کسب و کار نوپا و سرمایه گذاری در آن (بخش 1)

راهنمای کامل طرح توجیهی کسب وکار + 0 تا 100 راه اندازی کسب وکار
  • از دیرباز با این واقعیت روبرو بوده ایم که فناوری می تواند موجب تغییر در  کسب و کارهای نوپا شود و با آثار مثبت و منفی آن در سده اخیر آشنا شده ایم در این میان تاثیر دنیای مجازی و ارتباطات آسان و کم هزینه آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه روابط و هنجارهای اجتماعی انکار ناشدنی است. این مطلب ضرورت بذل توجه به ابعاد مختلف رسانه ها و ابزار جدید فناورانه را دو چندان می سازد دیگر برنامه‌ریزی شیوه تعامل با تأثیرات فرهنگی و اجتماعی رسانه های دیجیتال و فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات که با ارزش‌ها و اهداف ملی و دینی سرمایه های فرهنگی و اجتماعی ارزشمند کشور متناسب است و با توجه به الگوهای برآمده از جمهوری اسلامی ایران که در قالب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یاد می‌شوند اهمیت مضاعف می‌یابد.

    نقش فناوری در کسب و کار نوپا

    سرمایه گذاری در کسب و کار های نوپا

    مفهوم نوپا(استارت آپ)

    فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال چهره جهان و زندگی ما را دگرگون می کند این گزاره اینک به اثبات و استدلال چندان نیاز ندارد و ابعاد و سمت و سوی این دگرگونی اینک محل بحث و همفکری است. یکی از ابعاد تاثیرگذاری در خور توجه این فناوری پرشتاب و تحول، اقتصاد و تاثیر آن بر شکل گیری صنعت و فضاهای تازه‌ای از کسب و کار است.

    نقش فناری در شکل گیری کسب و کارها نوپا

    رشد پرشتاب این صنعت به خلق گونه های تازه ای از بازار و کسب و کارها انجامیده است که توانسته موج نوینی از نوآوری و خلاقیت را به عرضه اشتغال جهانی وارد کند. در چند دهه گذشته با فرا رسیدن موج های جدید فناوری، نوآوری های بسیاری به  دگرگونی چهره جهان، زندگی و تسهیل فرایند ها و رشد کسب و کارهای مبتنی بر آن، کمک کردند. با این همه سطح و میزان رشد این مشاغل، در همه جا یکسان نبوده است و موانعی نظیر چرخ های طولانی توسعه فناوری، هزینه‌های بالای تولید محصول، دانش و تخصص لازم در این حوزه و سرانجام کندی انطباق دولت ها،سازمان ‌های بزرگ و شرکت‌ها با فناوری‌های نوین سبب شد تا در برخی مناطق این روند با سرعت و شتاب بیشتری شکل بگیرد و در برخی مناطق این حرکت با کندی و دشواری‌های بسیاری همراه باشد.

    مقاله پیشنهادی:   برنامه ریزی عملیاتی و استراتژیک؛ نحوه انجام آن را بیاموزید

    کسب و کارهای نوپا و نمونه های موفق آن

    برآمدن مجموعه‌ای از شرکت‌های فناوری محور مانند گوگل، فیس بوک و توییتر طی دو دهه اخیر و رشد طوفانی آن ها، نگاه ها را به شکل گیری پدیده تازه‌ای در عرصه کسب و کارهای نوپا آشنا کرد که بر اساس نوآوری و ایده های خلاقانه شکل می‌گیرد. عموماً متکی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند و به سرعت رشد می کنند این پدیده های جذاب که به سرعت در سطح جهان در حال رشد هستند و به یکی از محورهای اصلی توجه برنامه ریزان و بخش های موثر در رشد اقتصادی پاره‌ای از کشورها بدل شده اند،کسب و کارهای نوپا نامیده شدند.

    نمونه های موفق استارت آپ

    چند نمونه موفق کسب و کار نوپا

    عوامل موثر شکل گیری سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا

    استیو بلانک از شناخته‌شده‌ترین محققان و مدرسان این حوزه ،رشد این پدیده را معلول سریعتر شدن فرآیند تولید و نیز کاهش هزینه های رسیدن به مشتری در کنار توسعه دانش آغاز یک استارتاپ و عرضه عمومی آن می‌داند و در عین حال بر تأثیر تحولاتی مانند فشرده شدن چرخه ایجاد محصول و فراهم شدن امکان عرضه محصول اولیه و آزمودن واکنش مخاطب و مشتری در همان مراحل نخست شکل گیری کسب و کار:  کاهش هزینه های ایجاد کسب و کارها به علت وجود نرم افزارهای متن باز و رایگان، امکان دورکاری و اینترنت، کاهش هزینه‌های تولید سخت افزاری توسط تولیدکنندگان خارجی و سرانجام تحولات زیربنایی در ساختار سرمایه گذاری در کسب و کارها به ورود منابع مالی جدید و سرمایه‌گذاری بیشتر به حوزه سرمایه گذاری بر کسب و کارهای نوپا انجامیده است تاکید می کند.

    نوپا چیست؟

    استیو بلانک

    نوپا(استارت آپ) را چنین تعریف می کند: شرکت یا سازمانی کوچک که با هدف تبدیل شدن به مدل کسب و کار قابل تکرار و قابل گسترش و مقیاس پذیر تشکیل شده است.

    مقاله پیشنهادی:   برنامه عملیاتی در طرح کسب و کار(بخش سوم)

     اریک ریس

      آنرا نهادی انسانی که برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار ساخته شده می‌نامد.

     پل گراهام

    نوپارا شرکتی می خواند که طراحی شده تا سریع رشد کند

    نوپا ها عموماً سازمان( شرکت )های نوپایی هستند که عمدتاً در مرحله توسعه و تحقیقات بازارهستند بحث نوپا در دنیای دات کام که مبتنی بر فناوری اطلاعات بوده ظهور کرده و از میان آن، شرکت‌های بزرگی به وجود آمده‌اند. شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت ،گوگل و فیس‌بوک که هم اکنون در فهرست برترین شرکت‌های دنیا قرار دارند ابتدا نوعی نوپا بودند.

    ویژگی نوپاها

     نوپاها عموماً بر پایه یک ایده نوآورانه و تشکیل یک تیم کاری به وجود می‌آیند مشخصه بارز آنها خاصیت رشد و گسترش پذیری در آینده است گسترش سریع و بیش از انتظار و احتمال بازگشت سرمایه جالب توجه در آینده همان جذابیتی است که سرمایه گذاران ریسک پذیر را به طرف نوپاها جذب میکند. با این همه باید به خاطر داشت که نمی‌توان هر کسب و کار تازه را نو با دانست و میان آن با کسب و کار کوچک باید تفاوت قائل شد بی تفاوت ها را به خوبی می توان در نمودار زیر مقایسه کرد.

    تفاوت کسب و کار کوچک و نوپا

    تفاوت های کسب و کار های کوچک با کسب و کار نوپا

    نیازمندی کسب و کارهای نوپا

    توجه به این تفاوت اهمیت موضوع نوپا ها را بیشتر نمایان می‌کند در حال حاضر اکثر فعالیت های کارآفرینی کشور در زمینه کسب و کارهای کوچک است. توجه به کسب و کارهای نوپا که رشد بالنده ای دارد، نیازها و فرایندهای متفاوتی را می‌طلبد. الگوسازی، تسهیل فرآیند، حمایت قانونی، تشویق و حمایت از فضای خلاقیت ؛ بستر سازی رسانه‌ای و نهادی از جمله ابزار و روش هایی است که برای تقویت نوپاها در کشور نیاز است.

    نقش فناوری اطلاعات در گرایش به کسب و کارهای نوپا

    دلیل گرایش به نوپاهای فناوری محور، پتانسیل بسیار بزرگی است که فناوری اطلاعات و دنیای اینترنتی، به وجود آورده است. در قدم اول راه اندازی نوپا در دنیای فناوری اطلاعات به راحتی با نشستن در خانه، آشنایی با برنامه نویسی، سود بردن از دموکراسی اینترنتی و گردش آسان و سریع اطلاعات امکان پذیر است. این قضیه ماهیتاً خوب است ؛زیرا فناوری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی توانسته است به عنوان آخرین انقلاب اطلاعاتی بشر آنچنان پتانسیل عظیمی برای دسترسی به اطلاعات، اشتراک گذاری، سینرژی و اتحاد نیروها ایجاد کند که نمونه مشابه آن هیچگاه در تاریخ وجود نداشته است .اما خطری که در رابطه با نوپا ها وجود دارد توهم و ساده‌انگاری افراطی است. که بسیاری از نیروها و استعدادها با مشاهده الگوهای موفق به راه اندازی کسب و کار اقدام کرده که متاسفانه اکثر آنها قبل از متولد شدن شکست خورده اند.

    چرا کسب و کار های نوپا مهم هستند؟

    اهمیت کسب و کار های نوپا

    اهمیت نوپاها

    استارتاپ موضوع جهانی است. دلیل اصلی توجه کنونی به نوپاها، موفقیت‌های چشمگیری بوده که به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات کسب شده است. خدمات گوگل یا فیس بوک که جزئی از زندگی روزمره بسیاری از مردم جهان شده است برآمده از نوپا های کوچک محلی یا دانشگاهی بوده که ناگهان به بزرگترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده است  موفقیت شرکت های دره سیلیکون که از یک گاراژ خانگی آغاز کرده همه را شگفت‌زده کرد. موفقیت چشمگیر استارتاپ های برآمده از خوابگاه های دانشجویی و گاراژ های کوچک باعث شده است این رویا برای بسیاری امکان پذیر جلوه کند و لذا بسیاری از جوانان خلاق و با استعداد همواره در پی راه اندازی استارتاپ های موفق با رویای تبدیل شدن به شرکت‌های بزرگ هستند

    مقاله پیشنهادی:   نخستین زنی که رئیس سازمان تجارت جهانی شد

    مهمترین دلایل اهمیت نوپاها

    با توجه به شرایط جمعیت جوان کشور می‌توان این دلایل را ذکر کرد:

    • پیوند نوپاها با خلق دانش و اثر آن بر فرایند توسعه کشور
    • کمک به انتقاد و بومی سازی دانش و فناوری در کشور
    • متنوع سازی منابع درآمد ملی
    • متنوع سازی زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی در کشور
    • سرمایه گذاری جهت رشد سرمایه منابع انسانی کشور در حوزه‌های فناوری دانش بنیان
    • قدرت و امکان رشد بالا و سریع نو با ها در قیاس با سایر بخش ها
    • نشر فرهنگ خلاقیت ابتکار و نوآوری و تقویت فرآیند تجاری سازی و تبدیل دانش به محصول دارای ارزش اقتصادی بالا
    • تاثیر رشد این فرهنگ بر کاهش سطح بیکاری میان جوانان و مشارکت عمومی در حل مسئله اجتماعی رشد و تولید فرصت‌های شغلی در کشور
    7 دلیل اهمیت مطالعه بازار برای یک کسب و کار
    فوت و فن کسب و کار: چند راهکار ساده اما مهم
    تحلیلگر کسب و کار
    معرفی چند ایده کسب و کار اینترنتی (کسب و کار آنلاین)
    طرح کسب و کار (بیزینس پلن) چیست؟ و انواع آن

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. رضایی گفته؛
      15:03 1402/01/22

      آنچه پس از آماده‌سازی مستندات لازم برای جذب سرمایه، باید مورد توجه بنیان‌گذاران کسب‌وکارها قرار بگیرد؛ انتخاب مدل تأمین مالی و طراحی سناریوهای مختلف جذب سرمایه است. دراین‌ارتباط گزینه‌های مناسب برای مذاکره به صورت بهینه لیست شده و مستندات لازم بر مبنای ملاحظات‌شان تهیه می‌شوند. در‌نهایت باز هم فرآیند مذاکره برای جذب سرمایه آسان‌تر می‌شود.

      • احمدزاده گفته؛
        09:03 1402/01/23

        ممنون از ثبت دیدگاه ارزشمندتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: