ارزش گذاری چیست (به زبان ساده)

دسته بندی :ارزش گذاری, مطالب جدید ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ رضا رشیدی 1803
طرح کسب و کار، طرح توجیهی
  • ارزش گذاری (valuation) در ساده ترین تعریف ارائه شده عبارت از تعیین ارزش فعلی یا ارزش اقتصادی یا ارزش ذاتی یک دارایی، یک شرکت یا یک کسب و کار است. در واقع ازش گذاری به این سوال پاسخ می دهد که یک دارایی، شرکت یا کسب و کار چقدر می ارزد.

    یکی از مهمترین ارکان بحث های مالی امروزی عبارت از ارزش گذاری می باشد؛ به دلیل اهمیت خاص این موضوع روشهای زیادی برای ارزش گذاری دارایی ها، شرکت ها و کسب و کارها معرفی شده است. نکته قابل توجهی که وجود دارد عبارت از این مورد می باشد که در ارزش گذاری های مربوط به موارد مختلف، باید فاکتورهای متفاوتی را مد نظر قرار داد. برای مثال در حین ارزش گذاری دارایی ها باید پتانسیل ایجاد درآمد، مخارج صرف شده، ارزش بازاری و سایر موارد مشابهی که در ارزش دارایی تاثیر دارند مورد توجه قرار بگیرند. همچنین ارزش گذاری شرکت ها بر مبنای شاخص هایی از قبیل ظرفیت رشد، پتانسیل گسترش، طول مدت حیات، توانایی های تیم مدیریتی، میزان درآمد فعلی، چشم انداز مربوط به درآمد آتی و سایر موارد ارزش گذاری می شود.

    مفهوم ارزش گذاری

    همانطور که خود شما  هم مستحضر هستید، کلمه “ارزش” در علوم مختلف معانی مختلفی پیدا کرده است. ولی در حوزه بحث ما که مربوط به مسائل مالی است، ارزش عبارت از ارزش فعلی یک کسب و کار، شرکت یا دارایی می باشد. ارزش فعلی یک بیان دیگری از ارزش ذاتی، اقتصادی یا منصفانه است.

    ارزش گذاری کسب و کار چیست؟

    ارزش گذاری کسب و کار عبارت از یک فرآیند عمومی مربوط به تعیین ارزش اقتصادی کل کسب و کار یا یک واحد شرکتی است. ارزش گذاری شرکت می تواند برای اهداف مختلف، شامل ارزش فروش، مشخص کردن مالکیت شرکا، وضع مالیات و حتی فرآیند طلاق و جدایی به کار گرفته شود. معمولا مالکان کسب و کارها به منظور بدست آوردن یک تخمین هدفمند در مورد ارزش کسب و کارشان از یک ارزیاب تجاری حرفه ای استفاده می کنند.

    اصول مربوط به ارزش گذاری کسب و کار

    موضوع ارزش گذاری کسب و کار یکی از بحث های اصلی فایننس شرکتی هم می باشد. ارزش گذاری کسب و کار معمولا زمانی صورت می گیرد که یک شرکت به دنبال فروش کل یا بخشی از عملیات ها باشد یا به دنبال ادغام با یک شرکت دیگر یا بدست آوردن آن باشد. ارزش گذاری یک کسب و کار عبارت از فرآیند مربوط به تعیین ارزش فعلی یک کسب و کار، استفاده از ابزارهای هدفمند و ارزیابی تمامی جنبه های یک کسب و کار می باشد.

    ارزش گذاری یک کسب و کار می تواند شامل تحلیل مدیریت شرکت، ساختار سرمایه ای آن، چشم اندازهای درآمدی آینده آن یا ارزش بازاری سرمایه های آن می باشد. ابزارهای مورد استفاده در ارزیابی می تواند مابین ارزیاب کننده ها، کسب و کارها و صنایع مختلف متفاوت باشد. رهیافت های رایجی که برای ارزش گذاری کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند شامل بررسی وضعیت های مالی، مدل های نرخ تنزیل جریان پولی و مقایسه با شرکت های مشابه می باشد.

    ارزش گذاری همچنین نقش مهمی در گزارش مالیاتی دارد. معمولا شرکت های بر مبنای ارزش بازاری ارزش گذاری می شوند. برخی از مواردی که با مالیات هم مرتبط هستند (همانند فروش، خرید یا هدیه دادن سهام یک شرکت) بر اساس این ارزش گذاری میزان مالیاتشان مشخص می شود.

    تخمین ارزش واقعی یک کسب و کار هم هنر و هم علم می باشد؛ یک سری مدل های مشخص شده ای وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، ولی انتخاب کردن یک مورد مناسب و ورودی های صحیح می تواند یک مورد شخصی باشد که بستگی به سلیقه افراد دارد.

    گواهی نامه های مربوط به ارزش گذاری یک کسب و کار

    در ایالات متحده، عنوان Accredited in Business Valuation (ABV) یک عنوان حرفه ای و تخصصی است و به حسابدارانی همانند CPA داده می شود که در محاسبه ارزش کسب و کارها تخصص دارند. گواهی نامه ABV با موسسه آمریکایی حسابداران عمومی مجاز یا AICPA (the American Institute of Certificate Accountants) اشتباه گرفته می شود، در حالیکه باید برای کامل کردن یک فرآیند کاربردی، آزمون دادن، برآورد کردن حداقل ملزومات آموزشی و تجربه کسب و کار و پراخت هزینه گواهی نامه (در سال 2018 هزینه سالیانه مجوز ABV برابر با 380 دلار بود) داوطلب شود تا مدارک مورد نیاز را کسب کند.

    همچنین دارندگان گواهی نامه هم باید حداقل استاندارندهای مربوط به تجربه کاری و یادگیری مداوم را رعایت کنند تا مجوز ABV آنها اعتبار داشته باشد. دارندگان این مجوز می توانند با نام خودشان از مجوز ABV استفاده کنند و فرصت های شغلی و اعتبار حرفه ای بالاتری را بدست آورند. در کانادا Chartered Business Valuator (CBV) یک مجوز حرفه ای برای متخصصان ارزیابی کسب و کار می باشد. این مجوز از طریق موسسه کانایی ارزیاب های کسب و کار مجاز ارائه می شود. سایر کشورها هم با توجه به فضای کسب و کاری که دارند، متخصصان ارزیابی و ارزش گذاری را به دارا بودن یک سری گواهی نامه های داخلی و بعضا گواهی نامه های خارجی ملزم کرده اند.http://www.investopedia.com

    طرح توجیهی فنی و اقتصادی چیست؟
    طرح توجیهی چیست و انواع آن کدامند؟
    ساختار سازمانی چیست و انواع آن کدام اند؟ (بخش اول)
    اصلاح ساختار سازمان و روند ها

     

    برای درخواست جلسه مشاوره رایگان حضوری تماس بگیرید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. saber گفته؛
      18:19 1401/01/16

      hi, many thanks for your comment.

    2. One can learn something new here everyday. Im a regular for most of those blogs, but still didnt know about a couple of them. Clint Stolpe

    3. The confidence <3 Always knew childish is incredibly talented. Anton Galmore

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: