تحلیلگر کسب و کار

طرح کسب و کار، طرح توجیهی
  • تحلیلگر کسب و کار، شخصی است که در روند فرآیندها و محصولات یک کسب و کار می تواند با تجزیه و تحلیل داده های کسب شده در مطالعات بازار به روند توسعه کسب و کار کمک کند.

    تحلیلگر کسب و کار

    تحلیلگر کسب و کار

    تحلیل‌گری کسب و کار چیست؟

    یک تحلیلگر سعی می کند که با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها شکاف بین فناوری اطلاعات و کسب و کار را کاهش دهد و از این راه به ارائه الزامات و توصیه های مورد نیاز کسب و کار بپردازد. تعریف تحلیلگرکسب و کار در نگاه موسسه تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA)، اینگونه آمده است که : روشی که براساس آن تغییرات یک سازمان تعریف و مدیریت می شود خواه آن کسب و کار سودآور کوچک و خواه کسب و کار بزرگ باشد، تعریف می شود.

    تحلیلگری تجاری کسب و کارها

    اگرتصمیم گرفتید که تحلیلگرتجاری را به خوبی متوجه شوید و به عنوان کارشناس خبره در این حوزه فعالیت نمائید باید مهارت های سخت افزاری ونرم افزاری خود را در این خصوص افزایش دهید زیرا یک تحلیلگر تجاری باید بداند که چگونه روند تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهد و برای حل مشکلات گزارش های کاربردی ارائه کند.

    مقاله پیشنهادی:   گرامین بانک پشتوانه کسب و کارهای خرد

    تحلیل گر تجاری چه وظایفی برعهده دارد؟

    تحلیلگران تجاری با مدیران کسب وکارها و کاربران آنها تعامل دارند تا براساس داده های جمع آوری شده  دریابند چگونه میتوان کارایی یک کسب و کار را بالا ببرند و برای آن ارزش افزوده ایجاد نمایند. تحلیلگران معمولان باارائه ایده های خود به مدیران کسب و کارها کمک خواهند کرد تا از لحاظ تکنولوژیکی، مالی و عملکردی تعادل برقرار کنند.

    از آنجا که هر شرکت دارای مسائل مختلفی است به تحلیلگران تجاری نیازمند است تا بتوانند به شرایط تغییر یافته کسب و کار پاسخگو باشند وبا آن برخورد علمی داشته باشند که این برخورد می تواند از طریق تغییر فن آوری و یا کسب رضایت مشتریان باشد.

    مهارت ها مورد نیاز تحلیلگران

    تحلیلگر کسب و کار

    تحلیلگر تجاری به چه مهارتی نیاز دارد؟

    موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار به مهارت های مورد نیاز تحلیلگران تجاری اشاره کرده است.تحلیلگر کسب و کار باید بتوانند ارتباط شفاهی و کتبی، قدرت مشاوره دادن، مهارت تسهیل کنندگی، قدرت تحلیل کنندگی و حل مساله را تقویت کنند وبا مهارت های سازمانی، ساختار کسب و کار و مدل سازی فرآیندها آشنا باشند.

    چرا تحلیلگر کسب و کار شدن مهم است؟

    نوشته های این بخش نقل قولی از جرمی آشنبرنر موسس BAGuide( موسسه سایت راهنمای تحلیل کسب  و کار) است. وی معتقد است که دلایل زیادی ممکن است باعث شود که شما متوجه شوید بودن در وضعیت فعلی مناسب حال شما نیست و دلایلی برمی شمرد که مهمترین آنها را در 7 مورد خلاصه کرده است.

    مقاله پیشنهادی:   استراتژی مشارکتی در کسب و کار و انواع آن چیست؟ (بخش سوم)

    1-تحلیلگر کسب و کار وضعیتی است که در آن مسئولیت های متعددی دیده می شود

    گاهی اوقات متوجه شده اید که شغل فعلی شما در پاسخگویی به نیازهایتان توانا نیست و تصمیم خواهید گرفت که نسبت به تغییر آن اقدام کنید.

    2-بازار کار بسیار عالی

    پیش بینی می شود که متناسب با رشد تکنولوژی و گسترش فضای کسب و کارها، مدیران نیازمند تجزیه و تحلیل فضای به وجود آمده باشند. همین موضوع خبر از آینده خوب بازارکار تحلیل کسب و کار دارد.

    3- درآمد خوب

    تا حالا فک کرده اید میانیگن درآمد یک تحلیلگر کسب و کار در ماه چه مقدار است؟

    بله وقتی من هم شنیدم که این میانگین بیش از 78 هزار دلار است، شوکه شدم. اما وقتی متوجه شدم که یک تحلیلگر بیش از 150 هزار دلار سالانه برای شرکت ها سودآوری می کند، دیگر تعجبم معنایی نداشت.

    4-انعطاف پذیری تحلیل کسب و کار

    انعطاف پذیری به این معناست که تحلیلگران کسب و کار برای پیشبرد اهدافشان نیازمند اعتماد از سطوح مدیران ارشد هستند تا بتوانند در برقراری ارتباط پویا با مشتریان فضای کسب و کار را متحول کنند.

    5-تنوع بالا و عدم یکنواختی در تحلیلگری کسب و کار

    تحلیلگری کسب و کار مانند پازلی است که هر روز باید آن را کنارهم بچینید این یعنی عدم یکنواختی ذهن در موقعیت شغلی شما.

    6-استفاده از تجربیات و دانش قبلی

    ممکن است یک تحلیلگر کسب و کار در گذشته موقعیت های شغلی متعددی را تجربه کرده باشد که همگی آنها می تواند در تحلیلگری کمک کننده باشد

    7-کمک به دیگران

    تحلیلگران کسب و کار انتخاب می شوند تا بتوانند مشکلات احتمالی آینده کسب و کار را حل و فصل کنند. در واقع آنها با تحلیل کسب و کار از سطح بالا که شامل شناخت مشکل، برنامه ریزی یک پلن، بخش بندی مشکلات، ارائه راه حل و درنهایت حل مشکل به کسب و کارها کمک می کنند.

    تکنیک های موردنیاز تحلیلگر کسب و کار

    تحلیلگر کسب و کار

     تکنیک های مورد نیاز تحلیلگر کسب و کار براساس استاندارد BAbok:

    در استاندارد BABok شش حوزه از دانش وجود دارد که 36 وظیفه در آن تعریف شده است اما جهت رسیدن به این36 وظیفه، تحلیلگران باید 50 ابزار و تکنیک را مورد استفاده قراردهند. این عبارت به آن معناست که اگرشما بتوانید این 50 ابزار را فرا بگیرید به راحتی خواهید توانست 36 وظیفه اشاره شده در استاندارد BABOK را انجام دهید و یک تحلیلگر خبره کسب و کار تبدیل شوید.

    مقاله پیشنهادی:   بازار سهام چیست و چه تفاوتی با سایر بازارها دارد؟

    تکنیک های استاندارد BABOK :

    ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به طور مختصر تکنیک ها را معرفی می کنیم و شما می توانید برای آشنایی دقیقتر با تکنیک های موجود در استاندارد BABOK می توانید به فصل دهم این استاندارد مراجعه کنید.

    • حوزه‌ی برنامه‌ریزی و نظارت بر تحلیل کسب و کار
    • استخراج الزامات و همکاری
    • مدیریت چرخه عمر الزامات
    • تحلیل استراتژی
    • تحلیل الزامات و تعریف طراحی
    • ارزیابی راهکارها

    در پایان…

    تا اینجای بحث متوجه شدیم که تحلیلگران کسب و کار نقش بسیار مهمی در بهبود فضای کسب و کار دارند و می توانند با کمک به تحقق بخشیدن به آنچه که کسب و کارها برای رسیدن به آنها تلاش می کنند لحظات خوشایندی را برای مدیران کسب و کار و خود رقم بزنند.

    فوت و فن کسب و کار: چند راهکار ساده اما مهم
    معرفی چند ایده کسب و کار اینترنتی (کسب و کار آنلاین)
    طرح کسب و کار (بیزینس پلن) چیست؟ و انواع آن
    ارزش گذاری کسب و کار (Valuation)
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: