0 تا 100 استراتژی عملیاتی ❤ تعریف و مزایای آن در سازمان (بخش هشتم)

ارزیابی عملکرد و استراتژی
  • مقدمه

    اگه بخش اول و دوم این مقاله درباره انواع استراتژی را نخوانده اید، کلیک کنید.

    داشتن یک استراتژی عملیاتی می تواند در برنامه ریزی فرآیندها، وظایف و همراهی آنها با اهداف کلان سازمان شما مفید باشد.

    کسب و کارهایی که کالاها و خدمات تولید می کنند اغلب به سیستمی متکی هستند که استفاده از منابع، افراد و فرآیندها را بهینه می کند.

    اطمینان از سیستم درست و مناسب و در راستای اهداف کلی سازمان برای بسیاری از کسب و کارها اولویت دارد.

    در این مقاله، استراتژی عملیاتی و مزایای داشتن یک عامل کلیدی موفقیت را مورد بحث قرار می دهیم.

    استراتژی عملیاتی چیست؟

    استراتژی عملیاتی مجموعه ای از تصمیماتی است که یک سازمان در مورد تولید و تحویل کالاهای خود می گیرد.

    سازمان‌ها ممکن است هر قدمی را که به سمت تولید یا ارائه محصول برمی‌دارند، یک عملیات در نظر بگیرند و همه تصمیم‌گیری‌ها در مورد این عملیات‌ های مختلف، استراتژی عملیاتی است.

    استراتژی عملیاتی یک سازمان همراه با استراتژی کلی کسب و کار  آن است و به سازمان کمک می کند تا به اهداف بلندمدت خود دست یابد و رقابت پذیری در بازار را بهبود بخشد.

    به عنوان مثال، یک شرکت تولید کننده و فروش رایانه ممکن است عملیات زیر را انجام دهد:

      • به دست آوردن مواد
      • کار با تامین کنندگان
      • طراحی کامپیوترهای جدید
      • ساخت طرح های کامپیوتری
      • مدیریت کارکنان
      • تحویل کامپیوترهای تمام شده به فروشندگان یا مصرف کنندگان

    نقش ساختار سازمان در بخش های عملیاتی سازمان ها

    هنگامی که تصمیم گرفتید چگونه عملکردهای بخش های مختلف سازمان خود را گروه بندی کنید، باید وظایفی را به افرادی که برای انجام یک کار خاص استخدام کرده اید، اختصاص دهید. نقش ساختار سازمانی در بخش عملیاتی، یافتن افرادی است که وطایف و مهارت خود را به بهترین وجه انجام دهند.

    در سازمان هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند که چندین نفر در یک بخش مشغول به فعالیت هستند، نقش‌ ها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که هر فرد بدون تکرار از وظایف کلیدی، کار خود را انجام می دهد.

    مقاله پیشنهادی:   پیش بینی نرخ ارز تا پایان 1400

    به عنوان مثال، در یک بخش بازاریابی، ممکن است یک کارمند نقش فرایند بازاریابی از ابتدا کار تحقیق بازار، شناسایی مشتری تا مذاکره با مشتری را مدیریت می کند.

    هر از گاهی شرکت ها باید ساختار سازمانی خود را اصلاح کند، زمانی که روند کارها و عملیات سازمان به درستی پیش نمی رود و مشتریان ناراضی هستند می تواند سازمان با تدوین استراتژی ساختار سازماتی، اقدام به اصلاح ساختار سازمانی بکند.

    مزایای داشتن استراتژی عملیاتی

    داشتن یک استراتژی عملیاتی در کسب و کار یا سازمان شما چندین مزیت دارد، مانند:

    کارایی کارکنان

    استراتژی‌های عملیاتی باعث شناسایی اهداف بخش‌های مختلف می شود که به مدیران تیم و کارمندان اجازه می‌دهد بدانند برای چه چیزی تلاش می‌کنند.

    یک استراتژی عملیاتی می تواند به اطمینانی حاصل شود که هر کارمندی که در یک بخش عملیات مشارکت دارد، از زمان و مهارت های خود به نحو احسن استفاده کند.

    علاوه بر این، مدیران سازمان می توانند یاد بگیرند که کدام بخش ها به طور موثر عمل می کنند و کدام یک ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند.

    استراتژی عملیاتی

    مدیریت منابع

    سازمان ها اغلب دارای منابع محدودی هستند که استفاده کارآمد از آنها ضروری است. استراتژی‌های عملیاتی می‌توانند به مدیران کمک کنند تا تعیین کنند کدام حوزه‌های سازمان به بیشترین منابع نیاز دارند و چگونه آن منابع را به بهترین شکل ارائه کنند.

    با توسعه یک استراتژی عملیاتی، مدیران می توانند در مورد هزینه های اداره بخش های مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنند.

    سپس آنها می توانند این هزینه ها را تجزیه و تحلیل کنند و ببینند که آیا با اهداف کلی سازمان مطابقت دارند یا خیر.

    همکاری بخش استراتژی عملیاتی

    یک استراتژی عملیاتی نحوه کار چندین بخش در یک سازمان را با هم توضیح می دهد. با تشریح این هماهنگی، هر بخش می داند که چگونه با سایر بخش ها ارتباط دارد.

    آن‌ها همچنین می‌توانند ببینند که چگونه اهداف تک تک بخش‌هایشان برای دستیابی به اهداف کلی سازمان در کنار هم موثراست.

    این برای بهبود تصمیم گیری و کمک به کارکنان در بخش های مختلف مفید است که احساس کنند در یک تیم هستند.

    عناصر استراتژی عملیاتی

    عناصر موردنیاز برای استراتژی عملیات عبارتند از:

    محصولات و مونتاژ

    مدیران عملیات محصول به دنبال ساده‌سازی فرآیندها هستند، مانند ارتباطات تیمی یا مونتاژ محصول. آنها همچنین داده های مربوط به محصولات خود را تجزیه و تحلیل می کنند و از آن برای اولویت بندی وظایف استفاده می کنند.

    مقاله پیشنهادی:   معرفی چند نمونه از ساختار های سازمانی شرکت ها

    به عنوان مثال، آنها ممکن است به مدیران محصول کمک کنند تا تصمیم بگیرند کدام عناصر یک محصول را ابتدا بسازند. تیم‌های عملیات محصول با بخش‌هایی مانند تولید، پشتیبانی مشتری و فروش همکاری می‌کنند تا به بهینه‌سازی فرآیندی که مصرف‌کنندگان با محصول طی می‌کنند، از تحقیق تا تبدیل شدن به مشتریان مکرر، کمک کنند.

    تحویل و ذخیره موجودی

    استراتژی عملیاتی موجودی، استراتژی ای است که به کسب و کارها کمک می کند تا در مورد نحوه سفارش، نگهداری و پردازش موجودی خود تصمیم بگیرند. به دنبال راه‌های کارآمدتر برای تحویل یا ذخیره موجودی، با هدف کاهش هزینه‌ها و ضایعات است. استراتژی عملیات موجودی نیز با هدف سفارش تعداد بهینه کالا، به حداکثر رساندن ظرفیت ذخیره سازی بدون اتلاف منابع است.

    بهینه سازی زنجیره تامین

    عنصر زنجیره تامین یک استراتژی عملیاتی به دنبال بهترین راه برای هدایت محصولات از تامین کنندگان به توزیع کنندگان است. ممکن است این کار را به روش های مختلفی انجام دهد.

    در استراتژی عملیاتی زنجیره تامین، مدیران در مورد ساختار زنجیره تامین و فعالیت های هر مرحله تصمیم می گیرند. آنها همچنین تصمیم می گیرند که محصولات را کجا تولید و در کجا ذخیره کنند.

    کیفیت محصول نهایی

    هدف عملیات با کیفیت تولید محصول نهایی و رضایت بخش است. این شامل تست محصول، تجزیه و تحلیل بازخورد مشتری است. آنها همچنین سازگاری را بررسی می کنند تا مشتریان آنها از کیفیت یکسانی برخوردار شوند.

    علاوه بر این، مدیران عملیات با کیفیت، عملیاتی را که به تولید کمک می کند، تجزیه و تحلیل می کنند. به عنوان مثال، آنها اطمینان حاصل می کنند که سازمان از بهترین مواد برای یک محصول نهایی با کیفیت بالا استفاده می کند. آنها به طور مداوم بر فرآیند تولید نظارت می کنند تا مطمئن شوند که به نتایج کیفی مورد نظر آنها منجر شود.

    برنامه ریزی استفاده از منابع

    برنامه ریزی، زمان بندی و استفاده از منابع است و این به معنای داشتن اطمینان به استفاده سازمان از منابع خود در بهترین زمان ممکن است. این ممکن است شامل بهترین زمان برای ارسال محموله های محصولات یا فعالیت هایی باشد که کارمندان باید ابتدا روی آن تمرکز کنند.

    به عنوان مثال، هم تیم توسعه محصول و هم تیم رضایت مشتری ممکن است بخواهند یک گروه متمرکز تشکیل دهند، اما سازمان شما فقط منابعی برای میزبانی در یک زمان دارد پس در برنامه عملیاتی خود، برنامه ریزی بهینه را برای این دو بخش تعیین می کنید.

    مدیریت امکانات

    برنامه ریزی و مدیریت تسهیلات، تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر امکانات فعلی سازمان در رسیدن به اهداف سازمان است. این بخش استراتژی عملیاتی شما تعیین می کند که آیا امکانات فعلی شما مطابق با نیاز عمل می کنند یا خیر. علاوه بر این، همچنین متوجه می‌شود که آیا سازمان شما به امکانات جدید نیاز دارد یا خیر، و در این صورت جستجو برای یافتن امکانات مناسب انجام می‌دهد.

    مقاله پیشنهادی:   بازار فارکس – نکات تکمیلی

    استراتژی عملکردی

    پیش بینی برای برنامه ریزی

    پیش بینی عملیاتی جایی است که یک سازمان برای آینده برنامه ریزی می کند. از داده ها برای ایجاد فرضیاتی در مورد آینده سازمان استفاده می کند.

    به عنوان مثال، ممکن است روندهای فروش فعلی را برای تعیین سود در یک سال پیش بینی کند. سپس تغییراتی را در سازمان اجرا می کند تا اطمینان حاصل کند که همیشه به سمت اهداف خود حرکت می کند.

    عوامل کلیدی موفقیت برای استراتژی عملیاتی

    عوامل کلیدی در هر استراتژی عملیاتی عبارتند از:

    اهداف: شما می توانید برای هر عملیات هدفی تعیین کنید تا چارچوب عملیات را مشخص کنید و ممکن است در تصمیم گیری های مربوط به عملیات به شما کمک کند، که ممکن است به دستیابی به اهداف بزرگتر سازمان کمک کند.

    کارکنان: عملیات ها به کمک کارکنان انجام می شود. داشتن کارکنان مناسب برای هر کار می تواند کیفیت کار تمام شده را بهبود بخشد. هر زمان که یک عملیات را تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌توانید ببینید چه کسی روی آن کار می‌کند و راه‌هایی برای بهبود توانایی آن‌ها برای انجام خوب کارشان جستجو کنید.

    نوآوری: نوآوری می تواند به سازمان ها کمک کند تا راه های بهتری برای فعالیت پیدا کنند و به طور بالقوه نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنند. در هر عملیاتی، ایده خوبی است که به دنبال ایده ها بگردید که بتوانید در آن نوآوری کنید. می توانید مدیران عملیات را تشویق کنید تا فرآیندهای جدید را امتحان کنند و سپس نتایج را تجزیه و تحلیل کنند.

    تجزیه و تحلیل: همه عملیات نیاز به تجزیه و تحلیل منظم دارند و با تجزیه و تحلیل می توانید یاد بگیرید که کدام عملیات به خوبی اجرا می شود و کدام یک نیاز به بهبود دارد. پیاده سازی سیستمی را برای تجزیه و تحلیل منظم در هر بخش از استراتژی عملیات خود در نظر بگیرید که اعضای هر عملیات خود را تجزیه و تحلیل کنند، یا یک بخش جداگانه برای تجزیه و تحلیل سایر عملیات ایجاد کنید.

    3 نوع مهم استراتژی ها و تعریف آن ها 🔰 (بخش دوم)
    تعریف 0 تا 100 استراتژی🔰 اهمیت و مزایای آن در سازمان (بخش اول)

     

     

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: