آشنا شویم و به این سوال پاسخ دهیم که واحد ارزش خالص دارایی چیست؟ ارزش خالص دارایی شرکت یا NAV شرکت که مخفف عبارت Net Asset Value است، در حوزه ارزش گذاری و به خصوص ارزش گذاری شرکت ها کاربرد زیادی دارد و از محاسبه اختلاف بین دارایی ها و بدهی ها بدست می آید. در صورتیکه عدد به دست آمده را بر تعداد سهام تقسیم کنیم، ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم یا NAVPS به دست می آید. در این روش محاسبه ارزش روز دارایی ها و بدهی های شرکت یا صندوق سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.

    مقاله پیشنهادی:   قراردادهای سلف موازی استاندارد(بخش سوم)

    روش دیگری که برای محاسبه ارزش خالص دارایی استفاده می شود عبارت از جمع کردن ارزش افزوده دارایی های غیرجاری، سرمایه در گردش خالص و همچنین ارزش افزوده سرمایه گذاری ها است. ارزش افزوده دارایی ها عبارت از ارزش روز هر سرمایه گذاری صورت گرفته منهای بهای تمام شده آن می باشد. همچنین سرمایه در گردش خالص هم برابر است با دارایی های جاری منهای بدهی های جاری.

    روش بعدی که برای محاسبه ارائه شده است عبارت از جمع کردن ارزش افزوده سرمایه گذاری ها و بهای تمام شده حقوق صاحبان سهام است.

    نکته ای که باید توجه داشت عبارت از این است که NAV محاسبه شده در واقع حقوق صاحبان سهام را در ترازنامه نشان می دهد و NAV محاسبه شده در واقع مجموع حقوق صاحبان سهام است. مواردی که در ترازنامه محاسبه می شوند، با قیمت زمان خرید در نظر گرفته می شوند و به همین دلیل ارزش سرمایه گذاری های شرکت که در ترازنامه آورده می شود، به احتمال زیاد با ارزش روز آنها متفاوت خواهد بود. به همین منظور برای دستیابی به یک NAV قابل اتکاتر باید تفاوت قیمت خرید دارایی با ارزش روز آنها مقایسه و در محاسبه در نظر گرفته شود.

    تعریف ارزش خالص دارایی

    ارزش خالص دارایی صندوق ها

    آشنایی با NAV صندوق های سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد و یکی از پرکاربردترین معیارها برای ارزیابی عملکرد صندوق ها می باشد. افراد می توانند از طریق خرید واحدهای سرمایه گذاری در دارایی صندوق ها سهم داشته باشند و برای همین منظور باید یک سری اطلاعاتی در مورد ارزش دارایی های خودشان در صندوق به دست بیاورند.

    در مورد صندوق ها، ارزش بخشی از دارایی ها که به سهام شرکت ها اختصاص یافته، با نوسانات روزانه بازار (به صورت صعودی یا نزولی) افزایش یا کاهش پیدا می کنند. همچنین سود سهام تقسیم شده توسط شرکت ها نیز به منابع صندوق اضافه می شود که منجر به افزایش ارزش دارایی های صندوق و در نهایت ارزش واحدهای خریداری شده می شود.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی پیچیده

    ارزش خالص هر واحد صندوق در پایان هر روز کاری و بر اساس قیمت پایانی دارایی های آن صندوق محاسبه شده و از طریق سایت های مربوطه گزارش می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ازش دارایی های صندوق به روز شده می باشد. با کسر کردن بدهی های صندوق که مهمترین بخش آن بدهی بابت خرید سهام به کارگزاری های است ، ارزش خالص دارایی صندوق بدست می آید.

    در بررسی صندوق ها NAV یک ملاک کامل برای ارزیابی صندوق سرمایه گذاری نیست و این کار باید با در نظر گرفتن بازده و ریسک صندوق و مقایسه آن با شاخص بورس و صندوقهای دیگر که ماهیتی مشابه با صندوق مد نظر دارند، انجام گیرد تا در نهایت فرد یک صندوق مناسب را برای سرمایه گذاری انتخاب کند. همچنین به منظور انتخاب صندوق مناسب علاوه بر ارزش خالص دارایی باید قیمت هم مورد بررسی قرار بگیرد. مقایسه این دو آیتم انحرافات قیمتی را مشخص می کند. هر چقدر حاصل تقسیم قیمت بر NAV کمتر از یک باشد، صندوق ارزش بیشتری خواهد داشت.

    در بحث NAV صندوق ها دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال هم مورد استفاده قرار می گیرد. NAV صدور عبارت از مبلغی است که سرمایه گذاران برای خرید واحدهای جدید صندوق واریز می کنند که یک مقداری بیشتر از NAV هر واحد است. NAV ابطال زمانی محاسبه می شود که یک سرمایه گذار به پول نقد نیاز داشته باشد و بخواهد دارایی هایش را به فروش برساند. قیمت هر واحد در زمان ابطال از طریق کسر هزینه های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی های سبد محاسبه می شود و مبنای خالص پرداخت به شخص در نظر گرفته می شود.

    مقاله پیشنهادی:   تحقیقات بازار چه فوایدی دارد؟

    مشکلات موجود در محاسبه NAV

    مشکلات موجود در محاسبه NAV

    محاسبه NAV صندوق ها با یک سری مشکلاتی مواجه است که مهم ترین آنها عبارتند از:

    • بلوکه بودن سرمایه شرکت های سرمایه گذاری و عدم الزام آنها به محاسبه و ارائه خالص ارزش دارایی های روزانه
    • داشتن سهام شرکت های غیربورسی و عدم امکان محاسبه ارزش روز سهام آنها
    • هلدینگ بودن برخی از شرکت های سرمایه گذاری و پیچیده بودن محاسبه ارزش دقیق سهام آنها
    • عدم در نظر گرفتن برخی از دارایی ها همانند زمین و ساختمان و مجوزهای متعدد در NAV
    • وجود داشتن درآمدهای غیرعملیاتی که منجر به ایجاد سود می شوند، ولی در NAV تاثیر ندارند.

    تفسیر NAV

    عدد محاسبه شده برای NAV شرکت ها در اغلب مواقع نزدیک به ارزش دفتری یا برابر با آن است. در مورد شرکت هایی که انتظار دارند رشد بالایی داشته باشند، ارزش NAV از عدد محاسبه شده برای آن بیشتر است. در اکثر مواقع NAV برای پیدا کردن سرمایه گذاری های زیر قیمت یا بالاتر از قیمت نسبت به ارزش بازار مقایسه می شود.

    گروه متیس مشاور 24 ساعته شما

    پیشرفت های صورت گرفته در حوزه مالی باعث شده است که امروزه ابزارهای مختلفی برای تصمیم گیرهای مالی در دسترس باشد که هر کدام از آنها کاربردهای خاص خودشان را دارند. سایت متیس تلاش دارد تا با استفاده از کارشناسان خبره در این حوزه خدمات مختلفی من جمله خدمات ارزش گذاری و محاسبه اررزش خالص دارایی به شما عزیزان ارائه نماید. پس هم مسیر ما باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: