متوقف شدن نمادها

بازار های مالی، بازار مشتقات
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]

    چرا نمادهای بازار بورس در برخی مواقع متوقف می شوند و دلیل بازگشایی آنها چه موردی می باشد؟

    متوقف شدن نمادها : یکی از ریسک های اصلی نقد شوندگی سهام عبارت از متوقف شدن می باشد. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد، در این مقاله سعی می شود تا دلایل متوقف شدن سهام و همچنین بازگشایی آنها در بورس و فرابورس به یک زبان ساده  از گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان توضیح داده شود. باید توجه داشته باشید که در مورد توقف ها و بازگشایی های سهام در برخی مواقع یک سری استثنائاتی هم پیش می آید. قبل از هر توضیحی بهتر است که با وضعیت مختلف نمادهای سهام در بازار بورس و فرابورس آشنا شویم.

    به طور کلی سهام موجود در بازارهای بورس و فرابورس دارای 5 وضعیت مختلف می باشند که به شرح ذیل هستند:

    پنج وضعیتی که برای نماد سهام بوجود می آید.

    اولین وضعیت عبارت از حالت مجاز است. همانطور که از عنوان این حالت هم مشخص است، در این شرایط سهام به شکل عادی و بدون هیچ مشکلی قابل معامله هستند.

    دومین وضعیت عبارت از وضعیت مجاز – محفوظ است. در این وضعیت نماد برای یک مدت زمانی متوقف می شود، ولی با این حال در حال بازگشایی می باشد. در این شرایط تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان این سهام می توانند سفارش بگذارند ولی نمی توانند معامله کنند؛ در واقع باید امیدوار باشند که نماد سهم مورد نظرشان به زودی باز شود. سفارشات صورت گرفته در این حالت در صف قرار می گیرند و به محض بازگشایی نماد قابل معامله می شوند.

    مقاله پیشنهادی:   ارزش گذاری شرکت ها و تاثیر شرایط کرونایی

    وضعیت بعدی عبارت از وضعیت مجاز – متوقف می باشد. در این وضعیت هم نماد برای معامله مجاز می باشد ولی سفارش گیری آن با توجه به شرایط پیش آمده متوقف شده است.

    وضعیت چهارم هم عبارت از وضعیت ممنوع است که در نتیجه آن سهم غیر قابل معامله می شود، ولی نماد سهم در همان روز بازگشایی خواهد شد.

    وضعیت آخر عبارت از وضعیت ممنوع – متوقف می باشد. در این وضعیت سهم غیرقابل معامله می شود و حتی نمی توان هیچ دستور دیگری را روی آن اجرا کرد. سهمی که دارای وضعیت ممنوع – متوقف باشد، در همان روز معامله نمی شود.

    دلایل مربوط به متوقف شدن نمادها:

    1. برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه

    همانطور که در مقالات قبلی هم توضیح داده شده است، مجمع عمومی سالانه یکی از مجامع شرکت ها می باشد که در هر سال مالی و به منظور تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نقدی بین سهامداران تشکیل می شود. حداکثر فرصت برگزاری این مجامع 4 ماه بعد از سال مالی است که در مورد اکثر سهم ها تیر ماه یا مرداد ماه می باشد. نماد همه سهم ها حداقل یک تا دو روز قبل از برگزاری مجمع متوقف می شوند. افرادی که قصد شرکت در مجمع را دارند، سهم خودشان را نباید قبل از برگزاری مجمع بفروشند.

    پس از برگزاری مجمع اطلاعات آن در کدال (به آدرس www.codal.ir) افشاء می شود. حداکثر 2 روز بعد از افشاء اطلاعات، سهم به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت نوسان بازگشایی خواهد شد. در مواردی هم که دستور جلسه غیر از موارد ذکر شده باشد، نماد سهم به صورت حراج ناپیوسته و با محدویت نوسان بازگشایی خواهد شد.

    1. برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شدن نمادها

    برگزاری مجمع عمومی فوق العاده دلایل متعددی همچون افزایش یا کاهش سرمایه می تواند داشته باشد. در این مورد نماد سهم یک روز قبل از برگزاری مجمع متوقف می شود.

    مقاله پیشنهادی:   بازارهای مالی

    در صورتیکه تصمیم مجمع منجر به تغییر در سرمایه نشود، نماد سهم این شرکت حداکثر 2 روز بعد از افشاء اطلاعات در سایت کدال باز خواهد شد. همچنین در  مواردی که مجمع تصمیم به افزایش سرمایه بگیرد، نماد سهم در حین بازگشایی با کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. در غیر اینصورت هم بازگشایی به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت نوسان صورت خواهد گرفت؛ در این حالت ناظر می تواند معاملات سهم مذکور را تایید یا رد کند.

    1. نوسان قیمتی پایانی بیش از 20 درصد

    در صورتیکه در 5 روز کاری قیمت یک سهم بیش از 20 درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، نماد آن متوقف خواهد شد. در این شرایط نماد سهم به مدت یک ساعت سفارش گیری خواهد کرد و بعد از آن معاملات در دامنه نوسانی فعلی ادامه خواهد داشت.

    1. نوسان قیمت پایانی بیش از 50 درصد

    اگر در طول 15 روز کاری نماد یک سهم دارای نوسان 50 درصدی مثبت یا منفی باشد، متوقف شدن نمادها را در بر دارد. شرکتی که سهم آن به این علت بسته می شود، حتما باید از طریق سایت کدال یک کنفرانس اطلاع رسانی برگزار کند. سرمایه گذاران و تحلیل گران از طریق کارگزاری ها و مشاور سرمایه گذاری ها می توانند سوالات خودشان را در سایت تدان مطرح کنند و ناشر باید در شفاف سازی به آنها پاسخ دهد. در صورت ارائه توضیحات شفاف در مورد نوسانات قیمتی، سهم حداکثر 2 روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت می شود و بعد از آن بازگشایی می شود.

    1. افشاء اطلاعات با اهمیت

    در صورتیکه یک شرکت بخواهد اطلاعات با اهمیتی را در سایت کدال افشاء کند، نماد آن بسته و معاملات آن متوقف خواهد شد. اطلاعات با اهمیت به دو گروه (الف) و (ب) تقسیم بندی می شود. در صورت افشاء اطلاعات با اهمیت از گروه (الف)، نماد سهم در روز کار بعدی و با کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. در صورتیکه هم که اطلاعات از گروه (ب) باشد، نماد سهم در همان روز و یا روز کاری بعد و با محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت بازگشایی خواهد شد.

    مقاله پیشنهادی:   مجمع عمومی و انواع آن

    برخی از اطلاعات با اهمیت گروه (الف) عبارتند از:

    1. تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت
    2. شروع مجدد فعالیت متوقف یا تعلیق شده
    3. بهره برداری شدن طرح ها و پروژه های جدید
    4. اعلان ورشکستگی شرکت
    5. نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده

    و …

    برخی از اطلاعات با اهمیت گروه (ب) هم عبارتند از:

    1. برگزاری مزایده یا مناقصه
    2. شرکت در مزایده یا مناقصه
    3. پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی
    4. تغییرات مربوط به تولید یا فروش
    5. تغییر حسابرس

    و …

    بازگشایی نماد متوقف شده از طریق حراج ناپیوسته و با اعمال یک مرحله پیش گشایش 30 دقیقه ای شروع می شود و با حراج ناپیوسته پایان می یابد. بعد از این مرحله هم معاملات از طریق حراج پیوسته در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی (معمولا تا ساعت 12:30) و در دامنه نوسان مجاز روزانه انجام می شود. قیمتی که در حراج ناپیوسته مشخص می شود، قیمت مرجع حراج پیوسته خواهد بود.

    نحوه اطلاع رسانی متوقف شدن نمادها

    در صورتیکه توقف نماد با اطلاع قبلی باشد، ناظر بازار در همان روز در سایت tsetmc و در بخش پیام ناظر اطلاعیه مربوط به توقف نماد سهم را منتشر خواهد کرد. این مورد در مقالات قبلی به تفصیل توضیح داده شده است.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: