معرفی صنعت نفت و گاز

صنعت نفت
  • معرفی صنعت نفت و گاز

    در سطح دنیا 50 شرکت بزرگ وجود دارند که اکثر فعالیت های بهره برداری را در میدان های نفتی و گازی انجام می دهند. نفت تولید شده توسط شرکت های غول پیکر تقریبا 15% از کل نفت تولید شده در سطح دنیا را شامل می شود. همچنین بیش از 80%  از ذخایر نفت و گاز طبیعی موجود در سطح دنیا تحت کنترل شرکت های ملی نفت می باشند. همچنین از مابین 20 شرکت نفتی بزرگ، 15 مورد از آنها تحت مالکیت دولت ها قرار دارند.

    جهت مشاوره اقتصادی قبل از شروع کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    صنعت نفت که همچنین به عنوان پچ نفت شناخته می شود، شامل فعالیت های مربوط به اکتشاف، استخراج، پالایش، انتقال (که در اغلب مواقع با استفاده از تانکرها و لوله ها صورت می گیرد) و بازاریابی فرآورده های نفتی می باشد. محصولات عمده این صنعت شامل نفت کوره و بنزین است. همچنین خود بنزین یک نوع خوراکی برای تولید محصولات شیمیایی (شامل داروها، حلال ها، کودها، حشره کش ها، خوشبو کننده های مصنوعی و پلاستیک ها) می باشد. ارزش پولی قابل توجه نفت و محصولات آن باعث شده است که به عنوان طلای سیاه در نظر گرفته شود. این صنعت در اغلب مواقع به سه بخش عمده تقسیم می شود که عبارت از بالا دستی (upstream)، میان دستی (midstream) و پایین دستی (downstream) می باشند. بخش بالا دستی عمدتا با حفاری و تولید سر و کار دارد.

    جهت برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    معرفی صنعت نفت و گاز

    نفت یک عامل حیاتی برای صنایع مختلف می باشد و به عنوان یک عامل ضروری برای حفظ شکل فعلی جامعه صنعتی در نظر گرفته می شود؛ این موارد باعث شده است که اکثر کشورها نفت را به عنوان یک موضوع حیاتی در نظر بگیرند. همچنین نفت درصد قابل توجهی از مصرف انرژی جهانی را تامین می کند که کمترین میزان آن در اتحادیه اروپا (به میزان 32%) و بیشترین میزان آن در خاورمیانه (به میزان 53%) می باشد.

    مقاله پیشنهادی:   بازارهای مالی جهان

    سهم نفت در سبد انرژی سایر سایر نقاط جهان به شرح زیر می باشد: آمریکای مرکزی و جنوبی (44%)، آفریقا (41%) و آمریکای شمالی (40%). سالانه در جهان 36 میلیارد بشکه (معال km3 58) نفت مصرف می شود که عمده ترین آنها عبارت از کشورهای توسعه یافته می باشد. مطابق با آمارهای ارائه شده ایالات متحده در سال 2015، 18% از کل مصرف نفت در سطح جهانی را به خودش اختصاص داده است. فعالیت های مربوط به تولید، توزیع، پالایش و فروش نفت از نظر ارزش به عنوان بزرگترین صنعت موجود در سطح جهانی مطرح هستند.

    جهت بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    کشورهایی از قبیل ایالات متحده سوبسیدهای قابل توجهی را به شرکت های نفتی اختصاص می دهند؛ این سوبسیدها شامل تخفیف های مالیاتی قابل توجه در مراحل اکتشاف و استخراج است که شامل هزینه های اجاره میدان نفتی و تجهیزات نفتی می باشد.

    در سال ها اخیر روش های ارتقاء یافته بازیافت نفت  (که قابل توجه ترین آنها عبارت از حفاری چند مرحله ای و شکاف هیدرولیکی یا آبی می باشد و به عنوان شکاف شناخته می شود) منجر به بهبود کارایی در این صنعت شده اند، چرا که این تکنولوژی های جدید یک نقش مهم و قابل توجهی را در روش های جدید استخراج نفت پیدا کرده اند.

    جهت تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها FS با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
    معرفی صنعت نفت و گاز

    صنعت نفت و گاز چه اهمتی دارد؟

    صنعت نفت و گاز از نظر ارزش دلاری (یا پولی) به عنوان یکی از بزرگترین صنایع موجود در سطح جهانی مطرح است، بطوریکه بر اساس تخمین های صورت گرفته هر سال به میزان 3.3 تریلیون دلار درآمد ایجاد می کند. نفت یک عامل حیاتی برای کل اقتصاد جهانی می باشد، بخصوص برای اصلی ترین تولید کنندگان آن که عبارت از ایالات متحده، عربستان صعوی، روسیه، کانادا، چین و ایران می باشند.

    جهت  گزارش های تخصصی و مطالعات بازار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    بخش های مختلف صنعت نفت و گاز

    همانطور که در بالا هم ذکر شد صنعت نفت و گاز به سه بخش بالا دستی، میان دستی و پایین دستی تقسیم بندی می شود.

    مقاله پیشنهادی:   تعریف 0 تا 100 استراتژی🔰 اهمیت و مزایای آن در سازمان (بخش اول)

    بالا دستی

    بخش بالا دستی شامل شرکت هایی می باشد که در بخش های اکشتاف و تولید نفت و گاز مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها ذخایر مربوط به مواد خام موجود در سطح جهان را بررسی می کنند و بعد از آن بمنظور استخراج این مواد شروع به حفاری می کنند. این شرکت ها در اغلب مواقع به عنوان شرکت های E&P شناخته می شوند که از کلمات انگلیسی Exploration و Production برگرفته شده است.

    جهت ارزش گذاری شرکت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
    معرفی صنعت نفت و گاز

    مهمترین ویژگی های بخش بالا دستی صنعت نفت و گاز شامل ریسک بالا، میزان سرمایه گذاری بالا، دوره طولانی مدت استقرار و حفاری و همچنین تکنولوژی بر بودن می باشد. یک واقعیتی که در این بخش از صنعت نفت وجود دارد عبارت از این است که درآمد شرکت های E&P بعد از مرحله تولید نفت و گاز ایجاد می شود و قبل از آن هیچ نوع درآمدی وجود ندارد (در صورتیکه فعالیت های صورت گرفته به تولید منجر نشوند، این سرمایه گذاری بدون فایده خواهد بود).

    جهت اصلاح ساختار و روند های سازمان با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
    معرفی صنعت نفت و گاز

    به طور طبیعی منابع جدید نقش مهمی در درآمد آتی شرکت های E&P دارد، به همین دلیل این شرکت ها بخش زیادی از زمان و پول خودشان را صرف کشف میدان های کشف نشده می کنند. در صورتیکه این شرکت ها به فعالیت اکتشافی خودشان ادامه ندهند، یک سری میدان های محدودی در اختیار خواهند داشت که نفت و گاز آن در حال تهی شدن خواهد بود و درآمد این شرکت ها در طول زمان کاهش خواهد یافت. شرکت های E&P بمنظور اینکه در کوتاه مدت بتوانند درآمد خودشان را ثابت نگه دارند یا افزایش دهند، باید منابع جدیدی را پیدا کنند.

    میان دستی

    بخش میان دستی بیشتر بر روی حمل و نقل تمرکز دارد. این بخش مربوط به انتقال مواد خام به پالایشگاه ها می باشد تا نفت و گاز استخراج شده در آنجا پالایش شود. اصلی ترین ویژگی های شرکت های میان دستی عبارت از انتقال با استفاده از کشتی، انتقال با استفاده از کامیون، لوله گذاری ها و انباشت مواد خام می باشد. همچنین نظم بالا (به خصوص در ارسال از طریق خط لوله) و ریسک سرمایه ای پایین از ویژگی های این بخش می باشد. این مورد هم کاملا بدیهی است که وجود داشتن بخش میان دستی به موفقیت شرکت های بالا دستی وابسته است.

    مقاله پیشنهادی:   پیچیدگی معامله گری و سوالاتی که باید از خودتان بپرسید

    جهت افزایش فروش و توسعه کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
    معرفی صنعت نفت و گاز

    پایین دستی

    بخش پایین دستی شامل پالایشگاه ها می باشد. فعالیت شرکت های موجود در این بخش شامل تفکیک ناخالصی ها و تبدیل کردن نفت و گاز به محصولات دارای مصرف عمومی (همانند بنزین، سوخت جت، نفت حرارتی و آسفالت) می باشد.

    شرکت های حفاری و خدمات

    معمولا شرکت های E&P فاقد تجهیزات حفاری و همچنین فاقد کارکنان حفاری کننده می باشند. به همین دلیل این شرکت ها یک سری قراردادهایی را با شرکت ها حفاری می بندند تا چاه های موجود را حفاری کنند و معمولا شرکت های حفاری کننده بر اساس مدت زمانی که به شرکت E&P خدمات ارائه می دهد، درآمد کسب می کنند. درآمد شرکت های حفاری کننده هیچ ارتباطی به تولیدی شدن یا تولیدی نشدن میدان ها ندارد، بلکه این موضوع به شرکت های E&P مرتبط است.

    جهت مشاوره سرمایه گذاری در بورس با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.
    معرفی صنعت نفت و گاز

    بعد از حفاری فعالیت های مختلفی به منظور تولید و حفظ تولید در طول زمان صورت می گیرد. این فعالیت ها عبارت از خدمات سر چاهی می باشند و می توانند شامل لاگ برداری، سیمان ریزی، لوله گذاری، ایجاد روزنه، ایجاد شکاف و نگهداری باشند. بنابراین حفاری و سرویس نفت عبارت از دو فعالیت مجزا می باشند که در صنعت نفت و گاز وجود دارند.

    در بخش سرویس چاه هم همانند بخش حفاری شرکت های مختلفی فعالیت می کنند. درآمد شرکت های خدماتی بستگی به سطح فعالیت صنعت نفت و گاز دارد.

    جهت دوره های آموزش کارکنان  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: