طرح توجیهی چیست و انواع آن کدامند؟

طرح کسب و کار، طرح توجیهی
  • طرح توجیهی گزارشی است که براساس آن ابعاد مختلف یک طرح از جنبه های بازار، فنی و مالی مورد بررسی قرار می گیرد. خروجی این طرح جهت اخذ تسهیلات به بانک عامل ارائه خواهد شد و بانک پس از مطالعه بخش های فنی و مالی آن نسبت به پرداخت تسهیلات موافقت یا عدم موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

    آشنایی با طرح توجیهی، ویژگی ها و مزایای آن

    برای شروع بحث ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهیم که دلیل نیاز ما به طرح توجیهی چیست،  این طرح مناسب چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ در صورتیکه یک فردی بخواهد یک کسب و کاری داشته باشد یا این فرد بخواهد برای کار و تجارت خود یک سرمایه گذار جذب کند یا برای پروژه مورد نظر درخواست وام دهد یا بخواهد از اراضی ملی زمینی را بگیرد، حتما باید بتواند ایده و طرح خود را به تصویر بکشد و بصورت مناسب و دقیق آن را برای سرمایه گذاران هدف (که می تواند هر شخص حقیقی یا حقوقی باشد) توضیح دهد. در این شرایط طرح توجیهی کسب و کار یک ابزار مناسب برای جذب سرمایه مورد نیاز خواهد بود.

    توجه داشته باشید که برخی از خطرات و ریسک ها یک سری هزینه های جبران ناپذیری به دنبال دارند و به همین دلیل قبل از ورود به یک پروژه باید جنبه های منفی و مثبت آن به دقت مورد بررسی قرار گرفته و تا حد ممکن ریسک های موجود کاهش یابد.

    لزوم داشتن طرح توجیهی

    بدون شک هر فردی می تواند تا حد زیادی طرح کسب و کار مد نظرش را تعریف کند، ولی این تعریف کردن بدان معنا نیست که همه مخاطبین منظور او را بصورت کامل متوجه خواهند شد، چرا که هر کسی برداشت خود را خواهد داشت و ممکن است تصور دقیقی از آورده، مخارج و بازدهی پروژه نداشته باشد.

    برای پیشگیری از این مشکل باید یک طرح توجیهی در قالب و چارچوب مشخص داشته باشیم که مراحل مختلف اجرای پروژه، هزینه ها، درآمدها و نقطه سر به سر و سود و زیان پروژه را به صورت دقیق نشان دهد. این طرح معمولا شامل توضیحات و تعاریف، مراحل مختلف اجرای پروژه و مطالعات امکان سنجی، مطالعه بازار و بخش فنی و مالی می باشد.

    به عبارت بهتر هر ایده تا زمانی که فقط در ذهن قرار دارد، خام و غیرقابل اجرا است تا زمانیکه به صورت دقیق بررسی شود و از عملی بودن آن اطمینان حاصل گردد. بنابراین برای آشنایی بانک ها، سرمایه گذاران و سازمان های نظارتی، باید طرح توجیهی را آماده کنیم.

    آشنایی با طرح توجیهی، ویژگی ها و مزایای آن

    طرح توجیهی چیست؟

    همانطورکه توضیح داده شد طرح توجیهی روشی برای ارزیابی امکان پذیر و مناسب بودن یک پروژه است. هر سرمایه گذاری قبل از درگیر کردن سرمایه و زمان خودش در یک پروژه، ابتدا باید یک چشم انداز دقیقی از احتمال سودآور بودن پروژه داشته باشد.  در یک تعریف دیگر این طرح عبارت از مجموع مطالعات و محاسباتی می باشد که برای یک ایده انجام می شود تا در مراحل اول ایده شرح داده شود و در مراحل بعدی امکان پذیر بودن آن مشخص شود.

    مقاله پیشنهادی:   تحقیقات بازار وفرآیندهای پیش رو

    در برخی مواقع سرمایه گذاران می خواهند هزینه های اولیه، نیاز تحقیقاتی موجود یا حتی بازاریابی پروژه را بررسی کنند. شرکت ها با توجه به قیمت های ورودی باید بررسی کنند که برای رسیدن به هدفشان چقدر باید هزینه کنند. کاربرد دیگر طرح توجیهی ترغیب و کمک به تصمیم گیرندگان در انتخاب گزینه های در دسترس است. علاوه بر این طرح ارائه شده بررسی می کند که آیا پروژه مورد نظر با منابع موجود قابل اجرا است یا نه و همچنین برای انجام پروژه مورد نظر به چه میزان منابع نیاز وجود دارد.

    بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که طرح ارائه شده در مراحل مختلف برنامه ریزی، امور مالی و حتی بازسازی و گسترش یک پروژه نقش مهمی دارد. در واقع این طرح یک گزارش کامل و جامع از روند اجرای یک پروژه، مراحل مختلف آن و توجیه پذیری آن از ابعاد و زوایای مختلف است.

    بخش های مختلف

    هر طرح توجهی شامل سه بخش اصلی بازار، فنی و مالی است که در هر بخش آن اطلاعات پروژه بصورت آپدیت جمع آوری، محاسبه و نوشته می شود.

    بخش بازار

    بخش بازار محصول را از نظر شرایط موجود در بازار بررسی کرده و آمار تولید محصول تا چند سال آخر و پیشبینی میزان ظرفیت بازار را در شهر، کشور یا منطقه مورد نظر مشخص می کند.

    بخش فنی

    این بخش مربوط به روش تولید محصول، ماشین الات و تجهیزات مورد نیاز، فضای مورد نیاز، نیروی کار و موارد مشابه می باشد.

    بخش مالی

    بخش مالی یک طرح توجیهی شامل کل هزینه ها و درآمدها و توجیه پذیری و سود و زیان یک پروژه در یک چارچوب خاص است که معمولا مد نظر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی می باشد.

    فواید و مزایا

    به طور کلی فواید زیر را می توان برای یک طرح توجیهی بیان کرد:

    • داشتن یک دیدگاه و چشم اندازه قابل اتکا در مورد ایده و سرمایه پروژه
    • ارزیابی تمامی جنیه های تصمیمات اقتصادی
    • گرفتن وام
    • گرفتن مجوزهای مختلف
    • تهیه زمین مورد نیاز از منابع طبیعی
    • مطالعه مالی جامع یک پروژه
    • مشخص کردن تعداد سال بازگشت سرمایه و میزان سود پروژه
    • آشنایی با ابزارها و وسایل و ساختمان ها و قیمت دقیق تجهیزات

    اهداف طرح توجیهی

    اهداف طرح توجیهی

    با توجه به نوع پروژه، هدف طرح ارائه شده متغیر خواهد بود. در حالت کلی می توان مواردی از قبیل حرکت در راستای توسعه طرح های سرمایه گذاری، استفاده از دانش فنی کارآمد و تکنولوژی سطح بالا، کمک به ایجاد اشتغال و جذب نیروهای کار متعهد، بهره گیری بهتر از امکانات و ظرفیت های موجود، انجام پروژه های محوله با بهترین کیفیت و در کوتاه ترین زمان و سایر موارد را به عنوان اهداف مورد نظر بیان کرد.

    آشنایی با طرح توجیهی اقتصادی

    به گزارشی که تمامی ابعاد مختلف اقتصادی یک پروژه یا کسب و کار را بررسی و میزان سود یا زیان بالقوه حاصل از پروژه را تعیین می کند، طرح توجیه اقتصادی گفته می شود. در واقع این طرح به معنای بررسی جوانب مختلف موفقیت کسب و کار و پروژه ای است که می خواهد در یک حوزه مالی، فنی یا بازار مالی اقدام به شروع فعالیت کند.

    در صورتیکه توجیه و طرح ارائه شده سرمایه گذاران را توجیه کند که این پروژه یا کسب و کار سوددهی مد نظر آنها را تامین می کند، تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری خواهند داشت و در غیر اینصورت به هیچ وجه سرمایه و زمان خودشان را در این پروژه درگیر نخواهند کرد.

    مقاله پیشنهادی:   بازار چیست و انواع آن کدامند؟

    چگونه طرح توجیهی بنویسیم

    طرح های توجیهی خواه صنعتی باشند یا خدماتی، به توصیف چگونگی انجام شدن یک پروژه خواهند پرداخت. در طرح های توجیهی مشکلات بالقوه فضای کسب و کار شناسایی و با ارائه راهکارها فرآیند کسب و کار را واقع بینانه تر خواهد کرد. طرح توجیهی ابزاری کارآمد برای ارزیابی کسب و کارهای نوظهور و نوپا است و این برخلاف تصور افراد گزارشی برای فروش کسب و کار نیست. در نوشتن طرح کسب و کار سعی کنید واقع بینانه محیط را تحلیل و داده های واقعی به کار ببرید

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان در بخش ارزیابی بازار طرح  کسب و کار صنعت یا خدمات موردنظر را شرح خواهیم داد و همچنین بازار فعلی و آینده محصول را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. تلاش ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان بر آن است تا با بررسی رقابت های موجود در صنعت و خدمات، مشتریان را به شکل بالقوه شناسایی کنیم وآینده بازار محصول را شفاف مطرح کنیم.

    چگونه طرح توجیهی بنویسیم

    بخش ارزیابی فنی طرح توجیهی‌:

    در بخش ارزیابی فنی جزئیات مربوط به چگونگی تولید و ارائه‌ی یک محصول یا خدمت  از جمله، مواد موردنیاز، حمل و نقل، نیروی کار‌، فناوری‌های مورد استفاده‌، شرح داده می‌شود. ارزیابی فنی ابزار مناسب عیب‌یابی و برنامه‌ریزی بلندمدت کسب و کار است.

    بخش ارزیابی مالی در طرح توجیهی:

    ارزیابی مالی می‌تواند روی کل پروژه و یا تنها روی بخشی خاص از پروژه مانند تبلیغات و بازاریابی‌، صورت پذیرد. در هر صورت برای معرفی کسب و کار و جذب سرمایه‌گذاران این بخش باید حداقل شامل 3 نکته باشد:

    1-    میزان سرمایه مورد نیاز اولیه برای شروع کار

    2-    منابع تامین سرمایه

    3-    بازده‌ی این سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران

    توجه داشته باشید که اطلاعات حاصله از این سه ارزیابی (مالی، بازار، فنی) باید همواره ازهم پشتیبانی کنند. تلاش برای جلب سرمایه‌گذار در صورتی که طرح به شکل کامل و تخمین‌های مشخص در دست نباشد، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. پس می‌بایستی بین آنچه که در مرحله‌ی ارزیابی بازار و ارزیابی فنی تخمین زده می‌شود و مبلغ اولیه‌ای که در ارزیابی مالی برای شروع کار به سرمایه‌گذار پیشنهاد داده می‌شود، تعادل برقرار باشد.

    انواع طرح توجیهی

    بخش های مختلف طرح توجیهی

    هر طرح توجیهی شامل بخش های یکسان می باشد که براساس چارچوب تعریف شده ذیل به آن پرداخته می شود.

    1.     معرفی محصول
    2.     توصیف فرآیند تولید (مطالعه فنی)
    3.    مطالعه بازار و بررسی اقتصادی
    4.     برآورد مالی
    5.     محاسبات نرم افزاری (در کامفار یا اکسل)

    انواع طرح توجیهی

    طرح توجیهی در دودسته قرار می گیرد که می توان آن ها را به توسعه ای و ایجادی تقسیم بندی کرد.

    طرح توجیهی ایجادی

    هرگاه شما برای راه اندازی یک کسب و کار به اطلاعات مورد نیاز دسترسی نداشته باشید و اصطلاحا داده های مورد استفاده در کسب و کار شما به صورت خام باشند و بیشتر جنبه تئوریک آن برای شما قابل لمس باشد، به راحتی میتوان متوجه شد که طرح شما یک طرح کسب و کار ایجادی است. در واقع در یک طرح کسب و کار ایجاد، صاحبان پروژه از پروژه های مشابه الگوبرداری خواهند کرد.

    مراحل ایجاد طرح توجیهی ایجادی

    • مشخص کردن هدف

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان پیشنهاد می کنیم که قبل از انجام هر کسبو کاری ابتدا باید هدفتان را از راه اندازی کسب و کار مشخص نمائید. پاسخ دادن به چرا این کسب و کار، افق کسب و کار را مشخص خواهد کرد.

    • تعیین طرح اصلی پروژه

    شروع هر کسب و کار نیازمند یک چارچوب منسجم و هدفمند است به عبارتی این در نگاه علمی Business plan تعریف شده است. ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان در کنار شما خواهیم بود تا کلیات و جزئیات فعالیت های تجاری طرح کسب و کار را بررسی کنیم. طرح توجیهی از آن جهت دارای اهمیت است که مدیران را قادر می سازد تا با تحلیل منابع موجود فعالیت خود را آغاز کنند.

    • گردآوری اطلاعات

    سعی کنید از طرح های توجیهی مشابه برای گردآوری اطلاعات طرح توجیهی ایجادی استفاده کنید

    • تعیین و تامین منابع مالی

    در طرح اعم از ایجادی یا توسعه ای بدون سرمایه انجام فعالیت امکان پذیر نیست. لذا توجه داشته باشید که در هنگام ایجاد طرح توجیهی منابع مالی چه به شکل موقت یا ثابت را به درستی تعیین و تامین نمائید.

    مقاله پیشنهادی:   سرمایه گذاری در روغن کشی از دانه روغنی کنجد

    طرح توجیهی توسعه ای

    طرح توجیهی توسعه ای

    اگر یک کسب و کار ایجاد شده و یا هدف ایجاد آن باشد، طرح توسعه ای کمک خواهد کرد که نقاط قوت و یا ضعف آن کسب و کار به درستی مشخص شود. مدیران با کمک طرح توسعه خواهند توانست فرصت ها ویا تهدیدهای موجود در کسب وکار، منابع و نوع تولیدات را بررسی و تصمیم گیری نمایند.

    نوشتن یک طرح توسعه ای نیازمند یک تاریخچه از کسب و کار و فعالیت هایی که در آن صورت پذیرفته است می باشد. شاید بهتر باشد که به کمک طرح توجیهی توسعه ای از مقایسه دوره ها، یک روش مناسب برای نشان دادن پیشرفت و پسرفت های پروژه در بازه های زمانی مختلف استفاده کنید.

    تهیه طرح توجیهی توسعه ای

    آنچه که در انواع طرح توجیهی حائز اهمیت است ابعاد مختلف فنی، مالی، حقوقی عملیاتی و مدیریت است. شایان قابل ذکر است که توع بهره برداری از این پارامترها موجب وجه تمایز میان انواع طرح خواهد شد.

    هرگاه فعالیتی احداث شد و به فعالیت خود ادامه داد در ارزیابی آن باید بعد فنی و مالی موردتوجه قرارگیرد. از جمله مواردی که در بعد فنی حائز اهمیت است هزینه های ثابت، هزینه های قبل از بهره برداری، سرمایه در گردش پروژه موردنظر است.

    پس از آنکه اطلاعات فنی دریافت شد باید تجزیه و تحلیل مالی مورد توجه صاحبان کسب و کار قرارگیرد. این بدان معناست که مشخص شود کدام بخش های پروژه ها در حال فعالیت هستند که باعث ایجاد هزینه های مالی شده اند.

    سخن آخر

    همانطور که بحث شد، امروزه هر فرد یا شرکتی برای داشتن یک چشم اندازه دقیق و مشخص از احتمال عملی بودن و سود آور بودن پروژه های مد نظر، به یک طرح توجیهی کامل و علمی نیاز دارد. خوشبختانه سایت متیس با شناسایی این نیاز مهم و همچنین به کارگیری کارشناسان خبره در حوزه های مختلف اقتصادی، این قابلیت را پیدا کرده است که یک طرح توجیهی مناسب و سودده با کمترین هزینه را برای نیل به اهدافتان تهیه و به شما عزیزان ارائه کند. پس حتما با ما در ارتباط باشید.

    هزینه تهیه طرح توجیهی

    هزینه تدوین این طرح ها مستقیما به موارد زیر بستگی دارد.

    1. مقدار سرمایه پروژه
    2. نیاز کارفرما به کد و مهر کانون کارشناسان (در بعضی موارد بسته به بانک وام دهنده به کد و مهر نیاز نمی باشد.)
    3. با توجه به مقیاس پروژه و نیاز به کد و مهر کانون کارشناسان هزینه طرح می تواند بین 4 الی 20 میلیون تومان باشد. برای استعلام دقیقتر تماس بگیرید.

    در صورتیکه پروژه شما به وام بانکی نیاز ندارد (بنابراین نیازمند کد و مهر کانون نیز نمی باشد) هزینه آن بدون احتساب هزینه کد و مهر محاسبه خواهد شد.

    برای استعلام قیمت تهیه طرح توجیهی با شماره 09363891949 تماس بگیرید.

     

    درباره طرح توجیهی سرمایه گذاری ها بیشتر بخوانید.

    دربهره مشاوره اقتصادی قبل از شروع کسب و کار بیشتر بخوانید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: