ارزش گذاری یک مفهوی کلیدی و پرکاربرد

دسته بندی :ارزش گذاری, مطالب جدید ۲ مهر ۱۴۰۲ رضا رشیدی 3670
طرح کسب و کار، طرح توجیهی
  • جهت دریافت مشاوره رایگان ارزش گذاری تماس بگیرید : 91091576 – 021

    ارزش گذاری (valuation) در ساده ترین تعریف ارائه شده عبارت از تعیین ارزش فعلی یا ارزش اقتصادی یا ارزش ذاتی یک دارایی، یک شرکت یا یک کسب و کار است. در واقع ازش گذاری به این سوال پاسخ می دهد که یک دارایی، شرکت یا کسب و کار چقدر می ارزد.

    یکی از مهمترین ارکان بحث های مالی امروزی عبارت از ارزش گذاری می باشد؛ به دلیل اهمیت خاص این موضوع روشهای زیادی برای ارزش گذاری دارایی ها، شرکت ها و کسب و کارها معرفی شده است. نکته قابل توجهی که وجود دارد عبارت از این مورد می باشد که در ارزش گذاری های مربوط به موارد مختلف، باید فاکتورهای متفاوتی را مد نظر قرار داد. برای مثال در حین ارزش گذاری دارایی ها باید پتانسیل ایجاد درآمد، مخارج صرف شده، ارزش بازاری و سایر موارد مشابهی که در ارزش دارایی تاثیر دارند مورد توجه قرار بگیرند. همچنین ارزش گذاری شرکت ها بر مبنای شاخص هایی از قبیل ظرفیت رشد، پتانسیل گسترش، طول مدت حیات، توانایی های تیم مدیریتی، میزان درآمد فعلی، چشم انداز مربوط به درآمد آتی و سایر موارد ارزش گذاری می شود.

    مفهوم ارزش گذاری

    همانطور که خود شما  هم مستحضر هستید، کلمه “ارزش” در علوم مختلف معانی مختلفی پیدا کرده است. ولی در حوزه بحث ما که مربوط به مسائل مالی است، ارزش عبارت از ارزش فعلی یک کسب و کار، شرکت یا دارایی می باشد. ارزش فعلی یک بیان دیگری از ارزش ذاتی، اقتصادی یا منصفانه است.

    ارزش گذاری کسب و کار چیست؟

    ارزش گذاری کسب و کار عبارت از یک فرآیند عمومی مربوط به تعیین ارزش اقتصادی کل کسب و کار یا یک واحد شرکتی است. ارزش گذاری شرکت می تواند برای اهداف مختلف، شامل ارزش فروش، مشخص کردن مالکیت شرکا، وضع مالیات و حتی فرآیند طلاق و جدایی به کار گرفته شود. معمولا مالکان کسب و کارها به منظور بدست آوردن یک تخمین هدفمند در مورد ارزش کسب و کارشان از یک ارزیاب تجاری حرفه ای استفاده می کنند.

    ارزش گذاری که امروزه بیشتر در حوزه مالی بکار گرفته می شود، عبارت از تعیین ازش فعلی یک شرکت، کسب و کار، دارایی و موارد مشابه می باشد. از مهمترین دلایل تعیین ارزش می توان به مشخص کردن ارزش معامله، جذب سرمایه و تامین مالی، ادغام یا تملیک و همچنین همکاری مشترک اشاره کرد.

    فرآیند تعیین ارزش هم به صورت ذهنی و هم به صورت عینی و با استفاده از روشهای علمی موجود انجام می شود و علم آمار و اقتصادسنجی نقش مهمی در این حوزه دارند. معمولا در ارزش گذاری شرکت، سهام، دارایی های نامشهود، بدهی، اوراق قرضه، پیشبینی مربوط به درآمد آتی و ارزش بازاری مورد توجه و بررسی قرار می گیرد. بدیهی است که در این حالت باید از روشهای علمی موجود استفاده کرد تا تحلیل و بررسی  صورت گرفته قابل اطمینان باشد.

    مقاله پیشنهادی:   بازار چیست و انواع آن کدامند؟

    روشهای ذهنی بیشتر در رابطه با مواردی همانند نحوه مدیریت که با هیچ مقیاس کمّی قابل بررسی نمی باشد، بکار گرفته می شود.

    مفهوم ارزش گذاری

    حوزه های مختلف ارزش گذاری

    امروزه ارزش گذاری هر حوزه ای که با درآمد، سود، جذب سرمایه، تعیین ارزش و موارد مشابه سر و کار دارد را شامل می شود. برای مثال ارزش گذاری اقتصادی یکی از مباحث جدیدی است و ارزش کالا و خدماتی را تعیین می کند که ارزش بازاری معینی ندارند. مطالعات صورت گرفته بر روی این کالاها، برای مثال منابع طبیعی، نشان می دهد که تخمین های صورت گرفته یک سری ناسازگاری هایی با یکدیگر دارند و این موضوع منجر به بروز رسانی و اصلاح روش های در دسترس می شود.

    بنابراین می توان گفت که امروزه خدمات ارزش گذاری علاوه بر حوزه های متعارف (همانند ارزش گذاری کسب و کار، سهام، شرکت و …) یک سری حوزه های جدیدی را هم شامل شده است که این موضوع منجر به ایجاد پیشرفت های جدید در این حوزه و معرفی روش های نوین گردیده است.

    اهداف و کاربردهای ارزش گذاری

    تحلیلگران حوزه های مالی اهداف متفاوتی در پروسه تعیین ارزش دارند که برخی از آنها عبارتند از:

    • انتخاب سهام
    • ارزیابی رویدادهای شرکتی
    • ارزیابی شرکت های غیربورسی
    • ارائه شاخص ارزیابی عملکرد
    • تعیین ارزش استارت آپ ها
    • پرداخت از طریق سهام

    انتخاب سهام

    امروزه شناسایی سهام مناسب به یک بحث عمومی تبدیل شده است. تحلیل گران همواره تلاش دارند که ارزش ذاتی سهام را مشخص و آن را با قیمت بازار مقایسه کنند تا سهام کم ارزشیابی شده (ارزنده) و سهام بیش ارزیابی شده (غیرارزنده) را شناسایی کنند و بر اساس آن توصیه به خرید، فروش یا نگهداری سهام کنند.

    جهت دریافت مشاوره رایگان ارزش گذاری تماس بگیرید : 91091576 – 021

    ارزیابی رویدادهای شرکتی

    رویدادهای شرکت عبارت از واگذاری، ادغام، تملیک، تجزیه سهام یا تغییر در ساختار شرکت می باشند که بر روی درآمدهای آتی شرکت و ارزش سهام تاثیرگذار هستند.

    ارزیابی شرکتهای غیربورسی

    به دلیل اینکه قیمت سهام این شرکتها مشخص نمی باشد، ارزش گذاری در تعیین ارزش سهام آنها مفید می باشد. این نوع تعیین ارزش بیشتر در حین عرضه اولیه اهمیت پیدا می کند.

    اهداف و کاربردهای ارزش گذاری

    ارائه شاخص ارزیابی عملکرد

    فعالیت موسسات اقتصادی و عملکرد مدیران یکی از حوزه های مورد علاقه ارزش گذاران شرکت است. سرمایه گذاران از طریق بررسی نسبت های مالی اطلاعات خودشان را در این حوزه افزایش می دهند.

    تعیین ارزش استارت آپ ها

    معمولا استارت آپ ها برای ادامه فعالیت و رشد به جذب سرمایه نیاز دارند. تعیین ارزش به این شرکت ها کمک می کند تا سرمایه گذاران انگیزه بیشتری برای همکاری با آنها پیدا کنند.

    پرداخت از طریق سهام

    برخی از شرکت ها سهام خودشان را به عنوان پاداش یا بخشی از درآمد به کارکنان خودشان واگذار می کنند. در این موارد به منظور تعیین تعداد سهامی که باید به هر یک از کارکنان اختصاص داده شود، ارزش گذاری ضرورت دارد.

    تعیین ارزش سهام یک شرکت

    تعیین ارزش سهام عبارت از تخمین ارزش ذاتی سهام شرکت می باشد که یک فرآیند پیچیده ای است. تحلیلگران به منظور مشخص کردن ارزش سهام یک شرکت در ابتدا یک درک و شناخت کامل و همه جانبه از شرایط اقتصادی، صنعت و جایگاه شرکت از نظر رقابت پذیری به دست می آورند، عملکرد آتی شرکت را از نظر فروش و سود آوری پیشبینی می کنند، با توجه به ویژگی های شرکت و هدف موجود یک روش تعیین ارزش مناسب انتخاب می کنند، بر اساس پیشبنی بعمل آمده برای عملکرد آتی شرکت، ارزش شرکت را محاسبه می کنند و در نهایت نتایج به دست آمده را منتشر و توصیه به سرمایه گذاری می کنند یا سرمایه گذاری مورد نظر را غیرموجه بیان می کنند.

    مقاله پیشنهادی:   تاریخچه برنامه ریزی در ایران و جهان (قسمت دوم)

    تعیین ارزش سهام یک شرکت

    روش های تعیین ارزش سهام

    امروز روش های متنوعی برای تعیین ارزش سهام در دسترس می باشند که دلیل اصلی آن تنوع فعالیت ها، ساختارهای  مالی و حوزه های فعالیت شرکت ها می باشد. با این وجود تمامی روش های موجود در دو گروه کلی روش مطلق یا مستقل و روش نسبی یا قیاسی تقسیم بندی می شوند.

    روش مطلق

    در این روش تعیین ارزش بر اساس فاکتورهای بنیادی صورت می گیرد و اطلاعات موجود در صورت های مالی مورد بهره بردار قرار می گیرند. روش های ارزیابی همانند جریان های نقدی، نرخ رشد، سود سهام و ارزش دارایی ها و مدل هایی همانند تنزیل جریان نقدی، خالص ارزش دارایی و تنزیل سود نقدی در این گروه قرار دارند.

    روش نسبی

    همانطور که از اسم این روش مشخص است، در روش نسبی وضعیت شرکت با سایر شرکتها مقایسه می شود. بنابراین ارزش یک شرکت صرفا ارزش ذاتی و واقعی شرکت نخواهد بود، بلکه وضعیت سایر شرکت ها از طریق یک سری نسبت ها و ضرایب در تعیین ارزش شرکت مورد نظر تاثیر گذار خواهد بود.

    پرکاربردترین روش نسبی که در حین تعیین ارزش استفاده می شود، روش P/E یا نسبت قیمت به سود است.

    مزیت روشهای نسبی در مقایسه با روشهای مطلق عبارت از سهولت محاسبات و مفاهیم موجود می باشد، ولی ممکن است یک سری نکات مهم و حساسی در تفسیر نسبت ها مورد غفلت قرار گیرند.

    چالش های موجود در تعیین ارزش

    با توجه به موارد بیان شده، ارزش گذاری یک فرآیند پیچیده ای می باشد و به همین دلیل همواره با یک سری چالش هایی مواجه است. شاید مهمترین چالشی که در این فرآیند مطرح باشد، عبارت از عدم دسترسی به اطلاعات شرکت ها و همچنین اختلاف موجود برای انتخاب بهترین و مناسبترین روش تعیین ارزش باشد.

    باید توجه داشت که دسترسی به اطلاعات شرکت، حتی شرکت های بورسی که صورت های مالی آنها بصورت مرتب منتشر می شود، به راحتی امکان پذیر نیست.

    همچنین با توجه به اینکه امروزه روش های متنوعی برای تعیین ارزش در دسترس می باشد، هر یک از روش ها می توانند با توجه به شرایط و رشد شرکت و نوع فعالیت شرکت مزایا و معایبی داشته باشد. این موضوع می تواند به محل بحث کارشناسان حوزه ارزش گذاری تبدیل شود.

    اصول مربوط به ارزش گذاری کسب و کار

    موضوع ارزش گذاری کسب و کار یکی از بحث های اصلی فایننس شرکتی هم می باشد. ارزش گذاری کسب و کار معمولا زمانی صورت می گیرد که یک شرکت به دنبال فروش کل یا بخشی از عملیات ها باشد یا به دنبال ادغام با یک شرکت دیگر یا بدست آوردن آن باشد. ارزش گذاری یک کسب و کار عبارت از فرآیند مربوط به تعیین ارزش فعلی یک کسب و کار، استفاده از ابزارهای هدفمند و ارزیابی تمامی جنبه های یک کسب و کار می باشد.

    ارزش گذاری یک کسب و کار می تواند شامل تحلیل مدیریت شرکت، ساختار سرمایه ای آن، چشم اندازهای درآمدی آینده آن یا ارزش بازاری سرمایه های آن می باشد. ابزارهای مورد استفاده در ارزیابی می تواند مابین ارزیاب کننده ها، کسب و کارها و صنایع مختلف متفاوت باشد. رهیافت های رایجی که برای ارزش گذاری کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرند شامل بررسی وضعیت های مالی، مدل های نرخ تنزیل جریان پولی و مقایسه با شرکت های مشابه می باشد.

    مقاله پیشنهادی:   مشاوره بازاریابی

    ارزش گذاری همچنین نقش مهمی در گزارش مالیاتی دارد. معمولا شرکت های بر مبنای ارزش بازاری ارزش گذاری می شوند. برخی از مواردی که با مالیات هم مرتبط هستند (همانند فروش، خرید یا هدیه دادن سهام یک شرکت) بر اساس این ارزش گذاری میزان مالیاتشان مشخص می شود.

    تخمین ارزش واقعی یک کسب و کار هم هنر و هم علم می باشد؛ یک سری مدل های مشخص شده ای وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، ولی انتخاب کردن یک مورد مناسب و ورودی های صحیح می تواند یک مورد شخصی باشد که بستگی به سلیقه افراد دارد.

    گواهی نامه های مربوط به ارزش گذاری یک کسب و کار

    در ایالات متحده، عنوان Accredited in Business Valuation (ABV) یک عنوان حرفه ای و تخصصی است و به حسابدارانی همانند CPA داده می شود که در محاسبه ارزش کسب و کارها تخصص دارند. گواهی نامه ABV با موسسه آمریکایی حسابداران عمومی مجاز یا AICPA (the American Institute of Certificate Accountants) اشتباه گرفته می شود، در حالیکه باید برای کامل کردن یک فرآیند کاربردی، آزمون دادن، برآورد کردن حداقل ملزومات آموزشی و تجربه کسب و کار و پراخت هزینه گواهی نامه (در سال 2018 هزینه سالیانه مجوز ABV برابر با 380 دلار بود) داوطلب شود تا مدارک مورد نیاز را کسب کند.

    همچنین دارندگان گواهی نامه هم باید حداقل استاندارندهای مربوط به تجربه کاری و یادگیری مداوم را رعایت کنند تا مجوز ABV آنها اعتبار داشته باشد. دارندگان این مجوز می توانند با نام خودشان از مجوز ABV استفاده کنند و فرصت های شغلی و اعتبار حرفه ای بالاتری را بدست آورند. در کانادا Chartered Business Valuator (CBV) یک مجوز حرفه ای برای متخصصان ارزیابی کسب و کار می باشد. این مجوز از طریق موسسه کانایی ارزیاب های کسب و کار مجاز ارائه می شود. سایر کشورها هم با توجه به فضای کسب و کاری که دارند، متخصصان ارزیابی و ارزش گذاری را به دارا بودن یک سری گواهی نامه های داخلی و بعضا گواهی نامه های خارجی ملزم کرده اند.http://www.investopedia.com

    دریافت خدمات ارزش گذاری

    امروزه صاحبان شرکتهایی که به دنبال جذب سرمایه، رشد، ادغام و موارد مشابه داشته باشند، باید بتوانند ارزش شرکت خودشان را با استفاده از بروزترین دانش و دقیق ترین دانش مشخص کنند تا عدد مشخص شده قابل اعتماد باشد. سایت متیس با در نظر داشتن این نکته مهم و با استفاده از خبره ترین کارشناسان در حوزه تعیین ارزش، این قابلیت را دارد که ارزش شرکت شما را در سریع ترین زمان و با دقیقترین روش مناسب تعیین کند تا شما با اتکای به آن بتوانید سرمایه گذاران مد نظر خودتان را ترغیب به مشارکت کنید.

    طرح توجیهی فنی و اقتصادی چیست؟
    طرح توجیهی چیست و انواع آن کدامند؟
    ساختار سازمانی چیست و انواع آن کدام اند؟ (بخش اول)
    اصلاح ساختار سازمان و روند ها

    جهت دریافت مشاوره رایگان ارزش گذاری تماس بگیرید : 91091576 – 021

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: