تعریف eps سود هر سهم و اهیت آن

  • سود هر سهم (EPS)

    EPSمختصر شده عبارت earning per share به معنای سود هر سهم میباشد. یکی از مهمترین راه های تحلیل و مبحث قابل توجه تحلیل گران تازه کار و حرفه ای بازار بورس ، EPS است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر قیمت شرکت ها در بورس تاثیر میگذارد .هر کسی که بخواهد در بورس سرمایه گذاری وشروع به معامله بکند از همان اول کار با این کلمه درگیرخواهد شد. تعریف ساده ی کلمه EPS میزان سودی است که شرکت به ازای هر سهم شرکت بدست میآورد .

    EPS  تنها یک پیش بینی شرکت از سود آتی شرکت تا پایان سال است و پس ممکن است محقق شود یا محقق نشود. رقم EPS نسبت به بازدهی نقدي (سود سهام) مبناي قابل قبول تري براي مقایسه عملکرد شرکت و مدیریت می باشد. اگر چه جریان هاي نقدي عامل مهم در ارزیابی ارزش شرکت است ، ولی اعتقاد بر این است که EPS معیار بهتري براي مقایسه عملکرد شرکت طی سالهاي مختلف و نیز با رقبا می باشد.

    مقاله پیشنهادی:   پوزیشن شورت در بازارهای مالی

    انواع EPS

    • EPS پیش بینی شده
    • EPS حاصل شده

    EPSپیش بینی شده

    (EPSسود پیش بینی شده هر سهم) میزان سودی است که یک شرکت توسط واحد مالی خود، در آغاز سال مالی پیش بینی می کند که در آخر همان سال مالی به آن دست یابد. شرکت های بورسی سالیانه مسئولیت دارند که پیش از آغاز سال مالی جدید یک آینده نگری از وضعیت مالی خود به بورس گزارش دهند که در آن پیش بینی براساس وضعیت قبلی شرکت و نیز دیدگاه مدیران و کارشناسان شرکت برای سال مالی آینده شرکت انجام می شود. به این EPS به اصطلاح EPS پیش بینی شده می گویند.

    اینEPS همانطور که میدانید یک پیش بینی است که هنوز حاصل نشده است و هیچ قطعیت و تضمینی وجود ندارد که حتما در آخر سال این میزان از EPS برای شرکت حاصل شود. گاهی این سود کمتر و گاهی بیشتر از پیش بینی در می آید.این EPS همان EPS است که در سایت tsetmc.com مشاهده میکنید .پس همان طور که میدانید این EPS شرکت ها در سایت tsetmc.com همان EPS پیش بینی شده است که  آن شرکت از میزان سودی است که در انتهای آن سال مالی بدست خواهد آمد و هیچ قطعیت و تضمینی وجود ندارد که حتما در انتهای سال مالی این مقدار از EPS برای شرکت بدست بیاید.

    مقاله پیشنهادی:   کلیات شرکتهای سهامی و انواع آن

    EPSحاصل شده

    این EPS سودی است که یک شرکت توانسته بعد از گذشت 12 ماه مالی بدست بیاورد. حسابداران شرکت بعد از پایان سال مالی شرکت عملکرد واقعی شرکت را بررسی می کنند، بعد از محاسبه درآمدها و هزینه های شرکت، مبلغی را به عنوان سود خالص و نهایی شرکت اعلام می کنند که این سود همان EPS حاصل شده است. در واقع سود حاصل شده عبارت است از سود هر سهم که در دوره مالی قبل به هر سهم تخصیص داده شده است.

    محاسبه EPS

    سود هر سهم نمایانگر عملکرد یک شرکت بورسی است که از تقسیم سود خالص پس از کسر مالیات به تعداد سهام شرکت به دست می‌آید.

    اهمیت EPS

    • پیش بینی EPS هاي آینده و نرخ رشد آن ، بر قیمت سهام تأثیر دارد.
    • EPS هرچه بیشتر باشد یعنی این که شرکت به ‌اندازه کافی بازدهی دارد که بتواند به سرمایه گذارانش سود بیشتری بپردازد .
    • سهامداران معمولاً EPS  دو شرکت را مورد مقایسه قرار می دهد تا وضعیت شرکت موردنظرشان را نسبت به رقیبانش بسنجند و درباره ی آن قضاوت کنند.
    • روند صعودی EPS یک چشم انداز کلی از سودآوری شرکت در آینده به سرمایه‌گذار می‌دهد.هر چه EPS یک شرکت بیشتر باشد قابل اعتمادتر و دارای موفقیت های بیشتری است.
    • EPS توانایی ارزیابی، تعیین و قضاوت درخصوص قیمت سهام را دارد.
    • EPSمیتواند برآورد قدرت سودآوري و ارزیابی سطح و روند سود شرکت را نشان دهد.
    مقاله پیشنهادی:   عمرنوپا با توجه به میزان ریسک و قیمت کسب و کار

    دسترسی به eps شرکت ها به سایت tsetmc.com مراجعه کنید.

    فایل های مرتبط

    تعریف صورت سود و زیان و اقلام آن

    تعریف ترازنامه و اقلام آن

    مقدمه ای بر صورت های مالی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. alireza گفته؛
      15:21 1401/05/23

      با تشکر از وب سایت خوبتون، به نظر شما بهترین دوره بورس کدام است؟

      • صابر نجارقابل گفته؛
        20:26 1401/06/03

        ممنون از حسن نظر شما. دوره های مرکز مالی ایران رو بررسی بفرمایید. تحت نظارت سازمان هست و دوره های زیادی با قیمت مناسب به صورت آنلاین و حضوری برگزار میکنن. مرکز مالی ایران رو سرچ کنید. موفق باشید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: