معرفی شرکت های برتر نفتی

صنعت نفت
  • شرکت های برتر نفتی

    در این مقاله سعی می شود که برترین شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز معرفی شود. صنعت نفت و گاز در اغلب مواقع به سه بخش بالادستی، میان دستی و پایین دستی تقسیم می شود.هر چند که شرکت های مختلفی در هر یک از این سه حوزه فعال هستند.ولی اکثر شرکت های بزرگ فعال در حوزه نفت و گاز یکپارچه می باشند و در هر سه حوزه فعالیت دارند. این شرکت ها خصوصی، عمومی یا در مالکیت دولت ها هستند . به همین دلیل میزان دسترسی به اطلاعات هر یک از این گروه ها متفاوت می باشد.

    جهت مشاوره اقتصادی قبل از شروع کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    ده شرکت نفتی برتر دنیا در حوزه بالا دستی

    شرکت های برتر نفتی
    شرکت های برتر نفتی

    فعالیت این شرکت ها بر روی اکتشاف و تولید متمرکز است. در اکثر مواقع تولید نفت خام تحت کنترل شرکت های نفت ملی می باشد که عبارت از OPEC یا شرکت های نفتی بین المللی ادغام شده هستند. قیمت بالا و حجم بالای نفت و گاز عامل اصلی سودده بودن این شرکت ها می باشد. سایر عواملی که بر روی سوددهی این شرکت ها تاثیر دارند عبارت از هزینه تجهیزات و مخارج سرمایه گذاری می باشد.

    جهت برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    در سالهای اخیر شرکت های زیادی وجود داشته اند که در حوزه بالادستی مشغول به فعالیت بوده اند. بر اساس مطالعات صورت گرفته که شرکت ها را بر مبنای اطلاعات بدست آمده از کارکنانشان دسته بندی کرده اند، 10 شرکت برتر حوزه بالادستی نفت و گاز عبارتند از:

    1. شل (Shell)

    بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات شرکت شل مطلوب ترین شرکت در حوزه بالادستی می باشد. این شرکت غول پیکر در بیش از 70 کشور مشغول به فعالیت است. شل در سال 2018 به میزان 3.7 میلیون بشکه در طول هر روز تولید می کرد و کارکنان آن 82.000 نفر بودند. مدیر عامل این شرکت فردی به اسم بن ون بورن (Ben van Beurden) می باشد.

    شرکت شل علاوه بر فعالیت در حوزه بالا دستی نفت در کل زنجیره گاز، انرژی های جدید، پایین دستی و پروژه ها و واحدهای تکنولوژیکی فعالیت می کند.

    جهت بودجه سالانه و داشبورد مدیریتی BI با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. اکسون موبیل (ExxonMobil)

    شرکت اکسون موبیل به عنوان بزرگترین شرکت عمومی موجود در حوزه بالادستی نفت و گاز در 38 کشور موجود در شش قاره مختلف فعالیت می کند. همچنین فعالیت های پایین دستی و فعالیت های شیمیایی این شرکت حوزه گسترده تری راشامل می شود.

    بر اساس گزارش های ارائه شده شرکت اکسون موبیل در سال 2018 به میزان 3.8 میلیون بشکه در روز تولید می کرد و ذخایر نفت و گاز آن برابر با 24.3 میلیارد بشکه بود.

    مقاله پیشنهادی:   راهکار های افزایش فروش مبتنی بر مهارت های ارتباطی و تکنیک های روانی (بخش دوم)

    جهت تهیه طرح توجیهی سرمایه گذاری ها FS با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. شورون (Chevron)

    شرکت شورون که سابقه تاسیس آن به سال 1879 در کالیفرنیا بر می گردد، بیشتر در آب های عمیق خلیج مکزیک، سواحل غربی استرالیا، غرب آفریقا و منابع شیل آمریکا، کانادا و آرژانتین به فعالیت در حوزه بالادستی مشغول است. انتظار می رود که این شرکت در سال جدید 40 چاه اکتشافی و ارزیابی را حفاری کند.

    این شرکت در سال 2018 گزارش داد که میزان تولید خالصش برابر با 2.9 میلیون بشکه در روز و ذخایر اثبات شده تحت مالکیتش برابر با 12.1 میلیارد بشکه بوده است.

    جهت  گزارش های تخصصی و مطالعات بازار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. هالیبورتون (Halliburton)

    شرکت هالیبورتون که در سال 2019 صدمین سال فعالیت خودش را تجربه کرد، یکی از بزرگترین شرکت های سرویس دهنده در حوزه نفت و گاز است که تقریبا به میزان 60.000 نیروی انسانی در بیش از 80 کشور دنیا دارد. این شرکت در 14 زمینه مربوط به حفاری و ارزیابی و تکمیل و تولید خدمات ارائه می دهد. همچنین این شرکت در حوزه مشاوره و مدیریت پروژه هم فعالیت می کند.

    مرکز این شرکت در هیوستون قرار دارد، ولی یک اداره منطقه ای رسمی هم در دوبی دارد که فعالیتهای این شرکت را در نیمکره شرقی مدیریت می کند.

    جهت اصلاح ساختار و روند های سازمان با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. شلمبرگر (Schlumberger)

    شرکت شلمبرگر که سابقه تاسیس آن به سال 1926 بر می گردد، در بیش از 85 کشور خدمات نفتی را ارائه می کند. فعالیت های این شرکت مربوط به حفاری، تولید و فرآورش می باشد. همچنین این شرکت بیش از 100.000 نیرو در پاریس، هیوستون، لندن و لاهه دارد.

    جهت افزایش فروش و توسعه کسب و کار با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. BP

    شرکت BP که مقرّ آن در لندن قرار دارد، در سال 2018 بیش از 73.000 نیرو در 78 کشور مختلف داشت و ذخایر تحت مالکیت آن برابر با 20 میلیارد بشکه بوده است. این شرکت یکپارچه در حوزه بالادستی نفت و گاز در همین سال بیش از 3.7 میلیون بشکه در روز تولید می کرد.

    برخی از فعالیتهای بالادستی BP که در سالهای اخیر قابل توجه بوده اند عبارت از بدست آوردن منابع غیرمرسوم در تگزاس و لوئیزانا، امضاء قرار داد مشارکت تولید با SOCAR به منظور اکتشاف و توسعه منابع ساحلی آذربایجان، توافق با دولت های موریتانی و سنگال به منظور توسعه میادین ساحلی مربوط به منابع گاز و توسعه میادین سواحلی در سانتوس برزیل می باشند.

    جهت مشاوره سرمایه گذاری در بورس با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. بیکر هاگز ا جی ای کمپانی (Baker Hughes a GE Company)
    مقاله پیشنهادی:   طرح توجیه اقتصادی چیست؟

    شرکت BHGE مدعی است که اولین شرکت در سطح جهانی می باشد که در کل زنجیره ارزش نفت و گاز فعالیت دارد. فعالیت های بالادستی این شرکت شامل ارزیابی، حفاری، تکمیل، تولید و بهینه سازی، ارزیابی چاه، بازگیری و خدمات چاهی یکپارچه و زیر چاهی می باشد.

    جهت دوره های آموزش کارکنان  با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    1. آرامکو عربستان (Saudi Aramco)

    تنها شرکت نفت ملی که در این لیست قرار دارد عبارت از آرامکو عربستان است. این شرکت در سال 1933 تاسیس شده است و مالکیت آن متعلق به دولت عربستان صعودی است. تعداد نیروی کار این شرکت 65.000 نفر می باشد و به میزان 261.1 میلیارد بشکه ذخایر نفتی و 297.6 میلیارد فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی دارد. همچنین تولید متوسط این شرکت در سال 2018 برابر با 13.6 میلیارد بشکه بوده است.

    1. توتال (Total)

    یکی از شرکت های یکپارچه نفتی بزرگ دنیا عبارت از توتال می باشد که در پاریس مستقر است و بیش از 100.000 نفر نیروی کار در 130 کشور دنیا دارد. این شرکت در سال 2018 به میزان 2.8 میلیون بشکه در طول هر روز از میادین خود در آمریکا، آفریقا، خارمیانه، آسیا – اقیانوسیه و اروپا تولید می کرد. این شرکت علاوه بر فعالیت های بالادستی گسترده در حوزه پالایش، پتروشیمی و بازاریابی سوخت و روغن و همچنین منابع تجدیدپذیر هم فعال است.

    1. ترنسوسین (Transocean)

    آخرین شرکتی که در لیست 10 شرکت بالادستی حوزه نفت و گاز قرار دارد عبارت از شرکت ترنسوسین می باشد که بیشتر در حوزه حفاری ساحلی فعال است. این شرکت 48 واحد حفاری ساحلی دارد. همچنین این شرکت چهار کشتی حفاری مخصوص حفاری در آبهای عمیق دارد.

    ده شرکت نفتی برتر دنیا در حوزه میان دستی

    شرکت های برتر نفتی
    شرکت های برتر نفتی

    همانطور که از عنوان این حوزه فعالیت نفت و گازی هم مشخص است، بخش میان دستی زنجیره مابین بخش بالادستی و پایین دستی را کامل می کند. این بخش بیشتر با حمل و نقل و انباشت نفت و گاز سر و کار دارد. در این بخش اپراتورهای حمل و نقلی متعددی وجود دارند. حجم نفت و گاز و همچنین قیمت (بدلیل مرتبط بودن با حجم) اهمیت زیادی برای شرکت های فعال در این بخش دارد: در صورتیکه قیمت ها آنقدر کاهش پیدا کنند که شرکت های بالادستی تصمیم به توقف تولید بگیرند، شرکت های میان دستی هیچ نوع فعالیتی در زمینه حمل و نقل نخواهند داشت.

    جهت ارزش گذاری شرکت با شماره های مندرج در وب سایت تماس بگیرید.

    همچنین در سال های اخیر حیطه فعالیت بخش میان دستی شامل گسترش خط لوله تا سرمایه گذاری در پروژه های گاز طبیعی مایع سازی شده (LNG) بوده است. در یکی از ارزیابی های صورت گرفته که بیش از 11.000 نفر را در 100 کشور دنیا مورد مطالعه قرار گرفته بودند، برترین شرکت های دنیا در حوزه میان دستی به صورت زیر دسته بندی شدند:

    1. شل
    2. اکسون موبیل
    3. شورون
    4. BP
    5. توتال
    6. هالیبورتون
    7. آرامکو عربستان
    8. شلمبرگ
    9. قطر پترولیوم (Qatar Petroleum (QP))
    مقاله پیشنهادی:   اختیارات نامتعارف(Exotic Option)

    این شرکت تحت مالکیت دولت قطر می باشد. شرکت QP در بخش وسیعی از حوزه های نفت و گاز فعالیت می کند که عبارت از اکتشاف، تولید، پالایش، حمل و نقل و انباشت می باشند. درآمد این شرکت از نفت و گاز برابر با 60% از کل GDP کشور قطر می باشد و این شرکت به طور مستقیم تحت نظر آژانس های برنامه ریزی ملی، مقامات حکومتی و سیاست گذاران این کشور قرار دارد. همچنین این شرکت در سال 2018 از نظر ذخایر نفت و گازی به عنوان سومین کشور دنیا شناخته شده بود.

    منابع نفت و گاز کشور قطر بعد از جنگ جهانی اول با یک قراردادی به شرکت BP واگذار شده بود. با توجه به این قرارداد امتیاز نفت و گاز این کشور به تدریج به شرکت توسعه نفت (Petroleum Development) واگذار شده بود که بعدها به شرکت QP تغییر نام داد.

    1. BHGE

    ده شرکت نفتتی برتر دنیا در حوزه پایین دستی

    شرکت های برتر نفتی
    شرکت های برتر نفتی

    بخش پایین دستی مربوط به پالایش و بازاریابی نفت و گاز می باشد. این بخش تمرکز بازاری پایین تری نسبت به بخش بالادستی دارد. این شرکت ها از مابه التفاوت های مربوط به فروش محصولات پالایش یافته نسبت به هزینه خرید منابع خام منتفع می شوند. سایر شاخص هایی که بر سودآوری این شرکت ها تاثیر دارند عبارت از تعداد و اندازه پالایشگاه ها می باشد.

    شرکت های برتر نفتی

    بر اساس یک ارزیابی که 11.054 نفر را در 1.800 شرکت و بیش از 100 کشور مختلف مورد مطالعه قرار داده بود، 10 شرکت برتر نفتی دنیا در حوزه پایین دستی به صورت زیر بوده اند:

    1. شل
    2. اکسون موبیل
    3. شورون
    4. BP
    5. آرامکو عربستان
    6. توتال
    7. قطر پترولیوم
    8. ابو دبی نشنان اویل کمپانی (ADNOC)

    ADNOC به عنوان یکی از 3 شرکت نفت ملی که در لیست 10 شرکت برتر پایین دستی قرار دارد. دارای ظرفیت پالایشی 922.000 بشکه نفت در طول هر روز است. ولی باز هم در حال توسعه تجهیزات و پالایشگاههای خودش می باشد. این شرکت 48 ساله یک برنامه شش ساله برای توسعه دارد و می خواهد با افزایش 65 درصدی ظرفیت خودش،  میزان پالایش خودش را به 1.5 میلیون بشکه در طول هر روز برساند.

    فعالیت های ADNOC فراتر از حوزه پایین دستی می باشد. این شرکت نفت ملی حدود 95 درصد از ذخایر نفتی اثبات شده و 92 درصد از ذخایر گاز طبیعی امارات متحده عربی را تحت تملک دارد. فعالیت بالادستی این شرکت در حدود 3 میلیون بشکه نفت و بیش از 9.8 میلیارد فوت مکعب در طول هر روز تولید می کند.

    1. هالیبورتون
    2. شلمبرگرhttps://www.rigzone.com/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    رضا رشیدی

    کارشناس ارشد اقتصاد نفت و گاز

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: