فلسفه و اهمیت ارزش گذاری استارت آپ

دسته بندی :ارزش گذاری ۷ آبان ۱۴۰۲ رضا رشیدی 1050
افزایش سرمایه | خدمات ارزش گذاری جواهرات به چه شکل است؟
  • ارزش گذاری استارت آپ ها به چه صورت است؟

    ارزش گذاری استارت آپ ها به صورت مختلفی صورت می‌گیرد، اما معمولاً بر اساس عوامل زیر تعیین می‌شود:

    ۱. فعالیت های شرکت: فعالیت های شرکت، محصولات و خدمات ارائه شده، بازار هدف و استراتژی های بازاریابی در تعیین ارزش گذاری شرکت نقش دارند.

    ۲. درآمد و سودآوری: درآمد و سودآوری شرکت، به عنوان دو عامل مهم در تعیین ارزش گذاری شرکت می باشد.

    ۳. رقابت بازار: رقابت بازار و موقعیت شرکت در بازار نیز در تعیین ارزش شرکت تاثیرگذار است.

    ۴. پتانسیل رشد: پتانسیل رشد شرکت و قابلیت های آن برای جذب سرمایه گذاران و افزایش ارزش گذاری شرکت نقش دارند.

    ۵. سابقه عملکرد: سابقه عملکرد شرکت و ارزیابی عملکرد آن در گذشته نیز در تعیین ارزش گذاری شرکت موثر است.

    در اقتصاد امروز کشور ما استارت آپ ها رشد قابل توجهی کرده اند و توانسته اند خودشان را به عنوان یک منبع درآمد مناسب و قابل اطمینان معرفی کنند. عامل مهمی که در موفقیت استارت آپ ها نقش داشته است، جذب به موقع و مناسب سرمایه بوده است. اولین و مهمترین سوالی که سرمایه گذار مطرح می کند، عبارت از میزان ارزش استات آپ است.

    به همین دلیل است که باید با پروسه تعیین ارزش آشنا باشیم تا بتوانیم در حین قرارداد بستن با سرمایه گذار متحمل زیان نشویم و از بروز چالش در مراحل بعدی جذب سرمایه پیشگیری کنیم. به همین منظور نیاز است که در کنار خدمات ارزش گذاری مختلف (همانند ارزش گذاری اقتصادی) که موسسات ارائه می دهند، از خدمات ارزش گذاری استارت آپ بهره برد.

    آشنایی با مفهوم و معنای استارت آپ و ارزش گذاری آن

    استارت آپ عبارت از یک کسب و کار جدید می باشد که هدف آن ارائه یک محصول یا خدمت جدید یا حل یک نیاز و مشکل در بازار است که به خلاقیت نیاز دارد. مهمترین ویژگی استارت آپ ها عبارت از بکارگیری تکنولوژی و پتانسیل بالا به منظور ایجاد درآمد و رشد آن می باشد.

    ارزش گذاری کسب و کار به معنای تعیین ارزش فعلی یک شرکت یا کسب و کار است. در واقع پروسه تعیین ارزش مشخص می کند که شرکت یا کسب و کار مورد نظر چقدر ارزش دارد. ارزش فعلی نشان دهنده ارزش ذاتی، ارزش بازار، ارزش منصفانه و یا ارزش اقتصادی است.

    ارزش ذاتی

    ارزش ذاتی عبارت از ارزش واقعی با در نظر داشتن ارزش مربوط به تمامی دارایی های مشهود و نامشهود است. تحلیل بنیادی به منظور تعیین ارزش ذاتی به کار گرفته می شود.

    ارزش بازار

    ارزش بازار نشان دهنده قیمت و ارزشی می باشد که در بازار و از طریق تعادل عرضه و تقاضا تعیین می شود.

    ارزش منصفانه

    در این روش تعیین ارزش یک قیمت منطقی از طرف فعالان در بازار تعیین می شود و این قیمت مورد توافق خریدار و فروشنده می باشد. این نوع ارزش شباهت هایی زیادی با ارزش بازار دارد، ولی تفاوت های جزئی هم با آن دارد.

    ارزش اقتصادی

    ارزش گذاری بر مبنای ارزش اقتصادی عبارت از تعیین حداکثر ارزشی می باشد که سرمایه گذار تمایل دارد برای آن شرکت و دارایی پرداخت کند.

    با توجه به تعاریف مختلفی که از تعیین ارزش ارائه شده است، در حین ارزش گذاری استارت آپ باید شاخص هایی از قبیل نوع دارایی و شرکت، داده های موجود، روش مناسب جهت تعیین ارزش و سایر موارد در نظر گرفته شود.

    مقاله پیشنهادی:   خدمات ارزش گذاری جواهرات به چه شکل است؟

    آشنایی با مفهوم و معنای استارت آپ و ارزش گذاری آن

    اهمیت و لزوم ارزش گذاری استارت آپ ها

    استارت آپ ها در مراحل مختلف خود نیاز دارند که برآورد ارزش شوند و ارزش واقعی خودشان را تعیین کنند. معمولا استارت آپ های کوچک در مراحل ابتدایی شروع فعالیت و استارت آپ های متوسط و بزرگ در مراحلی از قبیل ادغام و تملیک نیاز دارند که ارزششان مشخص شود.

    در واقع در استارت آپ ها به منظور تعیین سهم سرمایه گذار از شرکت، در حین جذب سرمایه نیاز است که ارزش استارت آپ مشخص شود. در این حالت سهم سرمایه گذار از طریق تقسیم میزان سرمایه گذاری بر ارزش استارت آپ بعد از جذب سرمایه تعیین می شود. همچنین در برخی مواقع شرکت ها تمایل به ادغا و گسترش فعالیت خود یا تملک دارند.

    هدف از ادغام توسعه فعالیت ها، استفاده مشترک از منابع، پایین آوردن هزینه ها و موارد مشابه می باشد. همچنین بحث تملک زمانی پیش می آید که یک شرکت بخواهد کل سهام یا درصد زیادی از سهام شرکت دیگری را بخرد و آن شرکت را به کنترل خود در بیاورد. در این مواقع برای تملیک یا ادغام، تعیین ارزش معامله و سهم طرفین می بایست ارزش شرکت تعیین شود.

    روش های ارزش گذاری استارت آپ ها

    ارزش گذاری استارت آپ ها بر اساس روش مورد استفاده متغیر می باشد. ممکن است یک روش ارزش استارت آپ را 5 میلیارد تومان برآورد کند و روش دیگری آن را 10 میلیارد تعیین کند. به همین دلیل باید با روش های مختلف تعیین ارزش آشنا بود و از بهترین مورد استفاده کرد. برخی از مهمترین روش های تعیین ارزش عبارتند از:

    • روش کارت امتیازی: یک روش تعیین ارزش مقایسه ای می باشد و در مراحل اولیه استارت آپ ها کاربرد دارد. در این روش ارزش استارت آپ با 7 عامل اصلی که وزن مشخصی دارند، محاسبه می شود. این عوامل شامل توانایی های تیم مدیریتی (30%)، تخمین فرصت های استارت آپ (25%)، محصول یا فناوری (15%)، وجود کانال های فروش (10%)، قابلیت رقابت در بازار (10%)، نیاز به جذب سرمایه (5%)، سایر عوامل (5%) می باشند.
    • روش هزینه باز تاسیس: در این روش هزینه های صرف شده از زمان شروع فعالیت جهت راه اندازی و تداوم فعالیت محاسبه می شود. این روش برای فروش یا احتمال شکست یا ناکامی کاربرد دارد.
    • روش هم نوایی: در این روش پیشنهاد سرمایه گذاری یکسانی به تمامی استارت آپ ها ارائه می شود.
    • روش دیو برکس: شاخص های مورد استفاده در این روش شامل تیم مدیریتی، بررسی ایده، نمونه اولیه محصول، فروش و بازاریابی و در نهایت شراکت راهبردی می باشند.
    • روش تجمیع عوامل ریسک: ده شاخص ریسک عبارت از ریسک های مدیریت، مقیاس پذیری، میزان رقابت، قانونی، اقتصادی، نمونه اولیه محصول، مدل درآمد، خروج سرمایه گذار، وجود نمونه های مشابه و اندازه بازار می باشند. هر چقدر که ریسک بیشتر باشد، ارزش آن شرکت کاهش خواهد یافت.
    • روش سرمایه گذار خطر پذیر: برای محاسبه ارزش شرکت در این روش، ارزش نهایی یا خروج شرکت بر بازده مورد انتظار سرمایه گذاران تقسیم می شود. شرایط اقتصادی کشور، افق سرمایه گذاری و انتظارات نقش مهمی در بازده مورد انتظار سرمایه گذاران دارند.
    • روش نمونه کاوی تحلیلی: در روش نمونه کاوی تحلیلی استارت آپ با یک استارت آپ مرجع بین المللی مقایسه می شود. در این روش باید تمامی عوامل مقایسه ای تحلیل شوند تا استارت آپ مد نظر به درستی تحلیل شود.
    • روش ارزش منصفانه بازار: یک سرمایه گذار و کارآفرین اقدام به تعیین ارزش منصفانه برای بازار می کند.
    • روش مقایسه ای: یک شاخصی کلیدی بین استارت آپ مورد نظر و استارت مرجع مورد بررسی قرار می گیرد. ارزش استارت آپ از طریق مقایسه این دو مورد محاسبه می شود. این روش در تمامی مراحل استارت آپ کاربرد دارد.
    • روش ضرایب: برخی از اطلاعات مهم استارت آپ همانند آمار فروش، درآمد و یا سود محاسبه و با اطلاعات شرکت های سهامی عام مشابه مقایسه می شود. این روش در مراحل میانی و پایانی کاربرد دارد.
    • روش جریان های نقد تنزیل شده: در این روش درآمد شرکت در سه تا پنج سال آینده تخمین زده شده و با استفاده از یک نرخ تنزیل مناسب، ارزش جریان های نقدی استارت آپ برای زمان حال محاسبه می شود. این روش هم بیشتر در مراحل میانی و پایانی کاربرد دارد.
    • روش شیکاگو: برای تعیین ارزش استارت آپ سه سناریوی محتمل شامل موفقیت، بقا و شکست و همچنین یک احتمالی برای هر یک از آنها در نظر گرفته می شود. در نهایت از طریق محاسبه میانگین وزنی هر سه احتمال ارزش گذاری نهایی صورت می گیرد. این روش در مراحل میانی و پایانی کاربرد دارد.
    • روش گزینه های موجود: میزان انعطاف استارت آپ در شرایط متغیر بازار بررسی و ارزش آن تخمین زده می شود. در این روش تمامی تصمیم ها و گزینه های موجود در تعیین ارزش استارت آپ نقش دارند. این روش هم در مراحل میانی و پایانی کاربرد دارد.
    مقاله پیشنهادی:   0 تا 100 فروش سهام عدالت

     

    روش تخمین سهام برای ارزش گذاری استارت آپ ها چیست؟

    روش تخمین ارزش سهام برای ارزش گذاری استارت آپ ها، با توجه به سهمیه سهامی که در دسترس است، انجام می‌شود. در این روش، ارزش گذاری شرکت بر اساس تخمین سودآوری آینده شرکت و رشد آن، به عنوان پایه ای برای تخمین ارزش سهام استفاده می‌شود. با توجه به اینکه استارت آپ ها معمولاً در مرحله شروع فعالیت هستند و سودآوری قابل توجهی ندارند، در این روش از تخمین پتانسیل سودآوری آینده استفاده می‌شود. برای این منظور، فرضیاتی در مورد درآمد، هزینه و سودآوری آینده شرکت در نظر گرفته می‌شود و با استفاده از روش های مختلف، ارزش سهام شرکت تعیین می‌شود.

    روش تخمین ارزش شرکت برای ارزش گذاری استارت آپ ها چیست؟

    روش تخمین ارزش شرکت برای ارزش گذاری استارت آپ ها، بر اساس تخمین سودآوری آینده شرکت و رشد آن، به عنوان پایه ای برای تخمین ارزش سهام استفاده می‌شود. در این روش، با در نظر گرفتن فرضیاتی در مورد درآمد، هزینه و سودآوری آینده شرکت، ارزش سهام شرکت تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در این روش می‌توان با تخمین درآمد آینده شرکت، به دست آورد که در چند سال آینده چه میزان سودآوری خواهد داشت و با توجه به این تخمین، ارزش سهام شرکت را تعیین کرد. همچنین، در این روش می‌توان با استفاده از روش های مختلف، مانند روش DCF (تخمین ارزش شرکت بر اساس جریان وجوه نقد) و روش P/E (تخمین ارزش شرکت بر اساس نسبت قیمت به سود)، ارزش سهام شرکت را تعیین کرد.

    روش تخمین ارزش دارایی های شرکت برای ارزش گذاری استارت آپ ها چیست؟

    روش تخمین ارزش دارایی های شرکت بر اساس ارزش دفتری دارایی های شرکت، مانند دارایی های ثابت، دارایی های نامشهود و دارایی های جاری، به عنوان پایه ای برای تخمین ارزش سهام استفاده می‌شود. این روش، با در نظر گرفتن ارزش دفتری داراییهای شرکت و کاهش آن در طول زمان، ارزش سهام شرکت تعیین می‌شود. همچنین، در این روش می‌توان با استفاده از روش های مختلف، مانند روش NAV (ارزش دفتری خالص دارایی های شرکت) و روش EV/EBITDA (ارزش شرکت بر اساس سود قبل از کسر هزینه های بهره و مالیات و سود قبل از کسر هزینه های استهلاک و سود غیرعملیاتی)، ارزش سهام شرکت را تعیین کرد.
    مراحل ارزش گذاری استارت اپ ها چگونه است؟
    برای ارزش گذاری استارتاپ ها، مراحل زیر را می‌توان دنبال کرد:

    1- تعیین معیارهای ارزش: در این مرحله، باید معیارهایی مانند سودآوری، رشد، بازار هدف و … را برای ارزش گذاری استارتاپ تعیین کرد.

    2- جمع آوری اطلاعات: در این مرحله، باید اطلاعات مربوط به استارتاپ جمع آوری شود. اطلاعاتی شامل داده های مالی، تحلیل بازار، تحلیل رقبا و …

    3- تحلیل داده ها: در این مرحله، باید داده های جمع آوری شده را تحلیل کرد و به دنبال الگوهای خاصی در داده ها بود.

    4- تعیین ارزش: با توجه به معیارهای ارزش تعیین شده و نتایج تحلیل داده ها، باید ارزش استارتاپ را تعیین کرد.

    5- پس از تعیین ارزش، می‌توان با استفاده از روش های مختلفی مانند روش DCF (تخمین ارزش شرکت بر اساس جریان نقدی آینده) و روش مقایسه با شرکت های مشابه در بازار، قیمت سهام استارتاپ را تعیین کرد.

    ساختار سازمانی ماتریسی

    معیارهای ارزش استارت اپ ها چیست؟

    معیارهای ارزش استارتاپ ها شامل:

    1- سودآوری: به عنوان یکی از مهمترین معیارهای ارزش، سودآوری استارتاپ می‌تواند به عنوان یک پارامتر اصلی در تعیین ارزش استفاده شود.

    مقاله پیشنهادی:   چالش های ارزش گذاری دارایی های شخصی و پرتفو ها

    2- رشد: رشد استارتاپ در بازار و توانایی آن در جذب مشتریان جدید نیز به عنوان یک معیار ارزش مطرح است.

    3- بازار هدف: اندازه بازار هدف و توانایی استارتاپ در فراهم کردن راه حل برای مشکلات موجود در بازار، نیز به عنوان یک معیار ارزش مطرح است.

    4- تکنولوژی: تکنولوژی و نوآوری‌های استارتاپ نیز به عنوان یک معیار ارزش مطرح می‌شود.

    5- تعامل با مشتریان: توانایی استارتاپ در برقراری تعامل با مشتریان و ارائه خدمات و محصولات مورد نیاز آن‌ها، نیز به عنوان یک معیار ارزش مطرح است.

    چه اطلاعاتی برای ارزش گذاری استارت اپ ها نیاز است؟

    برای ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها، باید به دنبال جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به موارد زیر باشید:

    1- درآمد: درآمد فعلی و آینده استارتاپ، نشان دهنده توانایی آن در تولید سود و پایداری مالی است.

    2- رشد: نرخ رشد استارتاپ در بازار و توانایی آن در جذب مشتریان جدید، نشان دهنده پتانسیل استارتاپ برای رشد در آینده است.

    3- بازار هدف: اندازه بازار هدف و توانایی استارتاپ در فراهم کردن راه حل برای مشکلات موجود در بازار، نشان دهنده پتانسیل استارتاپ برای رشد و سودآوری در آینده است.

    4- تکنولوژی: تکنولوژی و نوآوری‌های استارتاپ، نشان دهنده توانایی آن در ارائه راه حل‌های نوین و جذاب برای مشتریان است.

    5- تعامل با مشتریان: توانایی استارتاپ در برقراری تعامل با مشتریان و ارائه خدمات و محصولات مورد نیاز آن‌ها، نشان دهنده پتانسیل استارتاپ برای رشد و سودآوری در آینده است.

    6- تیم: تجربه و تخصص اعضای تیم، نشان دهنده توانایی آن‌ها در مدیریت و رهبری استارتاپ است.

    7- رقابت: شناخت رقبا و توانایی استارتاپ در مقابله با رقبا، نشان دهنده پتانسیل استارتاپ برای رشد و پایداری در آینده است.

    تحلیل داده ها برای ارزش گذاری استارت آپ ها به چه شکل است؟

    برای ارزش‌گذاری استارت آپ‌ها، ابتدا باید اطلاعات مربوط به موارد فوق جمع‌آوری شود. سپس با استفاده از روش‌های تحلیلی مختلف مانند تحلیل SWOT، تحلیل PESTEL و تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر، ارزش استارت آپ بررسی و تعیین می‌شود. در این روش‌ها، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر عملکرد استارت آپ شناسایی و تحلیل می‌شوند و در نهایت، با توجه به نتایج به دست آمده،ارزش استارت آپ تعیین می‌شود. همچنین، در برخی موارد از روش‌های مالی مانند تحلیل نقدینگی و تحلیل پایداری مالی نیز استفاده می‌شود.

    پس از تعیین ارزش استارت آپ چه باید کرد؟

    پس از تعیین ارزش استارت آپ، می‌توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، در صورتی که ارزش استارت آپ بالاباشد، می‌توان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بود و سرمایه‌گذاری بیشتر در استارت آپ را فراهم کرد. همچنین، با توجه به نتایج تحلیلSWOT و تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر، می‌توان به دنبال بهبود عملکرد استارت آپ در زمینه‌های مختلفی مانند بازاریابی، تولید، مالی و … بود. در نهایت، ارزش استارت آپ به عنوان یکی از معیارهای مهم در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و مدیریتی استفاده می‌شود.

     

    روند انجام کار و تحویل پروژه. استعلام قیمت

    مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان گروه متیس

    خدمات ارزش گذاری

    خدمات ارزش گذاری ،شامل بررسی و تحلیل جامع و دقیق مالی، عملکرد عملیاتی، ریسک‌های موجود، استراتژی‌های رقابتی و قابلیت رشد و توسعه در آینده است. این خدمات شامل ارائه گزارشات تحلیلی و پیشنهادات به شرکت برای بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکت می‌باشد. همچنین، خدمات ارزش گذاری شرکت شامل بررسی و تحلیل محصولات و خدمات شرکت، بازار هدف، موقعیت رقابتی در صنعت و قابلیت همکاری با سایر شرکت‌ها نیز می‌باشد.گروه کسب و کار ایرانیان(متیس) مفتخر است با ارائه مشاوره  به کسب و کار ها، موقعیت را برای شروع یک استارت آپ موفق هموار سازد.

    سایت متیس، مشاور شما در تعیین ارزش استارت آپ تان

    با توجه به اهمیت ارزش گذاری استارت آپ و نقش آن در تعیین سهم مالکیت و همچنین اهمیت شرکت، بدون داشتن آگاهی نسبت به روش های مناسب ازش گذاری نمی توان این مهم را به خوبی انجام داد. سایت متیس با مجهز بودن به بروزترین دانش و روش های موجود در این حوزه، این پتانسیل را دارد تا در پروسه تعیین ارزش همراه و همیار شما باشد و بهترین برآورد از ارزش استارت آپ تان را در اختیارتان قرار دهد. منتظر ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. رویا غفوری گفته؛
      11:25 1402/03/26

      ارزش گذاری استارتاپ در ساده‌ترین تعریف آن فرآیندی است که ارزش یک کسب‌وکار استارتاپی را با توجه به عوامل و فاکتورهایی مشخص می‌کند. با تکیه بر عواملی مانند کشش (Traction)، درآمد (Revenues)، نمونه اولیه یا پروتوتایپ (Prototype) و کانال توزیع مناسب (Distribution Channel) ارزش گذاری استارتاپ‌ها انجام می‌شود. وضعیت عرضه و تقاضا (Supply & Demand) از جمله عواملی است که می‌تواند بر تعیین ارزش کل کسب‌وکار تاثیر بگذارد. ارزش گذاری استارتاپ نوپا در مرحله شروع یا seed نزدیک به صفر است و به مرور به ارزش آن اضافه می‌شود. با این وجود تمام کسب‌وکارهای نوپا پتانسیلی دارند که به وسیله آن ارزش استارتاپ توسط کارشناس‌های ارزش گذاری سنجیده می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: