میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    پیش بینی قیمت نفت خام ❤ در دو افق میان مدت (پایان 2023)💎 و بلند مدت 2050💎

    دسته بندی :گزارش های تخصصی، مطالعه بازار ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ صابر نجارقابل 1820
    صنعت نفت

  • نگاهی به اقتصاد جهان و عرضه و تقاضای نفت خام در 2022:

    پیش بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2022 از 4.2 درصد در ارزیابی ماه قبل به 3.9 درصد کاهش یافته است. این امر به دلیل تنش های اروپای شرقی و همچنین تداوم اثرات همه گیری می باشد. این در حالی است که رشد 5.8 درصدی در سال 2021 دنیای اقتصاد را با خوشبینی و امید مواجه کرده بود. پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده نیز برای سال 2022 پس از گزارش رشد 5.7 درصدی برای سال 2021، از 4 درصد به 3.8 درصد کاهش یافته است. همچنین پیش بینی رشد اقتصادی منطقه یورو برای سال 2022 از 3.9 درصد به 3.5 درصد کاهش یافته است.

    پیش بینی رشد اقتصادی ژاپن برای سال 2022 پس از رشد 1.7 درصدی در سال 2021، از 2.2 درصد به 1.9 درصد کاهش یافته است. رشد تولید ناخالص داخلی هند در سال 2021 8.1٪ گزارش شده است، در حالی که پیش بینی رشد برای سال 2022 در 7.2٪ باقی مانده است. رشد برزیل در سال 2022 به دنبال رشد 4.6 درصدی در سال 2021 به 1.2 درصد از 1.5 درصد کاهش یافته است. پیش بینی رشد روسیه در سال 2022 دو درصد پایینتر از رشد 4.7 درصدی در سال 2021 گزارش شده است.

    تورم، تشدید مسائل زنجیره تامین، سطوح بالای بدهی های دولتی در بسیاری از مناطق و انقباض پولی مورد انتظار توسط بانک های مرکزی در ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن و منطقه یورو نیاز به نظارت دقیق دارد که همچنان در فضای کسب و کار و اقتصاد بین الملل باقی مانده اند.

    شاخص قیمت فلزات پایه برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و 7.8 درصد افزایش پیدا کرد. افزایش هزینه های انرژی و تحولات ژئوپلیتیکی همراه با کاهش سطح سهام در بورس فلزات لندن (LME) همچنان از روند صعودی حمایت می کند.

     

    "سمت پیش بینی قیمت نفت خام در گروه متیس

    تقاضای جهانی نفت در 2022:

    تجدید نظر نزولی به دلیل تجدید نظر رو به بالا در خط پایه 2020 است. در طول سال 2021، تقاضای نفتOECD  2.6 میلیون بشکه در روز افزایش یافت، در حالی که تقاضای نفت غیر OECD رشد 3.1 میلیون بشکه در روز را نسبت به سال قبل نشان داد.

    در سال 2022، رشد تقاضای نفت با کاهش 0.5 میلیون بشکه در روز مواجه شد؛ که دلیل آن کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی به دلیل تحولات ژئوپلیتیکی و تجدید حیات نوع Omicron در تقاضای جهانی نفت در چین بود. پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت به طور متوسط ​​100.5 میلیون بشکه در روز باشد که 0.4 میلیون بشکه در روز کمتر از تخمین های ماه قبل و تقریبا 0.3 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال 2019 باشد. در سه ماهه اول 2022، تقاضای جهانی نفت رشد قابل توجهی را به ثبت رساند که عمدتاً به دلیل اقتصاد قوی بود؛ از جمله بازگشت مجدد رونق، با حمایت برنامه های محرک و تسهیل بیشتر اقدامات مهار COVID-19. تقاضای نفت OECD سالانه 2.8 میلیون بشکه در روز رشد کرد در حالی که نیازهای غیر OECD در مقایسه با فصل مشابه در سال 2021 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. تجدید نظر نزولی در رشد تقاضای نفت برای سه ماهه دوم 2022 به دلیل کاهش تقاضای موثر بسیار محتمل می دانیم.

    پیش‌بینی می‌شود که دیزل و بنزین به دلیل افزایش تحرک و فعالیت‌های صنعتی سالم در سطح جهان، بالاترین سود را در میان فرآورده‌های نفتی سال گذشته ثبت کنند. این موضوع به معنی بهبود در زنجیره تامین است. در کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت به ویژه در چین، ایالات متحده و هند، تقاضای نفت خام تقویت می شود دلیل این پدیده، تقاضای قوی در بخش برش های سبک نفت و پتروشیمی ها می باشد. در نهایت، انتظار می‌رود که بهبود سفرهای هوایی جهانی در بحبوحه کاهش COVID-19 از تقاضای نفت سفید بیشتر حمایت کند.

    مقاله پیشنهادی:   پالایش نفت خام

    عرضه جهانی نفت:

    عرضه غیراوپک در سال 2022 با 0.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافته و به 2.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل بازنگری رو به پایین بخاطر مسائل روسیه است. از سوی دیگر، پیش‌بینی تغییرات عرضه مایعات آمریکا در سال 2022 با 0.3 میلیون بشکه کاهش در روز به 1.3 میلیون بشکه کاهش در روز رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که کشورهای آمریکا، روسیه، برزیل، کانادا، قزاقستان، گویان و نروژ از عوامل اصلی رشد عرضه مایعات در سال 2022 باشند. پیش‌بینی می‌شود که NGL[1]های اوپک در سال‌ 2022 حدود 0.1 میلیون بشکه در روز رشد کنند که به طور میانگینو 5.3 میلیون بشکه در روز خواهد بود. بر اساس منابع ثانویه موجود، در ماه مارس 2022، تولید نفت خام اوپک افزایش یافت و به میانگین 28.56 میلیون بشکه در روز رسید.

    تراز عرضه و تقاضای جهانی نفت:

    تقاضا برای نفت خام اوپک در سال 2021 نسبت به ارزیابی ماه قبل 0.1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به 28.1 میلیون بشکه در روز رسیده است که حدود 5.0 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال 2020 است. در مقابل، تقاضا برای نفت خام اوپک در سال 2022 تجدید نظر شده است و انتظار کاهش می رود. 0.1 میلیون بشکه در روز نسبت به ارزیابی ماه قبل کاهش یافت و به 29.0 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 0.8 میلیون بشکه در روز بیشتر از سال 2021 است.

    تحرکات قیمت نفت خام:

    قیمت تک محموله نفت خام در ماه مارس 2022 افزایش پیدا کرد؛ که به دلیل عوامل بنیادی قوی بازار تک محموله (spot) بود، از جمله این عوامل می توان به افزایش نگرانی ها در مورد کمبود احتمالی عرضه نفت در پی تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی در ماه مارس اشاره کرد که به طور میانگین ماهیانه حدود 21 دلار در هر بشکه قیمت نفت را افزایش یافت. ارزش سبد مرجع اوپک (ORB) در ماه مارس به شدت افزایش یافت و 20.8 درصد افزایش یافت و به 113.48 دلار در هر بشکه رسید. این به دلیل معیارهای بالاتر مربوط به اجزای ORB نفت خام و افزایش قیمت های رسمی فروش و تفاوت های نفت خام، در بحبوحه بازار قوی فیزیکی نفت خام بود. قیمت‌های آتی نفت خام نیز در ماه مارس افزایش پیدا کرد و افزایش‌های ماه قبل را شدت بخشید. بازار همچنان به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد کمبود بالقوه بزرگ عرضه نفت ناشی از تشدید شرایط ژئوپلیتیکی در حالت تشنج قرار دارد.

    [1] Natural Gas liquids (گاز های به شکل مایع)

    قیمت آتی نفت خام برنت پیش بینی قیمت نفت خام در گروه متیس

    تنش در شرق اروپا و همچنین اختلالات عرضه در خزر.

    قیمت‌های آتی نفت به دلیل چشم‌اندازهای نامشخص عرضه و تقاضای نفت شاهد نوسانات بالا بود. ICE برنت در ماه مارس با 18.36 دلار یا 19.5 درصد افزایش در ماه مارس به میانگین 112.46 دلار در هر بشکه رسید و NYMEX WTI با 16.63 دلار یا 18.1 درصد افزایش به میانگین 108.26 دلار در هر بشکه رسید. قیمت قراردادهای آتی نفت خام DME عمان در ماه مارس با 18.21 دلار یا 19.8 درصد افزایش به 110.18 دلار در هر بشکه رسید.

     

     

    تعدادی از پیش بینی ها بین المللی:

    پیش بینی EIA

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) انتظار دارد قیمت برنت به طور متوسط ​​108 دلار در هر بشکه در سه ماهه دوم سال 2022 و 102 دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال 2022 (دو نیمه دوم) قرار بگیرد. همچین پیش بینی می کند میانگین قیمت در سال 2023 به 93 دلار در هر بشکه کاهش یابد. با این حال، این پیش بینی قیمت بسیار نامشخص و دارای نااطمینانی بالایی است. نتایج واقعی قیمت بستگی به میزان تحریم‌های فعلی اعمال شده بر روسیه، هرگونه تحریم احتمالی آینده، و اقدامات مستقل شرکت‌ها بر تولید نفت روسیه یا فروش نفت روسیه در بازار جهانی دارد.

    مقاله پیشنهادی:   تحقیق بازار و تحلیل رقابتی به زبان ساده و کاربردی

    به‌علاوه، میزان واکنش سایر تولیدکنندگان نفت به قیمت‌های کنونی نفت و همچنین تأثیرات تحولات کلان اقتصادی بر تقاضای جهانی نفت، برای شکل‌گیری قیمت نفت در ماه‌های آینده مهم خواهد بود. اگرچه این اداره در پیش بینی خود تولید نفت روسیه را کاهش داده است، اما همچنان انتظار دارد که ذخایر جهانی نفت با نرخ متوسط ​​0.5 میلیون بشکه در روز از سه ماهه دوم 2022 تا پایان سال 2023 افزایش یابد، که انتظار می رود فشار نزولی بر قیمت نفت خام وارد کند. با این حال، اگر اختلالات تولید – در روسیه یا جاهای دیگر – بیش از پیش‌بینی ها باشد، قیمت نفت خام ناشی از آن بیشتر از پیش‌بینی فعلی EIA خواهد بود. (تاریخ پیش بینی 7 آوریل 2022) [1]

     

    پیش بینی The balance

    قیمت نفت خام معمولاً بر اساس تقاضا و عرضه فصلی در نوسان است. اخیراً، همه‌گیری COVID-19 باعث تغییرات قیمت نفت خام از طریق کاهش تقاضا شد. در حالی که بهبود اقتصادی در جریان است، قیمت نفت همچنان تحت تأثیر نااطمینانی های جهانی ناشی از جنگ اوکراین قرار دارد.

    نکات کلیدی

    • EIA پیش بینی کرد که قیمت نفت خام برنت در سال 2022 به طور متوسط 103.37 دلار در هر بشکه خواهد بود.
    • میانگین WTI در سال 2022 به 97.96 دلار در هر بشکه خواهد رسید.
    • در حال حاضر قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه در حال افزایش است.
    • اوپک پس از محدود کردن عرضه به دلیل کاهش تقاضا برای نفت در طول همه‌گیری، اکنون در حال بالا بردن سطح تولید است.

    پیش بینی قیمت نفت 2025 تا 2050

    EIA پیش بینی می کند که تا سال 2025 قیمت اسمی نفت خام برنت به 66 دلار در هر بشکه خواهد رسید. تا سال 2030، تقاضای جهانی قیمت برنت را به 89 دلار در هر بشکه می رساند. پیش بینی می شود تا سال 2040 قیمت ها 132 دلار در هر بشکه باشد. تا آن زمان، منابع نفتی ارزان تمام شده و استخراج نفت گران‌تر می‌شود. تا سال 2050، قیمت نفت می تواند 185 دلار در هر بشکه باشد.

    EIA فرض می‌کند که تقاضا برای نفت کاهش می‌یابد زیرا شرکت‌های برق بیشتر به گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر متکی خواهند بود. همچنین فرض می کند که اقتصاد سالانه حدود 1.9٪ رشد می کند، در حالی که مصرف انرژی 0.4٪ در سال کاهش می یابد.

    قیمت‌های آینده نفت تا حد زیادی به نوآوری‌ها در انرژی، حمل‌ونقل و سایر صنایع بستگی دارد، زیرا جوامع تلاش می‌کنند تا کمتر به سوخت‌های فسیلی وابسته شوند.  (تاریخ انتشار 14 آوریل 2022)[2]

     

    پیش بینی daily FX

    قیمت نفت در هفته گذشته با افزایش بیش از 3 درصدی به 109.0 دلار رسید. اگرچه کند شدن فعالیت اقتصادی جهان و قرنطینه های کنونی در چین برای مهار گسترش کووید-19 نگرانی هایی را در مورد چشم انداز تقاضای کوتاه مدت برای سوخت های فسیلی ایجاد کرد، اما این نگرانی ها با افزایش نگرانی ها مبنی بر کاهش عرضه جهانی به دلیل احتمال اینکه اروپا محدودتر شود و نفت روسیه را تحریم کند، تا حدود زیادی خنثی شد و قیمت ها را در سطوح بالا نگه داشت. گمانه زنی ها مبنی بر اینکه بروکسل می تواند به زودی ماشه را بکشد و یکی از بحث برانگیزترین اقدامات را برای مجازات کرملین به دلیل تهاجم به اوکراین انجام دهد، در روزهای اخیر پس از گزارش هایی مبنی بر اینکه آلمان مخالفت خود را با این تحریم بحث برانگیز کنار گذاشته است، تشدید شد.

    جزئیات مشخصی از طرح تحریم نفتی روسیه وجود ندارد، اما طرح قطع واردات نفت روسیه ممکن است تدریجی باشد و با یک دوره گذار همراه باشد تا اروپا زمان کافی برای تامین منابع جایگزین انرژی داشته باشد. احتمالاً در روزهای آینده اطلاعات بیشتری در مورد مکانیزم این ممنوعیت منتشر شود، اما با توجه به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و چراغ سبز از برلین، انتظار می رود که پیشنهاد رسمی برای این تحریم و تصویب آن به زودی ارائه شود.

    مقاله پیشنهادی:   شرکتهای نفتی در دوران "انتقال انرژی" - از علی کلاهدوز

    اتحادیه اروپا روزانه بین 3.1 تا 3.4 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های پالایش شده از روسیه وارد می کند که حدود یک چهارم انرژی مورد نیاز خود است و روزانه بیش از 375 میلیون دلار به دولت پوتین پرداخت می کنند – وجوهی که رژیم برای تأمین مالی حمله نظامی خود استفاده می کند. در اوکراین اگرچه بخش کوچکی از نفت روسیه پس از شروع جنگ به حاشیه رفته است، اما یک تحریم تدریجی ممکن است عرضه جهانی را در کوتاه مدت کاهش دهد و فشار صعودی را بر نفت وارد کند.

    متغیر دیگری که می تواند به عنوان یک کاتالیزور مثبت برای کالاهای انرژی عمل کند، مذاکرات متوقف شده بین ایران و ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای 2015 برجام است. چند ماه پیش، سرمایه گذاران نسبتاً مطمئن بودند که دو طرف تا تابستان به توافقی دست خواهند یافت که به صادرات نفت ایران اجازه می دهد به بازار بین المللی بازگردد. با این حال، وضعیت در هفته‌های اخیر به دلیل یک مانع بزرگ تغییر کرده است: تقاضای تزلزل‌ناپذیر تهران از دولت ایالات متحده برای حذف نام تروریستی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

    سیاست چنین حرکتی در حال حاضر در واشنگتن سمی است و فضای مانور کاخ سفید را محدود می کند. به عنوان مثال، اگر پرزیدنت بایدن تسلیم شود و با کنار گذاشتن برچسب تروریستی سپاه پاسداران به منظور دستیابی به یک معامله موافقت کند، در زمانی که محبوبیت او هم اکنون در حال کاهش است، مخالفان می توانند از این موضوع به عنوان نقطه صحبت دیگری درباره شکست سیاست خارجی استفاده کنند. امید دموکرات ها برای حفظ اکثریت محدود خود در کنگره پس از انتخابات میان دوره ای نوامبر را پیچیده می کند. در این زمینه، شانس احیای برجام در کوتاه مدت کاهش یافته است و چشم انداز صعودی نفت را تقویت می کند.

    نکات برجسته:

    • چشم انداز قیمت نفت صعودی است.
    • قیمت نفت در هفته به دلیل نگرانی از عرضه این حامل انرژی استراتژیک، افزایشی بود.
    • گزارش ها مبنی بر اینکه اروپا به زودی طرحی برای قطع واردات نفت روسیه ارائه خواهد کرد، ممکن است به عنوان یک کاتالیزور مثبت برای بازارهای انرژی تلقی شود.
    • کاهش شانس بازگرداندن توافق هسته ای 2015 برجام نیز از قیمت های WTI و برنت حمایت می کند.
    • اوپک روز سه‌شنبه برآورد رشد تقاضای نفت برای سال 2022 را نزدیک به 500 هزار بشکه در روز کاهش داد.
    • رشد اقتصادی کمتر مورد انتظار به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و قرنطینه های ناشی از کووید در چین بر تقاضای نفت تأثیر می گذارد.
    • اوپک کل تقاضای نفت را به طور متوسط 100.5 میلیون بشکه در روز در سال 2022 می بیند.

    (تاریخ انتشار 1 می 2022)[3]

    پیش بینی قیمت نفت خام

    مطابق پیش بینی های صورت گرفته در دو افق میان مدت و بلند مدت به صورت زیر پیش بینی می شود.

    پیش بینی کوتاه مدت قیمت نفت خام تا دسامبر 2023 پیش بینی می شود در میان مدت قیمت نفت خام به نزولی باشد.

    پیش بینی قیمت نفت خام در بلند مدت تا سال 2050 این پیش بینی در اردیبهشت ماه 1401 انجام شده است.

    نگاهی به تاریخچه قیمت نفت در کنار رویداد مهم تاریخی اثر گذار بر روی قیمت نفت خام

    گروه مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان آماتیس تاریخچه قیمت نفت خام

    پیش بینی قیمت نفت خام 2021 تا 2050

    بازگشت قیمت های نفت به بالای 80 دلار ماندگار است؟ پیش بینی قیمت نفت

    تاریخچه صنعت نفت و گاز

     

    برای دانلود فایل اکسل پیش بینی ها تماس بگیرید.

    [1] لینک منبع [2] لینک منبع [3] لینک منبع

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    از مجموع ۱ رای

    صابر نجارقابل

    صابر نجارقابل هستم. لیسانسم رو اقتصاد پول و بانکداری خوندم از دانشگاه شهید بهشتی و دوره ارشد اقتصاد نفت و گاز خوندم از دانشگاه صنعت نفت.

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    1. رضایی گفته؛
      10:55 1401/04/08

      خیلی ممنون از تحلیل خوبی که از قیمت نفت به اشتراک گذاشتین.
      به نظر شما قیمت ها تا چه زمانی بالای 100 دلار باقی میمونه و این چه اثری روی اقتصاد دنیا داره؟

      • صابر نجارقابل گفته؛
        20:36 1401/06/03

        سلام و وقت بخیر. الان که دارم پاسخ شما رو مینویسم قیمت ها زیر 100 دلار هست. حدود 95 دلاره. این موضوع قابل پیش بینی بود. عامل های اصلی این کاهش قیمت، رکود نسبی در اروپا، افزایش های نرخ بهره در آمریکا (که بازار ها رو انقباضی میکنه و تورم رو کاهش میده و البته باعث افت رونق یا همون ایجاد رکود میشه)، انتظارات برای ورود نفت خام ایران به بازار میتونه یکی از عوامل باشه. در کل سمت تقاضای اقتصاد دنیا به خاطر قیمت های بالای انرژی و تنش های بین المللی ضعیف بود که باعث شد انتظار همچین افتی بره. اما از طرف دیگه به خاطر عدم سرمایه گذاری های کافی در بالادست صنعت نفت (در دنیا) قیمت ها نسبت به سال های گذشته بالا تر خواهد بود. احتمال میدم قیمت در سال های آتی بتونه بالای 70 دلار بمونه و این قیمت برای تولید کننده ای حوزه خلیج فارس خبر خوبیه.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: