7 دلیل اهمیت مطالعه بازار برای یک کسب و کار

مشاوره شروع کسب و کار جدید
  • اهمیت مطالعه بازار: هر فردی براحتی می تواند نسبت به اهمیت مطالعه بازار بی توجه باشد. با این وجود در صورتیکه شما در مورد یک ایده تجاری فکر کنید، آخرین چیزی که به ذهن شما می رسد عبارت از صرف کردن چند ساعت از وقت خودتان برای مطالعه بازار می باشد. اکثر  افراد بدون آنکه اقدام به مطالعه بازار کنند، وقت خودشان را صرف شروع تولید و فروش محصولات می کنند.

    ولی واقعیت این است که هر کسب و کاری به مطالعه بازار نیاز دارد. این مورد بخصوص در کسب و کارهای کوچک مصداق های بارزتری دارد و در چند ماه اول ارزش این مطالعه به خوبی مشخص می شود. کسب و کارهای جدید نیاز دارند که در سریع ترین زمان ممکن به فروش و مشتری دسترسی پیدا کنند و مطالعه بازار می تواند یک اطمینان خاطری را در مورد فروش و مشتری ایجاد کند.

    ارزش مطالعه بازار عبارت از نقش مفید آن در آگاهی یافتن شما نسبت به مشتری هایتان می باشد. در ادامه این مقاله با مفاهیم مطالعه بازار آشنا  خواهیم شد. همچنین اهمیت مطالعه بازار و برخی از منابع مربوط به شروع مطالعه بازاری کسب و کار هم برای شما توضیح داده خواهد شد. در صورتی که می خواهید دانش به روزی داشته باشید، علاوه بر این مقاله باید سایر مقالات منتشر شده در سایت مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان (expertmasters.ir) و سایر سایت های مشابه را هم مطالعه کنید.

    راهنمای مطالعه

    مطالعه بازار چیست؟

    قبل از آنکه بتوانید اهمیت مطالعه بازار را درک کنید، در ابتدا باید با خود مطالعه بازار آشنا شوید. مطالعه بازار در مورد یک روش یا فعالیت خاص نیست، بلکه صرفا عبارت از اقدامات یک کسب و کار یا شرکت بمنظور شناخت مشتریان مورد هدف می باشد. (مطالعه بازار در طرح توجیهی محصول جدید)

    در حالیکه برخی از کارها همانند بررسی ها و گروه های هدف می توانند مفید باشند، ولی این موارد ضرورت قطعی ندارند و عبارت از همه مواردی نمی باشند که شما برای مطالعه بازار هدفتان به آن نیاز دارید. برخی از کارهایی که شما بعنوان بخشی از مطالعه بازاری خودتان می توانید انجام دهید عبارتند از:

    داشتن یک سری مکالمات کوتاه با مخاطبانی که بخشی از بازار هدفتان هستند.

    • فرض کنید که می خواهید سرویس مربوط به آتلیه عروسی را راه اندازی کنید. در ابتدا سعی کنید یک مکالمه کوتاه با افرادی داشته باشید که ازدواج کرده اند یا نامزد هستند و از آنها در مورد کرایه و کار کردن با یک عکاس مراسم ازدواج سوالاتی بپرسید. حتی یک مکالمه کوتاه پنج دقیقه ای هم می تواند یک آگاهی مناسبی را در مورد نحوه انجام دادن کارتان به شما ارائه دهد.

     

    برای بازار هدفتان یک سری گروه های فیس بوکی مرتبط پیدا کنید.

    • این مورد می تواند یک روش رایگان و آسانی بمنظور دستیابی به مشتریان آنلاین مورد هدف و پرسیدن سوال از آنها باشد. در صورتی که قوانین مربوط به این گروه ها این امکان را به شما بدهد، بمنظور پیشرفت کسب و کارتان می توانید دوباره از این گروه ها استفاده کنید.

     

    یک فرم ارزیابی را به وب سایت خودتان اضافه کنید.

    • در صورتیکه از قبل برای کسب و کار خودتان یک وب سایتی داشته باشید، می توانید به مشتریان خودتان پیشنهاد دهید که در صورت پر کردن فرم های ارزیابی می توانند از تخفیف شما بهره مند شوند.

    موارد بیان شده در بالا چند مورد از کارهایی هستند که می توانند به یک بخشی از مطالعه بازاری شما تبدیل شوند. در حقیقت شما قبل از مشخص کردن نیازهای بازاری، رفتارها و اولویت های خودتان هر فعالیتی را می توانید به عنوان فعالیت مطالعاتی خودتان دسته بندی کنید.

    هفت دلیل برای اهمیت مطالعه بازار

    در ادامه 7 دلیل مربوط به اهمیت مطالعه بازار بیان می شوند که بخصوص برای کسب و کارها و تیم های کوچکتر کاربرد دارند.

    1. براحتی فرصت های کسب و کار خودتان را کشف می کنید

    بعد از مطالعه بازار، افرادی که به دنبال آنها هستید (مشتریان هدفتان)، جایی که می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید (کانال های بازاریابی شما)، و مواردی که آنها به آن علاقمندند برای شما مشخص خواهد شد. بعد از مشخص کردن این موارد فرصت های تجاری خودتان را به راحتی پیدا خواهید کرد. برای مثال:

    • مشارکت با کسب و کارهای دیگر.

    • افزایش آگاهی در مورد مشتریان (همانند وضعیت آماری آنها) می تواند به شما کمک کند تا یک سری کسب و کارهای کوچک دیگری پیدا کنید که به مشتریان شما خدمات ارائه می کنند. شما می توانید یک سری پیشنهادات همکاری به این کسب و کارها بفرستید که برای هر دو شما مفید و سودده باشند.
    • ایجاد امکانات سفارشی سودده.

    • آگاهی یافتن در مورد سایر محصولات و خدماتی که مشتریان شما به خرید آنها تمایل دارند، می تواند به شما کمک کند تا با استفاده از افزونه ها، بسته های کالایی و تبلیغات ارزش متوسط هر سفارش صورت گرفته توسط مشتری ها را افزایش دهید.
    • مکان های جدیدی برای فروش پیدا کنید.

    • مطلع شدن در مورد موقعیت های جغرافیایی که بیشترین مشتری های شما در آنجا زندگی می کنند، همواره باعث خواهد شد تا یک سری برنامه های تبلیغاتی هدفمندی را اجرا کنید که متناسب با نیازها و فرهنگ های آن منطقه می باشند.
    1. ریسک های تجاری کمتر

    بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان های مربوط به نیروی کار، تقریبا نیمی از کسب و کارهای دارای طول فعالیت کمتر از 50 سال می باشند. یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توانید در مورد ادامه دار بودن کسب و کار خودتان اطمینان کسب کنید، عبارت از در اختیار داشتن یک جریان ثابتی از فروش ها و مشتریان می باشد. به منظور انجام دادن این کار به مطالعه بازار نیاز دارید.

    مطالعه بازاری باعث خواهد شد تا شما همواره نسبت به وضعیت مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خودتان مطلع باشید و نیازهای آنها را تامین کنید. بنابراین:

    • قبل از راه اندازی، محصولات و طراحی های جدید را تست کنید.

    • قبل از اینکه یک تغییر قابل توجه در کسب و کار خودتان ایجاد کنید، می توانید یک بخش کوچکی از مخاطبان خودتان را تست کنید تا در مورد مناسب بودن تغییر مدنظرتان اطمینان کسب کنید. برای مثال در صورتیکه بخواهید طراحی یکی از محصولات مشهورتان را تغییر دهید، سعی کنید در مرحله اول این طرح را به افرادی نشان دهید که بیشترین خرید را از محصولات شما دارند. از آنها بپرسید که آیا مایل به خرید محصول دارای طرح جدید هستند، یا تمایل دارند یک طرح جایگزین جدیدی برای این محصولات استفاده شود یا اینکه همان طرح قدیمی را دوست دارند.
    • دلایل برنگشتن مشتریان را مشخص کنید.

    • کسب و کار کوچک شما در حالت ایده آل باید دارای مشتریانی باشد که مجددا از محصولات شما خرید می کنند. در صورتیکه خرید این مشتریان ادامه دار نباشد، می توانید از طریق بررسی کردن مشتریان قبلی یا از طریق ایجاد یک گروه هدف دلایل مربوط به عدم استمرار خرید این مشتریان را مشخص کنید.
    • مناطق مشکل دار را دقیق تر بررسی کنید.

    • در صورتیکه فروش مشهورترین محصول شما در طول سه ماه متوالی با کاهش قابل توجهی مواجه شده باشد، قبل از اینکه سود شما به صورت کامل از بین رود باید یک راه حلی را برای رفع این مشکل پیدا کنید. از طریق نظر سنجی از مشتریان دائمی خودتان در مورد محصولتان می توانید دلیل اصلی مشکل موجود را پیدا کنید. دلیل شرایط پیش آمده می تواند کاهش کیفیت محصول یا مشکل دار بودن فروشگاه آنلاین شما یا هر دلیل دیگری باشد. تا زمانیکه نظر مشتریان خودتان را نپرسید، دلیل اصلی مشکلات پیش آمده را متوجه نخواهید شد.
    1. موارد تبلیغاتی مرتبط ایجاد کنید

    در صورتیکه یکی از دغدغه های شما عبارت از متن یا تصاویر استفاده شده بر روی تراکت ها، وب سایت ها یا حساب های شبکه اجتماعی باشد، از طریق مطالعه بازار می توانید یک راه حل مناسبی برای این مورد پیدا کنید. به دلیل اینکه مشتریان مورد هدفتان نیاز ها، خواسته ها و مشکلات خودشان را از قبل با شما مطرح کرده اند، به صورت دقیق مطلع هستید که چه چیزی را باید شناسایی کنید و در حین ایجاد موارد بازاریابی به چه نحوی عمل کنید.

    پرس و جو کردن از مخاطبان خودتان در مورد مشکلات اصلی شان می تواند به شما کمک کند تا یک مضمون ترغیب کننده برای آنها درست کنید. برخی از روش ها که در ایجاد موارد بازاریابی می توانند مفید باشند عبارتند از:

    • آگاهی یافتن در مورد این موضوع که مشتریان محصول شما را به عنوان یک محصول ضروری یا محصول لوکس در نظر می گیرند به شما کمک خواهد کرد تا برچسب ها، بروشورها و وب سایتی طراحی کنید که متناسب با احساسات و ادراکات آنها باشد.
    • مشخص کردن دامنه سنی مشتریانتان منجر به مشخص شدن زبان مورد استفاده شما در موارد تبلیغاتی خواهد شد. در مواردی که مشتریانتان کودک باشد نسبت به زمانیکه مشتریانتان افراد بازنشسته باشد، زبان تبلیغات شما متفاوت خواهد بود.
    1. مطلع شدن در مورد جاهایی که باید در آنجا تبلیغ کنید

    یکی از مشکلاتی که صاحبان کسب و کارهای کوچک با آن مواجه هستند عبارت از محدودیت در بودجه می باشد. به همین دلیل بودجه بازاریابی این شرکت ها باید به صورت بهینه باشد تا امکان دستیابی به بهترین عایدی ها امکان پذیر شود. مطالعه بازاری می تواند به شما کمک کند تا از طریق یک سری کانال هایی با مخاطبان مورد هدفتان ارتباط برقرار کنید که احتمال مشاهده پیام های شما در این کانال ها بیشتر می باشد.

    یک سری از وظایف بودجه ای که مطالعه بازار می تواند در آنها نقش مفیدی داشته باشد عبارتند از:

    • تبلیغات خرید در شبکه های اجتماعی.

    • در صورتیکه مطالعه بازار شما نشاندهنده این موضوع باشد که مشتریان مورد هدفتان بیشتر وقتشان را صرف اینستاگرام می کنند و هیچ وقت از توییتر استفاده نمی کنند، باید بیشترین قسمت از بودجه تبلیغات رسانه اجتماعی خودتان را در اینتساگرام صرف کنید و از سرمایه گذاری در توییتر صرفنظر کنید.
    • نصب آگهی ها و پوسترها.

    • آگاهی یافتن در مورد مکان های فیزیکی که مشتریان شما بیشترین وقت خودشان را در آنجا سپری می کنند، باعث خواهد شد تا بهترین مکان را برای تبلیغات خودتان پیدا کنید. برای مثال، دانشجویان دانشگاه معمولا در محیط دانشکده هستند، بنابراین تبلیغات مربوط به محصولاتی که برای دانشجویان تهیه شده اند باید در محیط دانشکده یا سایر مکان هایی نصب شود که احتمال حضور دانشجویان در آنجا زیاد است.
    • تبلیغات هدفمند.

    • تبلیغات آنلاین (همانند تبلیغات مربوط به شبکه های اجتماعی و تبلیغاتی که به ازای هر کلیک درآمد ایجاد می کند) در اغلب مواقع می توانند به صورت دقیقی هدفگذاری شوند. این بدان معناست که شما نه تنها بر مبنای اطلاعات آماری معمول می توانید هدف گذاری کنید، بلکه همچنین می توانید بر مبنای رفتارها، مرحله زندگی و علایق هدفگذاری کنید. در صورتیکه شناخت دقیقی از مشتریان خودتان داشته باشید، می توانید پتانسیل هدف گذاری خودتان را به سطح حداکثری برسانید.
    1. فروش بهتر نسبت به رقبا

    کسب و کاری که شناخت بهتری نسبت به مشتریان خودش دارد، احتمال موفقیت بالایی دارد. در صورتیکه در مراحل مربوط به مشخص کردن نیازهای مشتریان و تامین نیازهای آنها عملکرد بهتری نسبت به رقبای خودتان داشته باشید، شانس بیشتری در رقابت خواهید داشت. یک سری از روشهایی که مطالعه بازار در فروش بهتر نسبت به رقبا می تواند کاربرد داشته باشد، عبارتند از:

    • هدفگذاری مشتریان ناراضی.

    • پرس و جو کردن از مشتریان در مورد دلایل نارضایتی آنها از محصولات رقبا یا بررسی کردن مصاحبه های صورت گرفته در مورد محصولات به شما کمک خواهد کرد تا محصولات خودتان را ارتقاء دهید و مشتریانی را پیدا کنید که مستعد تغییر برندهای مورد استفاده هستند.
    • مشخص کردن مشتریانی که خدمات کمتری دریافت می کنند.

    • مطالعه بازار مشخص خواهد کرد که یک بخشی از بازار وجود دارد که در رقابت شما مورد بی توجهی قرار گرفته است. این مورد باعث خواهد شد که به یک گروه جدیدی از مشتریان دسترسی پیدا کنید.
    • مشخص کردن نیازهای تامین نشده مشتریان.

    • ممکن است شما در نتیجه مطالعه بازار یک سری تمایلات یا مشکلاتی را در مشتریانتان مشخص کنید که در موارد بازاریابی مورد غفلت واقع شده اند. سعی کنید این موارد را در بازاریابی خودتان بگنجانید و فروش خودتان را افزایش دهید.
    1. اهداف بهتری را برای کسب و کار خودتان مشخص کنید

    در مواقعی که مالکان یک سری اهدافی را برای کسب و کار خودشان مشخص می کنند، یک افزایشی را در فروش ها یا مشتریانشان تجربه می کنند. ولی شما بدون مطالعه بازار نمی توانید در مورد قابل دسترس بودن اهدافتان و نحوه دستیابی به آنها اطلاع کسب کنید.

    شاید بخواهید در پایان فصل فروش خودتان را دو برابر کنید. در صورتیکه نسبت به دو برابر بودن بازار مورد هدفتان در مقایسه با بازار فعلی تان مطلع نباشید، به چه نحوی می توانید در مورد امکان پذیر بودن این هدفتان اطمینان کسب کنید؟ در صورتیکه نسبت به اندازه فعلی بازار بالقوه خودتان اطلاعی نداشته باشید، فقط یک سری اهداف خودسرانه خواهید داشت.  شما از طریق مطالعه بازار می توانید راستاهای مشخصی را که مشتریانتان می توانند رشد کنند، مشخص کنید.

    1. تصمیم گیری راحتتر خواهد بود

    نیاز به مطالعه بازار و اهمیت آن در حین تصمیم گیریهای تجاری بیشتر بروز پیدا می کند. شما به عنوان مالک یک کسب و کار بجای آنکه یک معیار خودسرانه برای تصمیمات خودتان داشته باشید، باید از گزارشات مربوط به مطالعه بازار استفاده کنید. باید بر مبنای این مطالعه مشخص کنید که آیا تصمیم شما: منجر به جذب مشتریان بیشتری می شود؟ آیا به افراد بیشتری دسترسی خواهید داشت که می توانند خریدار احتمالی محصول شما باشند؟ آیا این مورد برای آنها مشخص است که کسب و کار شما می تواند نیازهای آنها را تامین کند؟

    هر چند که تمامی مشکلات نمی توانند از طریق مطالعه بازار حل شوند، ولی اکثر آنها قابل حل هستند که برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • جایی که باید بودجه تبلیغاتی یا بازاریابی خودتان را صرف کنید
    • مشخص کردن این مورد که آیا برای محصول شما تقاضا وجود دارد یا نه
    • آیا باید در یک موقعیت جدید کارگاه، مغازه یا کارخانه باز کنید
    • تولید چه محصولاتی را باید قطع کرد و تولید کدام محصول باید افزایش پیدا کند
    • این محصولات به چه صورت باید قیمت گذاری شوند

    مطالعه بازار همواره ضرورت دارد، چرا که واقعیات را به شما بیان می کند. مطالعه بازار باعث خواهد شد که در مقایسه با حالت تولید محصول بر مبنای حدسیات خودتان بتوانید تصمیمات دقیق تری بگیرید.

    اهمیت مطالعه بازار برای کسب و کار شما

    در حال حاضر که شما در مورد نیاز به مطالعه بازار مطلع شدید، آماده شروع هستید. هیچ لزومی وجود ندارد که کسب و کار شما میلیون ها تومان از گروه های مورد هدف درآمد داشته باشد و شما یک مطالعه بازاری گسترده انجام دهید. ولی انجام مطالعه بازار در اولین مرحله مهم می باشد.

    تا زمانیکه بتوانید آمارها، نیازها و معایب بازار هدفتان را بخوبی شناسایی کنید، توانایی لازم را برای بالا بردن منافع خودتان همراه با رشد کسب و کارتان خواهید داشت. چرا همین امروز شروع به مطالعه بازار نمی کنید!؟

     

    تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها (Feasibility Study)
    ارتقای فروش و توسعه کسب و کار
    تحقیقات بازار چیست؟
    تدوین برنامه و بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI
    روش های ارزش گذاری یک کسب و کار یا شرکت
    دیجیتال مارکتینگ چیست؟
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

      چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه: