تحقیقات بازار چیست؟

کسب و کار و تحقیقات بازار
  • مقدمه

    اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق باشید بهتر است تحقیقات بازار را به عنوان موثرترین راه برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت موردنظرتان مورد استفاده قرار دهید. زیرا به این طریق شما اطلاعاتی در خصوص تصمیم گیری کسب و کارتان به دست خواهید آورد که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

    فرض کنید می خواهید در یک کسب وکار کوچک برای تولید محصولی نوین اقدام کنید، مطالعات بازار به کمک روش های مختلفی که دارد اطلاعات بسیار مهمی در اختیارتان قرار خواهد داد تا از فرصت ها و تهدیدهای موجود غافل نمانید.

     

    تحقیقات بازاریابی

    تحقیقات بازاریابی: مجموعه ای از فرآیند ها که تولید کننده و مصرف کنند نهایی را به یکدیگر متصل می کند، تحقیقات بازاریابی نامیده می شود. اطلاعاتی که در تحقیقات بازاریابی جمع آوری می شود شامل فرصت ها و تهدیدهایی از بازاریابی، میزان ارزیابی فعالیت های بازاریابی و فهم صحیح از بهبود فرآیند بازاریابی است.

    تحقیقات بازار

    تحقیقات بازار چیست

    تحقیقات بازار (market research) چیست؟

    مطالعات بازار در شکل ساده آن به صورت ناخودآگاه با پرسیدن نظر مشتریان درباره محصول، قیمت و یا سوالاتی درباره رقبا انجام می شود؛ اما تحقیقات بازار در چارچوب اصولی و حرفه ای آن با استفاده از روش های علمی و ابزار های این علم انجام شود. این مطالعات و تحقیقات، اطلاعات بسیار با ارزشی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد تا بتواند تصمیمات مناسب را (چه برای ماندن در بازار و یا خروج از آن) در زمان مناسب اتخاذ کند. این مقوله با تحقیقات بازاریابی متفاوت است و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

    مقاله پیشنهادی:   تاریخچه برنامه ریزی در ایران و جهان (قسمت چهارم)

    تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار

    شاید در نگاه اول فکر کنید که این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند اما بهتر است بدانید که تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار جزئی از مارکتینگ محسوب می شوند و شامل فعالیت هایی است که شما باید قبل از فروش محصول خود انجام دهید. برخی از صاحبنظران معتقدند که تحقیقات بازار زیر مجموعه تحقیقات بازاریابی می باشد و طبعا برخی مخالف این نظرهستند.

    تحقیقات بازار را باید قبل از شروع کسب و کار و سرمایه گذاری انجام داد که در قالب مطالعا امکان سنجی هم ارائه می شود. اما تحقیقات بازاریابی قبل از تولید و ارائه محصول به بازار انجام می شود.

    تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

    تفاوت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

    تحقیقات بازار به چه سوال‌هایی پاسخ می‌دهد؟

    شاید به عنوان مدیر یک کسب و کار با خود فکر کرده باشید که چرا تحقیقات بازار انجام می شود. ما در گروه خبره کسب و کار ایرانیان (متیس) در تحقیقات بازار همراه شما خواهیم بود برای پاسخ دادن به سوالاتی از قبیل چگونه یک مشتری در تصمیم‌گیری محصول شما را انتخاب می‌کند؟ و یا اینکه چگونه می‌توان فهمید که یک مصرف‌کننده تصمیم خرید خود را با استفاده از چه اطلاعاتی و بر چه اساس می‌گیرد؟

    انواع روش‌های مورداستفاده در Market Research

    روش اول:

    شاید مقدماتی ترین روش در تحقیقات بازار، تحقیقات پایه ای باشد که براساس آن یک کارشناس بازاریابی باتوجه focus group و یا پرسشنامه های آنلاین و تلفنی  از مشتریان خود اطلاعات اولیه ای کسب می کند. درواقع این روش در تحقیقات بازار به شما کمک خواهد کرد تا دغدغه مشتریان را متوجه شوید و میزان آگاهی آنان را نسبت به برند خود بررسی کنید.

    روش دوم :‌

    در این مرحله از تحقیقات بازار شما با استفاده از نتایج آمارهای سازمان های دیگر به تجزیه و تحلیل وقایع می پردازید.

    مقاله پیشنهادی:   کارگزاری های مجاز به انجام معامله قراردادهای اختیار

    در تحقیقات ثانویه اطلاعاتی که توسط منابع خارجی مانند آژانس‌های دولتی و شرکت‌های آماری تهیه‌شده استفاده می‌شود. این اطلاعات در روزنامه‌ها و مجلات، کتاب و سایت‌ها و آژانس‌های مختلف دولتی و غیردولتی منتشر می‌شود. منابع ثانویه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

    مراحل تحقیقات بازار

    در تحقیقات بازار چه کارهایی انجام میدهیم

    تفاوت تحقیقات بازار و Marketing Intelligence

    مارکتینگ اینتلیجنس یعنی شما از اطلاعات موجود برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کسب‌وکار استفاده نمائید. به دست آمدن اطلاعات متناسب با وسعت کسب وکار میتوانند متفاوت باشد مثلا در کسب‌وکارهای کوچک این اطلاعات به‌مرور زمان از بازار، رقبا و شرایط اقتصادی و سیاسی به دست خواهند آمد. با استفاده از این اطلاعات شما می توانید کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. اما تحقیقات بازار به مفهوم طرح یک سوال و یافتن پاسخی برای آن سوال است.

    چرا تحقیقات بازار ضروری است؟

    گاهی مدیران کسب و کار میخواهند بدون فوت وقت قله هدف کسب و کار را لمس کنند و از پرداختن به تحقیقات بازار صرفنظر کنند. ما در گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به کلیه صاحبان کسب و کار پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید در دنیای رقابت صنعت خود و یا حتی تبلیغ در فضای مجازی استفاده بهینه را ببرید تنها کافی است تحقیقات بازار را به عنوان جزء جدایی ناپذیر کسب و کار خود بدانید و هرگز از آن غافل نباشید.

    آشنایی با مشتریان مرتبط با کسب و کارتان

    تحقیقات بازار به شما کمک خواهد کرد که مشتریان خود را بهتر بشناسید و نسبت به رفتار آن ها شناخت جامعی پیدا کنید. آشنایی با جنس، جامعه آماری، سن و فرهنگ مشتریان کمک بسزایی در پیشبرد طراحی محصول خواهد کرد.

    یافتن فرصت‌های جدید برای معرفی محصولتان

    درواقع به کمک تحقیقات بازار شما متوجه خواهید شد که نیاز بازار برای محصول چه چیزی خواهد بود و یا اینکه آن ها خواستار چه تغییراتی در محصولات شما متناسب با توسعه تکنولوژی هستند زیرا اگر از به روزرسانی محصولات تولیدی خود غافل شوید در صحنه رقابت یک صنعت حذف خواهید شد.

    مقاله پیشنهادی:   بازار های مالی و انواع آن
    پیش‌بینی نیاز مشتریان

    تحقیقات بازاریابی به شما کمک خواهد کرد نیاز مشتریان را پیش بینی کنید. فرض کنید مشتری شما توان خرید کافی نداشته باشد و نسیت به هزینه های خود نگران باشد. پس سعی می کند در زمان هزینه کردن برای محصول دقت بیشتری داشته باشد. این رفتارها به منزله آن است که نتواند به درستی تصمیم گیری نماید. با بررسی بازار و مشتریان می‌توانید تصمیمات خودتان را با اقتصاد کشور همسو کنید.

    مراحل انجام تحقیقات بازار

    مراحل انجام تحقیقات بازار

    مراحل مختلف انجام تحقیقات بازار

    مرحله اول تهیه پرسش‌نامه آنلاین

    در مرحله اول با طراحی پرسشنامه آنلاین سعی کنید میزان آگاهی از برند، قیمت گذاری محصولات و یا میزان اهمیت محصول را در کنار سایر ویژگی ها مورد سنجش قراردهید. به همین منظور شمامیتوانید از ابزارهایی مانند گوگل فرم و یا حتی survey monkey بهره ببرید.

    مرحله دوم انجام مصاحبه تلفنی

    سعی کنید در مصاحبه های تلفنی با برنامه ریزی پیش بروید مثلا از فرد مصاحبه شونده وقت بگیرید. عدم برنامه ریزی در مصاحبه های تلفنی باعث میشود که مصاحبه شونده نتواند در آرامش کامل تمرکز کافی داشته باشد.

    مرحله سوم  تهیه سؤالات تحقیق

    سعی کنید سوالات تحقیق شما را به هدفتان برساند و از سوالات حشو خودداری کنید سؤالات پرسشنامه باید کاملاً مشخص و واضح باشد و مخاطب تنها یک برداشت از سؤال داشته باشد.

    مرحله چهارم لیستی از رقیبان تهیه کنید.

    پیدا کردن رقیبان بازار یکی از مراحل مهم تحقیقات بازار است. شما با استفاده از اطلاعاتی که از منابع دیگر به دست آورده اید می توانید میزان اعتبار رقبای خود را درک کنید. اگر استفاده از داده ها برای شما مشکل است سعی کنید رقبا را از راه های دیگر مانند شبکه های مجازی شناسایی کنید این کار باعث تغییر در تصمیم گیری بهتر در کسب و کارتان خواهد شد.

    مرحله پنجم نتایج تحقیق را خلاصه کنید.

    خلاصه کردن اطلاعات جمع‌آوری‌شده به شما در جمع‌بندی و تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

     

    مشاوره شروع کسب و کار

    ایده های افزایش فروش 

    اصول حیاتی راه اندازی یک کسب و کار موفق 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ایمان احمدزاده

    کارشناس ارشد علوم اقتصادی

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

      • صابر نجارقابل گفته؛
        20:28 1401/06/03

        خیلی ممنون. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده. دغدغه ما هم کمک به کسب و کارها ست به شکلی که بتونن دوران بی ثبات و تورمی رو به راحتی بتونن پشت سر بگذارن. اگه سوالی داشتید حتما تماس بگیرید. مشاوره کسب و کار تلفنی رایگان هست.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: