صنعت پتروشیمی غول اقتصادی ایران (بخش سوم)

صنایع
  • صنعت پتروشیمی ایران

    صنعت پتروشیمی ایران: اولین سنگ بنای صنعت پتروشیمی کشور در سال 1330 شمسی بنا نهاده شد. مدت ها بعد وزارت اقتصاد جهت توسعه صنعت پتروشیمی کشور نسبت به احداث بنگاه شیمیایی کشور شروع به فعالیت نمود و 7 سال پس از آن پتروشیمی شیراز به اجرا گذاشته شد و 6 سال بعد جهت تولید کود شیمیایی به بهره برداری رسید.

    دستاورد صنعت پتروشیمی

    صنعت پتروشیمی. دست آورد های صنعت پتروشیمی در 5 برنامه توسعه پس از انقلاب

    برنامه های لازم برای توسعه صنعت پتروشیمی:

    برنامه ریزی ها و اقدامات تخصصی در ارتباط با صنعت نفت وگاز موجب رونق صنعت پتروشیمی کشور می شود. به همین منظور وزارت اقتصاد در سال 1342 تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را با مالکیت دولت و شرکت ملی نفت پیشنهاد کرد. هدف از تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمرکز بر روی ایجاد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور بود.

    روند توسعه صنعت پتروشیمی:

    صنعت پتروشیمی در سال 1342 و 1343 با تاسیس شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران و همچنین با احداث مجتمع توليد كود شيميائي شيراز فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرد. پس از آن با ایجاد مجتمع‌هاي پتروشيمي رازي، آبادان، كربن اهواز (ايران)، خارك، فارابي، بندرامام و طرح‌هاي توسعه پتروشيمي شيراز نسبت به فعالیت های خود رونق جدی بخشید. با وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، صنعت مورد نظر همراه با تخریب بسیاری از بخش های آن به مرحله رکود پای گذارد. در سال های ( 78- 1368)، با اجرای طرح های توسعه برنامه اول، صنعت فوق بازسازی و احیاء شد و در برنامه توسعه سوم، با تلاش های مجدانه دولت، صنعت پتروشیمی در کلاس جهانی قرار گرفت.

    صنعت پتروشیمی

    صنایع پایین دستی نفت

    وضعیت این غول اقتصادی ایران چگونه است؟

    باتوجه به اینکه صنعت حاضر در ایران جایگاه ششم را در میان 71 بخش اقتصادی مختلف دارد اکنون ایران دارای بیش از 50 مجتمع پتروشیمی است که در سال بیش از 50 میلیون تن محصولات پتروشیمیایی را از 33 تریلیون متر مکعب گاز و 157 میلیون بشکه ذخایر نفتی تولید می کنند. اهداف دولت های حال و آینده توسعه صنعت فوق با راه اندازی 67 طرح پتروشیمی در کشور است که در آینده نه چندان دور به مرحله اجرا خواهند رسید و این یعنی افزایش رشد اقتصادی کشور در سال های پیش رو.

    مقاله پیشنهادی:   مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید

    نقش پتروشیمی در تولید و اشتغال‌زایی:

    همانطور که اشاره شد جایگاه صنعت پتروشیمی در میان سایر غول های اقتصادی کشور جایگاه ششم است و با صادرات تولیدات این صنعت ارزآوری بسیار خوبی را نسیب کشور می کند که این یعنی کمک به رونق سیستم بانکی کشور. نقش این صنعت در تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست به طوری که اشتغال مستقیم این صنعت هم اکنون نزدیک به 500 هزار نفر است. صنعت پتروشیمی به طور مستقیم بر سایر صنایع(بیمه، حمل و نقل و صنایع تکمیلی و…) موثر است و می تواند موتور محرکه بخش خدمات و سایر بخش های موجود شود.

    تاثیر تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بر اقتصاد:

    با صادرات محصولات پتروشیمی چند هدف مهم در کشور دنبال می شود که به شرح زیر آورده شده است:

    • با صادرات محصولات پتروشیمی از اقتصاد مبتنی بر نفت فاصله گرفته می شود.
    • با گسترش تولیدات پتروشیمی، مواد اولیه سایر صنایع، تهیه و تامین می شود.
    • درآمدهای این صنعت منبع خوبی جهت اعطای تسهیلات به بانک ها و تولیدکنندگان سایر بخش ها می باشد.
    مقاله پیشنهادی:   چرا بازارها اهمیت دارند؟

    نقش تولیدات پتروشیمی در سایر صنایع

    تاثیرات حذف تولید محصولات پتروشیمی بر اقتصاد کشور:

    گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان با بررسی های انجام شده به سرمایه گذاران پیشنهاد می کند که این صنعت را جدی بگیرند زیرا تولیدات آن به اندازه 88 درصد در سایر تولیدات کشور نقش عمده ایفا می کند به گونه ای که  مواد اولیه بخش‌هایی نظیر ساخت کک، تعمیر وسایل نقلیه، تولید کالاهایی نظیر لاستیک و پلاستیک، پاک‌کننده‌ها، دارو، رنگ، فراورده‌های حاصل از تصفیه، خدمات برق، حمل و نقل جاده‌ای، سوخت‌های هسته‌ای، بخش‌های کشاورزی، ساختمان‌سازی و تولید وسایل نقلیه موتوری را محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهند و در صورت حذف تولید محصولات پتروشیمی، این صنایع با ضرر و زیان جدی مواجه خواهند شد.

    کدام شرکت های پتروشیمی در بورس تهران پذیرفته شده اند؟

    ابتدا باید بدانید که شرکت های پتروشیمی براساس نوع ماده تولیده شده و خوراک تقسیم بندی می شوند و شرکت هایی که تا به این لحظه در بورس فعال هستند خوراک گازی مصرف می کنند. فرآورده های این صنعت به سه بخش الفین، آروماتیک و گاز طبیعی تقسیم می‌شوند و هر کدام از بخش های نامبرده شده در سایر صنایع، کاربرد وسیعی دارند.

    مقاله پیشنهادی:   ساختار سازمانی صنعتی

    عوامل موثر بر قیمت سهام شرکت های پتروشیمی:

    گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت های پتروشیمی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده است:

    • تغییرات قیمت جهانی نفت
    • بحران‌های جهانی اقتصادی
    • نرخ ارز
    • نرخ خوراک دریافتی
    • تامین خوراک کافی
    • برنامه توسعه‌ای شرکت‌های پتروشیمی
    • میزان صادراتی بودن شرکت‌های پتروشیمی
    • تحریم های اقتصادی

    عوامل موثر بر قیمت سهام شرکت های پتروشیمی

    وضعیت صنعت پتروشیمی در بورس تهران:

    روند توسعه صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست به نحوی که امروزه یکی از تاثیرگذارترین صنایع در بازار سرمایه کشور به شمار می رود و این همان نقشی است که در پاراگراف قبل برای صنعت فعلی کشور بیان کردیم. فعالیت شرکت های پتروشیمی پذیرفته شده در بورس نیز مانند سایر شرکت های فعال در بازار، از تنش های سیاسی به دور نیستند  و شوک های سیاسی بر فعالیت‌ شرکت‌های پتروشیمی سایه افکنده است. عدم توجه به این عوامل خرد و کلان بدون شک باعث متضرر شدن فعالان بازار سرمایه خواهد شد.

    حرف آخر…

    قیمت سهام شرکت های پتروشیمی در بورس تهران به طور مستقیم و غیر مستقیم از شرایط خرد و کلان اقتصاد متاثر می شود. سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این صنعت میبایست به تحلیل جامع شاخص های موجود در این صنعت توجه کامل داشته باشند. گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان جهت مشاوره سرمایه گذاری همراه سرمایه گذاران خواهد بود، به همین منظور به صفحه اختصای ما  در شبکه های اجتماعی جهت دریافت سیگنال های VIP بپیوندید.

    درباره برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب اینجا بخوانید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: