سرمایه گذاری در شرکت نوپا ومراحل مختلف آن

سرمایه گذاری در شرکت نوپا ومراحل مختلف آن
  • پشتیبان اول: سرمایه گذار مرحله کشت ایده

    نوپاها (استارت آپ ها) در فاز نخست، به خودگردانی(Bootstrapping) متکی هستند. در این مرحله با استفاده از اندوخته های خود، کمک گرفتن از خانواده، قرض و خورده درآمدها ایده خود را جلو می برند. اولین حامی استارتاپ ها، سرمایه گذاران مرحله کشت ایده هستند. یک کارآفرین می‌تواند با یک جستجوی محلی اینترنتی، افراد مختلفی را برای سرمایه‌گذاری پیدا کند. در این مرحله سرمایه‌گذار طبق قوانین و فرمت های پذیرفته شده در بازار بخشی از سهام شرکت نوپا را خریداری می‌کند. شرکت، ارزش گذاری اولیه و سپس سرمایه جذب می شود. سرمایه صید (seed) به معنی دانه گذاری است. یعنی سرمایه گذار به کسب و کار کمک می‌کند تا به درآمد‌های اولیه برسد یا اینکه برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی آماده شود.

    پول صید

    پول صید می تواند شامل کمک دوستان و فامیل به افراد خیر یا سرمایه گذاران جمعی نیز بشود. پول صید می توانند برای فعالیت های اولیه همانند تحقیقات بازار یا توسعه محصول هزینه شود. همانطور که گفته شد، خود کارآفرینی نیز می‌تواند از سرمایه‌گذاران اولیه باشد. سرمایه اولیه کار آفرین می تواند پس انداز یا وام باشد. سرمایه اولیه می‌تواند تا ۵۰ هزار دلار را دربرگیرد. سرمایه صید با سرمایه سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital) فرق می کند چرا که جزئیات و پیچیدگی کمتری دارند. ریسک در سرمایه‌گذاری صید نسبت به سایر سرمایه گذاری ها بالاتر است چرا که پروژه کاملاً برای سرمایه گذاری مشخص نشده است و نمی تواند آن را ارزش گذاری کند.

    نیازمندی استارت آپ به پول صید

    استارت آپ برای پوشش هزینه ها و حقوق به مدت ۳ تا ۶ ماه به این پول نیاز دارد. در مرحله آغازین (early stage) است و محصول آن ارائه یا ایده نهایی نشده است. در این مرحله، استارت آپ هنوز در حال جستجوی مشتریان خود، کشف بازار و استخراج مدل کسب و کار نهایی خود است و برای همین به آن مرحله، مرحله جستجو می گویند. سرمایه جذب شده در این مرحله برای آن است که استارت آپ ۶ ماه دوام بیاورد تا بتواند فرضیات ایده خود را اعتبارسنجی کرده و با چرخش ایده اولیه و تغییر آن به ایده اصلی و مورد نهایی کسب و کار نزدیک شود.

    مقاله پیشنهادی:   ارکان تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی

    کاربرد سرمایه گذاری صید در صنایع مختلف

    سرمایه گذاری صید، سنتی شناخته شده در آمریکاست و حتی در صنایع دیگر نیز معنا دارد؛ در صنعت سینما، موسیقی، کمپین های سیاسی و… . سرمایه گذار صید بخشی از سهام شرکت را شامل می شود. سرمایه‌گذاران اولیه صید عموما در قالب شبکه‌ای غیر رسمی و مردمی فعالیت می‌کنند. برخی از آنها، افراد شناخته شده ای هستند و برای خود برندی محسوب می‌شوند. ممکن است از کارآفرینان قدیمی باشند یا سرمایه گذاران ریسک پذیری باشند که همه جا وجود دارند. یک کارآفرین با چند جستجوی کوچک می‌تواند بسیاری از آنها را پیدا کند و از طرق مختلف از جمله ایمیل، وبسایت، تلفنی یا مراجعه به دفاتر کار آنها با سرمایه‌گذاران ملاقات کند.

    سرمایه گذاری در شرکت نوپا ومراحل مختلف آن

    گردآوری جمعی سرمایه

    اهمیت جمع آوری سرمایه برای ایده های نوپا و حمایت عمومی از آن منجر به ظهور پدیده دیگری به نام crowd funding یا «گردآوری جمعی سرمایه» یا اصطلاحاً «کمک‌های مردمی» شده است. این شیوه نخستین بار در امریکا و از طریق سایت kickstarter.com که خود یک نوپا بود، در زمینه نوپاها فعال شد. این سایت در کنار مجموعه بزرگ دیگری از سایت های مشابه نظیر Indiegogo و Sprowd فرصت دستیابی به سرمایه‌گذاری لازم را با مشارکت مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران خرد به جای یک سرمایه‌گذار واحد فراهم می‌کند.

    انواع سایت های گردآورنده سرمایه

    این سایت‌ها و مجموعه‌ها دو نوع اند: هدف یک نوع فراهم کردن سرمایه‌گذاری افراد عادی در فرصت ها و زمینه های کسب و کار نوپا است و هدف برخی دیگر کارآفرینی اجتماعی و مشارکت جمعی در تحقق بخشیدن به اهداف عام المنفعه می باشد، به همین علت ممکن است سرمایه‌گذاران آن انتظاری از بازگشت سرمایه خود نداشته باشد.

    روش کار در سایت ها گردآوری سرمایه

     کارآفرین یا هر شخصی با هر هدفی به وب سایت‌های مربوطه مراجعه کرده و هدف و هزینه‌های رسیدن به آن را تعیین می‌کند و مجموعه‌ای از پاداش‌ها، مزایا و شیوه‌های انتفاع از نتیجه را به سرمایه‌گذاران متناسب با حجم سرمایه‌گذاری شان پیشنهاد می کند تا انگیزه سرمایه‌گذاری را افزایش دهند و بعد از آن عموم مردم برای آن هدف پول می پردازند. هر پروژه در مدت معین باید به حداقل تعیین شده میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به خود دست یابد.

    مقاله پیشنهادی:   مارکسیسم چیست؟ احیای مارکسیسم، سرکوب سرمایه داری و تشدید فقر

    پس از پایان این دوره ، مبلغ جمع آوری شده به صاحب ایده تحویل و کار وی آغاز می‌شود. در سایت کیک استارتر اگر ایده یا پروژه نتوانند به مبلغ تعیین شده دست یابد، مبالغ جمع‌آوری شده به سرمایه‌گذاران بازگردانده می‌شود ،اما در مقابل گاهی تا ۱۰ برابر سرمایه مورد نیاز برای هدفی یا ایده پول جمع می‌شود. نمونه‌ای از انواع Crowd Funding را در سایت www.gofundme.com می توانید مشاهده کنید.

    روش کار در سایت ها گردآوری سرمایه

    مثال

    به عنوان مثال همکاری در خلق و انتشار کتاب مصور، ساخت فیلم مستند یا تولید وسیله ورزشی خاص از نمونه پروژه های سرمایه گذاری در مقابل دریافت سهام یا مزایا و خرید کفش برای بلند قد ترین فرد امریکا یا تامین هزینه سفر تفریحی برای یک بیمار سرطانی در شش ماه آخر عمر از جمله نمونه فعالیت های اجتماعی بدون بازگشت سرمایه هستند.

    پشتیبان دوم سرمایه گذار فرشته

    پس از اینکه سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده (seed funding) به نتیجه رسید و کسب و کار جان گرفت، نوبت به مرحله دوم سرمایه‌گذاری می رسد. در این مرحله فرشتگان سرمایه‌گذار (Angeles)  وارد می شوند. میزان سرمایه گذاری آنها تا حدود یک یا دو میلیون دلار هم می‌رسد. سرمایه‌ها بیشتر شخصی است. این میزان سرمایه گذاری توسط اشخاص حقیقی نشان از اهمیت و عمق موضوع در فرهنگ کسب و کار آن کشور داردt با این حال مدل سرمایه‌گذاری فرشته ها هنوز ایراداتی دارد که قوانین امریکا در پی رفع و تسهیل آن است.

    پشتیبان سوم سرمایه گذاران ریسک پذیر یا VC ها

    پس از آنکه سرمایه گذاری یک یا دو میلیون دلاری اشخاص فرشته به ثمر رسید، نوبت به ریسک‌پذیرها می رسد. تفاوت ریسک‌پذیر با فرشته این است که فرشته ها عموماً دارای شبکه غیررسمی از سهامداران حقیقی هستند که به صورت شخصی و با علایق شخصی به نوپاها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما ریسک‌پذیر ها مانند فرشته ها شخص نیستند، بلکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که به طور اختصاصی و حرفه ای بر روی استارت آپ ها و شرکت های نو با سرمایه‌گذاری می‌کند.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با ارزش گذاری و ابعاد مختلف آن

    شاید به همین علت باشد که به آنها Venture به مضمون ریسک‌پذیر و ماجراجو می‌گویند. ریسک‌پذیر به صورت ویژه و تمام وقت بر روی کسب و کارهایی که مرحله اولیه رشد خود را گذرانده‌اند، سرمایه‌گذاری می‌کند. آنها دارای قوانین و قراردادهای پیچیده‌تر و عمیقتر نسبت به فرشته ها هستند. ریسک پذیرها سرمایه بیشتر از یک میلیون دلار را تامین می‌کنند. شرکت سرمایه‌گذاری ریسک پذیر برای کسب و کار علاوه بر پول، مجموعه ای از امکانات مدیریتی و مشاوره ای فراهم می‌کند که این امکانات شامل مشاوره استراتژی ،بازاریابی، استخدام مدیران باتجربه ، حسابداری و غیره است که برای رشد کسب و کار لازم می باشد.

    تفاوت سرمایه‌گذاری ریسک پذیر با سایر روش های سرمایه گذاری

    سرمایه گذاری حوزه استارت آپ بر مشارکت مبتنی است و بر خلاف روش های متداول که سود مشخصی برای تامین کننده در نظر گرفته می‌شود بر ریسک مبتنی است و افق مالی ثابت و مشخصی ندارد؛ همچنین در وضعیت ریسک‌پذیر، نقش آنها با تامین نیاز مالی کسب و کار پایان نمی پذیرد و سرمایه گذار بر امور اجرایی نظارت داشته، به ارائه مشاوره آموزش و کمک های لازم جهت به ثمر نشستن و سودآوری کسب و کار نوپا نیز توجه دارد.

    تفاوت سرمایه‌گذاری ریسک پذیر با سایر روش های سرمایه گذاری

    به علاوه در این روش، برخلاف شیوه های کلاسیک، دانش فنی و مالکیت معنوی ایده در کنار مجموعه تلاش ها و گام های تیم صاحب ایده تا مرحله ورود سرمایه گذاری ریسک پذیر به عنوان حق و آورده قلمداد و به صورت علمی ارزش گذاری می شود. به علاوه در این روش فرآیند گزینش و بررسی‌های اقتصادی و مالی در مکانیزم اجرایی تامین مالی توسط ریسک‌پذیران، بسیار دقیق تر و قوی تر طراحی می‌شود تا با کاستن نرخ شکست در پروژه های منتخب در نهایت مجموعه بازدهی سبد سرمایه گذاری ها صورت گرفته با وجود بالاتر بودن نرخ شکست نسبت به روش های متداول، بالاتر باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. یدالله گفته؛
      09:50 1402/11/09

      با سلام بنده معلول جسمی و حرکتی هستم قصد راه اندازی شرکت نوآوران هوشمند متین که تولیدو…نرم افزار وابزارو…باهوش مصنوعی دارم خواهشمندم جهت مساعدت مالی برای فعالیتهایم از حمایت وپاسخگویی لطفا اقدامات لازم بفرمائید.باتشکر فراوان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: