چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

ابزارهای مالی

راهنمای مطالعه

  • اوراق بدهی چیست و چگونه در آن سرمایه گذاری کنیم؟

    گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان قبل از سرمایه گذاری در اوراق بدهی، به شما خواهد آموخت چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنید. برای سرمایه گذاری در اوراق بدهی ابتدا باید آن ها را به خوبی بشناسیم وبرحسب نیاز یکی از 10مورد اوراق موجود در بازار بورس را برای رفع نیاز خود انتخاب و سرمایه گذاری کنیم.

    در نوشتار قبل پس از تعریف اوراق بدهی، انواع آن را به خوبی بیان کردیم. در این نوشتار همراه با گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان خواهیم آموخت که اوراق بدهی چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توانیم بر روی آن ها سرمایه گذاری کنیم.

    مطمئنا شماهم که در این جامعه زندگی می کنید برای رفع نیاز مسکن، خودرو و یا هر کالایی دیگر به دلیل عدم نقدینگی کافی به شعبات بانک های مختلف جهت اخذ وام مراجعه کرده باشید.

    سرمایه گذاری در بورس

    در کنار افراد هستند برخی از سازمان های تجاری که جهت تامین مالی خود به بانک ها مراجعه کرده باشند. عمدتا سازمان های تجاری برای تامین مالی خود نیازمند وام هایی با مبالغ بالا هستند که بانک ها توانایی پرداخت این تسهیلات را ندارند به همین خاطر سازمان های تجاری ناگزیر هستند از راه های دیگری برای رفع نیاز خود اقدام نمایند.

    مقاله پیشنهادی:   بهترین طرح کسب و کار(بخش دوم)

    اوراق بدهی راهی برای تامین سرمایه های خرد وکلان

    انتشار اوراق بدهی گزینه مناسبی برای سازمان های تجاری جهت رفع نیاز مالی است که از این طریق آن ها علاوه پیاده سازی طرح ها عمرانی و… ، با ایمن کردن ریسک پرتفوی سرمایه گذاری سرمایه گذاران در بازار سرمایه، ریسک سرمایه گذاری را  با پرداخت سود ثابت تا حد قابل توجهی کاهش می دهند.

    چه کسی اوراق بدهی را منتشر می کند؟

    این اوراق عمدتا توسط دولت منتشر می شوند و اصل و فرع اوراق مذکور توسط دولت تعهد می شود به همین خاطر است که اوراق بدهی را بدون خطر و مورد اطمینان سرمایه گذاران می دانند، این عبارت مفهوم آن را دارد که سرمایه گذار به خیالی آسوده سرمایه خود را محلی سرمایه گذاری کرده است که از طریق آن سود ضمانت شده دریافت می کند.

    اوراق بدهی چه ویژگی هایی دارند؟

    کلیه اوراق بدهی مشخصات مشترکی دارند که با آن‌ها شناخته و تعریف می‌شوند. براساس این ویژگی ها این اوراق در دو بازار فرابورس و بازار اصلی قابل معامله هستند.

    1-تاریخ سررسید

    تاریخ پایان یک دوره اوراق بدهی، تاریخ سررسید گفته می‌شود. در این تاریخ دارنده اوراق می تواند ارزش اسمی اوراق خود را از صادرکننده درخواست نماید.

    ۲_ارزش اسمی

    اصل مبلغ وام، ارزش اسمی است که در تاریخ سررسید به خریدار اوراق بازپرداخت می‌گردد.

    3_نرخ سود اسمی

    به نرخ بهره‌ای گفته می‌شود که به طور دوره‌ای و تا سررسید اوراق پرداخت می‌گردد.

    ۴_ قیمت فروش

    اگر دارنده اوراق قصد نداشته باشد که تا تاریخ سررسید اوراق خود منظر بماند، می تواند اوراق خود را در روزهای باز بازار و قیمت روز بازار به خریدار بفروشد(قیمت بازار براساس نرخ سود بازار پول تعیین می شود).

    ۵_ نرخ سود تا سررسید  (YTM)

    چنان‌چه سرمایه گذار اوراق بدهی خود را در اولین روز انتشار خریداری کند، نرخ سودش نرخ سود اسمی است. ولی اگر بعد از انتشار و به قیمت تعیین‌شده بازار اقدام به خرید اوراق نموده و آن‌ها را تا سررسید نگه‌داری کند، نرخ سود تا سررسید یا YTM  نامیده می‌شود. نکته ای که سرمایه گذار باید به آن توجه داشته باشد آن است که اوراق بدهی با بیشترین YTM لزوماً به معنی بهترین سرمایه‌گذاری نیست.

    مقاله پیشنهادی:   سرمایه گذاری چیست و چه مدل‌هایی دارد؟

    کدام نوع اوراق مناسب تر است؟

    گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان معتقد است، اوراقی مناسب تر است که بتواند برحسب شراط حاکم نیاز سرمایه گذار را به خوبی پاسخ دهد به همین منظور در ادامه انواع اوراق را با ویژگی های آن ها معرفی خواهیم کرد.

    1-اوراق قرضه(به دلیل ایرادات فقهی موجود در اوراق قرضه، در بازار سرمایه ایران قابل معامله نیست)

    2-اوراق صکوک

    2-1. اوراق اجاره

    صکوک اجاره از مهمترین صکوکی است که دارنده آن به صورت مشاع(قانونی) مالک میزان سرمایه گذاری خود است که براساس قرارداد به مصرف کننده واگذار شده است این بدان مفهوم است که براساس مالکیت مشاع دارنده میتواند آن را در بازار ثانویه معامله کرد. در قرارداد صکوک اجاره منفعت دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها در برابر اجاره بها از موجر به مستاجر منتقل می شود.

    2-2.اوراق مرابحه

    اوراق مرابحه، اوراقی است که در آن بایع(فروشنده) قیمت تمام شده کالا (قیمت خرید، هزینه حمل و نقل، انبارداری و…) را به اطلاع مشتری می رساند و پس از آن درخواست مبلغی اضافه به عنوان سود می کند. بیع مرابحه می­تواند به‌صورت نقد یا نسیه منعقد شود و درصورتی‌که نسیه باشد به‌طورمعمول نرخ سود آن بیشتر است.

    اوراق مرابحه

    2-3. اوراق مضاربه

    اوراق مضاربه اوراقی است که در آن مالک، سرمایه خود را در اختیار عامل قرار می دهد تا صرفا با فعالیت بازرگانی خود سود حاصل را با درصدی که از پیش به توافق رسیده باشند تقسیم کنند. در قرارداد مضاربه در صورتی که عامل کوتاهی نکرده باشد وفعالیت بازرگانی زیان کرده باشد، زیان وارده متوجه مالک سرمایه می شود.

    3-اوراق مشارکت

    3-1.اوراق مشارکت ساده

    اوراق مشارکت ساده قراردادی است که درآن سرمایه گذار در پروژه خاصی شریک شده و پس از اجرای پروژه رابطه او با ناشر به پایان می رسد. این اوراق براساس شرایط فقهی و حقوقی خاص ازجمله تضمین بازپرداخت اصل وسود، معامله می شوند.

    3-2.اوراق مشارکت مرکب

    این اوراق توسط شرکت های سهامی عام منتشر شده و مرسوم ترین آن:

    الف) اوراق مشارکت قابل تعویض با سهام:

    این اوراق توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر شده و در سررسید نهایی با سهام سایر شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تعویض می‌شود.

    ب) اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام :

    این اوراق توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر شده که در هنگام سررسید و یا در زمان افزایش سرمایه قابلیت بدیل شدن به سهام شرکت های ناشر را دارد.

    مقاله پیشنهادی:   مشاغل خانگی بیمه می شوند؟
    3-3.گواهی سپرده

    3-3-1.گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام به گواهی اطلاق میشود که سرمایه گذار با سپرده گذاری مدت دار نزد بانک با سررسید مشخص، گواهی سپرده مدت دار صادره ویژه سرمایه گذار عام بانام یا بی نام را دریافت می کند.

    سپرده گذاری

    3-3-2.گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص به سپرده‌هایی اطلاق می‌گردد که بانک برای تجهیز منابع و تأمین مالی طرح‌های جدید تولیدی، ساختمانی، خدماتی و نیز توسعه و تکمیل طرح‌های سودآور موجود با سررسید مشخص افتتاح می‌نماید و این اوراق را در ازاء افتتاح سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص صادر می‌نماید.

    اوراق بدهی را چگونه خریداری کنیم؟

    خرید و مقایسه اوراق بدهی بر مبنایی خاص صورت می‌گیرد که گروه مشاوران خبره کسب وکار ایرانیان در ادامه به این موضوع پرداخته است ‌که چه اوراقی برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر است. همان‌طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، برخی از اوراق بدهی بدون پرداخت سود دوره‌ای هستند و برخی نیز دارای پرداخت سود با دوره‌های پرداخت مختلف و نرخ سود اسمی هستند.

    برای خرید اوراق بدهی باید معیارهای زیر در نظر گرفته شود:

    • نرخ سود سالیانه (YTM)
    • اصل تنزیل (discounting)
    • ریسک نکول

    ریسک نکول اوراق به معنای آن است که صادرکننده قادر نباشد در زمان سررسید به تعهدات خود در بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه گذاری شده عمل نماید.

    • ریسک نقدشوندگی

    ریسک نقد شوندگی بدان معناست که سرمایه گذار به سهولت نتواند دارایی خود را در بازار به وجه نقد تبدیل کند، اصطلاحا برای او مشتری وجود نداشته باشد.

    • سود پرداختی

    بورس و فرابورس، شباهت ها تفاوت ها

    سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟

    آموزش قراردادهای اختیار معامله زعفران

    آشنایی با معاملات قراردادهای آتی زعفران

    قراردادهای سلف موازی استاندارد

    چگونه بر روی طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    اختیار متعارف و غیرمتعارف تفاوت ها و شباهت ها

    کاربرد قرارداد اختیار معامله

    اختیارات نامتعارف و مدیریت ریسک بازار

    گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    کسب وکار الکترونیک راهی برای بهتر دیده شدن

    چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

    عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    سایت بورس کالای ایران

    سایت TSETMC  

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: