ارز دیجیتال، انواع کیف پول و امنیت آنها

  • انواع کیف پول برای ارزهای دیجیتال

    کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که هرکس متناسب با نیاز و بررسی‌های خود می‌تواند از میان آن‌ها یکی یا چند تا را انتخاب کند. انواع کیف پول:

    • کیف پول تحت وب
    • کیف پول موبایل
    • کیف پول دسکتاپ
    • کیف پول سخت افزاری
    • کیف پول کاغذی

    کیف پول تحت وب

    کیف پول تحت وب کیف پولی است که روی اینترنت وجود دارد و شما می‌توانید با مرورگرهای اینترنت (مثل گوگل کروم، فایرفاکس و …) به آن دسترسی پیدا کنید. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی را بر روی اینترنت ذخیره می‌کنند که از امنیت بالایی برخودار نیست.

    کیف پول موبایل

    کیف پول‌های موبایل از طریق یک برنامه روی گوشی شما نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها جایگاه ویژه‌ای در میان کاربران ارزهای دیجیتال دارند زیرا این روزها تلفن‌های همراه هوشمند جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره افراد هستند و کاربران به سادگی با موبایل‌هایشان قادر به پرداخت با ارزهای دیجیتال خواهند بود.

    کیف پول دسکتاپ

    کیف پول‌های دسکتاپ هم یکی دیگر از گزینه‌های ذخیره ارزهای دیجیتال هستند. شما می‌توانید یک نرم افزار کیف پول دسکتاپ دانلود و روی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود نصب کنید. این کیف پول‌ها تنها می‌توانند از یک سیستم مشخص اجرا شوند که این سیستم همان سیستمی است که آن را دانلود نموده است. این نوع از کیف پول‌ها دارای امنیت بالایی هستند و کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک کامپیوتر ذخیره می‌کنند.

    کیف پول سخت افزاری

    بدون اغراق کیف پول‌های سخت افزاری یکی از امن ترین انواع کیف پول هستند. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی شما را روی یک فضای ذخیره سازی امن ذخیره می‌کنند. این نوع کیف پول‌ها آفلاین و بدون اتصال به اینترنت هستند و فقط زمانی که نیاز باشد می‌توان آن‌ها را به اینترنت متصل کرد. برای سرمایه‌گذاری‌های سنگین و بلندمدت توصیه می‌کنیم که از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید.

    کیف پول کاغذی

    کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال، همان کلید خصوصی بوده که روی کاغذ چاپ شده است. دارنده‌ی این کاغذ، به صورت مستقیم هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس آن دسترسی خواهد داشت. برای ساخت کیف پول کاغذی هر ارز دیجیتال، باید به سایت مربوطه آن مراجعه فرمایید.

    پیدا کردن کیف پول یک ارز دیجیتال

    برای پیدا کردن کیف پول‌های معتبر و امن برای هر ارز دیجیتال، بهترین راه این است که به وب‌سایت رسمی هر ارز دیجیتال مراجعه کنید. وب‌سایت‌های رسمی هر ارز دیجیتال معمولا بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های موجود را معرفی می‌کنند.

    برای اینکه از آدرس وب‌سایت رسمی هر ارز دیجیتال مطلع شوید، فقط کافیست که به صفحه قیمت‌های سایت ارزدیجیتال مراجعه کرده و سپس به صفحه اختصاصی ارز دیجیتال مورد نظر خود بروید.

    مقاله پیشنهادی:   آشنایی با ساختار سازمانی فلت

    راه دیگر برای یافتن کیف پول‌های یک ارز دیجیتال رفتن به صفحه کیف پول‌های سایت ارزدیجیتال است. در این صفحه می‌توانید نسبت به ارز دیجیتال و سیستم عامل مورد نظرتان، بهترین کیف پول‌های دیجیتال را بیابید.

    پرس و جو هم روش دیگری است که کاربران برای یافتن یک کیف پول معتبر از یک ارز دیجیتال از آن استفاده می کنند. شما می‌توانید از افراد دیگری که تجربه استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال را دارند راهنمایی بخواهید تا بهترین کیف پول را به شما معرفی کنند. می‌توانید سوالات مربوط به کیف پول را در بخش پرسش و پاسخ سایت ارزدیجیتال (استک) از کاربران آگاه بپرسید.

    مشهورترین کیف پول

    اگر چه برای هر ارز دیجیتال یک یا چند کیف پول مخصوص وجود دارد، برخی از کیف پول‌ها از چندین و چند ارز دیجیتال گوناگون پشتیبانی می‌کنند و استفاده از آن‌ها به حدی راحت است که کاربران زیادی را به خود جلب می‌کنند. در اینجا به معرفی مشهورترین کیف پول‌هایی می‌پردازیم که از ارزهای دیجیتال بسیار زیادی پشتیبانی می‌کنند و از امنیت و رابط کاربری مناسبی برخوردار هستند.

    کیف پول‌ کوینومی (Coinomi)

    در زمان نگارش این بخش، کیف پول کوینومی را بدون اغراق می‌توان یکی از کیف پول‌هایی دانست که بیشترین تعداد نصب و کاربر را به خود اختصاص داده‌ است. کوینومی از بیش از ۱۲۵ ارز دیجیتال گوناگون به همراه هزاران توکن (آن‌هایی که بلاک چین اختصاصی ندارند و روی شبکه‌های دیگر مثل اتریوم قرار دارند) پشتیبانی می‌کند. بازخورد و میزان رضایت از این کیف پول از سوی کاربران هم در نوع خود بی‌نظیر است. بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS، ویندوز، لینوکس و مک می‌توانید به سادگی کوینومی را نصب کنید

    کیف پول اتمیک (Atomic)

    اتمیک از دیگر کیف پول‌های معتبر چند ارزی است که می‌توانید برای ذخیره چندین ارز دیجیتال متنوع از آن بهره ببرید. اتمیک هم مانند کوینومی تعداد نصب بالایی را به خود اختصاص داده و از رتبه خوبی در مارکت‌های برنامه برخوردار است. اتمیک از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال گوناگون به همراه هزاران توکن پشتیبانی می‌کند و از خصوصیات خوب آن ارائه مستقیم کلید خصوصی به کاربران است. در مورد رابط کاربری و استفاده از این کیف پول هم باید گفت که طی کردن چند مرحله ساده و به راحتی برای هر کسی قابل نصب و استفاده است. سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS میزبان کیف پول اتمیک هستند.

    کیف پول تراست (Trust Wallet)

    تراست والت یکی از کیف پول‌های جدید و بسیار مطرح ارزهای دیجیتال است که بعد از خریداری شدن توسط صرافی بزرگ بایننس، نامش بر سر زبان‌ها افتاد. تراست والت از بیش از ۳۵ ارز دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌کند. با این‌که این کیف پول جدید است، به سرعت در حال توسعه است و تیم خوبی روی آن کار می‌کند. رابط کاربری بسیار آسان و راه‌اندازی با چند قدم ساده از جمله خصوصیات اصلی تراست والت است. این کیف پول از نظر رتبه‌بندی بیشترین امتیاز مربوط به رابط کاربری را دارد. تراست والت فعلا فقط برای موبایل توسعه داده شده است و روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS نصب می‌شود.

    کیف پول لجر (Ledger)

    شرکت فرانسوی لجر (Ledger) امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌سازد. مدل لجر نانو اس (Ledger Nano S) مشهورترین محصول این شرکت است که سال‌هاست از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است. با این حال این شرکت مدل‌های جدیدتر با یک‌سری قابلیت‌های بیشتر مثل صفحه نمایش بهتر را نیز عرضه کرده است. کیف پول‌های سخت افزاری لجر، کلیدهای خصوصی را به صورت کاملا امن و آفلاین نگهداری می‌کنند و هک کردن آن تقریبا غیرممکن است.

    مقاله پیشنهادی:   قرارداد فوروارد فارکس

    این کیف پول از تقریبا تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، نم و …) پشتیبانی می‌کند. از این رو، یک کیف پول برای نگهداری تقریبا تمام ارزهای دیجیتال کافی است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده به این لینک مراجعه کنید. نرم افزار (فریم‌ور) های آن به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شوند و به این ترتیب در صورت اضافه شدن یک ارز دیجیتال جدید، در اغلب اوقات نیاز به خرید مجدد کیف پول نیست و می‌توان آن را به‌روز کرد.

    کیف پول ترزور (Trezor)

    شرکت ترزور اولین سازنده کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا را می‌سازد. مشهورترین محصول این شرکت، کیف پول ترزور وان (Trezor One) است، با این حال اخیرا محصول جدیدتری به نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) عرضه شده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند اما مدل تی از امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد.

    کیف پول سخت افزاری ترزور هم مثل لجر کلیدهای خصوصی را به صورت کاملا امن و آفلاین نگهداری می‌کند و هک کردن آن تقریبا غیرممکن است. این کیف پول هم مانند لجر از تقریبا تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، نم و …) پشتیبانی می‌کند (مدل وان از ریپل پشتیبانی نمی‌کند). از این رو یک کیف پول برای نگهداری تقریبا تمام ارزهای دیجیتال کافی است. برای مشاهده ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده به این لینک مراجعه کنید.

    حفظ امنیت کیف پول

    بعد از انتخاب کیف پول مناسب، نیاز دارید تا از سرمایه خود حفاظت کنید. جدای از اینکه یک کیف پول چقدر امن است، خودتان هم باید گام‌هایی برای مراقبت بیشتر از سرمایه‌هایتان بردارید، درست مثل وظیفه‌ای که در قبال کیف پول جیبی خود دارید. همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، در بحث ارزهای دیجیتال، به نوعی خودتان بانک خودتان هستید.

    تهیه نسخه پشتیبان (بک‌آپ)

    فرض کنید که روی موبایلتان کیف پول ارز دیجیتال دارید که مقدار زیادی سرمایه در آن ذخیره شده است. حالا اگر موبایل شما به سرقت برود یا بر اثر شکستن یا مشکل فنی از بین برود، چگونه دارایی‌های خود را بازیابی می‌کنید؟ پاسخ، استفاده از نسخه پشتیبان یا همان بک‌آپ (Back-Up) است.

    خاصیت ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین این است که هیچ کس دسترسی و کنترلی بر دارایی‌ها ندارد، بنابراین اگر از کیف پول خود بک آپ یا همان نسخه پشتیبان تهیه نکنید، هر لحظه خطر خداحافظی با سرمایه خود را احساس خواهید کرد. اگر برای کامپیوتر یا موبایل شما اتفاقی رخ دهد یا اگر کیف پول سخت افزاری شما را بدزدند، به راحتی قادر به بازگردانی بک آپ در نرم افزارهای دیگر خواهید بود. البته باید نسخه پشتیبانی کیف پول خود را در جایی امن و خارج از جایی که کیف پول نصب است، نگه‌داری کنید.

    اغلب کیف پول‌ها به عنوان بک‌آپ به شما یک رشته ۱۲ الی ۱۶ کلمه‌ای از لغات می‌دهند. این لغات از نظر رمزنگاری با کلید خصوصی کیف پول پیوند دارد. شما باید لغات را در جایی امن یادداشت کنید و سپس در صورت هرگونه مشکل، با استفاده از آن لغات، قادر به بازیابی دارایی‌ها خواهید بود. برخی دیگر از کیف پول‌ها یک فایل را به عنوان بک‌آپ ارائه می‌دهند که با یک رمز عبور از جانب شما رمزنگاری شده است. در این کیف پول‌ها با آپلود فایل و وارد کردن رمز عبور قادر به بازیابی دارایی‌های هستید. کیف پول‌های دیگری هم وجود دارند که مستقیما به شما کلید خصوصی کیف پول را تحویل می‌دهند که باید آن را در جایی امن یادداشت کنید تا در آینده قادر به بازیابی سرمایه خود باشید.

    مقاله پیشنهادی:   مشاغل خانگی بیمه می شوند؟

    داشتن چند کیف پول

    به زبان ساده، بهتر است همه پول‌هایتان را در یک جیب نگذارید. داشتن چند کیف پول امن و تقسیم دارایی‌ها در آن‌ها، به طرز چشم‌گیری امنیت شما را افزایش می‌دهد. در این صورت اگر برای یکی از کیف پول‌ها مشکل پیش بیاید، به یکباره تمام دارایی خود را از دست نمی‌دهید. البته فقط وقتی این کار را انجام دهید که از آمار دقیق کیف پول‌های خود را داشته و سردرگمی برایتان پیش نیاید.

    بهترین کار این است که مبالغ سنگین را در کیف پول‌های سخت افزاری ذخیره کنید و فقط کمی را در کیف پول‌های تحت وب، موبایل و یا دسکتاپ نگهداری کنید. فراموش نکنید که از تمام کیف پول‌های خود بک‌آپ بگیرید.

    مرورگر جداگانه

    اگر از کیف پول تحت وب استفاده می‌کنید و یا قصد دارید تا از طریق مرورگر به کیف پول خود متصل شوید، افزونه‌های مخرب مرورگر‌ها یک راه قدیمی برای دزدیدن اطلاعات کیف پول آنلاین شما هستند. بهترین کار این است که یک مرورگر تمیز و فاقد افزونه برای دسترسی به کیف پول خود تخصیص داده تا خطر دزدیده شدن کلید خصوصی کاهش یابد.

    فعال سازی ورود دو مرحله‌ای

    اعتبارسنجی دوعاملی (2FA) یا همان ورود دو مرحله‌ای روشی برای تایید هویت شما است که معمولا در هنگام ورود به حساب یا انجام عملیات برداشت انجام می‌شود. طی این حالت، سیستم از شما دو عامل مختلف برای تایید هویتتان طلب می‌کند. با این کار هکر به راحتی با وارد کردن رمز عبور قادر به دسترسی به مبالغ شما نخواهد بود.

    استفاده از کلمه عبورهای قوی

    نرم افزارهایی به اسم کرکر می‌توانند رمزهای عبور مختلف برای یک نام کاربری را به صورت خیلی سریع بررسی کنند و اگر رمز شما ساده باشد، در کمتر از چند روز توسط نرم افزار پیدا می‌شود. به همین دلیل بهتر است تا از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی در کلمه عبور خود بهره ببرید. البته این روزها سامانه‌های کیف پول به لایه‌های ضد اسپم مجهز هستند.

    به‌روزرسانی نرم‌افزارها

    با به‌روز کردن نرم‌افزارهای خود، همیشه امن‌ترین محیط موجود را برای خود فراهم کنید. نه تنها کیف پول خود را، بلکه سیستم‌های رایانه‌ای و تلفن‌های همراه خود را نیز به‌روز نگه‌ دارید. نرم افزارهای ضد بدافزار خود را هم همیشه به‌روز نگاه دارید.

     

    ارز دیجیتال (قسمت اول)
    آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟ سرمایه گذاری در آنها چه ریسک هایی دارد؟ (قسمت دوم)
    سرمایه گذاری در بیت کوین: ارزش بیت کوین چطور تعیین می‌شود؟
    بورس و فرابورس (شباهت ها و تفاوت ها)
    وضعیت اقتصاد و بورس ایران
    آموزش کامل تابلوخوانی حرفه ای بورس + تکنیک ها
    فرابورس چیست؟ صفر تا صد بازار فرابورس

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    آزاده یوسفی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: