سهام شناور آزاد چیست ؟

راهنمای مطالعه

مقاله پیشنهادی:   ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان (قسمت اول)
  • مقدمه

    انگیزه اصلی بورس اوراق بهادار به عنوان رکن اساسی بازار سرمایه، جذب و هدایت پس اندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در جامعه به سمت فعالیت های پربازده و تخصیص بهینة منابع مالی کمیاب است. در کنار این مسئله، یکی از نقش های مهم بورس اوراق بهادار، تسهیل امکان معامله مجدد و تبدیل دوباره سهام به وجه نقد است. این تنها زمانی محقق میشود که حداقل درصدی از سهام شرکت برای خرید و فروش در بازار موجود باشد.در کل دو نوع سهامدار داریم که یکی از آنها حاضر به فروش سهام های خود نیست وعضو دیگر سهام های خود را در کوتاه مدت میفروشند که آن ها سهام شناور آزاد است.

    تعریف سهام شناور

    شرکت ها دارای دو نوع سهامدار هستند: سهامداران استراتژیک که درصد بالایی از سهام را نگهداری میکنند و حاضر به فروش آن نیستند و در جهت سیاست های هدایت و کنترل شرکت به کار میگیرند.

    در مقابل، سهامداران جزء هستند که مابقی سهام شرکت را دارا میباشند. سهامداران جزء، هدفی غیر از کسب بازدهی ناشی از تفاوت قیمت و تقسیم سود ندارند و با کسب بازده نسبتاً معقول حاضر به عرضه سهام خود هستند. میزان سهام در دست این سهامداران را  سهام شناور آزاد (FREE FLOAT)مینامند.

    سرمایه گذاران باتوجه به تنوع بسیار بالا در گزینه های سرمایه گذاری، از بین گزینه های مختلف اقدام به انتخاب مینمایند. این انتخاب براساس ویژگی های ریسک و بازده است. هر شخص منطقی با این هدف سرمایه گذاری میکند که بتواند بازدهی مناسب کسب کند . یکی از مکانیزم هایی که میتواند آنها را در راه سرمایه گذاری درست تر برای کسب بازده بیشتر راهنمایی کند، سهام شناور آزاد است.

    آیا میزان سهام شناور در بازار بورس ثابت است؟

    بر اساس آنچه در مطالب بالا اشاره کردیم سهام شناور، قابلیت نقد شوندگی زیادی دارد و مقدار سهام شناور، ثابت نمی باشد. به این دلیل که امکان دارد سهامداران اصلی شرکت در زمان رشد قیمت سهم، آن را در بازار به فروش برسانند و به همین دلیل مقدار سهام شناور خود را در بازار کم نمایند.

    حداقل میزان سهام چقدر است؟

    همان طور که گفتیم سهام شناور ثابت نیست ممکن است به مرور زمان کاهش یا افزایش یابد.و از طرفی دیگر سهام شناور درصدی از تعداد سهام شرکت است که در اختیار سهام دار قرار دارد بنابرین سهام شناور حداقل 5% است و حداکثری برای آن تعیین نشده است چون سهام دار عمده میتواند تمام سهام خود را طبق قوانین و شرایط خاص به عنوان عرضه خرد آن را بفروشد و به میزان سهام شناور بیفزاید .

    مقاله پیشنهادی:   پیش بینی نوسانات قیمت سهام و حجم مبنا

    شاخص سهام شناور آزاد چیست؟

    در شاخص شناور آزاد، هر کدام از سهام ها براساس مقدار سهام شناوری که دارد روی شاخص اثر می‌گذارد. شاخص شناور به این دلیل مهم است  که میزان تاثیر گذاری هر سهم،براساس میزان اثرگذاری سهام قابل معامله‌ شرکت در بازار سهام محاسبه میگردد.

    مقدار سهام شناور آزاد در بازار بورس

    برای دسترسی به مقدار سهام شناور آزاد میتوان از دو طریق اقدام کرد اول سایت tsetmc.com و دوم codal.ir مراجعه کرد.

    در سایت  codal اول با کلیک بر روی جست وجوی ،به صفحه ی جست وجوی  کدال مراجعه کرده و با زدن تیک فقط اطلاعیه های منتشره از طرف سازمان میتوان به این گزارشات دسترسی داشته باشید.

    یا میتوان برای شرکت های بورسی درسایت tsetmc.com در صفحه ی نماد آن ها،اطلاعات درصد سهام شناور آزاد را مشاهده کرد .

    برای شرکت های بورسی همان طور که اول گفتیم درصد سهام شناور آن ها به میزان عرضه اولیه و همچنین فروشنده های عمده شرکت در بازار ثانویه تاثیر دارد .

    برای شرکت های فرابورسی درصد سهام شناور آزاد بر روی صفحه نماد نشان داده نمیشود وبه صورت % است ؛ برای یافتن درصد سهام شناور شرکت های فرابورسی کافی است که در قسمت سهامدارن عمده هر نماد درصد هایی که بالای ۵ درصد هستند را جمع کرده و از ۱۰۰ کم کنید . در این صورت سهام شناور شرکت های فرابورسی به دست می آید .

    محاسبه سهام شناور

    حاصل ضرب ضریب شناوری در مجموع سهام سهام داران غیر مدیریتی ناشر در پایان دوره ی مالی که سهام شناور آزاد برای آن دوره محاسبه می شود .

    معانی چند واژه:

    ناشر : شخص حقوقی است که سهام آن در بورس ها یا بازار هاي خارج از بورس پذیرفته شده است.

    سهامداران مدیریتی: هر سهامداري که یکی از شرایط زیر را داشته باشد سهامدار مدیریتی است:

    الف) اشخاص حقیقی که به واسطۀ سهام داري خود، اقوام نسبی از طبقه اول و دوم و یا اشخاص حقوقی تحت کنترل خود، مجموعاً مساوي یا بیشتر از 5 درصد سهام ناشر را داشته باشند.

    ب) اشخاص حقوقی که به واسطه سهامداري خود، اشخاص حقوقی تحت کنترل و یا اشخاص حقوقی با کنترل کننده مشترك مجموعاً مساوي یا بیشتر از 5 درصد سهام ناشر را داشته باشند.

    سهام داران غیر مدیریتی : به آن دسته از سهام داران ناشر که جزء سهام داران مدیریتی نباشند، اطلاق میگردد .

    مقاله پیشنهادی:   بازارهای مالی جهان

    ضریب شناوری : عبارت است از حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادي بیش از 0001/0 تعداد سهام ناشر میباشد بر نصف روزهاي معاملاتی آن دوره و حداکثر معادل یک میباشد.

    نکته

    سازمان موظف است در پایان مقاطع سه ماهه منتهی به خرداد، شهریور، آذر و اسفند هر سال، نسبت به محاسبه سهام شناور آزاد ناشر اقدام نموده و نتایج محاسبات را حداکثر تا یک ماه پس از پایان دوره هاي فوق به اطلاع عموم برساند.

    تاثیر سهام شناور بر روی قیمت سهم

    در کل یک ارتباط نزدیکی بین سهام شناور آزاد شرکت و از طرفی سفته بازی در سهم  و تغییرات قیمت سهام وجود دارد توضیح سفته بازی و راه های سفته بازی در سهم ابتدا باید مقدار سرمایه شرکت را هم مد نظر قرار داد. البته این موضوع را هم باید مد نظر داشت که عموما شرکت‌ های با سرمایه پایین توانایی بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارد ولی میزان ریسک این شرکت ها بالاست.در واقع باید گفت که تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، بالاست و برای شرکت‌های بزرگتر هم این فرایند برعکس است یعنی توانایی کمتر و از طرفی ریسک کمتر.
    هر چقدر شرکتی سهام شناور بیشتری داشته باشد، دستکاری قیمت در آن کمتر می شود چرا که بازی کردن در سهم و افزایش قیمت آن به صورت مصنوعی سختتر می شود. همچنین برای این سهام نمی توان شایعه درست کرد، مردم را گیج کرد و توهم ایجاد نمود که قیمت این سهم افزایش می یابد و بعد سهم را فروخت و از آن خارج شد. اما شرکتی که کوچک است و سهم شناور آن کم می باشد، به سادگی دچار دستکاری قیمت می‌‏شود.
     البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ممکن است شناوری سهمی15 درصد باشد ولی برای جمع کردن شناور آن 200 میلیارد تومان پول نیاز باشد و شناوری شرکتی 25 درصد باشد و برای جمع کردن آن 40 میلیارد تومان نیاز باشد. پس واضح است که سفته بازی در شرکتی که شناوری آن 25 درصد است در این مثال راح تر است. لذا یک توصیه این است که اگر کسی از بازار چیزی نمی داند، به سمت شرکت های بزرگ با سهام شناور آزاد بالا برود و صرفا با ورود اولیه به بازار بورس، به سراغ سهامی که به لحاظ بازاری کوچک هستن  و امکان سفته بازی در آن زیاد است نروند .

    فایل های بیشتر

    تعریف p/e کاربرد و اهمیت آن

    تعریف eps سود هر سهم و اهیت آن

    تعریف ترازنامه و اقلام آن

    تعریف صورت سود و زیان و اقلام آن

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    فاطمه حسین زاده

    مطالب زیر را حتما بخوانید:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه: