تاریخچه صنعت نفت و گاز

صنعت نفت
  • تاریخچه صنعت نفت و گاز

    صنعت نفت و گاز یک صنعت محدود به دوران جدید نمی باشد، ولی وضعیت کنونی آن که یک عامل اصلی در سیاست، جامعه و تکنولوژی به حساب می آید، در اوایل قرن 20 به وجود آمده است. متخصصان حوزه انرژی معتقد هستند که اختراع موتور احتراق داخلی مهم ترین عامل در افزایش اهمیت نفت و گاز بوده است.

    جهت مشاوره اقتصادی قبل از شروع کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    تاریخچه اولیه

    تاریخچه صنعت نفت و گازتاریخچه صنعت نفت و گاز

    بر اساس نوشته های هرودوتوس (herodotus: نویسنده یونانی مربوط به قرن پنجم قبل از میلاد) در چهار هزار سال پیش آسفالت طبیعی در ساختن دیوارها و برج های شهر بابل بکار گرفته می شد. مردم کشور چین در بیش از 2000 سال پیش از نفت استفاده می کردند. آی چینگ (I Ching) بعنوان یکی از مشهورترین نویسندگان چین بیان کرده است که در اولین قرن میلادی و در کشور چین، نفت برای اولین بار کشف، استخراخ و بکار گرفته شده است. همچنین چینی ها اولین افرادی بودند که در قرن چهارم میلادی برای نخستین بار از نفت به عنوان سوخت استفاده کردند.

    جهت برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    اولین چاه های نفتی شناخته شده هم متعلق به سال 347 چینی قبل از مسیح و در چین می باشد. این چاه ها عمقی برابر با 800 فوت (240 متر) داشتند و با استفاده از مته هایی حفر شدند که بر سر نیزه های ساخته شده از نی نصب شده بودند. نفت به دست آمده از این چاه ها سوزانده می شد تا آب شور آن بخار شود و نمک به دست بیاید. در سده ده میلادی، لوله های نی با استفاده از فنرهای نمکی چاه های نفتی را به هم متصل می کردند. نوشته های متون قدیمی چینی و ژاپنی در برخی موارد به استفاده از گاز برای روشنایی و گرمایش اشاره کرده اند. در قرن هفتم میلادی، ژاپنی ها نفت و گاز را بعنوان آب احتراق مورد استفاده قرار می دادند.

    جهت بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    مقاله پیشنهادی:   بازار چیست و انواع آن کدامند؟

    علاو بر این اولین خیابان های بغداد با استفاده از قیر آسفالت شدند؛ این قیر از نفتی بدست می آمد که در میادین طبیعی منطقه قابل دستیابی بود. در قرن نهم میلادی میادین نفتی موجود در باکوی آذربایجان مورد بهره برداری قرار گرفتند. همچنین یک سری از شیمی دانان ایرانی (همانند محمد بن ذکریای رازی) در قرن نهم میلادی جزئیات تقطیر نفت را تشریح کردند. محققان آمریکایی و اروپایی در سال های بعدی به مطالعه فرآیندهای مختلف نفت و گاز و فرآورده های مختلف آن پرداختند.

    جهت تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها FS با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    در سال 1745 ملکه روسی به نام الیزابت اولین چاه نفتی و پالایشگاه نفتی را در اوختا (Ukhta) تاسیس کرد. در این پالایشگاه فرآیند تقطیر نفت صورت گرفت و ماده ای شبیه به کروزین کشف شد که در لامپ های روغنی کلیساهای روسی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین شن های نفتی برای اولین بار در سال 1745 کشف شدند. میدان نفتی پچلبرون (Pechelbronn) تا سال 1970 فعال بود و شرکت هایی از قبیل آنتار و اسکلومبرگر (Antar and Schlumberger) برای اولین بار در این میدان شروع به فعالیت کردند.https://ektinteractive.com/history-of-oil/

    تاریخچه مدرن

    تاریخچه صنعت نفت و گاز

    تاریخچه صنعت نفت و گاز

    جهت ارزش گذاری شرکت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    تاریخچه مدرن نفت و گاز از قرن نوزدهم میلادی و با پالایش پارافین از نفت خام شروع می شود. برای اولین بار جیمز یانگ (James Young) در سال 1847 به کاربرد مناسب نفت برای استفاده به عنوان روغن لامپ و همچنین مناسب بودن آن برای روغنکاری موتور اشاره کرد. کارایی این روغن های جدید با موفقیت همراه بود، ولی تامین روغن از معادن زغال سنگ با یکسری مشکلاتی مواجه شد. یانگ بیان کرد که نفت یا روغن از صخره های سنگی موجود در معدن زغان سنگ تراوش می کند و این فرضیه را بیان کرد که این نفت در نتیجه واکنش حرارت با شکاف موجود در زغال سنگ ایجاد می شود و احتمال مصنوعی بودن آن وجود دارد.

    جهت  گزارش های تخصصی و مطالعات بازار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    آزمایشات یانگ منجر به تقطیر زغال قیری در حرارت پایین شد که شبیه نفت خام بود. همچنین وی از طریق تقطیر آهسته یک سری مایعاتی مفیدی به دست آورد که یکی از آنها روغن پارافین بود. کارهای صورت گرفته توسط یانگ و همکاران عبارت از اولین کارهای تجاری در حوزه نفت و صنایع پالایشی بوده است که با استفاده از توربانیت (torbanite)، شیل و زغال قیری، نفتا و روغن های نرم کننده تولید می شد.

    مقاله پیشنهادی:   ارز دیجیتال (قسمت اول)

    در سال های بعدی هم مطالعات و آزمایشات گسترده ای بر روی فرآیندهای پالایش نفت خام صورت گرفت که برای مثال می توان به مطالعات آبراهام پینو گسنر (Abraham Pineo Gesner) اشاره کرد که منجر به کشف کروزین شد. گسنر در سال 1850 شرکت گسلاین کرزین را تاسیس کرد و لامپ های روشنایی را در خیابان های هالیفکس و سایر شهرها نصب کرد.

    جهت اصلاح ساختار و روند های سازمان با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    اولین چاه مدرن در سال 1846 در منطقه جنوب قفقاز و باکو حفاری شد. همچنین اولین پالایشگاه مدرن شوروی سابق در سال 1861 و در باکو تاسیس شد. ایگناسی لوکاسیویچ (Ignacy Lukasiewicz) از طریق بهینه سازی روش گسنر یک روش مناسبی را برای تصفیه کروزین از نفت پیدا کرد. این کشف به صورت سریع در سطح جهانی بکار گرفته شد و میرزوف (Meerzoeff) اولین پالایشگاه مدرن روسی را در سال 1861 و در شهر باکو تاسیس کرد. در این دوره زمانی باکو 90% از نفت کل جهان را تولید می کرد.

    با این وجود اولین چاهی که در سطح جهانی منجر به تولید نفت شد، در سال 1856 و در عمق 280 فوتی و توسط شرکت مریماک (Merrimac) در لا بری (La Brea) حفاری شد.

    جهت افزایش فروش و توسعه کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    تا اواسط دهه 1950 زغال سنگ پرکاربردترین سوخت در سطح جهانی بود، ولی بعد از آن نفت به سرعت جایگاه مهمتر و بالاتری نسبت به زغال سنگ پیدا کرد. بعد از بحران های انرژی مربوط به سال های 1973 و 1979، رسانه ها توجه ببیشتری به عرضه نفت در سطح جهانی نشان دادند. این بحران نشان داد که نفت یک منبع محدودی می باشد که بالاخره یک روز به پایان خواهد رسید یا حداقل از نظر اقتصادی یک منبع انرژی پایداری نخواهد بود.

    مقاله پیشنهادی:   چگونه در اوراق بدهی سرمایه گذاری کنیم؟

     هر چند که پیشبینی های صورت گرفته در این دوره زمانی در رابطه با تامین نفت کاملا بدبینانه بوده است، ولی در دهه 1980 افزایش تولید نفت و کاهش تقاضای آن منجر به عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی و پایین آمدن قیمت های آن شد. این دوره آخرین باری نبوده است که نفت به اصلی ترین موضوع در اقتصاد جهانی مطرح شده بود، بلکه در اولین دهه از قرن بیست و یکم هم نفت به اصلی ترین موضوع رسانه ها تبدیل شد. در این دوره قیمت نفت به بیش از 140 دلار هم رسید که حدودا 3 برابر قیمت های امروزی می باشد.

    جهت مشاوره سرمایه گذاری در بورس با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    امروزه بیش از 90% نیازهای سوختی خودروها از طریق نفت تامین می شود. همچنین در ایالات متحده، نفت و گاز بیش از 40% از نیاز انرژی این کشور را تامین می کند، ولی فقط در 2% از تولید برق این کشور نقش دارد. همچنین سه کشور اصلی تولید کننده نفت عبارت از عربستان صعودی، روسیه و ایالات متحده هستند. بیش از 80% ذخایر اثبات شده نفت در خاور میانه قرار دارند که 62.5% از آن در 5 کشور عربی (عربستان صعودی، امارات، عراق، قطر و کویت) واقع شده است.

    جهت دوره های آموزش کارکنان  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    همچنین بیشترین ذخایر گاز طبیعی در کشورهای روسیه، ایران و قطر قرار دارد . میزان ذخایر این منبع طبیعی که امروزه در بیش از 80 کشور جهان شناسایی شده است، تقریبا برابر با 5501 تریلیون فوت مکعب می باشد (به نقل از oil and gaz journal). نکته امیدوار کننده در مورد این منبع پاک انرژی این است که همچنان ذخایر کشف نشده ای از آن در سطح جهانی وجود دارد که یا شناسایی نشده اند یا بدلیل مقرون به صرفه نبودن (از جمله به دلیل قرار گرفتن در بستر دریاها و اقیانوس ها) مورد استفاده قرار نگرفته اند.https://www.oilandgasiq.com/strategy-management-and-information/columns/a-brief-history-of-oil

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: