پوزیشن لانگ در بازارهای مالی

بازار های مالی، بازار مشتقات
  • [vc_row][vc_column][vc_column_text]

    پوزیشن لانگ چیست؟

    پوزیشن لانگ در بازارهای مالی

    تعریف از نظر گروه مشاوران خبره پوزیشن لانگ (که همچنین به عنوان لانگ شناخته می شود) عبارت از خرید یک سهم، محصول یا ارز می باشد که در آن فرد خریدار انتظار افزایش ارزش موارد خریداری شده را دارد. داشتن پوزیشن لانگ یک دیدگاه رو به رشد یا گاوی است. پوزیشن لانگ دقیقا برعکس پوزیشن شورت (Short Position) می باشد. معمولا اصطلاحات لانگ پوزیشن و لانگ در چارچوب مربوط به خرید قراردادهای اختیار یا آپشن ها (Options Contract) به کار گرفته می شوند. فرد تاجر بسته به دیدگاهی که نسبت به دارایی مربوط به قرارداد آپشن دارد، می تواند لانگ کال آپشن (Call Option) یا لانگ پوت آپشن (Put Option) داشته باشد.

    یک سرمایه گذاری که به کسب سود در نتیجه حرکت روبه بالای قیمت یک دارایی امیدوار است، پوزیشن لانگ را در کال آپشن خواهد گرفت. کال این اختیار را به فرد خریدار می دهد تا دارایی مورد نظر را با یک قیمت خاص بفروشد. در نقطه مقابل، یک سرمایه گذاری که انتظار دارد قیمت یک دارایی کاهش پیدا کند، یک پوزیشن لانگ را در پوت آپشن خواهد گرفت. این پوزیشن این حق را به سرمایه گذار می دهد تا دارایی را با یک قیمت خاصی بفروشد.

    جنبه های مختلف لانگ

    لانگ یکی از اصطلاحات سرمایه گذاری می باشد که بر اساس جایی که در آن استفاده می شود، معانی مختلفی پیدا می کند. اصلی ترین معنای لانگ عبارت از در اختیار گرفتن قدرت زمان یک سرمایه گذاری است. با این وجود عبارت لانگ در حین استفاده شدن در قراردادهای اختیارات و فیوچرز معانی مختلفی به خودش می گیرد.

    مقاله پیشنهادی:   عرضه اولیه چیست و چگونه انجام می شود

    سرمایه گذاری با در اختیار داشتن لانگ

    داشتن اختیار لانگ در یک سهام یا اوراق قرضه یک روش سرمایه گذاری مرسومی می باشد که در بازارهای سرمایه به کار گرفته می شود. سرمایه گذار از طریق سرمایه گذاری با پوزیشن لانگ و با پیشبینی کردن افزایش قیمت آن، یک دارایی را می خرد و مالکیت آن را در اختیار می گیرد. معمولاسرمایه گذار هیچ برنامه ای برای فروختن این اوراق بهادار در آینده نزدیک ندارد. در مورد نگهداری دارایی ها که یک انحراف ذاتی نسبت به افزایش دارد، لانگ می تواند به معنای اندازه گیری زمان و همچنین انتظار افزایش قیمت ها باشد.

    پوزیشن لانگ در سهام یا اوار قرضه هم یک روش سرمایه گذاری مرسومی می باشد؛ این مورد بخصوص در مورد سرمایه گذاران جزء مصداق دارد. این انتظار که ارزش دارایی در یک دوره بلند مدت افزایش پیدا می کند (که عبارت از استراتژی خرید و نگهداری می باشد) باعث می شود که سرمایه گذار هیچ نیازی به دنبال کردن مداوم بازار یا زمان بندی بازار نداشته باشد و اجازه دهد که قیمت ها در طول زمان نوسان داشته باشند. از طرف دیگر تجربیات گذشته اثبات کرده است که ارزش بازار سهام بصورت گریز ناپذیری افزایش پیدا می کند.

    https://www.investopedia.com

    قراردادهای اختیارات لانگ پوزیشن

    در حوزه مربوط به قراردادهای اختیارات عبارت لانگ هیچ ارتباطی با بازه زمانی ندارد، بلکه به معنای مالکیت یک دارایی می باشد. فرد دارای پوزیشن لانگ عبارت از شخصی است که در حال حاضر این دارایی را در پرتفوی خودش دارد.

    زمانی که یک تاجر قرارداد کال آپشن را از آپشنز رایتر (options writer) می خرد یا مالکیت آن را می گیرد، دارای حالت لانگ می شود؛ به دلیل اینکه این فرد دارای پوزیشن لانگ است، می تواند دارایی را بخرد. یک سرمایه گذاری که در کال آپشن پوزیشن لانگ دارد، عبارت از فردی است که یک کال را می خرد و این انتظار را دارد که ارزش اوراق بهادار مورد نظر افزایش پیدا کند. فرد دارنده پوزیشن کال بر این عقیده است که ارزش دارایی افزایش پیدا می کند و ممکن است در پایان تاریخ انقضاء تصمیم به خرید آپشن خودش بگیرد.

    مقاله پیشنهادی:   عمرنوپا با توجه به میزان ریسک و قیمت کسب و کار

    چه زمانی یک قرارداد پوت آپشن را میخریم؟

    باید توجه داشت که تمامی افراد دارای پوزیشن لانگ بر این عقیده نمی باشند که ارزش دارایی افزایش پیدا خواهد کرد. یک تاجری که در پرتفوی خودش یک دارایی دارد و معتقد است که ارزش آن کاهش خواهد یافت، یک قرارداد پوت آپشن را می خرد. این فرد همچنان دارای پوزیشن لانگ است، چرا که توانایی فروش یک دارایی موجود در پرتفوی خودش را دارد. فرد دارنده پوت آپشن معتقد است که قیمت دارایی کاهش خواهد یافت. این افراد دارنده اختیار امیدوارند که بتوانند در سررسید دارایی خودشان را با یک قیمت بهتری بفروشند.

    بنابراین همانطور که خودتان هم مشاهه کردید، پوزیشن لانگ مربوط به قرارداد اختیارات بر اساس اینکه قرارداد لانگ پوت یا کال باشد، می تواند نشان دهنده پیشبینی افزایش یا کاهش قیمت باشد (که به ترتیب به صورت حالت گاوی یا bullish و حالت خرسی یا bearish شناخته می شوند). در نقطه مقابل یک پوزیشن شورت مربوط به قرارداد اختیارات دارای سهام یا یک دارایی دیگری نیست، ولی با انتظار فروش آن دارایی را قرض می گیرد و مجددا آن را با یک قیمت پایین تر خریداری می کند.

    قراردادهای اختیارات لانگ پوزیشن

    قراردادهای فیوچرز لانگ

    سرمایه گذاران و تاجرانی که به منظور هج کردن در مقابل نوسانات نامطلوب قیمت ها می توانند وارد یک قرارداد فوروارد یا فیوچرز لانگ شوند. یک شرکت با استفاده از هج لانگ می تواند قیمت خرید یک محصولی را قفل کند که در آینده به آن نیاز پیدا خواهد کرد. تفاوت قراردادهای فیوچرز با آپشن در این است که دارنده قرارداد فیوچرز ملزم به خرید یا فروش دارایی می شود. این فراد انتخاب نمی کنند، ولی باید وظایف تعیینشده خودشان را به صورت کامل انجام دهند.

    مقاله پیشنهادی:   مهمترین مراحل و نکات اساسی جهت ارتقای کارمندان در سازمان

    فرض کنید که یک تولید کننده جواهر آلات معتقد باشد که قیمت طلا در کوتاه مدت افزایش پیدا خواهد کرد. این شرکت می تواند با عرضه کننده طلای خودش وارد یک قرارداد فیوچرز لانگ شود و در سه ماه آینده طلا را به قیمت 1300 دلار از این عرضه کننده بخرد. صرفنظر از اینکه قیمت طلا در طول این سه ماه بیشتر یا کمتر از 1300 دلار باشد، فردی که یک پوزیش لانگ را در فیوچرز طلا دارد، ملزم به خرید طلا از فروشنده و با قیمت توافق شده 1300 دلار خواهد بود. در نقطه مقابل فرد فروشنده ملزم به تحویل کالای فیزیکی در تاریخ سررسید قرارداد خواهد بود.

    همچنین سفته بازانی که معتقدند قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد، می توانند در قراردادهای فیوچرز پوزیشن لانگ بگیرند. این افراد الزاما نمی خواهند که کالای فیزیکی را تحویل بگیرند، بلکه این افراد فقط می خواهند در نتیجه نوسانات قیمتی سرمایه شان را افزایش دهند. فرد سفته باز دارای قرارداد فیوچرز لانگ قبل از تاریخ سررسید می تواند قرارداد را در بازار بفروشد.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

    درباره بازار آتی طلا بخوانید

    بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

    انواع تابلوهای بورس و فرابورس

    قرارداد های بازار فارکس

    تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ

    اهمیت مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید

    قرارداد های مالی

    قرارداد فورواد فارکس

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: